Solna kommun hatar elbilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.

Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Sentrymode drar rejält med ström, du kommer märka rejäl skillnad när den är avstängd.

Kör med minst 40kw laddning ca 1timme någon gång per vecka.

MVH
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av mikebike »

NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.

Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Sentrymode drar rejält med ström, du kommer märka rejäl skillnad när den är avstängd.

Kör med minst 40kw laddning ca 1timme någon gång per vecka.

MVH
Det finns en 50 kW laddare i Arenastaden, men med max 30 minuters laddning. Max 25 kWh alltså, i praktiken mindre.
SuC i Bredden innebär 32 km + tiden för laddning. Ingen favoritsysselsättning en vardagkväll.
Mitt bästa alternativ är att ta bilen till jobbet minst en gång varannan vecka. Smidigare, men dyrare. Jag kan ladda 3,7 kW för 85 kr/dag + 50 kr i trängselskatt. Drygt 30 kWh för 135 kr.
Det näst bästa är att köra ned bilen till MoS direkt efter jobbet och hämta den 4 timmar senare. 45 kWh för 135 kr.

Det vore f-n så mycket enklare att leva med elbil om man kunde ladda nära hemmet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bjelke skrev:
Vad ligger skatten på där förresten, vi sneglar lite på boende där i krokarna (igen) :)
Typ 29.5% eller så. Har du barn skulle jag dock inte rekommendera att flytta hit.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
En dryg timme i MoS varje torsdag räcker inte. Max 15 kWh hinner jag få.
I lördags laddade jag på SuC Bredden till 75%. Idag har jag 50%. Den har alltså laddat ur 25% på 4 dagar, vilket betyder att även om jag inte använder bilen så drar den över 30 kWh i veckan.

Alternativen är att stänga av Vaktläge eller ladda oftare. Det är surt att behöva stänga av Vaktläget när man bor i ett ghetto, men jag skall testa hur mycket den drar utan.
Sentrymode drar rejält med ström, du kommer märka rejäl skillnad när den är avstängd.

Kör med minst 40kw laddning ca 1timme någon gång per vecka.

MVH
Det finns en 50 kW laddare i Arenastaden, men med max 30 minuters laddning. Max 25 kWh alltså, i praktiken mindre.
SuC i Bredden innebär 32 km + tiden för laddning. Ingen favoritsysselsättning en vardagkväll.
Mitt bästa alternativ är att ta bilen till jobbet minst en gång varannan vecka. Smidigare, men dyrare. Jag kan ladda 3,7 kW för 85 kr/dag + 50 kr i trängselskatt. Drygt 30 kWh för 135 kr.
Det näst bästa är att köra ned bilen till MoS direkt efter jobbet och hämta den 4 timmar senare. 45 kWh för 135 kr.

Det vore f-n så mycket enklare att leva med elbil om man kunde ladda nära hemmet.
Mm jag tror inte folk med laddning hemma förstår hur mycket bilen drar utan laddning på vintern. Jag har sentry mode på endast under natten pga fälgstölder, från 90% brukar jag kunna köra ungefär 10 mil uppdelat på kanske 5 körningar innan jag måste ladda igen, när det inte går att använda elnätet för att förvärma drar den ju väldigt mycket på vintern.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av MarkusL »

Jag har inte laddat på en månad men kör p.g.a. hemarbete bara kanske bil 4ggr per vecka och ca 1-3km per gång (mest till affären). Kör dock utan sentry, förvärmning och med värmen avstängd, känns meningslöst att värma bilen för att kliva ur direkt när den blivit varm. Kan nog köra några veckor till. Har haft runt 200 i förbrukning.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

MarkusL skrev:
Jag har inte laddat på en månad men kör p.g.a. hemarbete bara kanske bil 4ggr per vecka och ca 1-3km per gång (mest till affären). Kör dock utan sentry, förvärmning och med värmen avstängd, känns meningslöst att värma bilen för att kliva ur direkt när den blivit varm. Kan nog köra några veckor till. Har haft runt 200 i förbrukning.
Mm men det låter inte så konstigt, du kör alltså 1 mil per vecka i snitt, utan allt som drar iväg förbrukningen (sentry, förvärmning och värme i bilen). Men jag kör 10 gånger så mycket per vecka och kör jag 2 mil vill jag gärna ha värme j bilen :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av mikebike »

Under vissa perioder kör jag 4 km på en vecka. Då är det lite surt att mer än 30 kWh "går upp i rök."

Samtidigt skulle jag gräma mig enormt om det hände något med bilen och jag missat chansen att filma det p.g.a. snålhet.
Filmar bilen om larmet går med avstängt Vaktläge?
Går larmet vid parkeringsskada?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
Under vissa perioder kör jag 4 km på en vecka. Då är det lite surt att mer än 30 kWh "går upp i rök."

Samtidigt skulle jag gräma mig enormt om det hände något med bilen och jag missat chansen att filma det p.g.a. snålhet.
Filmar bilen om larmet går med avstängt Vaktläge?
Går larmet vid parkeringsskada?
Nej är du orolig bör du ha Sentrymode på.

MVH
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av MarkusL »

NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
Under vissa perioder kör jag 4 km på en vecka. Då är det lite surt att mer än 30 kWh "går upp i rök."

Samtidigt skulle jag gräma mig enormt om det hände något med bilen och jag missat chansen att filma det p.g.a. snålhet.
Filmar bilen om larmet går med avstängt Vaktläge?
Går larmet vid parkeringsskada?
Nej är du orolig bör du ha Sentrymode på.

MVH
Tror du lägger mer på el än eventuell självrisk om det skulle bli någon skada, särskilt som en filmad skada inte per automatik innebär en kostnadsfri skada.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

MarkusL skrev:
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
Under vissa perioder kör jag 4 km på en vecka. Då är det lite surt att mer än 30 kWh "går upp i rök."

Samtidigt skulle jag gräma mig enormt om det hände något med bilen och jag missat chansen att filma det p.g.a. snålhet.
Filmar bilen om larmet går med avstängt Vaktläge?
Går larmet vid parkeringsskada?
Nej är du orolig bör du ha Sentrymode på.

MVH
Tror du lägger mer på el än eventuell självrisk om det skulle bli någon skada, särskilt som en filmad skada inte per automatik innebär en kostnadsfri skada.
Självrisken är inte det som kostar, det är all tid som går åt. Förlorade säkert 4 timmar första dagen på grund av fälgstölden, sedan telefonsamtal kring allt säkert 3 timmar, sen fixa hyrbil med allt strul som tillhör med hämtning lämning osv, åka till polisen för att kolla på fälgar som de trodde var mina men inte ens var från en Model 3 (2 timmar), samt hämta och lämna bilen på verkstad vid flera tillfällen på grund av restnoterade reservdelar var säkert ytterligare 6 timmar. Denna förlorade arbetsinkomst översteg vida självrisken.
Skriv svar