Sveriges största solcellspark på 20 MW

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av Zalman3 »

Strängnäs får Sveriges största solcellspark på 20 MW
50 000 solpaneler ska monteras när HSB och Energiengagemang bygger vad som troligtvis blir Sveriges största solcellspark.
Slutnotan landar på runt 100 miljoner kronor.
https://www.nyteknik.se/energi/strangna ... mw-6977210
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av Teslaspolen »

Går i rasande takt det där. För bara ett tag sedan var Sveriges största park på ca 5 MW. Fyra gånger större nu på samma år.

Skulle solceller inte fungera i Norden? Jo tjena...
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av zyax »

Zalman3 skrev:
Strängnäs får Sveriges största solcellspark på 20 MW
50 000 solpaneler ska monteras när HSB och Energiengagemang bygger vad som troligtvis blir Sveriges största solcellspark.
Slutnotan landar på runt 100 miljoner kronor.
https://www.nyteknik.se/energi/strangna ... mw-6977210
Om det kostar 100 miljoner är det en god investering. Tänkte att man kunde jämföra med min egen anläggning som är på 1000 ggr mindre men kostade, efter bidrag, 500gr mindre alltså dubbelt så dyr per kWp.
Om de kommerisella kan få igång den här typen av insats så kommer elpriset för vanligt folk inte rusa i höjden efter en torr sommar som 2018...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av Zalman3 »

zyax skrev:
Zalman3 skrev:
Strängnäs får Sveriges största solcellspark på 20 MW
50 000 solpaneler ska monteras när HSB och Energiengagemang bygger vad som troligtvis blir Sveriges största solcellspark.
Slutnotan landar på runt 100 miljoner kronor.
https://www.nyteknik.se/energi/strangna ... mw-6977210
Om det kostar 100 miljoner är det en god investering. Tänkte att man kunde jämföra med min egen anläggning som är på 1000 ggr mindre men kostade, efter bidrag, 500gr mindre alltså dubbelt så dyr per kWp.
Om de kommerisella kan få igång den här typen av insats så kommer elpriset för vanligt folk inte rusa i höjden efter en torr sommar som 2018...
Min syster i Västerbotten producerar mera el från sina solceller den 20 februari än vad hennes förbrukning är.
Så 8-9 månader per år är hon självförsörjande på el, tack vara solcellerna.
Hon använder en gummiskrapa så att solcellerna är snöfria året runt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av zyax »

Jag hade någon plusdag i februari i år, men jag skulle aldrig vara ute med någon gummiskrapa, så nördig är jag inte.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av mati »

zyax skrev:
Jag hade någon plusdag i februari i år, men jag skulle aldrig vara ute med någon gummiskrapa, så nördig är jag inte.
Inte? Det ska man vara. :mrgreen: Jag byggde en stor skrapa utav ett stuprör i plast som jag delat så att det blev en "ränna". Sen har jag 3D-printat en hållare som passar till Fiskars teleskopskaft. Resultatet blev en gigantisk fönsterskrapa. I januari fick jag totalt 200kWh, tack vare snöfria paneler. Utan min fina skrapmannick hade jag inte fått nånting alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av bjelkeman »

200 kWh kommer man långt på. Bra där!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det finns inga paneler med värmeslingor i, som kan hålla dem snöfria? Om du fick ut 200kWh i Januari med skrapade paneler, så borde det ju finnas marginal för att lägga lite energi på uppvärmning
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av mati »

jeppe_sthlm skrev:
Det finns inga paneler med värmeslingor i, som kan hålla dem snöfria? Om du fick ut 200kWh i Januari med skrapade paneler, så borde det ju finnas marginal för att lägga lite energi på uppvärmning
Jag har funderat på det själv. Det krävs troligen inte mycket för att hålla snön borta. Det snöar oftast vid nollgradigt här hos oss och då krävs det inte mycket för att snön inte ska ligga kvar på panelerna. Och när det snöar i kallt väder så är snön så lätt och pudrig att den inte fastnar i alla fall.
Jag har aldrig behövt barskrapa precis allting. När solen kommer fram så värmer den så pass mycket, även i januari, att det svarta taket blir varmt och den resterande snön till sist glider ner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av Gustafsson »

Man borde kunna utnyttja panelernas inre resistens för att värma dem lite. Tex sätta på en stor last så det går mycket ström genom dem...
Eller finns det nån hake, förutom att det kan snöa nattetid och man inte får ut nån effekt ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Man borde kunna utnyttja panelernas inre resistens för att värma dem lite. Tex sätta på en stor last så det går mycket ström genom dem...
Eller finns det nån hake, förutom att det kan snöa nattetid och man inte får ut nån effekt ?
Det går väl alltid "mycket ström" i dom, dvs när solen lyser så producerar dom ju alltid så mycket dom kan
och strömmen går antingen ut på nätet eller till förbrukare i fastigheten :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av PerV »

Är det bara jag som tycker att det är vansinnigt att använda sig av skogs eller åkermark för detta?? Det finns massor av bebyggd mark att använda sig av istället. Det borde vara billigare att hyra in sig i olika fastigheter och bebygga dess tak eller fasader.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av Svenssons »

PerV skrev:
Är det bara jag som tycker att det är vansinnigt att använda sig av skogs eller åkermark för detta?? Det finns massor av bebyggd mark att använda sig av istället. Det borde vara billigare att hyra in sig i olika fastigheter och bebygga dess tak eller fasader.
Det är ju oftast en sådan liten yta som behövs så det är ju inget som påverkar direkt. Man talar ju inte om hektar mark utan om kvadratmeter. Självklart så ska man även nyttja bebyggd mark men det är inte lika kostnadseffektivt när det kommer till storskaliga lösningar.

I detta fall rör det sig om mindre ytor runt kraftledning och motorväg. Inte helt optimala ytor för skogs- eller jordbruk. Visserligen på 45 hektar men då är det inte enbart med solceller. 20MW skulle kräva lite drygt 10 hektar med solceller om man räknar med 5,8 kvadratmeter per kW. http://bengtsvillablogg.info/2012/05/30 ... er-per-m2/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av Legato »

jeppe_sthlm skrev:
Det finns inga paneler med värmeslingor i, som kan hålla dem snöfria? Om du fick ut 200kWh i Januari med skrapade paneler, så borde det ju finnas marginal för att lägga lite energi på uppvärmning
Ännu mer effektivt tror jag vore att ha vattenkylning på sommaren :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av Legato »

zyax skrev:
Jag hade någon plusdag i februari i år, men jag skulle aldrig vara ute med någon gummiskrapa, så nördig är jag inte.
Hur går det till? Jag har verkligen nästan ingen produktion november-februari.

Idag har min 12 kWp-anläggning mäktat med att producera 0,9 kWh... En bra sommardag får jag 70-80 kWh.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av 12man »

vinkel på paneler?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sveriges största solcellspark på 20 MW

Inlägg av zyax »

Legato skrev:
zyax skrev:
Jag hade någon plusdag i februari i år, men jag skulle aldrig vara ute med någon gummiskrapa, så nördig är jag inte.
Hur går det till? Jag har verkligen nästan ingen produktion november-februari.

Idag har min 12 kWp-anläggning mäktat med att producera 0,9 kWh... En bra sommardag får jag 70-80 kWh.
Min 19-20kWp-anläggning producerade 4 kWh idag, det var inget vidare, men så är det ju. Ibland är solen framme... November-februari är närmare 0, men det var otrolig skillnad mellan februari 2018 och 2019 pga snö och sol.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar