Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av ochso »

Jag har sökt här på forumet men kan inte hitta att detta tagits upp tidigare.

Jag träffade på följande rapport som kommer fram till att energiåtgången för att framställa 6 liter diesel är otroliga 42 kWh, eller 7 kWh per liter diesel.

Jag är alldeles för dålig på tyska för att kunna läsa originaltexten så jag har använt mig av google translate, och jag har dessvärre ingen möjlighet att kolla hur pålitlig källan är. Men jag vet att det finns några här på forumet som är väldigt duktiga på tyska som kanske kan rätta mig om jag har fel och få fram lite bättre tolkningar/översättningar.

Kortfattat:
  • Enligt Exxon Mobile går det åt 80 000 kWh per dag vid borrning efter olja
  • Det går åt 1 GWh energi för produktion av råolja med energiinnehåll 277 GWh
  • Transport av råolja med båt från Azerbajdzjan till Hamburg kräver 37 GWh för diesel och 26 GWh för bensin (9000 ton olja i transport)
  • Vid transport i rörledningar (från exempelvis Ryssland till Tyskland) krävs 583 GWh för bensin och 833 GWh för diesel
  • Vid raffinering krävs 1,6 kWh för 1 liter bränsle
  • Vid transport med tankbil till mack krävs 3 liter/mil vid transport av 40 000 liter
Summan av allt ovan landar på 42 kWh per 6 liter diesel.

Helt ofattbart mycket! Bara konsumtionen av el vid raffinaderierna är ju anmärkningsvärd, 1,6 kWh el för 1 liter bränsle!! Detta är en siffra som dykt upp i fully charged tidigare också.

Är det någon som sett dessa siffror i någon artikel på svenska? Länka gärna här i sådana fall!

Verdi

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Verdi »

Fast de använder väl inte elektrisk energi?
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av ochso »

Verdi skrev:
Fast de använder väl inte elektrisk energi?
Enligt länken från Fully Charged verkar de göra det. Några andra källor eller kunskap kring detta har jag ej. Övrig energiåtgång verkar vara nyttjande av bensin/diesel förutom transporten i piplines som uttryckligen verkar vara el.

Någon som vet mer?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Svenssons »

Jag fattar det som 42 kWh energi, en del elektrisk energi men långt ifrån. Man bränner mycket olja (dvs energi) för att framställa diesel, bensin, fotogen osv. Det är inte heller så att man enbart tillverkar diesel från råoljan utan man får ut olika andelar av olika bränslen beroende av råoljan, aldrig 100% diesel eller 100% bensin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av TiborBlomhall »

När jag grävde i detta framkom att det går åt 1.6 kWh energi för att raffinera en liter bensin - fast inte elektrisk energi:

http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Samma sak i tyska rapporten, de 7 kWh total energi kan stämma, men det är inte elektrisk energi vi snackar om. Oljetankers tex drivs inte med el.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Teslaspolen »

ochso skrev:
Verdi skrev:
Fast de använder väl inte elektrisk energi?
Enligt länken från Fully Charged verkar de göra det. Några andra källor eller kunskap kring detta har jag ej. Övrig energiåtgång verkar vara nyttjande av bensin/diesel förutom transporten i piplines som uttryckligen verkar vara el.

Någon som vet mer?
Jag är ganska säker på att Robert kommenterade detta något år senare och berättade att, ja, han hade lite fel i videon.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av LarsL »

Men att det går åt mer energi att få fram bensin/diesel till pumpen per mil än de går åt att köra elbilen. 7 kWh x 0,7 (genomsnittsförbrukningen) ger 4,9 kWh/mil och då har vi inte ens börjat bränna oljan än. Att allt inte är el är ju så klart synd, hade varit ”roligt”, men det är ju ändå enorma mängder.
Verdi

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Men att det går åt mer energi att få fram bensin/diesel till pumpen per mil än de går åt att köra elbilen. 7 kWh x 0,7 (genomsnittsförbrukningen) ger 4,9 kWh/mil och då har vi inte ens börjat bränna oljan än. Att allt inte är el är ju så klart synd, hade varit ”roligt”, men det är ju ändå enorma mängder.
Är något el? De eldar väl spillprodukter? Iofs bör den koldioxiden också belasta bensinen/dieseln.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Fredrik j »

Men energiinnehållet i en liter diesel är ju nästan 10 kWh. Varför är 7 kWh då en ofattbart stor siffra?
Tänker du totalt utsläpp?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Men att det går åt mer energi att få fram bensin/diesel till pumpen per mil än de går åt att köra elbilen. 7 kWh x 0,7 (genomsnittsförbrukningen) ger 4,9 kWh/mil och då har vi inte ens börjat bränna oljan än. Att allt inte är el är ju så klart synd, hade varit ”roligt”, men det är ju ändå enorma mängder.
Är något el? De eldar väl spillprodukter? Iofs bör den koldioxiden också belasta bensinen/dieseln.
Det går åt en hel del el ändå även ifall de eldar spillolja för att få upp temperaturen. Värme funkar dock inte till alla stegen i processerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av jpetters »

Om det mesta är olja som bränns innebär det väl att totala utsläppen från diesel är ungefär 60-80% så stora som det som kommer ut från bilen.
Det har jag sällan hört.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Men energiinnehållet i en liter diesel är ju nästan 10 kWh. Varför är 7 kWh då en ofattbart stor siffra?
Tänker du totalt utsläpp?
7 kWh är ju nästan lika mycketsom energi innehållet. Det går alltså åt 0,7 liter diesel för att få fram 1 liter diesel.
Verdi

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Men energiinnehållet i en liter diesel är ju nästan 10 kWh. Varför är 7 kWh då en ofattbart stor siffra?
Tänker du totalt utsläpp?
7 kWh är ju nästan lika mycketsom energi innehållet. Det går alltså åt 0,7 liter diesel för att få fram 1 liter diesel.
Det går inte åt diesel dock.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Men att det går åt mer energi att få fram bensin/diesel till pumpen per mil än de går åt att köra elbilen. 7 kWh x 0,7 (genomsnittsförbrukningen) ger 4,9 kWh/mil och då har vi inte ens börjat bränna oljan än. Att allt inte är el är ju så klart synd, hade varit ”roligt”, men det är ju ändå enorma mängder.
Är något el? De eldar väl spillprodukter? Iofs bör den koldioxiden också belasta bensinen/dieseln.
Några delar är nog el, svårt att göra något utan el idag. Nu kan de så klart ha en dieselgenerator som framställer elen.
Verdi

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Men att det går åt mer energi att få fram bensin/diesel till pumpen per mil än de går åt att köra elbilen. 7 kWh x 0,7 (genomsnittsförbrukningen) ger 4,9 kWh/mil och då har vi inte ens börjat bränna oljan än. Att allt inte är el är ju så klart synd, hade varit ”roligt”, men det är ju ändå enorma mängder.
Är något el? De eldar väl spillprodukter? Iofs bör den koldioxiden också belasta bensinen/dieseln.
Några delar är nog el, svårt att göra något utan el idag. Nu kan de så klart ha en dieselgenerator som framställer elen.
Precis. Har svårt att tro att de köper in dyr el från nätet när de har tillgång till nästan gratis energi från spillet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Men energiinnehållet i en liter diesel är ju nästan 10 kWh. Varför är 7 kWh då en ofattbart stor siffra?
Tänker du totalt utsläpp?
7 kWh är ju nästan lika mycketsom energi innehållet. Det går alltså åt 0,7 liter diesel för att få fram 1 liter diesel.
Det går inte åt diesel dock.
Va?!?!

En bil drar i genomsnitt 0,7 liter/mil det blir då alltså 11,76 kWh/mil. Det är sjuk mycket mer än vad en elbil behöver för att ta sig 1 mil. Det mesta av den energin kommer dessutom alltså från förbränning av fossilenergi. Och även om de kan använda el till vissa delar så kommer aldrig hela processen kunna vara förnyelsebar. Jag börjar förstå hur en del fossilhuvuden kan få för sig att vätgas är en bra lösning den framstår ju som energi effektiv i jämförelse med dieseln/bensinen.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Men energiinnehållet i en liter diesel är ju nästan 10 kWh. Varför är 7 kWh då en ofattbart stor siffra?
Tänker du totalt utsläpp?
7 kWh är ju nästan lika mycketsom energi innehållet. Det går alltså åt 0,7 liter diesel för att få fram 1 liter diesel.
Krackningsprocessen är ju en kemisk process. Av 1 liter råolja tillverkar man en rad olika kemikalier.
En liter diesel som inte är framställd ännu innehåller ju ingen energi alls...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Zalman3 »

Om 1 liter bensin motsvarar 10kWh.
Då skulle min systers Nissan Leaf 24kWh motsvara
en bensin bil med 2,4 liters bensintank.

Räckvidden för en sådan bensinbil (som drar 0,7 liter per mil) skulle bli ca 3,4 mil,
snacka om räckviddsångest!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Men energiinnehållet i en liter diesel är ju nästan 10 kWh. Varför är 7 kWh då en ofattbart stor siffra?
Tänker du totalt utsläpp?
7 kWh är ju nästan lika mycketsom energi innehållet. Det går alltså åt 0,7 liter diesel för att få fram 1 liter diesel.
Det går inte åt diesel dock.
Va?!?!

En bil drar i genomsnitt 0,7 liter/mil det blir då alltså 11,76 kWh/mil. Det är sjuk mycket mer än vad en elbil behöver för att ta sig 1 mil. Det mesta av den energin kommer dessutom alltså från förbränning av fossilenergi. Och även om de kan använda el till vissa delar så kommer aldrig hela processen kunna vara förnyelsebar. Jag börjar förstå hur en del fossilhuvuden kan få för sig att vätgas är en bra lösning den framstår ju som energi effektiv i jämförelse med dieseln/bensinen.

De eldar ju inte diesel. Det vore ju riktigt hål i huvudet om de brände slutprodukten som de kan sälja. :)

De raffinerar råolja till bensin, diesel, eldningsolja, tjockolja osv. De beståndsdelar av råoljan som inte blir något av det bränns för att värma upp råoljan.

https://spbi.se/uppslagsverk/fakta/prod ... av-raolja/
För att få fram olika oljeprodukter ur råoljan behöver den raffineras. Det innebär att råoljan hettas upp så att de olika produkterna kan separeras från varandra. Raffinering är möjlig eftersom varje produkt har en bestämd kokpunkt. Vid den för varje produkt specifika temperaturen övergår det från flytande form till gas eller kondenseras från gas till vätska. På det sättet kan varje produkt särskiljas.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Jeppe_E »

Hur mycket el gör en bensinpump av med?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Om 1 liter bensin motsvarar 10kWh.
Då skulle min systers Nissan Leaf 24kWh motsvara
en bensin bil med 2,4 liters bensintank.

Räckvidden för en sådan bensinbil (som drar 0,7 liter per mil) skulle bli ca 3,4 mil,
snacka om räckviddsångest!
Äh, den skulle ju ta 2 sekunder att ladda...
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av ochso »

Tack så många bra svar i tråden. Nu blev det lättare att förstå artikeln, i princip all energi kommer från själva oljan, jag förstod att det mesta kom från olja och att båtarna så klart drivs med förbränningsmotor men trodde ändå att det rörde sig om en del el.
TiborBlomhall skrev:
När jag grävde i detta framkom att det går åt 1.6 kWh energi för att raffinera en liter bensin - fast inte elektrisk energi:

http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Samma sak i tyska rapporten, de 7 kWh total energi kan stämma, men det är inte elektrisk energi vi snackar om. Oljetankers tex drivs inte med el.
Se där, du har så klart skrivit en artikel om detta! Ok, då litade jag lite för mycket på Fully Charged, jag trodde att just raffineringen krävde en del elektricitet men det rör sig i sammanhanget om mycket små mängder el.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Svenssons »

Mycket små skulle inte jag säga. Det är ändå en del och energin som går åt skulle kunna producera el direkt istället för att värma råolja. Säger inte att det är den bästa lösningen men det borde få tyst på de som tror att det skulle bli brist på el ifall alla bilar var elbilar i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av mati »

Varför är det så avgörande om energin är el eller om det är spillprodukter som eldas upp? Det är väl egentligen skit samma. Ett vansinnes slöseri med energi är det oavsett. Och varje liter olja som eldas upp är en liter för mycket. Istället för att elda upp skiten för att få fram annan skit (dvs diesel, bensin, fotogen osv) skulle man ju kunna producera el direkt från råvaran. Den brinner ju uppenbarligen, och ångmaskiner är ju det vanliga tillvägagångssättet inom elproduktionen. Säkerligen inte heller det klimatsmartaste sättet, men säkert bättre och effektivare än att gå omvägen via raffinaderier och ineffektiva förbränningsmotorer.
Det allta bästa hade naturligtvis varit om sörjan aldrig hade pumpats upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av LarsL »

Ja, tråden verkade under ett tag hacka upp sig på elproduktion. Men det är ju energislöseriet som är den stora boven i dramat.
Skriv svar