Tony Seba CleanDisruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag tror ändå inte på idén med bilpooler utanför städerna. Kom ihåg att Tony Seba inte har någon bil, han bor i en storstad. Då är det lätt att hävda att ingen kommer behöva en bil om x-antal år. Många ser bilen bara som en stor kostnadsfaktor som man kan optimera bort. Begripligt när man bor i en stad där hyran äter upp största delen av lönen och där parkeringsyta kostar skjortan. Då är en bil bara ytterligare en kostnad som man gärna vill slippa.
Men på landet är boendekostnaderna låga. Eller till och med extremt låga. Man har en större budget för transporterna. Jag ser kostnaderna för bilen som en form av boendekostnad. Istället för en hyra eller ett bolån.
Men samtidigt är det den egna bilen som överhuvudtaget gör det möjligt för oss att bo på landet. Otänkbart att vara beroende av någon form av bilpool (självkörande eller ej).
Jag håller helt med dig. Som jag skrev tidigare. Jag började först också skriva en drapa om detta med att ha eget släp och dragkrok etc som gör att det inte funkar att vara beroende av att man ska anpassa sig till bilar som - i ett idealt scenario - ska anlända på en utsatt tid, men jag lade ned det. (Renodlade stadsbor förstår ändå inte hur det är att bo året om på landet, så jag har slutat att försöka förklara det för dem. ;) )

Och sen ska sägas att även om jag tror att många kommer att bejaka detta med bilpooler och väldigt billiga autonoma taxitransporter så tror jag att man inte ska underskatta människors vilja att ha en egen bil. Han anför det ekonomiska incitamentet som argumentet för att de privatägda bilarna i princip skulle upphöra att existera. Men människor har i alla tider handlat irrationellt och tvärt emot vad som är ekonomiskt försvarbart, så det kommer helt säkert att finnas en stor andel som även i fortsättningen kommer att vilja äga sin egen bil även om de bor mitt i storstaden.

Och vad vet vi om vilka andra möjligheter som uppenbarar sig i framtiden? Nåt som Seba inte har en aning om kan träda in på scenen och förändra folks levnadsmönster totalt. Men jag ser framemot att hans förutsägelser om teknikutvecklingen och fallande priser på både batterier, solceller och annat som kommer att göra transporterna renare kommer att komma på skam, och alltså gå mycket fortare! :mrgreen:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av bjelkeman »

Färre och färre bor på landet, men den ändringen kanske bryts framöver. Varför? Distansarbete blir mer och mer tillgängligt för många. Jag har jobbat i tolv år med ett team som växte från fem till hundra personer. Där vi jobbande på drygt tjugo platser på alla kontinenter. Många jobbade i städer, men många kunde varit var som helst nästan. Med SpaceX Starlink så blir det ännu enklare.

Men att koncentrera sig på transporter för de som bor på landet om man funderar på vad Tony säger, så tror jag man missar mycket. Det blir några intressanta årtionden framöver.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av taliz »

Har själv funderat lite runt det där tidigare när jag klurat på investeringar framöver.
Om transporter blir autonoma och "gratis", då är det nog för många starka incitament att flytta ifrån staden.
Ponera att det kommer eldrivna autonoma drones tex, som kan flyga dig eller dina varor raka vägen från A till B. Då är det nog många som väljer att bo "i naturen" istället.
Kanske inte jättelångt från stan, men tillräckligt för att slippa bruset. Sen är det ju en hel del som bor i stan för att de gillar bruset, men jag tror de är i minoritet...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
Färre och färre bor på landet, men den ändringen kanske bryts framöver. Varför? Distansarbete blir mer och mer tillgängligt för många. Jag har jobbat i tolv år med ett team som växte från fem till hundra personer. Där vi jobbande på drygt tjugo platser på alla kontinenter. Många jobbade i städer, men många kunde varit var som helst nästan. Med SpaceX Starlink så blir det ännu enklare.

Men att koncentrera sig på transporter för de som bor på landet om man funderar på vad Tony säger, så tror jag man missar mycket. Det blir några intressanta årtionden framöver.
Allt fler vill väl ha allt runt hörnet. Det råder ju fortfarande nån norm att det är töntigt att bo på landet och den som vill nåt med sitt liv flyttar till stan, utbildar sig och blir kvar där. Kvar på landet blir bara de som inte vill nåt med sitt liv. Det är rätt konstigt att all statistik säger att det blir färre som bor på landet. Jag som vistas mycket på landet förvånas ofta över att det bor folk överallt, även längst in på minsta skogsväg. Men det kanske är värre i norra delarna av landet.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av bjelkeman »

Att Sverige urbaniseras är kanske inte helt uppenbart. Det händer ju inte över en natt. Befolkningen växer med lite under 1% per år (0,67% 2015) [1] och det varierar ordentligt lokalt. Och urbanisering uppskattas öka med med 0,86% per år ett tag [2]. Över en tio års period märks det dock. Men med växande befolkning så kanske det ligger ganska stabilt i många regioner rent numerärt?

[1] https://www.worldometers.info/world-pop ... opulation/

[2] https://www.indexmundi.com/sweden/urbanization.html
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Allt fler vill väl ha allt runt hörnet. Det råder ju fortfarande nån norm att det är töntigt att bo på landet och den som vill nåt med sitt liv flyttar till stan, utbildar sig och blir kvar där. Kvar på landet blir bara de som inte vill nåt med sitt liv. Det är rätt konstigt att all statistik säger att det blir färre som bor på landet. Jag som vistas mycket på landet förvånas ofta över att det bor folk överallt, även längst in på minsta skogsväg. Men det kanske är värre i norra delarna av landet.
Det är väl lite både och skulle jag vilja påstå. På 90-talet stod många av husen här omkring tomma eller så var de sommarstugor. Nu bor det faktiskt folk i nästan varenda kåk. Så sett skulle man kunna tro att det är fler än tidigare som vill bo på landet. Men jag tror att anledningen till detta är bostadspriserna. Det har blivit så hiskeligt dyrt att bo i stan, även i mindre städer, att många helt enkelt inte har råd. När man tittar på dem som flyttar hit så är det sällan välbetald medelklass utan antingen sådana som inte har ett fast jobb eller kanske nyskilda personer som behöver en bostad där de kan bo billigt eller så. Sen finns såklart den hårda kärnan som alltid har bott här, och det är mer blandat genom alla samhälls- och inkomstklasser. Men vi kan nog anses vara individualister som verkligen inte vill bo i stan och som uppskattar livet på vischan. Men som du säger så får man ju leva med töntstämpeln då. Det är okej för mig. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
Att Sverige urbaniseras är kanske inte helt uppenbart. Det händer ju inte över en natt. Befolkningen växer med lite under 1% per år (0,67% 2015) [1] och det varierar ordentligt lokalt. Och urbanisering uppskattas öka med med 0,86% per år ett tag [2]. Över en tio års period märks det dock. Men med växande befolkning så kanske det ligger ganska stabilt i många regioner rent numerärt?

[1] https://www.worldometers.info/world-pop ... opulation/

[2] https://www.indexmundi.com/sweden/urbanization.html
Det är kanske mer den procentuella fördelningen som förändras medan det absoluta talet som bor på landet är mer eller mindre oförändrat. Men med den stigande snedfördelningen så tycker politikerna att städerna ska ha allt och landsbygden inget. Jag har bott på samma ställe i 17 år och under den här iden har politikerna försökt, och ibland lyckats, att stänga skolor för mindre barn. Sådant gör att barnfamiljer tvekar att flytta ut. På en mindre ort så stängde politikerna skolan, men då ilsknade ortsbefolkningen till och startade både en friskola och ett privat dagis. Den har sedan dess bara växt och har bara expanderat och det finns faktiskt de som skjutsar sina barn dit trots att de skulle ha närmare till centralorten, bara för att miljön är så bra på den skolan.

Svenska politiker har en fäbless för centralisering som är svårbegriplig. Se på Norge! Där satsar man på landsbygden och vill underlätta för dem som vill bo och verka utanför de stora befolkningscentren och det är väldigt framgångsrikt. Förstår inte varför man inte kan se på samma sätt på landsbygden här i Sverige.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Allt fler vill väl ha allt runt hörnet. Det råder ju fortfarande nån norm att det är töntigt att bo på landet och den som vill nåt med sitt liv flyttar till stan, utbildar sig och blir kvar där. Kvar på landet blir bara de som inte vill nåt med sitt liv. Det är rätt konstigt att all statistik säger att det blir färre som bor på landet. Jag som vistas mycket på landet förvånas ofta över att det bor folk överallt, även längst in på minsta skogsväg. Men det kanske är värre i norra delarna av landet.
Det är väl lite både och skulle jag vilja påstå. På 90-talet stod många av husen här omkring tomma eller så var de sommarstugor. Nu bor det faktiskt folk i nästan varenda kåk. Så sett skulle man kunna tro att det är fler än tidigare som vill bo på landet. Men jag tror att anledningen till detta är bostadspriserna. Det har blivit så hiskeligt dyrt att bo i stan, även i mindre städer, att många helt enkelt inte har råd. När man tittar på dem som flyttar hit så är det sällan välbetald medelklass utan antingen sådana som inte har ett fast jobb eller kanske nyskilda personer som behöver en bostad där de kan bo billigt eller så. Sen finns såklart den hårda kärnan som alltid har bott här, och det är mer blandat genom alla samhälls- och inkomstklasser. Men vi kan nog anses vara individualister som verkligen inte vill bo i stan och som uppskattar livet på vischan. Men som du säger så får man ju leva med töntstämpeln då. Det är okej för mig. :)
Om man vill vara fastighetsägare så kan det även vara lukrativt att äga hus på landet och hyra ut. I synnerhet om det finns ett stall i närheten. Det finns de som vill bo på landet men inte vill eller har råd att köpa eget, även om det inte är i stan. Men med hyresgäster kommer också problem, så jag är inte särskilt lockad av tanken.

Men visst är det så att töntstämpeln nog passar på fler här än inne i stan. Och antalet som röstar på SD är högre på landsbygden än inne i städerna. Fick nyligen reda på att det ska etablera sig ett syrisk-ortodoxt kloster i en fastighet några hundra meter ifrån där jag bor. En av mina första tankar var att nu kommer SD:s röstsiffror att skjuta i höjden i den här valkretsen...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Om man vill vara fastighetsägare så kan det även vara lukrativt att äga hus på landet och hyra ut. I synnerhet om det finns ett stall i närheten. Det finns de som vill bo på landet men inte vill eller har råd att köpa eget, även om det inte är i stan. Men med hyresgäster kommer också problem, så jag är inte särskilt lockad av tanken.
Å ja. Så sant. Här i grannhuset bor det alltid hyresgäster som är av lite - hur ska man säga - tveksamt ursprung. Det är uppenbart att de bor där för att de inte kan bo någon annanstans. Hon som hyr ut huset bor inte i närheten, hon bryr sig inte så mycket om hur det ser ut heller. Omsättningen på hyresgästerna är enorm, några månader, sen försvinner de. Han som bodde där senast hade som "hobby" att köra cross, naturligvtis en oreggad sådan. Problemet var att han gjorde det på allmän väg, och precis överallt i skogen, helst mitt i natten. Det dånade och ekade så det hördes på flera kilometers håll. Jag fick till sist nog och ställde människan till svars, varav han blev lite smått aggressiv och hotful och menade på att han hade rätt att köra precis var han ville. Jag ringde polisen flera gånger, men det hände naturligtvis ingenting. Nåt annat hade jag inte räknat med heller. Till sist flyttade människan härifrån. Och det var ju det man hade hoppats på hela tiden.
Men tänk att ha sådana hyresgäster hela tiden. Usch.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jerker skrev:
Om man vill vara fastighetsägare så kan det även vara lukrativt att äga hus på landet och hyra ut. I synnerhet om det finns ett stall i närheten. Det finns de som vill bo på landet men inte vill eller har råd att köpa eget, även om det inte är i stan. Men med hyresgäster kommer också problem, så jag är inte särskilt lockad av tanken.
Å ja. Så sant. Här i grannhuset bor det alltid hyresgäster som är av lite - hur ska man säga - tveksamt ursprung. Det är uppenbart att de bor där för att de inte kan bo någon annanstans. Hon som hyr ut huset bor inte i närheten, hon bryr sig inte så mycket om hur det ser ut heller. Omsättningen på hyresgästerna är enorm, några månader, sen försvinner de. Han som bodde där senast hade som "hobby" att köra cross, naturligvtis en oreggad sådan. Problemet var att han gjorde det på allmän väg, och precis överallt i skogen, helst mitt i natten. Det dånade och ekade så det hördes på flera kilometers håll. Jag fick till sist nog och ställde människan till svars, varav han blev lite smått aggressiv och hotful och menade på att han hade rätt att köra precis var han ville. Jag ringde polisen flera gånger, men det hände naturligtvis ingenting. Nåt annat hade jag inte räknat med heller. Till sist flyttade människan härifrån. Och det var ju det man hade hoppats på hela tiden.
Men tänk att ha sådana hyresgäster hela tiden. Usch.
Jag har ett litet hus i Alfta som jag hyrt ut periodvis och nu senast visade det sig att tanten som hyrde var alkoholist och rökte som en borstbindare inne :evil:
Hon var dessutom bipolär (påstår hon själv och hennes barn, men kombinationen alkoholist och humör som en stridsvagn är nog närmare sanningen helt enkelt) och skrämde
skiten ur grannarna (sprang bla omkring med en yxa på fyllan och hotade folk).
Jag kommer aldrig mer att hyra ut något hus kan jag säga...........
Nu har vi det som fritidshus istället, får se om jag säljer det framöver, satte in en luftvärmepump och det funkade låååångt över förväntan så... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Om man vill vara fastighetsägare så kan det även vara lukrativt att äga hus på landet och hyra ut. I synnerhet om det finns ett stall i närheten. Det finns de som vill bo på landet men inte vill eller har råd att köpa eget, även om det inte är i stan. Men med hyresgäster kommer också problem, så jag är inte särskilt lockad av tanken.
Å ja. Så sant. Här i grannhuset bor det alltid hyresgäster som är av lite - hur ska man säga - tveksamt ursprung. Det är uppenbart att de bor där för att de inte kan bo någon annanstans. Hon som hyr ut huset bor inte i närheten, hon bryr sig inte så mycket om hur det ser ut heller. Omsättningen på hyresgästerna är enorm, några månader, sen försvinner de. Han som bodde där senast hade som "hobby" att köra cross, naturligvtis en oreggad sådan. Problemet var att han gjorde det på allmän väg, och precis överallt i skogen, helst mitt i natten. Det dånade och ekade så det hördes på flera kilometers håll. Jag fick till sist nog och ställde människan till svars, varav han blev lite smått aggressiv och hotful och menade på att han hade rätt att köra precis var han ville. Jag ringde polisen flera gånger, men det hände naturligtvis ingenting. Nåt annat hade jag inte räknat med heller. Till sist flyttade människan härifrån. Och det var ju det man hade hoppats på hela tiden.
Men tänk att ha sådana hyresgäster hela tiden. Usch.
Jag har ett litet hus i Alfta som jag hyrt ut periodvis och nu senast visade det sig att tanten som hyrde var alkoholist och rökte som en borstbindare inne :evil:
Hon var dessutom bipolär (påstår hon själv och hennes barn, men kombinationen alkoholist och humör som en stridsvagn är nog närmare sanningen helt enkelt) och skrämde
skiten ur grannarna (sprang bla omkring med en yxa på fyllan och hotade folk).
Jag kommer aldrig mer att hyra ut något hus kan jag säga...........
Nu har vi det som fritidshus istället, får se om jag säljer det framöver, satte in en luftvärmepump och det funkade låååångt över förväntan så... :)
Nej, det är precis den sortens problem jag syftar på. Det finns ofta en anledning till att vissa inte har köpt sin egen bostad, (speciellt om det är på landet där huspriserna är låga) och den anledningen vill man inte bli involverad i. Men visst kan man ha tur också och få skötsamma hyresgäster. Anledning kan helt enkelt vara att de har tummen mitt i handen och inte vill ha ansvaret för att åtgärda problem som uppstår i bostaden utan bara vill kunna ringa en fastighetsskötare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av taliz »

Just det där med jobbiga hyresgäster är anledningen till att jag håller mig borta från den branschen.
Annars hade jag gärna haft ett gäng hyresfastigheter.
Men känns som det bara funkar i riktigt stor skala, såvida man inte har en väldans tur eller enormt tålamod....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av Jerker »

Har en bekant som köper gamla nedgångna hus, renoverar upp dem (för egen hand) och hyr ut dem. Detta gör han vid sidan av sitt heltidsjobb och andra extraknäck. Men han är den typen som inte kan sitta still och ofta även kliver upp när hustrun har somnat och arbetar lite till eftersom natten är alldeles för lång.

Nog för att jag också gärna har nåt för handen, men riktigt sån är jag inte...
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av bonath »

Såg ett program från England. Hyresgästen betalade inte hyran.
Var omöjligt att bli av med fanskapet.
Domstolsbeslut osv, han bara bodde kvar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Såg ett program från England. Hyresgästen betalade inte hyran.
Var omöjligt att bli av med fanskapet.
Domstolsbeslut osv, han bara bodde kvar...
Ja, sådana skräckexempel finns ju.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
bonath skrev:
Såg ett program från England. Hyresgästen betalade inte hyran.
Var omöjligt att bli av med fanskapet.
Domstolsbeslut osv, han bara bodde kvar...
Ja, sådana skräckexempel finns ju.
Nu är jag inte så insatt i detta, men är det inte så att man som hyresvärd har ytterst begränsade möjligheter att bli av med en oönskad hyresgäst? De måste i princip flytta frivilligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tony Seba CleanDisruption

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Jerker skrev:
bonath skrev:
Såg ett program från England. Hyresgästen betalade inte hyran.
Var omöjligt att bli av med fanskapet.
Domstolsbeslut osv, han bara bodde kvar...
Ja, sådana skräckexempel finns ju.
Nu är jag inte så insatt i detta, men är det inte så att man som hyresvärd har ytterst begränsade möjligheter att bli av med en oönskad hyresgäst? De måste i princip flytta frivilligt.
När de fått besittningsrätt efter 2 år är det betydligt svårare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar