Björn Gillberg är inte imponerad.

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av tor-ake »

Elof skrev:
mati skrev:
Jag kan av egen erfarenhet säga att det sista som till exempel tyska turister vill se i Sverige är en massa vindkraftverk mitt i vildmarken. De som kommer hit som turister från utlandet vill ha orörd natur, inga nybyggda vägar och vindsnurror överallt. Då kommer de inte hit längre.
Jag har alltid förvånats över hur gemene "svenne" ser på och behandlar den otroliga skatten som den svenska vildmarken faktiskt är.
Det emotionella värdet i orörd vildmark ifrågasätter jag inte, men rent ekonomiskt, är det verkligen så stor andel av turistintäkterna i landet som kommer från vildmarkssökare? Jag killgissar utan andra källor än egna iakttagelser att det är mycket mindre än en tiondel.
Jag är uppväxt i lappland, Gällivare kommun, och de gånger jag såg tyska turister någonstans utanför Sarek nationalpark är lätträknade. Däremot hundra kvadratmil skogar och myrar där man inte ser en käft förutom en ensam maskinförare som kommer och skördar timmer vart 30e år, cirka. Om det växer någon skog på platsen. Annars är det bara renskötarna som drar förbi två ggr om året. I övrigt helt oattraktivt och folktomt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av ChristerSjo »

Björn Gillberg, är det någon som lyssnar på honom fortfarande?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av LarsL »

Han har lite dålig koll på elbilar och hur de funkar idag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
Elof skrev:
mati skrev:
Jag kan av egen erfarenhet säga att det sista som till exempel tyska turister vill se i Sverige är en massa vindkraftverk mitt i vildmarken. De som kommer hit som turister från utlandet vill ha orörd natur, inga nybyggda vägar och vindsnurror överallt. Då kommer de inte hit längre.
Jag har alltid förvånats över hur gemene "svenne" ser på och behandlar den otroliga skatten som den svenska vildmarken faktiskt är.
Det emotionella värdet i orörd vildmark ifrågasätter jag inte, men rent ekonomiskt, är det verkligen så stor andel av turistintäkterna i landet som kommer från vildmarkssökare? Jag killgissar utan andra källor än egna iakttagelser att det är mycket mindre än en tiondel.
Jag är uppväxt i lappland, Gällivare kommun, och de gånger jag såg tyska turister någonstans utanför Sarek nationalpark är lätträknade. Däremot hundra kvadratmil skogar och myrar där man inte ser en käft förutom en ensam maskinförare som kommer och skördar timmer vart 30e år, cirka. Om det växer någon skog på platsen. Annars är det bara renskötarna som drar förbi två ggr om året. I övrigt helt oattraktivt och folktomt.
Nu är kanske Gällivare inte direkt det första man åker till när man kommer söderifrån. Det blir lätt 3-400 mil bilfärd. Typ halva semestern går åt för resan. Vi gjorde det ibland, men det är helt enkelt för långt. Sverige är ett avlångt land, och de flesta tar sig nog upp till Dalarna eller kanske Härjedalen. Även där finns det gott om vildmark utan människor. Som sagt, alla tycker inte att det är oattraktivt bara för att det är folktomt. Tvärtom. Vi åkte för ett par veckor sedan till en avlägsen vildmarkscamping i norra Värmland, trodde att vi skulle vara ensamma där nu på hösten. Men ett antal tyskar bilar hade hittat dit och bodde där i skogen, försökte fly från folkmassorna där hemma. Är man uppvuxen i Norrland förstår jag att man kanske inte tycker att det är nåt att ha. Men är man uppvuxen i Tyskland där man aldrig någonsin är ensam och där det finns vansinnigt många människor precis överallt, ger en del allt för att få lite lugn och ro i naturen. Somliga flyttar till och med till Sverige av den anledningen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av JonasH »

Jag slutade lyssna när jag såg att det var metanolbrännare som var avsändaren av budskapet...

Trovärdighet nolla...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av Elof »

mati skrev:
Nu är kanske Gällivare inte direkt det första man åker till när man kommer söderifrån. Det blir lätt 3-400 mil bilfärd. Typ halva semestern går åt för resan. Vi gjorde det ibland, men det är helt enkelt för långt. Sverige är ett avlångt land, och de flesta tar sig nog upp till Dalarna eller kanske Härjedalen. Även där finns det gott om vildmark utan människor. Som sagt, alla tycker inte att det är oattraktivt bara för att det är folktomt. Tvärtom. Vi åkte för ett par veckor sedan till en avlägsen vildmarkscamping i norra Värmland, trodde att vi skulle vara ensamma där nu på hösten. Men ett antal tyskar bilar hade hittat dit och bodde där i skogen, försökte fly från folkmassorna där hemma. Är man uppvuxen i Norrland förstår jag att man kanske inte tycker att det är nåt att ha. Men är man uppvuxen i Tyskland där man aldrig någonsin är ensam och där det finns vansinnigt många människor precis överallt, ger en del allt för att få lite lugn och ro i naturen. Somliga flyttar till och med till Sverige av den anledningen. ;)
Jo, visst finns det de som uppskattar vildmarken, men som argument mot att bebygga bråkdelar av den med vindkraftverk eller vattenkraftdammar är det nog ett ganska lättviktigt argument om man beaktar hur många som faktiskt berörs.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av BrooklynS »

tor-ake skrev:
Elof skrev:
mati skrev:
Jag kan av egen erfarenhet säga att det sista som till exempel tyska turister vill se i Sverige är en massa vindkraftverk mitt i vildmarken. De som kommer hit som turister från utlandet vill ha orörd natur, inga nybyggda vägar och vindsnurror överallt. Då kommer de inte hit längre.
Jag har alltid förvånats över hur gemene "svenne" ser på och behandlar den otroliga skatten som den svenska vildmarken faktiskt är.
Det emotionella värdet i orörd vildmark ifrågasätter jag inte, men rent ekonomiskt, är det verkligen så stor andel av turistintäkterna i landet som kommer från vildmarkssökare? Jag killgissar utan andra källor än egna iakttagelser att det är mycket mindre än en tiondel.
Jag är uppväxt i lappland, Gällivare kommun, och de gånger jag såg tyska turister någonstans utanför Sarek nationalpark är lätträknade. Däremot hundra kvadratmil skogar och myrar där man inte ser en käft förutom en ensam maskinförare som kommer och skördar timmer vart 30e år, cirka. Om det växer någon skog på platsen. Annars är det bara renskötarna som drar förbi två ggr om året. I övrigt helt oattraktivt och folktomt.
Det har ändrats rätt rejält sista 10-15 åren...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av +46 »

LarsL skrev:
Jag säger som Björn Ferry att när jag går i skogen så stöter jag sällan på folk. Vi har jättemycket naturtomt kan utnyttjas effektivare än som nöjespark för ett fåtal tyskar.
Det jag tycker är surt med vindsnurrorna (och vattenkraften) är att de som bor i närheten inte får del i pengarna. Hade vindsnurran klickat in några ören till dem som bor där hade de nog klagat mindre.
Utan lokal acceptans är det näst intill omöjligt att etablera en vindkraftpark i stora delar av Sverige. Därför erbjuder de flesta vindkraftexploatörer numera någon form av ekonomisk stöd / utvecklingsbidrag till berörda byar. Ofta omnämnd som bygdemedel. Det är heller inte ovanligt att privata markägare som är villiga att upplåta sin mark för vindbruk redan i markavtalen skriver in att en viss ersättning också ska utgå till bygden.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av tor-ake »

BrooklynS skrev:
tor-ake skrev:
Elof skrev:

Det emotionella värdet i orörd vildmark ifrågasätter jag inte, men rent ekonomiskt, är det verkligen så stor andel av turistintäkterna i landet som kommer från vildmarkssökare? Jag killgissar utan andra källor än egna iakttagelser att det är mycket mindre än en tiondel.
Jag är uppväxt i lappland, Gällivare kommun, och de gånger jag såg tyska turister någonstans utanför Sarek nationalpark är lätträknade. Däremot hundra kvadratmil skogar och myrar där man inte ser en käft förutom en ensam maskinförare som kommer och skördar timmer vart 30e år, cirka. Om det växer någon skog på platsen. Annars är det bara renskötarna som drar förbi två ggr om året. I övrigt helt oattraktivt och folktomt.
Det har ändrats rätt rejält sista 10-15 åren...
Är det husbilsinvasionen du åsyftar? Skulle nog hävda att vägar ut i vildmarken inte är en nackdel i så fall. Eller träffar man på tyskar mitt ute i skogen nu? Hur kommer de i så fall dit? Marscherar miltal över myrar och kalhyggen?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror att du helt har missat utvecklingen inom turismen häruppe.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av mickeisol »

BrooklynS skrev:
Jag tror att du helt har missat utvecklingen inom turismen häruppe.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Hur är den utvecklingen?

Som exempel så har det ju varit olika lönsamhet på olika turister, jämförelsevis skidturister och skoterturister. Skoter turister har ju kommit med skoter och ett par tändstift och köpt allt på plats medans skidturister har haft med sig sin egen matsäck till och med.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Björn Gillberg är inte imponerad.

Inlägg av tor-ake »

BrooklynS skrev:
Jag tror att du helt har missat utvecklingen inom turismen häruppe.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Du gärna ta dig tiden att förklara vad du menar, för nu är åtminstone jag väldigt nyfiken på vadförslags utveckling som skett, och som vi missat?

Kanske jag sitter på en guldgruva som ärver en fjärdedel av ett torp mitt ute i skogen en bit norr om polcirkeln? 8-)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar