Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Solna kommun hatar elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Solna kommun hatar elbilar
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Re: Solna kommun hatar elbilar
Låter ju exakt som jag beskriver det, finns det inte order om det görs det inte. För det är knappast raketforskning att skicka ut en elektriker som installerar ett ladduttag och sen skickas faktura till kunden. Så får inte tjänstemännen direkt order om något så görs det inte.Melkin skrev:Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Solna kommun hatar elbilar
Nja, jag tolkar det som att du tror att alla sitter och väntar på order, medan jag menar att man försöker göra saker, men de som bestämmer går inte med på det. Men whatever, jag släpper detta.point1 skrev:Låter ju exakt som jag beskriver det, finns det inte order om det görs det inte. För det är knappast raketforskning att skicka ut en elektriker som installerar ett ladduttag och sen skickas faktura till kunden. Så får inte tjänstemännen direkt order om något så görs det inte.Melkin skrev:Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Re: Solna kommun hatar elbilar
Så du menar att om en tjänsteman försöker lösa problemet med t.ex att fixa en laddstolpe på en parkering så går en politiker in och säger nej? Är ärligt talat intresserad hur det går till, går politikerna in och detaljstyr i tjänstemännens jobb så mycket att de inte ens kan fixa en sån simpel sak som en laddstolpe på en parkering utan att de får order om att stoppa det? Eller är det så att tjänstemannen bestämmer sig för att starta en utredning som tar 3 år att göra, för att sen besluta om en ny utredning som ska ta fram en lösning för att sen inse att de inte löst problemet? Varför kommer politiker/tjänstemännen på sådana kassa lösningar som den ovan demonstrerad av Solna kommun?Melkin skrev:Nja, jag tolkar det som att du tror att alla sitter och väntar på order, medan jag menar att man försöker göra saker, men de som bestämmer går inte med på det. Men whatever, jag släpper detta.point1 skrev:Låter ju exakt som jag beskriver det, finns det inte order om det görs det inte. För det är knappast raketforskning att skicka ut en elektriker som installerar ett ladduttag och sen skickas faktura till kunden. Så får inte tjänstemännen direkt order om något så görs det inte.Melkin skrev:Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Solna kommun hatar elbilar
Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
P-hus Gallerian i centrala Stockholm har 40st platser.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det blir ungefär 1 laddpunkt / 1000 invånare 2023. Solna är en biltät med kommun med över 500 bilar per tusen invånare. Det är också en kommun som ligger bland de sämsta i Stockholms län när det gäller andel elbilar (dvs det finns en liten del elbilar). Det är ju inte så konstigt med tanke på hur kommunen motarbetar elbilar.RagWal skrev:Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
P-hus Gallerian i centrala Stockholm har 40st platser.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Solna kommun hatar elbilar
Men då finns det ju en uppenbar möjlighet att "vända blad" och profilera sig med mål som elbilsvänligaste svenska kommunen i världen 2020! Vad sägs om en laddpunkt per 20 invånare? Till en början för alla kommunkontrollerade parkeringar? Laddstolpar på idrottsplatser och infartsparkeringar kan väl vara en början (se Danderyds kommun).point1 skrev:Det blir ungefär 1 laddpunkt / 1000 invånare 2023. Solna är en biltät med kommun med över 500 bilar per tusen invånare. Det är också en kommun som ligger bland de sämsta i Stockholms län när det gäller andel elbilar (dvs det finns en liten del elbilar). Det är ju inte så konstigt med tanke på hur kommunen motarbetar elbilar.RagWal skrev:Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
P-hus Gallerian i centrala Stockholm har 40st platser.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bjud in till kamp mellan kommunerna. Let the best laddKommun 2020 win!
Kanske Tibor ska dela ut vandringspriset "TCS Laddkommunen of the year"?
TCS kan uppenbarligen tipsa och coacha (se OKQ8-tråden).
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Solna kommun hatar elbilar
I Solna kommun är det helt ok att lägga ner ett kommunalt högstadium utan att ta det via kommunfullmäktige, så några laddstolpar borde man nog kunna fixa vid sidan om. Men det är klart - att bygga laddstolpar kostar ju pengar. Lägga ner skolor ”sparar” man ju pengar på. Tänkte inte på det
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S Standard Range Raven
Re: Solna kommun hatar elbilar
Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Solna kommun hatar elbilar
Fast just Bostadsstiftelsen Signalisten är väl lite unik.
Den ägs ju inte av av Solna kommun, utan är en privat Bostadsstiftelse vad jag förstår.
De borde ju enkelt kunna fixa elbilsladdning.
Behövs ju inga politiska beslut.
Den ägs ju inte av av Solna kommun, utan är en privat Bostadsstiftelse vad jag förstår.
De borde ju enkelt kunna fixa elbilsladdning.
Behövs ju inga politiska beslut.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Solna kommun hatar elbilar
Vad ligger skatten på där förresten, vi sneglar lite på boende där i krokarna (igen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Solna kommun hatar elbilar
Råd med laddbox? Om de inte har det tycker du då att de skall höja skatten för att bygga laddställen?OlleBack skrev:Har dom ens råd med en laddbox så låg skatt som det är i Solna?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
Kommunalskatten har inget med saken att göra, Solna vet hur man skall ta betalt...
Boendeparkeringen kostar 1000:- för 90 dagar i Solna. Besöksparkering är givetvis mycket dyrare, och det kostar 24/7.
Om de erbjöd laddmöjlighet skulle de naturligtvis kunna ta ännu mer betalt.
I dagsläget finns endast 6 laddstolpar i gatumiljö i Solna, samtliga är vanliga schuko enfas 10A, d.v.s. 2,3kW.
Att jämföra med Stockholm som har 1500 laddstolpar med minst 11kW och siktar mot 4000.
Faktum är att det finns flera laddstolpar på Narvavägen än på Solnas samtliga gator.
När man kommer till Haga Norra norrifrån möts man av en stor skylt med texten "Tack för att du kör utsläppsfritt i Solna".
Med tanke på att det finns så dåligt med laddmöjligheter i Solna känns det som en käftsmäll. Senast jag passerade den skylten hade jag just tagit en omväg förbi SuC i Bredden.
Boendeparkeringen kostar 1000:- för 90 dagar i Solna. Besöksparkering är givetvis mycket dyrare, och det kostar 24/7.
Om de erbjöd laddmöjlighet skulle de naturligtvis kunna ta ännu mer betalt.
I dagsläget finns endast 6 laddstolpar i gatumiljö i Solna, samtliga är vanliga schuko enfas 10A, d.v.s. 2,3kW.
Att jämföra med Stockholm som har 1500 laddstolpar med minst 11kW och siktar mot 4000.
Faktum är att det finns flera laddstolpar på Narvavägen än på Solnas samtliga gator.
När man kommer till Haga Norra norrifrån möts man av en stor skylt med texten "Tack för att du kör utsläppsfritt i Solna".
Med tanke på att det finns så dåligt med laddmöjligheter i Solna känns det som en käftsmäll. Senast jag passerade den skylten hade jag just tagit en omväg förbi SuC i Bredden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Nej det stämmer inte såvitt jag vet.Off Grid Byggaren skrev:Fast just Bostadsstiftelsen Signalisten är väl lite unik.
Den ägs ju inte av av Solna kommun, utan är en privat Bostadsstiftelse vad jag förstår.
De borde ju enkelt kunna fixa elbilsladdning.
Behövs ju inga politiska beslut.
”Signalisten är Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse. Tillsammans med vårt helägda dotterbolag Solnabostäder äger och förvaltar vi ca 4000 lägenheter och knappt 200 lokaler i fastigheter runt om i Solna.”
Sen behöver de nog inga politiska beslut, men de behöver ju en vilja och styrelse tillsätts ju politiskt osv. Det är nog så enkelt som att en utredning gjordes av någon någongång som inte gillar elbilar, bestämde sig för att det inte gick att ladda elbilar i Solna, för om hela Sverige skulle byta till elbil imorgon skulle det kanske kunna bli kapacitetsbrist om alla laddade kl 16-19. Och det beslutet är det som står.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det är nog lugnt, betalar kring 900 per månad för min parkeringsplats med el (men man får inte ladda elbil, Max 600 W får man dra, så ingen kupévärmare heller).OlleBack skrev:Har dom ens råd med en laddbox så låg skatt som det är i Solna?
Re: Solna kommun hatar elbilar
Att Solna (och Sundbyberg) snyltat på omgivande kommuners infrastruktur det har de alltid gjort, varför ska de ändra beteende?
ms 76132 "Eleamore"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
Sedan en tid finns det inte någon återvinningscentral, varken i Solna eller i Sundbyberg (den senaste var gemensam och låg i Sundbyberg).12man skrev:Att Solna (och Sundbyberg) snyltat på omgivande kommuners infrastruktur det har de alltid gjort, varför ska de ändra beteende?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det också? Sbbg 53k inv/9km2 Solna 83k 22km2. Solna borde ha platsmikebike skrev:Sedan en tid finns det inte någon återvinningscentral, varken i Solna eller i Sundbyberg (den senaste var gemensam och låg i Sundbyberg).12man skrev:Att Solna (och Sundbyberg) snyltat på omgivande kommuners infrastruktur det har de alltid gjort, varför ska de ändra beteende?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Solna kommun hatar elbilar
Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Svart X75D -17
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....rockard skrev:Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Solna kommun hatar elbilar
Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...mikebike skrev:Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....rockard skrev:Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser.
Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?
https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Re: Solna kommun hatar elbilar
Arne Öberg från S har jag mailat med tidigare, han är bra att ha att göra med. Han har tidigare varit med och lagt proposition att konvertera motorvärmaruttag till laddstolpar (röstades ned för att det är för dyrt och krångligt för en kommun att ägna sig åt), och jag har bollat idén om laddstolpar för gatuparkering med honom. Om fler tar kontakt kan det kanske hända något.point1 skrev:Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...mikebike skrev:Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....rockard skrev:Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser.
Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?
https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Svart X75D -17
Solna kommun hatar elbilar
Jag har varit i kontakt med någon som heter Magnus Persson(Centern), ordförande i tekniska nämnden, lika hjälpsam som ett svart hål ungefär.rockard skrev:Arne Öberg från S har jag mailat med tidigare, han är bra att ha att göra med. Han har tidigare varit med och lagt proposition att konvertera motorvärmaruttag till laddstolpar (röstades ned för att det är för dyrt och krångligt för en kommun att ägna sig åt), och jag har bollat idén om laddstolpar för gatuparkering med honom. Om fler tar kontakt kan det kanske hända något.point1 skrev:Mm det klassiska svaret från Signalisten och Solna stad: ”Vi har garage med lediga laddplatser”, synd bara att det garaget är på andra sidan Solna...mikebike skrev:Fast jag har inte ens parkeringsplats. Jag efterlyser allmänna laddstolpar i gatumiljö....rockard skrev:Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Ansvarig politiker i Solna tyckte att detta inte är något problem, det finns gott om platser i parkeringshus som har laddplatser.
Finns ju ingen förutom entusiaster som köper elbil om de vet att de inte kan ladda dom hemma (där de parkerar i normala fall). Läste att Stockholm stad nu ska installera 30 000+ laddplatser. I Solna tar elen slut om de ens installerar en laddplats, var får Stockholm elen ifrån?
https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... addplatser
Re: Solna kommun hatar elbilar
Ja, det är han som anser att det är för dyrt och krångligt. Han kör plugin-hybrid och min uppfattning om honom är att han därför anser sig företräda förare av laddbara fordon, och eftersom hans vardag går ihop finns det ingen anledning att göra något.point1 skrev:Jag har varit i kontakt med någon som heter Magnus Persson(Centern), ordförande i tekniska nämnden, lika hjälpsam som ett svart hål ungefär.rockard skrev:Arne Öberg från S har jag mailat med tidigare, han är bra att ha att göra med. Han har tidigare varit med och lagt proposition att konvertera motorvärmaruttag till laddstolpar (röstades ned för att det är för dyrt och krångligt för en kommun att ägna sig åt), och jag har bollat idén om laddstolpar för gatuparkering med honom. Om fler tar kontakt kan det kanske hända något.
Svart X75D -17