Solna kommun hatar elbilar
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Solna kommun hatar elbilar
Vad ligger skatten på där förresten, vi sneglar lite på boende där i krokarna (igen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Solna kommun hatar elbilar
Råd med laddbox? Om de inte har det tycker du då att de skall höja skatten för att bygga laddställen?OlleBack skrev:Har dom ens råd med en laddbox så låg skatt som det är i Solna?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
Kommunalskatten har inget med saken att göra, Solna vet hur man skall ta betalt...
Boendeparkeringen kostar 1000:- för 90 dagar i Solna. Besöksparkering är givetvis mycket dyrare, och det kostar 24/7.
Om de erbjöd laddmöjlighet skulle de naturligtvis kunna ta ännu mer betalt.
I dagsläget finns endast 6 laddstolpar i gatumiljö i Solna, samtliga är vanliga schuko enfas 10A, d.v.s. 2,3kW.
Att jämföra med Stockholm som har 1500 laddstolpar med minst 11kW och siktar mot 4000.
Faktum är att det finns flera laddstolpar på Narvavägen än på Solnas samtliga gator.
När man kommer till Haga Norra norrifrån möts man av en stor skylt med texten "Tack för att du kör utsläppsfritt i Solna".
Med tanke på att det finns så dåligt med laddmöjligheter i Solna känns det som en käftsmäll. Senast jag passerade den skylten hade jag just tagit en omväg förbi SuC i Bredden.
Boendeparkeringen kostar 1000:- för 90 dagar i Solna. Besöksparkering är givetvis mycket dyrare, och det kostar 24/7.
Om de erbjöd laddmöjlighet skulle de naturligtvis kunna ta ännu mer betalt.
I dagsläget finns endast 6 laddstolpar i gatumiljö i Solna, samtliga är vanliga schuko enfas 10A, d.v.s. 2,3kW.
Att jämföra med Stockholm som har 1500 laddstolpar med minst 11kW och siktar mot 4000.
Faktum är att det finns flera laddstolpar på Narvavägen än på Solnas samtliga gator.
När man kommer till Haga Norra norrifrån möts man av en stor skylt med texten "Tack för att du kör utsläppsfritt i Solna".
Med tanke på att det finns så dåligt med laddmöjligheter i Solna känns det som en käftsmäll. Senast jag passerade den skylten hade jag just tagit en omväg förbi SuC i Bredden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Nej det stämmer inte såvitt jag vet.Off Grid Byggaren skrev:Fast just Bostadsstiftelsen Signalisten är väl lite unik.
Den ägs ju inte av av Solna kommun, utan är en privat Bostadsstiftelse vad jag förstår.
De borde ju enkelt kunna fixa elbilsladdning.
Behövs ju inga politiska beslut.
”Signalisten är Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse. Tillsammans med vårt helägda dotterbolag Solnabostäder äger och förvaltar vi ca 4000 lägenheter och knappt 200 lokaler i fastigheter runt om i Solna.”
Sen behöver de nog inga politiska beslut, men de behöver ju en vilja och styrelse tillsätts ju politiskt osv. Det är nog så enkelt som att en utredning gjordes av någon någongång som inte gillar elbilar, bestämde sig för att det inte gick att ladda elbilar i Solna, för om hela Sverige skulle byta till elbil imorgon skulle det kanske kunna bli kapacitetsbrist om alla laddade kl 16-19. Och det beslutet är det som står.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det är nog lugnt, betalar kring 900 per månad för min parkeringsplats med el (men man får inte ladda elbil, Max 600 W får man dra, så ingen kupévärmare heller).OlleBack skrev:Har dom ens råd med en laddbox så låg skatt som det är i Solna?
Re: Solna kommun hatar elbilar
Att Solna (och Sundbyberg) snyltat på omgivande kommuners infrastruktur det har de alltid gjort, varför ska de ändra beteende?
ms 76132 "Eleamore"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
Sedan en tid finns det inte någon återvinningscentral, varken i Solna eller i Sundbyberg (den senaste var gemensam och låg i Sundbyberg).12man skrev:Att Solna (och Sundbyberg) snyltat på omgivande kommuners infrastruktur det har de alltid gjort, varför ska de ändra beteende?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det också? Sbbg 53k inv/9km2 Solna 83k 22km2. Solna borde ha platsmikebike skrev:Sedan en tid finns det inte någon återvinningscentral, varken i Solna eller i Sundbyberg (den senaste var gemensam och låg i Sundbyberg).12man skrev:Att Solna (och Sundbyberg) snyltat på omgivande kommuners infrastruktur det har de alltid gjort, varför ska de ändra beteende?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Solna kommun hatar elbilar
Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Svart X75D -17
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....rockard skrev:Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Solna kommun hatar elbilar
Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...mikebike skrev:Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....rockard skrev:Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser.
Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?
https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Re: Solna kommun hatar elbilar
Arne Öberg från S har jag mailat med tidigare, han är bra att ha att göra med. Han har tidigare varit med och lagt proposition att konvertera motorvärmaruttag till laddstolpar (röstades ned för att det är för dyrt och krångligt för en kommun att ägna sig åt), och jag har bollat idén om laddstolpar för gatuparkering med honom. Om fler tar kontakt kan det kanske hända något.point1 skrev:Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...mikebike skrev:Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....rockard skrev:Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser.
Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?
https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Svart X75D -17
Solna kommun hatar elbilar
Jag har varit i kontakt med någon som heter Magnus Persson(Centern), ordförande i tekniska nämnden, lika hjälpsam som ett svart hål ungefär.rockard skrev:Arne Öberg från S har jag mailat med tidigare, han är bra att ha att göra med. Han har tidigare varit med och lagt proposition att konvertera motorvärmaruttag till laddstolpar (röstades ned för att det är för dyrt och krångligt för en kommun att ägna sig åt), och jag har bollat idén om laddstolpar för gatuparkering med honom. Om fler tar kontakt kan det kanske hända något.point1 skrev:Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...mikebike skrev:Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....rockard skrev:Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser.
Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?
https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Re: Solna kommun hatar elbilar
Ja, det är han som anser att det är för dyrt och krångligt. Han kör plugin-hybrid och min uppfattning om honom är att han därför anser sig företräda förare av laddbara fordon, och eftersom hans vardag går ihop finns det ingen anledning att göra något.point1 skrev:Jag har varit i kontakt med någon som heter Magnus Persson(Centern), ordförande i tekniska nämnden, lika hjälpsam som ett svart hål ungefär.rockard skrev:Arne Öberg från S har jag mailat med tidigare, han är bra att ha att göra med. Han har tidigare varit med och lagt proposition att konvertera motorvärmaruttag till laddstolpar (röstades ned för att det är för dyrt och krångligt för en kommun att ägna sig åt), och jag har bollat idén om laddstolpar för gatuparkering med honom. Om fler tar kontakt kan det kanske hända något.
Svart X75D -17
Re: Solna kommun hatar elbilar
De räcker kanske till elcyklar...
Det även många småkommuner i landsbygd som verkar totalt okunniga när det gäller elbilsladdning. Både tekniken samt placeringen.
Kanske dags att starta nån forum, föreläsningar eller liknande?
Det även många småkommuner i landsbygd som verkar totalt okunniga när det gäller elbilsladdning. Både tekniken samt placeringen.
Kanske dags att starta nån forum, föreläsningar eller liknande?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
"Jag har varit i kontakt med någon som heter Magnus Persson(Centern), ordförande i tekniska nämnden, lika hjälpsam som ett svart hål ungefär."
Samma erfarenhet här. Det var han som ansåg att jag kunde hyra garageplats med laddplats.
Samma erfarenhet här. Det var han som ansåg att jag kunde hyra garageplats med laddplats.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Då hade du tur. Min BRF har under flera års tid vägrat ta bort timer (3 timmar). Annars hade nog effekten 6A gått att leva med. Hybrid nu, men väntar på MY.point1 skrev:Det tog bostadsrättsföreningen som jag hyr plats av nu en vecka att ta bort timer och fixa så jag kunde ladda från motorvärmaruttag. Solna stad har en plan för 40 laddare till 2023, det är ett skämt med tanke på invånarantalet. Det finns ju dessutom inte ens en plan för de resterande parkeringarna, folk kommer ju vilja ladda från deras vanliga parkeringar, inte åka iväg och ställa bilen i 10 timmar och sen parkera om bilen.
Det är helt orimligt att staden inte kan fixa laddstolpar på de vanliga platserna när ni förväntar att bostadsrättsföreningar ska göra det genom er kampanj Fixa laddplatsen.
Det är dessutom ett icke-svar att säga att ni kommer fixa 40 laddplatser i kommunen. Svaret vi invånare vill ha när kommer ni fixa så man kan ladda från våra befintliga parkeringar och varför dröjer det så länge? Redan 2014 frågade jag kommunen om planerna och inget har hänt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Solna kommun hatar elbilar
Nja såklart smidigast att ladda hemma men köpa en Tesla kan vem somhelst som bor i en lägenhet i Stockholm idag även om man inte har laddplats hemma utan större problem pga Batteristorlek och SuC-nätverket. Bara kolla uppladdning.nu så ser man alla laddplatser i Stockholm och förutom dom så har man alltid Teslas SuC vid Upplands Väsby om det krisar (vid kort körning kan det räcka att åka och ladda någon gång per vecka i samband med att man storhandlar mat).point1 skrev:Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...mikebike skrev:Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....rockard skrev:Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser.
Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?
https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Med det sagt kan säker Solna stad och flera andra kommuner bli bättre med att skruva upp laddplatser. Ur elsynpunkt samt ekonomisk synpunkt skulle jag gärna se laddare där man exempelvis endast kan ladda nattetid billigt (typ elpris + 10% max) och lite långsammare när bilen är parkerad över natten.
En ännu bättre tanke kan vara att man kör max enfas dagtid/peaktid 3,7kw och 2fas(7,4kw)/3fas(11kw) nattetid/off peak när elnätet är mindre belastat.
MVH
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.
Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.
Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Solna kommun hatar elbilar
Sentrymode drar rejält med ström, du kommer märka rejäl skillnad när den är avstängd.mikebike skrev:En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.
Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Kör med minst 40kw laddning ca 1timme någon gång per vecka.
MVH
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det finns en 50 kW laddare i Arenastaden, men med max 30 minuters laddning. Max 25 kWh alltså, i praktiken mindre.NiklasTesla skrev:Sentrymode drar rejält med ström, du kommer märka rejäl skillnad när den är avstängd.mikebike skrev:En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.
Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Kör med minst 40kw laddning ca 1timme någon gång per vecka.
MVH
SuC i Bredden innebär 32 km + tiden för laddning. Ingen favoritsysselsättning en vardagkväll.
Mitt bästa alternativ är att ta bilen till jobbet minst en gång varannan vecka. Smidigare, men dyrare. Jag kan ladda 3,7 kW för 85 kr/dag + 50 kr i trängselskatt. Drygt 30 kWh för 135 kr.
Det näst bästa är att köra ned bilen till MoS direkt efter jobbet och hämta den 4 timmar senare. 45 kWh för 135 kr.
Det vore f-n så mycket enklare att leva med elbil om man kunde ladda nära hemmet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Solna kommun hatar elbilar
Typ 29.5% eller så. Har du barn skulle jag dock inte rekommendera att flytta hit.Bjelke skrev:Vad ligger skatten på där förresten, vi sneglar lite på boende där i krokarna (igen)
Model S Standard Range Raven
Re: Solna kommun hatar elbilar
Mm jag tror inte folk med laddning hemma förstår hur mycket bilen drar utan laddning på vintern. Jag har sentry mode på endast under natten pga fälgstölder, från 90% brukar jag kunna köra ungefär 10 mil uppdelat på kanske 5 körningar innan jag måste ladda igen, när det inte går att använda elnätet för att förvärma drar den ju väldigt mycket på vintern.mikebike skrev:Det finns en 50 kW laddare i Arenastaden, men med max 30 minuters laddning. Max 25 kWh alltså, i praktiken mindre.NiklasTesla skrev:Sentrymode drar rejält med ström, du kommer märka rejäl skillnad när den är avstängd.mikebike skrev:En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.
Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Kör med minst 40kw laddning ca 1timme någon gång per vecka.
MVH
SuC i Bredden innebär 32 km + tiden för laddning. Ingen favoritsysselsättning en vardagkväll.
Mitt bästa alternativ är att ta bilen till jobbet minst en gång varannan vecka. Smidigare, men dyrare. Jag kan ladda 3,7 kW för 85 kr/dag + 50 kr i trängselskatt. Drygt 30 kWh för 135 kr.
Det näst bästa är att köra ned bilen till MoS direkt efter jobbet och hämta den 4 timmar senare. 45 kWh för 135 kr.
Det vore f-n så mycket enklare att leva med elbil om man kunde ladda nära hemmet.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Jag har inte laddat på en månad men kör p.g.a. hemarbete bara kanske bil 4ggr per vecka och ca 1-3km per gång (mest till affären). Kör dock utan sentry, förvärmning och med värmen avstängd, känns meningslöst att värma bilen för att kliva ur direkt när den blivit varm. Kan nog köra några veckor till. Har haft runt 200 i förbrukning.