Här kommer ett annat sätt att räkna på det.TiborBlomhall skrev:De förslag jag har sett skulle elbolagen bjuda på strömmen, så man får gratis laddning av elbilen, mot att man upplåter typ en fjärdedel av batterierna till elbolaget.
Siffran 1200 mil per år för genomsnittsbilen har figurerat på forumet.
Man laddar hemma för några kronor milen.
Räkna i överkant med 5kr/mil.
Kostnad i snitt per år 6000kr hemmaladdning.
Riskera 100000 för att slippa betala 6000. Dålig deal.
Vill dom nyttja mitt batteri så får dom slanta upp bra mkt mer.
Om man går på Elofs ovan uträknade 30kr per dygn i förslitning medans jag får tillbaka 6000/365=16kr/dygn.
Edit:
Dom behöver således betala det dubbla för att vi ska nå break even. Nu tillhandahåller jag en tjänst med att låta dom nyttja batteriet. Tjänster brukar man ta betalt för som det sen kommer skatt på.
Det är dom skattade pengarna som jag sedan kan köpa nytt batteri för.
Som sagt. DÅÅÅÅLIG DEAL...
Någon får gärna kontrollräkna och se om jag gjort en tankevurpa på vägen