Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av 12man »

satsa på biobränsle istället, elda parketten
Simon skrev:
Bjelke skrev:
Äntligen en tråd i gammal hederlig TCS-anda! :D 8-) :mrgreen: :ugeek:
Men om man använde direktverkande diesel för att värma upp huset, då skulle det väl inte bli några effektförluster på vägen?
(Alltså att elda dieseln inne i huset.)
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Svenssons »

Simon skrev:
Bjelke skrev:
Äntligen en tråd i gammal hederlig TCS-anda! :D 8-) :mrgreen: :ugeek:
Men om man använde direktverkande diesel för att värma upp huset, då skulle det väl inte bli några effektförluster på vägen?
(Alltså att elda dieseln inne i huset.)
Utan ventilation skulle inte jag vilja bo i det huset och ventilation leder till effektförlust...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
750GWh värme-energi borde gå att göra om till el också, borde gå att göra ganska lönsamt också med tanke på storleken på anläggning det skulle bli.
Det skulle gå att ta hand om med stirlingmotorer. Finns ett svensk företag som jobbar med det.
Om du tänker på Inresol så har dom tyvärr gått i konkurs.

/fth
Nej, jag tänker på SWEDISH STIRLING.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Bjelke »

Och jag tänker mest på vilken sorts ångkraftverk som helst, typ kolla på gamla lok, kärnkraftverk eller termiska kraftverken på Azorerna för
att ta några exempel :)
Superlätt att producera el om man har värme att tillgå (och lite kylning såklart) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av mati »

En turbin har väl i teorin en överlägsen verkningsgrad om jag inte kommer ihåg fel? Det som kan anses vara en nackdel är att det krävs ganska höga temperaturer. Man behöver ju vattenånga under högt tryck. En stirlingmotor har inte samma krav. Det är bara temperaturskillnaden som är intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av taliz »

mati skrev:
En turbin har väl i teorin en överlägsen verkningsgrad om jag inte kommer ihåg fel? Det som kan anses vara en nackdel är att det krävs ganska höga temperaturer. Man behöver ju vattenånga under högt tryck. En stirlingmotor har inte samma krav. Det är bara temperaturskillnaden som är intressant.
Vad tänker du då på för turbin?
Gas-turbiner har väl vad jag minns generellt ganska låg verkningsgrad. Däremot levererar de mycket kraft i förhållande till sin vikt. Därför de är så poppis i flygmaskiner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av Kevork »

taliz skrev:
mati skrev:
En turbin har väl i teorin en överlägsen verkningsgrad om jag inte kommer ihåg fel? Det som kan anses vara en nackdel är att det krävs ganska höga temperaturer. Man behöver ju vattenånga under högt tryck. En stirlingmotor har inte samma krav. Det är bara temperaturskillnaden som är intressant.
Vad tänker du då på för turbin?
Gas-turbiner har väl vad jag minns generellt ganska låg verkningsgrad. Däremot levererar de mycket kraft i förhållande till sin vikt. Därför de är så poppis i flygmaskiner.
För elektriska verkningsgraden runt 40% i simple cycle och omkring 60% i kombi med en ångturbin. Restvärmen i avgaserna går även använda till fjärrvärme, då når man en nyttjandegrad av bränslet till typ 90%.
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese

Inlägg av OHt »

En jämförlse jag har gjort mellan dieselskatt och elskatt med hänsyn tagen till det dåliga energiutnyttjandet som rapporten vittnar om:
För att förenka siffrorna utgår jag från att det går åt 17 kWh för att tillverka en liter diesel (10 kWh).
koldioxid och energiskatt 4,60 SEK för en liter diesel ger en skatt uträknad på det totala koldioxid produktonen på 0,27 SEK / kWh.
energiskatten för el är 0,347 SEK / kWh.
På skillande mellan diesel och el skall också moms betalas, det betyder att elbilsåkare betalar en 10 öring mer i energiskatt / kWh
än dieselåkare, omvandlar man skillande till liter diesel evivalent hamnar man på 1 SEK/liter.

Detta under förutsättning att svinnet inte skattats under tidigare produktionssteg, tror knappast att varked Saudi, eller svenska produktionsenher betalar koldioxidskatt eller energiskatt på svinnet i paritet med den svenska elskatten.
smco
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 apr 2024 09:34

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av smco »

Hej
Du har rätt. Det krävs enligt den tyska artikeln 42 kWh för att ta fram 6 liter diesel. Det betyder 7kWh för en liter diesel.
Man får ut 12 kWh per liter diesel det betyder att 6 lite ger 72 kWh. Dieslet ger alltså mer än vad som går åt för att få fram det till bilen.
För gick det åt mycket mindre energi för att ta fram diesel. I framtiden kommer det troligen att gå åt mer då oljekällorna blir svårare att utvinna.
Men solel är också energikrävande. För att få fram 1kWh krävs att 5,28 kWh tas upp av solcellerna, om de har en verkningsgrad på 17%.
En elbil kräver ca 2kWh per mil. Elbilen kommer en halv mil på 1 kWh. En dieselbil som drar 0,6 liter per mil kommer 1,2 mil på samma energi (5,28 kWh).
Jag har inte räknat på vindkraft
Så kör inte på solel.
MVH
SMCO
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av Front242 »

Å nej, solen kommer ju ta slut om vi slösar så
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av tor-ake »

Rejält trådlyft!

Men felräknat - solskenet behöver inte produceras, det kommer av sig själv och skall inte vara med i beräkningen alls. Ta istället med energin för att producera solcellen. En solcell som producerar 1kWh på ett år kostar upp till 4kWh[*] att tillverka men producerar 24kWh över sin livslängd så en verkningsgrad på ca 600%
Det vill säga, för en kWh insatt i solel kommer en elbil cirka tre mil och för en kWh insatt i dieseltillverkning får man en sjundedels liter diesel, som kan driva dieselbilen 2,4km. Med siffror från ovanstående inlägg.

[*] https://www.nrel.gov/docs/fy99osti/24619.pdf
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Phats0
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av Phats0 »

Om jag inte minns fel, så har väl elmotorer minst 90% verkningsgrad och ottomotorer högst 50%.
Hur går det ihop?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 970
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av Verdi_ »

Orkar inte läsa tråden men jag hoppas inte att någon tror att det är elektriska kWh...
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av Fredrik j »

Phats0 skrev: 01 apr 2024 21:07
Om jag inte minns fel, så har väl elmotorer minst 90% verkningsgrad och ottomotorer högst 50%.
Hur går det ihop?
Allt hänger ju på hur långt bort i kedjan man bestämmer sig för att räkna. Förlusterna när det gäller elektrisk energi är ju vid överföring.

Det uppstår ju förluster även när diesel ska transporteras (fartyg/tankbil eller pipeline) men rimligtvis är förlusterna från produktionen i kraftverket till vägguttaget större men jag vet inte.
Lagrad elektrisk energi har ju också en lägre verkningsgrad än lagrad diesel. 20liter är ju ca40 mil tre veckor senare också.

Dock är ju solceller som direkt laddar en elbil som omedelbart kör iväg väldigt effektiv. Förlusterna värmer ju dessutom upp utrymmet där omvandling/laddning sker.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av fth »

Det är väl rätt stor bot-varning på det trådlyftet? ;)

Tråden förtjänar iofs ett lyft, kul tråd med mycket bra diskussioner och infallsvinklar. :D

Den groteska ineffektiviteten i hela kedjan bakom förbränningsmotorn bör lyftas fram oftare, varje gång jag räknar på detta så blir jag lika förvånad över det enorma slöseri som pågår. :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av spacecoin »

42 kWh energi för att framställa 6 l diesel låter ju bra, jämfört med alla GWh som används för att gräva bitcoin eller leka med AI.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 01 apr 2024 22:22
42 kWh energi för att framställa 6 l diesel låter ju bra, jämfört med alla GWh som används för att gräva bitcoin eller leka med AI.
Ja, för bensin eller sprit ;)

Diesel är ju oaäckk! :lol:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel

Inlägg av tor-ake »

Så här den 2a april så tänker jag att signaturen "smco" är någon befintlig medlem som reggade en ny profil och lyfte tråden som ett aprilskämt för att se vem som nappade... :lol:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar