Tvärtom sliter moderna elbilar däck i mindre utsträckning än traditionella bränsledrivna bilar (med förbränningsmotorer, reds. anm.) tack vare ett effektivt antisladdsystem. Elmotorns snabba effektjustering gör att antisladdystemet kan arbeta väldigt snabbt för att minska risken för sladd. Systemet fungerar mycket snabbare än ett antisladdsystem på en bränsledriven bil, säger Nokian Tyres däckexpert Mikko Liukkula i ett uttalande.
Får se hur det är nu med min Tesla, men Zoen slet definitivt mer däck än mina tidigare fossiler, och definitivt mer än min hustrus Kia Rio. Dessutom har jag läst många här klaga på att däcken slits mycket. Men det kanske beror att man gör många häftiga accelerationer?
Får se hur det är nu med min Tesla, men Zoen slet definitivt mer däck än mina tidigare fossiler, och definitivt mer än min hustrus Kia Rio. Dessutom har jag läst många här klaga på att däcken slits mycket. Men det kanske beror att man gör många häftiga accelerationer?
Citatet ovan pekar på ett effektivare antisladdsystem. Jämför man då däckslitage när antisladd arbetar så kanske en elbil har mindre slitage, men generellt så kör man ju inte sin bil så att antisladd, antispinn eller ABS är med i leken.
Elbilens vikt, dess förmåga att leverera effekt vid låga varvtal (i folkmun kallat vrid) samt relativt smala däck gör ju slitaget rejält mycket högre än motsvarande fossilbil över däckets livslängd
Körstil påverkar nog slitaget i mycket hög grad, jag gjorde förstås ett antal "launches" i början, men kör annars tämligen beskedligt, och har nu kört 9000+ mil på en och samma uppsättning sommar+vinterdäck, med gott om mönsterdjup kvar för någon/några säsonger till.
Ingen nämnvärd skillnad mot min gamla bil, som var mycket motorsvag i jämförelse, men ändå tämligen tung.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Förutom körstil så har det nog mest med 4WD samt jämn kraftfördelning att göra.
Hade en saab 9-3 med 230Hk på framhjulen och den käkade framdäck som var slut efter 3år. Bytte sen till en Audi A6 som vägde 500kg mer, samma 230Hk, men hade automatlåda och 4WD.
Dom däcken ser finfina ut så här 7 år och 10000mil senare.
Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Samma här. De flesta tycker nog att jag kör som en gubbe, ändå så var sommardäcken på min Model S slut efter två säsonger. Det motsvarar ungefär 2000 mil. Vikten nöter helt klart på däcken. Jag kollade mina e-tron sommardäck nu, de har rullat 1000 mil. Det är lite svårt att säga, men jag inbillar mig att de ser fräschare ut än däcken som satt på Teslan efter en säsong. Nu inbjuder ju e-tron inte direkt till buskörning och jag kör kanske ännu långsammare än tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Samma här. De flesta tycker nog att jag kör som en gubbe, ändå så var sommardäcken på min Model S slut efter två säsonger. Det motsvarar ungefär 2000 mil. Vikten nöter helt klart på däcken. Jag kollade mina e-tron sommardäck nu, de har rullat 1000 mil. Det är lite svårt att säga, men jag inbillar mig att de ser fräschare ut än däcken som satt på Teslan efter en säsong. Nu inbjuder ju e-tron inte direkt till buskörning och jag kör kanske ännu långsammare än tidigare.
E-tron väger väl mer än teslan?! Om den sliter mindre så indikerar väl det att det är andra faktorer än vikten som spelar mest roll. Förutsatt att det är samma körmönster, stäcka etc.
Jag kör iofs mest motorväg, gissningsvis 80-90%, och har som sagt kört på samma uppsättning sommar/vinterdäck i 9000+ mil med gott om mönsterdjup kvar...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Samma här. De flesta tycker nog att jag kör som en gubbe, ändå så var sommardäcken på min Model S slut efter två säsonger. Det motsvarar ungefär 2000 mil. Vikten nöter helt klart på däcken. Jag kollade mina e-tron sommardäck nu, de har rullat 1000 mil. Det är lite svårt att säga, men jag inbillar mig att de ser fräschare ut än däcken som satt på Teslan efter en säsong. Nu inbjuder ju e-tron inte direkt till buskörning och jag kör kanske ännu långsammare än tidigare.
E-tron väger väl mer än teslan?! Om den sliter mindre så indikerar väl det att det är andra faktorer än vikten som spelar mest roll. Förutsatt att det är samma körmönster, stäcka etc.
E-tron är mjukare i körsättet, en del säger slöare, och man är inte lika benägen att köra "dynamiskt". Det tror jag spelar större roll i det sammanhanget än vikten. Och så spelar väl däckens kvalitet också roll. Olika däck slits olika mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Samma här. De flesta tycker nog att jag kör som en gubbe, ändå så var sommardäcken på min Model S slut efter två säsonger. Det motsvarar ungefär 2000 mil. Vikten nöter helt klart på däcken. Jag kollade mina e-tron sommardäck nu, de har rullat 1000 mil. Det är lite svårt att säga, men jag inbillar mig att de ser fräschare ut än däcken som satt på Teslan efter en säsong. Nu inbjuder ju e-tron inte direkt till buskörning och jag kör kanske ännu långsammare än tidigare.
E-tron väger väl mer än teslan?! Om den sliter mindre så indikerar väl det att det är andra faktorer än vikten som spelar mest roll. Förutsatt att det är samma körmönster, stäcka etc.
E-tron är mjukare i körsättet, en del säger slöare, och man är inte lika benägen att köra "dynamiskt". Det tror jag spelar större roll i det sammanhanget än vikten. Och så spelar väl däckens kvalitet också roll. Olika däck slits olika mycket.
Asså va fan min första uppsättning brände jag på 1500 mil och nu 4,5 år senare tycker jag att det är skitbra att det ser ut att bli typ 2500 mil på "lillbilen" (S75D) å ni snackar om uppåt 10 tusen mil? sambon kör den bilen mest så lite längre håller dom sulorna kanske
oj då, jag trodde det var tvärt om då elbilar är tyngre.
Min Model 3 väger mindre än vad MB E-klass som jag bytte in gjorde, de har ungefär lika stora utrymmen.
Skillnaden är däremot att MBn hade 230 hk och Model 3 270 hk och vrid från stillastående. Måste nog ändå säga att E-klassen släppte oftare än vad Teslan gör.