Solna kommun hatar elbilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av mikebike »

rockard skrev:
point1 skrev:
Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
D3770AE4-A1C1-413C-8271-E42E66CC5800.png
Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.
Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

mikebike skrev:
rockard skrev:
point1 skrev:
Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
D3770AE4-A1C1-413C-8271-E42E66CC5800.png
Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.
Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser. :roll:
Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...

Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?

https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av rockard »

point1 skrev:
mikebike skrev:
rockard skrev:
point1 skrev:
Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
D3770AE4-A1C1-413C-8271-E42E66CC5800.png
Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.
Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser. :roll:
Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...

Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?

https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Arne Öberg från S har jag mailat med tidigare, han är bra att ha att göra med. Han har tidigare varit med och lagt proposition att konvertera motorvärmaruttag till laddstolpar (röstades ned för att det är för dyrt och krångligt för en kommun att ägna sig åt), och jag har bollat idén om laddstolpar för gatuparkering med honom. Om fler tar kontakt kan det kanske hända något.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

rockard skrev:
point1 skrev:
mikebike skrev:
rockard skrev:
point1 skrev:
Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
D3770AE4-A1C1-413C-8271-E42E66CC5800.png
Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.
Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser. :roll:
Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...

Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?

https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Arne Öberg från S har jag mailat med tidigare, han är bra att ha att göra med. Han har tidigare varit med och lagt proposition att konvertera motorvärmaruttag till laddstolpar (röstades ned för att det är för dyrt och krångligt för en kommun att ägna sig åt), och jag har bollat idén om laddstolpar för gatuparkering med honom. Om fler tar kontakt kan det kanske hända något.
Jag har varit i kontakt med någon som heter Magnus Persson(Centern), ordförande i tekniska nämnden, lika hjälpsam som ett svart hål ungefär.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av rockard »

point1 skrev:
rockard skrev:
Arne Öberg från S har jag mailat med tidigare, han är bra att ha att göra med. Han har tidigare varit med och lagt proposition att konvertera motorvärmaruttag till laddstolpar (röstades ned för att det är för dyrt och krångligt för en kommun att ägna sig åt), och jag har bollat idén om laddstolpar för gatuparkering med honom. Om fler tar kontakt kan det kanske hända något.
Jag har varit i kontakt med någon som heter Magnus Persson(Centern), ordförande i tekniska nämnden, lika hjälpsam som ett svart hål ungefär.
Ja, det är han som anser att det är för dyrt och krångligt. Han kör plugin-hybrid och min uppfattning om honom är att han därför anser sig företräda förare av laddbara fordon, och eftersom hans vardag går ihop finns det ingen anledning att göra något.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av Black »

De räcker kanske till elcyklar...

Det även många småkommuner i landsbygd som verkar totalt okunniga när det gäller elbilsladdning. Både tekniken samt placeringen.
Kanske dags att starta nån forum, föreläsningar eller liknande?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av mikebike »

"Jag har varit i kontakt med någon som heter Magnus Persson(Centern), ordförande i tekniska nämnden, lika hjälpsam som ett svart hål ungefär."

Samma erfarenhet här. Det var han som ansåg att jag kunde hyra garageplats med laddplats.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av Daniel R »

point1 skrev:
Det tog bostadsrättsföreningen som jag hyr plats av nu en vecka att ta bort timer och fixa så jag kunde ladda från motorvärmaruttag. Solna stad har en plan för 40 laddare till 2023, det är ett skämt med tanke på invånarantalet. Det finns ju dessutom inte ens en plan för de resterande parkeringarna, folk kommer ju vilja ladda från deras vanliga parkeringar, inte åka iväg och ställa bilen i 10 timmar och sen parkera om bilen.

Det är helt orimligt att staden inte kan fixa laddstolpar på de vanliga platserna när ni förväntar att bostadsrättsföreningar ska göra det genom er kampanj Fixa laddplatsen.

Det är dessutom ett icke-svar att säga att ni kommer fixa 40 laddplatser i kommunen. Svaret vi invånare vill ha när kommer ni fixa så man kan ladda från våra befintliga parkeringar och varför dröjer det så länge? Redan 2014 frågade jag kommunen om planerna och inget har hänt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då hade du tur. Min BRF har under flera års tid vägrat ta bort timer (3 timmar). Annars hade nog effekten 6A gått att leva med. Hybrid nu, men väntar på MY.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av NiklasTesla »

point1 skrev:
mikebike skrev:
rockard skrev:
point1 skrev:
Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
D3770AE4-A1C1-413C-8271-E42E66CC5800.png
Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.
Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser. :roll:
Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...

Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?

https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Nja såklart smidigast att ladda hemma men köpa en Tesla kan vem somhelst som bor i en lägenhet i Stockholm idag även om man inte har laddplats hemma utan större problem pga Batteristorlek och SuC-nätverket. Bara kolla uppladdning.nu så ser man alla laddplatser i Stockholm och förutom dom så har man alltid Teslas SuC vid Upplands Väsby om det krisar (vid kort körning kan det räcka att åka och ladda någon gång per vecka i samband med att man storhandlar mat).

Med det sagt kan säker Solna stad och flera andra kommuner bli bättre med att skruva upp laddplatser. Ur elsynpunkt samt ekonomisk synpunkt skulle jag gärna se laddare där man exempelvis endast kan ladda nattetid billigt (typ elpris + 10% max) och lite långsammare när bilen är parkerad över natten.
En ännu bättre tanke kan vara att man kör max enfas dagtid/peaktid 3,7kw och 2fas(7,4kw)/3fas(11kw) nattetid/off peak när elnätet är mindre belastat.

MVH
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av mikebike »

En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.

Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.

Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Sentrymode drar rejält med ström, du kommer märka rejäl skillnad när den är avstängd.

Kör med minst 40kw laddning ca 1timme någon gång per vecka.

MVH
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av mikebike »

NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.

Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Sentrymode drar rejält med ström, du kommer märka rejäl skillnad när den är avstängd.

Kör med minst 40kw laddning ca 1timme någon gång per vecka.

MVH
Det finns en 50 kW laddare i Arenastaden, men med max 30 minuters laddning. Max 25 kWh alltså, i praktiken mindre.
SuC i Bredden innebär 32 km + tiden för laddning. Ingen favoritsysselsättning en vardagkväll.
Mitt bästa alternativ är att ta bilen till jobbet minst en gång varannan vecka. Smidigare, men dyrare. Jag kan ladda 3,7 kW för 85 kr/dag + 50 kr i trängselskatt. Drygt 30 kWh för 135 kr.
Det näst bästa är att köra ned bilen till MoS direkt efter jobbet och hämta den 4 timmar senare. 45 kWh för 135 kr.

Det vore f-n så mycket enklare att leva med elbil om man kunde ladda nära hemmet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bjelke skrev:
Vad ligger skatten på där förresten, vi sneglar lite på boende där i krokarna (igen) :)
Typ 29.5% eller så. Har du barn skulle jag dock inte rekommendera att flytta hit.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.

Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Sentrymode drar rejält med ström, du kommer märka rejäl skillnad när den är avstängd.

Kör med minst 40kw laddning ca 1timme någon gång per vecka.

MVH
Det finns en 50 kW laddare i Arenastaden, men med max 30 minuters laddning. Max 25 kWh alltså, i praktiken mindre.
SuC i Bredden innebär 32 km + tiden för laddning. Ingen favoritsysselsättning en vardagkväll.
Mitt bästa alternativ är att ta bilen till jobbet minst en gång varannan vecka. Smidigare, men dyrare. Jag kan ladda 3,7 kW för 85 kr/dag + 50 kr i trängselskatt. Drygt 30 kWh för 135 kr.
Det näst bästa är att köra ned bilen till MoS direkt efter jobbet och hämta den 4 timmar senare. 45 kWh för 135 kr.

Det vore f-n så mycket enklare att leva med elbil om man kunde ladda nära hemmet.
Mm jag tror inte folk med laddning hemma förstår hur mycket bilen drar utan laddning på vintern. Jag har sentry mode på endast under natten pga fälgstölder, från 90% brukar jag kunna köra ungefär 10 mil uppdelat på kanske 5 körningar innan jag måste ladda igen, när det inte går att använda elnätet för att förvärma drar den ju väldigt mycket på vintern.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av MarkusL »

Jag har inte laddat på en månad men kör p.g.a. hemarbete bara kanske bil 4ggr per vecka och ca 1-3km per gång (mest till affären). Kör dock utan sentry, förvärmning och med värmen avstängd, känns meningslöst att värma bilen för att kliva ur direkt när den blivit varm. Kan nog köra några veckor till. Har haft runt 200 i förbrukning.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

MarkusL skrev:
Jag har inte laddat på en månad men kör p.g.a. hemarbete bara kanske bil 4ggr per vecka och ca 1-3km per gång (mest till affären). Kör dock utan sentry, förvärmning och med värmen avstängd, känns meningslöst att värma bilen för att kliva ur direkt när den blivit varm. Kan nog köra några veckor till. Har haft runt 200 i förbrukning.
Mm men det låter inte så konstigt, du kör alltså 1 mil per vecka i snitt, utan allt som drar iväg förbrukningen (sentry, förvärmning och värme i bilen). Men jag kör 10 gånger så mycket per vecka och kör jag 2 mil vill jag gärna ha värme j bilen :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av mikebike »

Under vissa perioder kör jag 4 km på en vecka. Då är det lite surt att mer än 30 kWh "går upp i rök."

Samtidigt skulle jag gräma mig enormt om det hände något med bilen och jag missat chansen att filma det p.g.a. snålhet.
Filmar bilen om larmet går med avstängt Vaktläge?
Går larmet vid parkeringsskada?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
Under vissa perioder kör jag 4 km på en vecka. Då är det lite surt att mer än 30 kWh "går upp i rök."

Samtidigt skulle jag gräma mig enormt om det hände något med bilen och jag missat chansen att filma det p.g.a. snålhet.
Filmar bilen om larmet går med avstängt Vaktläge?
Går larmet vid parkeringsskada?
Nej är du orolig bör du ha Sentrymode på.

MVH
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av MarkusL »

NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
Under vissa perioder kör jag 4 km på en vecka. Då är det lite surt att mer än 30 kWh "går upp i rök."

Samtidigt skulle jag gräma mig enormt om det hände något med bilen och jag missat chansen att filma det p.g.a. snålhet.
Filmar bilen om larmet går med avstängt Vaktläge?
Går larmet vid parkeringsskada?
Nej är du orolig bör du ha Sentrymode på.

MVH
Tror du lägger mer på el än eventuell självrisk om det skulle bli någon skada, särskilt som en filmad skada inte per automatik innebär en kostnadsfri skada.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

MarkusL skrev:
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
Under vissa perioder kör jag 4 km på en vecka. Då är det lite surt att mer än 30 kWh "går upp i rök."

Samtidigt skulle jag gräma mig enormt om det hände något med bilen och jag missat chansen att filma det p.g.a. snålhet.
Filmar bilen om larmet går med avstängt Vaktläge?
Går larmet vid parkeringsskada?
Nej är du orolig bör du ha Sentrymode på.

MVH
Tror du lägger mer på el än eventuell självrisk om det skulle bli någon skada, särskilt som en filmad skada inte per automatik innebär en kostnadsfri skada.
Självrisken är inte det som kostar, det är all tid som går åt. Förlorade säkert 4 timmar första dagen på grund av fälgstölden, sedan telefonsamtal kring allt säkert 3 timmar, sen fixa hyrbil med allt strul som tillhör med hämtning lämning osv, åka till polisen för att kolla på fälgar som de trodde var mina men inte ens var från en Model 3 (2 timmar), samt hämta och lämna bilen på verkstad vid flera tillfällen på grund av restnoterade reservdelar var säkert ytterligare 6 timmar. Denna förlorade arbetsinkomst översteg vida självrisken.
Skriv svar