Solna kommun hatar elbilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

Tänkte dela med mig lite av Solna kommuns planer för elbilar med anledning av att jag har flyttat. Jag har tidigare löst laddning genom att hyra in mig hos en bostadsrättsförening där jag kan ladda. Nu har jag dock flyttat så jag har ca 8 minuters gångväg till den parkering. Nu har det dykt upp möjlighet att hyra en parkering av Solna stad med motorvärmaruttag. Det har dock visat sig vara omöjligt för dom att bygga om denna (i princip byta säkring) så att en elbil kan ladda där och de har inga planer att erbjuda denna möjlighet på stadens parkeringsplatser i framtiden. Istället hänvisar de till de 6 laddstolpar som finns utspridda i kommunen (närmsta 15 min promenad bort) eller Mall of Scandinavias parkering (400 kr per dygn) som ligger typ 1 km bort. Vad är då deras planer för framtiden? Jo 2023 har de som mål att ha satt upp 40 stycken laddstolpar spridda över kommunen.

Hur kan det vara möjligt? Hur ska vi få en fossilfri fordonsflotta när de enda som kan ha laddplats är villaägare i princip (ja det finns vissa bostadsrättsföreningar som har laddplatser, min egen har dessvärre inte några parkeringsplatser alls)?

Tror min nästa bil får bli denna Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av LarsL »

Behöver de byta säkring? Det borde väl gå bra att ladda med den hastighet som motorvärmaruttaget erbjuder nu?
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

LarsL skrev:
Behöver de byta säkring? Det borde väl gå bra att ladda med den hastighet som motorvärmaruttaget erbjuder nu?
Det är oklart, men såhär står det på deras hemsida:


Elström kommer att vara påkopplad under perioden 15 september – 15 maj
Hyrestagaren förbinder sig att inte använda elapparater med större sammanlagd effekt än 600 watt

Så även om inte säkringen löser ut kommer det bara gå att ladda delar av året.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av Swede1 »

Haha, 600 watt, när det är minus 20? I Solna får de frysa. Hade kupévärmare 2000 W och motorvärmare 500 W, då blev det varmt efter en timme. Är det Ygeman som dragit för snåla ledningar till Solna?
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

Vet inte, men med tanke på Friends arena och mutskandalen så kanske man ska prova en annan taktik. Kanske krävs att man sticker till några tusenlappar för att en tjänsteman ska orka lyfta på rumpan på Solna kommuns förvaltning.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av jonas »

Vad hade de tänk att uttaget skulle användas till?

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av GreenMachine »

jonas skrev:
Vad hade de tänk att uttaget skulle användas till?

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
:lol: hårtork, julbelysning eller kanske att mixa smoothies :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av Niklas Z »

GreenMachine skrev:
jonas skrev:
Vad hade de tänk att uttaget skulle användas till?

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
:lol: hårtork, julbelysning eller kanske att mixa smoothies :lol: :lol:
Hårtorkar drar en bra bit över 1000 W så det går inte.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av LarsL »

1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

LarsL skrev:
1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.
Står dessvärre att det är en timer också som gör att den bara är igång upp till 2 timmar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av jeppe_sthlm »

Svårt att säga något positiv Solna kommun generellt, men det verkar faktiskt som att de håller på att bygga ut med nya laddstolpar.

De är fortfarande övertäckta så jag kan inte garantera det, men jag klämde på en och det kändes typiskt som en laddstolpe med 2st Typ2-uttag.

Har identifierat två stycken i Bergshamra och en i slutet på Råsundavägen (mot Solna Station till).

Mailade kommunen för att se om/när och hur dessa kommer att vara i gång. De visste inget utan hänvisade till de befintliga 6 Schuko-stolparna. Vidare frågor hänvisades till Signalisten. Mailade dem, men inget svar.

Orkade inte ringa
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av jeppe_sthlm »

De här måste det vara!


https://mitti.se/nyheter/staden-lovar-l ... rade=solna

Solna C har förresten ett antal fina laddare på nedre parkeringsplats sedan i somras om du inte sett dem än (Kanske inte hjälper så mycket beroende på vart du bor..)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14496
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av taliz »

Cykla eller ta elskoter till bilen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kontakten2

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av kontakten2 »

På vilket sätt hatar dom?

Kunde du inte lagt in lite rasism och Trump i överskriften när du ändå var igång? :roll:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.
Absolut räcker 1000 W laddeffekt för många. Bilar körs i genomsnitt 3-4 mil per dygn, vilket lätt täcks av laddning med 1000 W under en natt. De flesta blir förvånade att höra att en hårtork eller en dammsugare kräver högre effekt än elbilsladdning, men det verkar vara svårt för folk i allmänhet att förstå hur tid, energi och effekt hänger ihop.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av OfarligTesla »

8 minuter gångväg låter ju dock inte så farligt. Ha kvar den parkeringen? Tog mig 3,5 års kö att få parkering närmare än 6 minuters gångväg.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.
Absolut räcker 1000 W laddeffekt för många. Bilar körs i genomsnitt 3-4 mil per dygn, vilket lätt täcks av laddning med 1000 W under en natt. De flesta blir förvånade att höra att en hårtork eller en dammsugare kräver högre effekt än elbilsladdning, men det verkar vara svårt för folk i allmänhet att förstå hur tid, energi och effekt hänger ihop.
Mm men nu står det uttryckligen att det är förbjudet, och att det dessutom är en timer på 1,5-2 timmar. Lägger man ihop det är det inte tillräckligt för mer än 1 mil per dag. Sedan kan man ju säga såhär, jag har laddat från uttag där jag max kunnat dra 7A och när man kommer med till sådana låga effekter så räcker effekten knappt för att värma batteriet, så då får du ytterligare längre laddtid när det är kallt ute. Maxgränsen är som sagt också 600W.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

OfarligTesla skrev:
8 minuter gångväg låter ju dock inte så farligt. Ha kvar den parkeringen? Tog mig 3,5 års kö att få parkering närmare än 6 minuters gångväg.
Jag har stått i kö för parkering som ligger nära mig i 5 år, så jag är van vid att gå till parkeringar. Dock är den relativt dyr också, och med tanke på våra intressen (cykling och skidor) så hade det varit praktiskt att kunna ha parkeringen närmre eftersom vi ofta behöver lasta bilen fullt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av Niklas Z »

point1 skrev:
Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.
Absolut räcker 1000 W laddeffekt för många. Bilar körs i genomsnitt 3-4 mil per dygn, vilket lätt täcks av laddning med 1000 W under en natt. De flesta blir förvånade att höra att en hårtork eller en dammsugare kräver högre effekt än elbilsladdning, men det verkar vara svårt för folk i allmänhet att förstå hur tid, energi och effekt hänger ihop.
Mm men nu står det uttryckligen att det är förbjudet, och att det dessutom är en timer på 1,5-2 timmar. Lägger man ihop det är det inte tillräckligt för mer än 1 mil per dag. Sedan kan man ju säga såhär, jag har laddat från uttag där jag max kunnat dra 7A och när man kommer med till sådana låga effekter så räcker effekten knappt för att värma batteriet, så då får du ytterligare längre laddtid när det är kallt ute. Maxgränsen är som sagt också 600W.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mitt inlägg gällde inte den specifika laddsituationen i Solna, utan jämförelsen med hårtork, som ofta drar 10 A.
Självklart funkar det inte att ladda på låg effekt om man t ex har en timer som begränsar tiden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

kontakten2 skrev:
På vilket sätt hatar dom?

Kunde du inte lagt in lite rasism och Trump i överskriften när du ändå var igång? :roll:
Sarkasm. Men för att förtydliga, om man inte möjliggör laddning så kan ju inte ens intresse för att ställa om fordonsflottan vara så stor.

taliz skrev:
Cykla eller ta elskoter till bilen?
Ganska meckigt att cykla så korta sträckor, på med cykelkläder, låsa upp cykeln, låsa cykeln (utomhus) byta om till jobbkläder tar lite för lång tid för den korta sträckan.

Elskoter vägrar jag, då kör jag hellre dieselbil. Fått nog av elskotrar av de som är slängda över allt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av RagWal »

point1 skrev:
kontakten2 skrev:
På vilket sätt hatar dom?

Kunde du inte lagt in lite rasism och Trump i överskriften när du ändå var igång? :roll:
Sarkasm. Men för att förtydliga, om man inte möjliggör laddning så kan ju inte ens intresse för att ställa om fordonsflottan vara så stor.

taliz skrev:
Cykla eller ta elskoter till bilen?
Ganska meckigt att cykla så korta sträckor, på med cykelkläder, låsa upp cykeln, låsa cykeln (utomhus) byta om till jobbkläder tar lite för lång tid för den korta sträckan.

Elskoter vägrar jag, då kör jag hellre dieselbil. Fått nog av elskotrar av de som är slängda över allt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cykelkläder för 3 minuters cykeltur? Jag förstår att du är irriterad men det var två förslag i all välmening som jag uppfattade det. Några minuters promenad är det många som har. Du måste inte heller kasta din elskoter på trottoaren som vissa andra gör.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

RagWal skrev:
point1 skrev:
kontakten2 skrev:
På vilket sätt hatar dom?

Kunde du inte lagt in lite rasism och Trump i överskriften när du ändå var igång? :roll:
Sarkasm. Men för att förtydliga, om man inte möjliggör laddning så kan ju inte ens intresse för att ställa om fordonsflottan vara så stor.

taliz skrev:
Cykla eller ta elskoter till bilen?
Ganska meckigt att cykla så korta sträckor, på med cykelkläder, låsa upp cykeln, låsa cykeln (utomhus) byta om till jobbkläder tar lite för lång tid för den korta sträckan.

Elskoter vägrar jag, då kör jag hellre dieselbil. Fått nog av elskotrar av de som är slängda över allt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cykelkläder för 3 minuters cykeltur? Jag förstår att du är irriterad men det var två förslag i all välmening som jag uppfattade det. Några minuters promenad är det många som har. Du måste inte heller kasta din elskoter på trottoaren som vissa andra gör.
Ok, även om vi skippar cykelkläder så hjälper det inte med problemet att det är meckigt att lasta av grejer t.ex. cyklar, skidor, matvaror och sen transportera det från parkering till bostad 1 km bort.

Men det är en rätt liten del av diskussionen, även om jag personligen skulle acceptera att gå, så tror jag acceptansen och viljan att skaffa en elbil blir extremt låg om man måste hitta parkeringar långt ifrån där man bor. Det är nämligen inte så att min parkering jag har idag var speciellt lätt att hitta. Betalar dessutom 5 gånger mer än gatuparkering och dubbelt de fasta som Solna stad har, så om det ska bli mer än ett fåtal som väljer elbil så måste kommuner möjliggöra laddning på deras parkeringar.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av RagWal »

Det går inte att få till något med värden/föreningen/samfälligheten där du bor? Kommunen är nog trögare. Sen tror jag kreativa förslag kan vara bättre än gnäll. Eller en kombination kanske.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av point1 »

RagWal skrev:
Det går inte att få till något med värden/föreningen/samfälligheten där du bor? Kommunen är nog trögare. Sen tror jag kreativa förslag kan vara bättre än gnäll. Eller en kombination kanske.
Har dessvärre inga parkeringar alls i föreningen, annars hade det kanske gått. Kommunen är väldigt trög, kreativa förslag hjälper inte. Iaf inte mot tjänstemän, hade det varit ett företag eller förening med vinstintresse hade det nog hjälpt, men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.

Och som sagt mitt problem är litet, gör varken till eller från för miljön om jag byter till dieselbil. Men varför ska någon som har gatuparkering eller förhyrd parkering byta till elbil när kommunen inte kan sätta upp laddplatser? Bara elbilsentusiaster kommer byta då.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Solna kommun hatar elbilar

Inlägg av loftux »

Kollade upp laddning i Skövde eftersom jag skall resa dit i helgen. Hittade då denna Plan för laddinfrastruktur.
En sådan borde Solna ha (om de ni inte har det), samt alla andra övriga kommuner.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar