Simon skrev:Men om man använde direktverkande diesel för att värma upp huset, då skulle det väl inte bli några effektförluster på vägen?Bjelke skrev:Äntligen en tråd i gammal hederlig TCS-anda! :D 8-) :mrgreen: :ugeek:
(Alltså att elda dieseln inne i huset.)
Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Moderator: Redaktion
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese
satsa på biobränsle istället, elda parketten
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese
Utan ventilation skulle inte jag vilja bo i det huset och ventilation leder till effektförlust...Simon skrev:Men om man använde direktverkande diesel för att värma upp huset, då skulle det väl inte bli några effektförluster på vägen?Bjelke skrev:Äntligen en tråd i gammal hederlig TCS-anda!
(Alltså att elda dieseln inne i huset.)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese
Nej, jag tänker på SWEDISH STIRLING.fth skrev:Om du tänker på Inresol så har dom tyvärr gått i konkurs.LarsL skrev:Det skulle gå att ta hand om med stirlingmotorer. Finns ett svensk företag som jobbar med det.Bjelke skrev:750GWh värme-energi borde gå att göra om till el också, borde gå att göra ganska lönsamt också med tanke på storleken på anläggning det skulle bli.
/fth
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese
Och jag tänker mest på vilken sorts ångkraftverk som helst, typ kolla på gamla lok, kärnkraftverk eller termiska kraftverken på Azorerna för
att ta några exempel
Superlätt att producera el om man har värme att tillgå (och lite kylning såklart)
att ta några exempel
Superlätt att producera el om man har värme att tillgå (och lite kylning såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese
En turbin har väl i teorin en överlägsen verkningsgrad om jag inte kommer ihåg fel? Det som kan anses vara en nackdel är att det krävs ganska höga temperaturer. Man behöver ju vattenånga under högt tryck. En stirlingmotor har inte samma krav. Det är bara temperaturskillnaden som är intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Vad tänker du då på för turbin?mati skrev:En turbin har väl i teorin en överlägsen verkningsgrad om jag inte kommer ihåg fel? Det som kan anses vara en nackdel är att det krävs ganska höga temperaturer. Man behöver ju vattenånga under högt tryck. En stirlingmotor har inte samma krav. Det är bara temperaturskillnaden som är intressant.
Gas-turbiner har väl vad jag minns generellt ganska låg verkningsgrad. Däremot levererar de mycket kraft i förhållande till sin vikt. Därför de är så poppis i flygmaskiner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese
För elektriska verkningsgraden runt 40% i simple cycle och omkring 60% i kombi med en ångturbin. Restvärmen i avgaserna går även använda till fjärrvärme, då når man en nyttjandegrad av bränslet till typ 90%.taliz skrev:Vad tänker du då på för turbin?mati skrev:En turbin har väl i teorin en överlägsen verkningsgrad om jag inte kommer ihåg fel? Det som kan anses vara en nackdel är att det krävs ganska höga temperaturer. Man behöver ju vattenånga under högt tryck. En stirlingmotor har inte samma krav. Det är bara temperaturskillnaden som är intressant.
Gas-turbiner har väl vad jag minns generellt ganska låg verkningsgrad. Däremot levererar de mycket kraft i förhållande till sin vikt. Därför de är så poppis i flygmaskiner.
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diese
En jämförlse jag har gjort mellan dieselskatt och elskatt med hänsyn tagen till det dåliga energiutnyttjandet som rapporten vittnar om:
För att förenka siffrorna utgår jag från att det går åt 17 kWh för att tillverka en liter diesel (10 kWh).
koldioxid och energiskatt 4,60 SEK för en liter diesel ger en skatt uträknad på det totala koldioxid produktonen på 0,27 SEK / kWh.
energiskatten för el är 0,347 SEK / kWh.
På skillande mellan diesel och el skall också moms betalas, det betyder att elbilsåkare betalar en 10 öring mer i energiskatt / kWh
än dieselåkare, omvandlar man skillande till liter diesel evivalent hamnar man på 1 SEK/liter.
Detta under förutsättning att svinnet inte skattats under tidigare produktionssteg, tror knappast att varked Saudi, eller svenska produktionsenher betalar koldioxidskatt eller energiskatt på svinnet i paritet med den svenska elskatten.
För att förenka siffrorna utgår jag från att det går åt 17 kWh för att tillverka en liter diesel (10 kWh).
koldioxid och energiskatt 4,60 SEK för en liter diesel ger en skatt uträknad på det totala koldioxid produktonen på 0,27 SEK / kWh.
energiskatten för el är 0,347 SEK / kWh.
På skillande mellan diesel och el skall också moms betalas, det betyder att elbilsåkare betalar en 10 öring mer i energiskatt / kWh
än dieselåkare, omvandlar man skillande till liter diesel evivalent hamnar man på 1 SEK/liter.
Detta under förutsättning att svinnet inte skattats under tidigare produktionssteg, tror knappast att varked Saudi, eller svenska produktionsenher betalar koldioxidskatt eller energiskatt på svinnet i paritet med den svenska elskatten.
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Hej
Du har rätt. Det krävs enligt den tyska artikeln 42 kWh för att ta fram 6 liter diesel. Det betyder 7kWh för en liter diesel.
Man får ut 12 kWh per liter diesel det betyder att 6 lite ger 72 kWh. Dieslet ger alltså mer än vad som går åt för att få fram det till bilen.
För gick det åt mycket mindre energi för att ta fram diesel. I framtiden kommer det troligen att gå åt mer då oljekällorna blir svårare att utvinna.
Men solel är också energikrävande. För att få fram 1kWh krävs att 5,28 kWh tas upp av solcellerna, om de har en verkningsgrad på 17%.
En elbil kräver ca 2kWh per mil. Elbilen kommer en halv mil på 1 kWh. En dieselbil som drar 0,6 liter per mil kommer 1,2 mil på samma energi (5,28 kWh).
Jag har inte räknat på vindkraft
Så kör inte på solel.
MVH
SMCO
Du har rätt. Det krävs enligt den tyska artikeln 42 kWh för att ta fram 6 liter diesel. Det betyder 7kWh för en liter diesel.
Man får ut 12 kWh per liter diesel det betyder att 6 lite ger 72 kWh. Dieslet ger alltså mer än vad som går åt för att få fram det till bilen.
För gick det åt mycket mindre energi för att ta fram diesel. I framtiden kommer det troligen att gå åt mer då oljekällorna blir svårare att utvinna.
Men solel är också energikrävande. För att få fram 1kWh krävs att 5,28 kWh tas upp av solcellerna, om de har en verkningsgrad på 17%.
En elbil kräver ca 2kWh per mil. Elbilen kommer en halv mil på 1 kWh. En dieselbil som drar 0,6 liter per mil kommer 1,2 mil på samma energi (5,28 kWh).
Jag har inte räknat på vindkraft
Så kör inte på solel.
MVH
SMCO
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Å nej, solen kommer ju ta slut om vi slösar så
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Rejält trådlyft!
Men felräknat - solskenet behöver inte produceras, det kommer av sig själv och skall inte vara med i beräkningen alls. Ta istället med energin för att producera solcellen. En solcell som producerar 1kWh på ett år kostar upp till 4kWh[*] att tillverka men producerar 24kWh över sin livslängd så en verkningsgrad på ca 600%
Det vill säga, för en kWh insatt i solel kommer en elbil cirka tre mil och för en kWh insatt i dieseltillverkning får man en sjundedels liter diesel, som kan driva dieselbilen 2,4km. Med siffror från ovanstående inlägg.
[*] https://www.nrel.gov/docs/fy99osti/24619.pdf
Men felräknat - solskenet behöver inte produceras, det kommer av sig själv och skall inte vara med i beräkningen alls. Ta istället med energin för att producera solcellen. En solcell som producerar 1kWh på ett år kostar upp till 4kWh[*] att tillverka men producerar 24kWh över sin livslängd så en verkningsgrad på ca 600%
Det vill säga, för en kWh insatt i solel kommer en elbil cirka tre mil och för en kWh insatt i dieseltillverkning får man en sjundedels liter diesel, som kan driva dieselbilen 2,4km. Med siffror från ovanstående inlägg.
[*] https://www.nrel.gov/docs/fy99osti/24619.pdf
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Om jag inte minns fel, så har väl elmotorer minst 90% verkningsgrad och ottomotorer högst 50%.
Hur går det ihop?
Hur går det ihop?
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Orkar inte läsa tråden men jag hoppas inte att någon tror att det är elektriska kWh...
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Allt hänger ju på hur långt bort i kedjan man bestämmer sig för att räkna. Förlusterna när det gäller elektrisk energi är ju vid överföring.
Det uppstår ju förluster även när diesel ska transporteras (fartyg/tankbil eller pipeline) men rimligtvis är förlusterna från produktionen i kraftverket till vägguttaget större men jag vet inte.
Lagrad elektrisk energi har ju också en lägre verkningsgrad än lagrad diesel. 20liter är ju ca40 mil tre veckor senare också.
Dock är ju solceller som direkt laddar en elbil som omedelbart kör iväg väldigt effektiv. Förlusterna värmer ju dessutom upp utrymmet där omvandling/laddning sker.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Det är väl rätt stor bot-varning på det trådlyftet?
Tråden förtjänar iofs ett lyft, kul tråd med mycket bra diskussioner och infallsvinklar.
Den groteska ineffektiviteten i hela kedjan bakom förbränningsmotorn bör lyftas fram oftare, varje gång jag räknar på detta så blir jag lika förvånad över det enorma slöseri som pågår.
/fth
Tråden förtjänar iofs ett lyft, kul tråd med mycket bra diskussioner och infallsvinklar.
Den groteska ineffektiviteten i hela kedjan bakom förbränningsmotorn bör lyftas fram oftare, varje gång jag räknar på detta så blir jag lika förvånad över det enorma slöseri som pågår.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
42 kWh energi för att framställa 6 l diesel låter ju bra, jämfört med alla GWh som används för att gräva bitcoin eller leka med AI.
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Ja, för bensin eller sprit
Diesel är ju oaäckk!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tysk rapport: 42 kWh energi för att framställa 6 l diesel
Så här den 2a april så tänker jag att signaturen "smco" är någon befintlig medlem som reggade en ny profil och lyfte tråden som ett aprilskämt för att se vem som nappade...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -