Elbilar sliter mindre på däcken

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av Zalman3 »

Tvärtom sliter moderna elbilar däck i mindre utsträckning än traditionella bränsledrivna bilar (med förbränningsmotorer, reds. anm.) tack vare ett effektivt antisladdsystem. Elmotorns snabba effektjustering gör att antisladdystemet kan arbeta väldigt snabbt för att minska risken för sladd. Systemet fungerar mycket snabbare än ett antisladdsystem på en bränsledriven bil, säger Nokian Tyres däckexpert Mikko Liukkula i ett uttalande.
https://www.nyteknik.se/fordon/dacktill ... re-6976271


Elbilars snabba antisladdsystem är inte bara trafiksäkrare, de sliter mindre på däcken också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av Jerker »

Får se hur det är nu med min Tesla, men Zoen slet definitivt mer däck än mina tidigare fossiler, och definitivt mer än min hustrus Kia Rio. Dessutom har jag läst många här klaga på att däcken slits mycket. Men det kanske beror att man gör många häftiga accelerationer?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av Mickep »

oj då, jag trodde det var tvärt om då elbilar är tyngre.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
oj då, jag trodde det var tvärt om då elbilar är tyngre.
Elbilar behöver inte vara tunga. Är bilen byggd för eldrift från början så blir den inte så tung.
BMW i3 väger från 1.195kg tex.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Får se hur det är nu med min Tesla, men Zoen slet definitivt mer däck än mina tidigare fossiler, och definitivt mer än min hustrus Kia Rio. Dessutom har jag läst många här klaga på att däcken slits mycket. Men det kanske beror att man gör många häftiga accelerationer?
Citatet ovan pekar på ett effektivare antisladdsystem. Jämför man då däckslitage när antisladd arbetar så kanske en elbil har mindre slitage, men generellt så kör man ju inte sin bil så att antisladd, antispinn eller ABS är med i leken.

Elbilens vikt, dess förmåga att leverera effekt vid låga varvtal (i folkmun kallat vrid) samt relativt smala däck gör ju slitaget rejält mycket högre än motsvarande fossilbil över däckets livslängd
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av dstr »

I mitt fall sliter det mer pga högre effekt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av fth »

Körstil påverkar nog slitaget i mycket hög grad, jag gjorde förstås ett antal "launches" i början, men kör annars tämligen beskedligt, och har nu kört 9000+ mil på en och samma uppsättning sommar+vinterdäck, med gott om mönsterdjup kvar för någon/några säsonger till.

Ingen nämnvärd skillnad mot min gamla bil, som var mycket motorsvag i jämförelse, men ändå tämligen tung.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av [JM] »

Förutom körstil så har det nog mest med 4WD samt jämn kraftfördelning att göra.
Hade en saab 9-3 med 230Hk på framhjulen och den käkade framdäck som var slut efter 3år. Bytte sen till en Audi A6 som vägde 500kg mer, samma 230Hk, men hade automatlåda och 4WD.
Dom däcken ser finfina ut så här 7 år och 10000mil senare.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av Smutt »

Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av Wahll »

En del M3 har ju haft lite si och så med framvagns inställningar. Det kanske alla bör göra en riktig.

Det stora i denna artikel är väl att NYT publiserar en postiv artikel om elbilar. ;-)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av Fredrik j »

Motorvägskörning sliter mer än man tror på däck.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Samma här. De flesta tycker nog att jag kör som en gubbe, ändå så var sommardäcken på min Model S slut efter två säsonger. Det motsvarar ungefär 2000 mil. Vikten nöter helt klart på däcken. Jag kollade mina e-tron sommardäck nu, de har rullat 1000 mil. Det är lite svårt att säga, men jag inbillar mig att de ser fräschare ut än däcken som satt på Teslan efter en säsong. Nu inbjuder ju e-tron inte direkt till buskörning och jag kör kanske ännu långsammare än tidigare. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av [JM] »

mati skrev:
Smutt skrev:
Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Samma här. De flesta tycker nog att jag kör som en gubbe, ändå så var sommardäcken på min Model S slut efter två säsonger. Det motsvarar ungefär 2000 mil. Vikten nöter helt klart på däcken. Jag kollade mina e-tron sommardäck nu, de har rullat 1000 mil. Det är lite svårt att säga, men jag inbillar mig att de ser fräschare ut än däcken som satt på Teslan efter en säsong. Nu inbjuder ju e-tron inte direkt till buskörning och jag kör kanske ännu långsammare än tidigare. :roll:
E-tron väger väl mer än teslan?! Om den sliter mindre så indikerar väl det att det är andra faktorer än vikten som spelar mest roll. Förutsatt att det är samma körmönster, stäcka etc.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Motorvägskörning sliter mer än man tror på däck.
Jag kör iofs mest motorväg, gissningsvis 80-90%, och har som sagt kört på samma uppsättning sommar/vinterdäck i 9000+ mil med gott om mönsterdjup kvar...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av mati »

[JM] skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Samma här. De flesta tycker nog att jag kör som en gubbe, ändå så var sommardäcken på min Model S slut efter två säsonger. Det motsvarar ungefär 2000 mil. Vikten nöter helt klart på däcken. Jag kollade mina e-tron sommardäck nu, de har rullat 1000 mil. Det är lite svårt att säga, men jag inbillar mig att de ser fräschare ut än däcken som satt på Teslan efter en säsong. Nu inbjuder ju e-tron inte direkt till buskörning och jag kör kanske ännu långsammare än tidigare. :roll:
E-tron väger väl mer än teslan?! Om den sliter mindre så indikerar väl det att det är andra faktorer än vikten som spelar mest roll. Förutsatt att det är samma körmönster, stäcka etc.
E-tron är mjukare i körsättet, en del säger slöare, och man är inte lika benägen att köra "dynamiskt". Det tror jag spelar större roll i det sammanhanget än vikten. Och så spelar väl däckens kvalitet också roll. Olika däck slits olika mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av [JM] »

mati skrev:
[JM] skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
Jag tycker jag körde som ett lamm i somras men likväl är båda 21tums däcken bak slut efter en sommar, jag har aldrig köpt så mycket däck som jag gör sen jag köpte Tesla
Samma här. De flesta tycker nog att jag kör som en gubbe, ändå så var sommardäcken på min Model S slut efter två säsonger. Det motsvarar ungefär 2000 mil. Vikten nöter helt klart på däcken. Jag kollade mina e-tron sommardäck nu, de har rullat 1000 mil. Det är lite svårt att säga, men jag inbillar mig att de ser fräschare ut än däcken som satt på Teslan efter en säsong. Nu inbjuder ju e-tron inte direkt till buskörning och jag kör kanske ännu långsammare än tidigare. :roll:
E-tron väger väl mer än teslan?! Om den sliter mindre så indikerar väl det att det är andra faktorer än vikten som spelar mest roll. Förutsatt att det är samma körmönster, stäcka etc.
E-tron är mjukare i körsättet, en del säger slöare, och man är inte lika benägen att köra "dynamiskt". Det tror jag spelar större roll i det sammanhanget än vikten. Och så spelar väl däckens kvalitet också roll. Olika däck slits olika mycket.
Det låter väl inte helt orimligt :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av Bjelke »

Asså va fan min första uppsättning brände jag på 1500 mil :mrgreen: och nu 4,5 år senare tycker jag att det är skitbra att det ser ut att bli typ 2500 mil på "lillbilen" (S75D) :lol: å ni snackar om uppåt 10 tusen mil? :shock: sambon kör den bilen mest så lite längre håller dom sulorna kanske :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar sliter mindre på däcken

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
oj då, jag trodde det var tvärt om då elbilar är tyngre.
Min Model 3 väger mindre än vad MB E-klass som jag bytte in gjorde, de har ungefär lika stora utrymmen.

Skillnaden är däremot att MBn hade 230 hk och Model 3 270 hk och vrid från stillastående. Måste nog ändå säga att E-klassen släppte oftare än vad Teslan gör.
Skriv svar