CO2-utsläpp förknippade med produktion av bilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

CO2-utsläpp förknippade med produktion av bilar

Inlägg av markuswesterberg »

Detta har säkert redogjorts för någonstans men kan inte hitta nu. Kan någon hänvisa? Jag vill helt enkelt veta hur mycket CO2 man räknar med att en elbil släpper ut om man bara ser till själva tillverkningsprocessen? Detta jämfört med en fossilbil? Vet att jag hört att elbilen släpper ut mer här en en fossilbil, kan någon enkelt förklara vilka delar i elbilen som står för detta ökade utsläpp? Är det bara batterierna? Om ja, varför måste tillverkningen av eller utvinningen av batterier och ingående material/mineraler vara så "smutsig"?

OBS! Jag är inte intresserad av hela livscykeln på en elbil och att jämföra smutsigt producerad el med ren el etc. Enbart skillnaden i tillverkningsprocessen av själva bilen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: CO2-utsläpp förknippade med produktion av bilar

Inlägg av tor-ake »

Det går åt massor av elenergi att tillverka batteriet, självklart måste du ta med elens ursprung för att kunna beräkna CO2-utsläppen. Det är där många går bet och räknar olika.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: CO2-utsläpp förknippade med produktion av bilar

Inlägg av markuswesterberg »

tor-ake skrev:
Det går åt massor av elenergi att tillverka batteriet, självklart måste du ta med elens ursprung för att kunna beräkna CO2-utsläppen. Det är där många går bet och räknar olika.
Absolut att man måste ta med det i beräkningen, såklart, var elen som åtgår vid produktionen av själva bilen kommer ifrån. Jag menade bara att jag inte är intresserad av den diskussionen relaterad till själva bränslet/elen som används vid körning.

Men OK, låt oss räkna på att elen som används vid tillverkningsprocessen är samma för elbilen/batteriet som för fossilbilen, och att vi sätter ett "standard-värde" på den elens utsläpp. Standard som i, låt oss säga att elen kommer från lika delar, sol, vind, vatten, kol, olja. Vet ej vad man hamnar på för utsläppsvärde per kWh då? Och sedan, hur mycket energi åtgår då alltså vid tillverkningen av låt oss säga ett batteri i storleken 75 kWh.

Hjälp mig vidare :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: CO2-utsläpp förknippade med produktion av bilar

Inlägg av tor-ake »

Du kan börja med att läsa den berömda IVL-rapporten, fast läsa rätt istället för som f-n läser bibeln. https://www.ivl.se/toppmeny/publikation ... ml?id=5407

Där står att då undersökningen gjordes behövdes 500-2000MJ för 1kWh NMC-batteri, det är en vanlig kemi, dock inte den som tesla använder, men säg att det ligger idag nånstans på inte mer än 500MJ/kWh för ett state of the art elbilsbatteri.

500MJ är 138 kWh. För ett 75kWh batteri åtgår alltså 10350kWh elenergi. Igen, enligt IVL-rapporten är den absolut största delen av den energin raffinerings- och tillverkningsprocessen. Och här kommer kruxet med elens ursprung in. Är det nordisk elmix eller motsvarande som använts då släpptes ut 0,52 ton CO2, men kommer elen helt och hållet från ett kolkraftverk är det 10,35 ton.

Översätter vi det till bensinekvivalenter så blir det som följer, för samma 75kWh-batteri:
Nordisk elmix - motsvarande 225 liter bensin
Kolkraftverk - motsvarande 4500 liter bensin.

Så - däremellan nånstans tror jag sanningen ligger. Men frågar du någon annan så kan den ligga någon helt annanstans.

EDIT ändrade till siffror för 75kWh
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: CO2-utsläpp förknippade med produktion av bilar

Inlägg av BrooklynS »

...och då måste man också räkna med att diesel/bensin kräver massor av energi i utvinningsprocessen - plus raffinering, transporter osv. Men av någon anledning tror man att bensinen bara liksom finns där på macken...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: CO2-utsläpp förknippade med produktion av bilar

Inlägg av LarsL »

Den genomsnittliga bilen drar idag 11,5 kWh/mil, det inkluderar då framställningen av diesel/bensinen, och en elbil drar 3 kWh/mil, inklusive förluster på motsvarande sätt. För varje mil vinner vi alltså 8,5 kWh med en elbil.

För mig med en SR+ så kommer det alltså ta 660 mil att köra in batteriet emot fortsatt färd med dieselbil, oavsett hur batteriet tillverkats (138 x 55)/8,5 = 893 mil. Detta är alltså bara kWh mot kWh. Både batterier och elen till elbilen kan framställas på bra eller dåliga sätt, medan bensin/diesel bara kan framställas/förbrännas på ett dåligt sätt.

Genomsnittsbilen kör 1200 mil per år vilket gör att en Model 3 SR+ är positiv senast efter 9 månader.
Skriv svar