Bristol verkar bli först i Storbritannien med att bannlysa dieselfordon från hela stadskärnan.
Överraskande nog gäller det planerade förbudet oavsett bilens ålder och utsläpp.
Tyvärr är ju nya bensinare inte sällan värre än nya dieslar.
Dieslar har länge haft krav på partikelfilter.
Det har tidigare inte behövs på bensinare då de inte haft så hög kompression, men moderna bensinare har av effektivitetsskäl numera väldigt hög kompression och genererar därmed väldigt mycket partiklar.
Först 2018 som tex Volvo införde partikelfilter på bensin.
Summa summarum så kan en bensinbil från 2017 släppa ut uppåt 100ggr fler partiklar än samma bil med dieselmotor. Inte bra.
Tror inte det är själva kompressionen det handlar om. Har nog mer att göra med finfördelning av bränslet och höga insprutningstryck =dvs teknologier som påminner om det som länge funnits på moderna direktinsprutade dieslar.
Men petitesser. Effekten är precis som du beskriver att det blir mycket partikelutsläpp på moderna direktinsprutade bensinare. FSI, GDI, LeanBurn kunde de tex heta. Vissa motorjournalister lyfta fram det här för mer än 10år sen när de här motorerna började komma men ingen brydde sig.
Skrev lite igen om det i motortidningar för något år sen men fortfarande ganska ouppmärksammat.
Partikelfilter har länge varit ovanliga på bensinbilar men senaste åren har det i alla fall börjat komma på allt fler bensinbilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Det är lustigt att det inte reglerats kan man tycka. Lobbyisterna har väl lyckats få byråkraterna att se mellan fingrarna med det.
Det är bara synd att den vanliga medborgaren som inte är insatt därmed blir dubbelt lurad.
Först att diesel var bra. Sen att bensin var bättre...
Tror inte det är själva kompressionen det handlar om. Har nog mer att göra med finfördelning av bränslet och höga insprutningstryck =dvs teknologier som påminner om det som länge funnits på moderna direktinsprutade dieslar.
Men petitesser. Effekten är precis som du beskriver att det blir mycket partikelutsläpp på moderna direktinsprutade bensinare. FSI, GDI, LeanBurn kunde de tex heta. Vissa motorjournalister lyfta fram det här för mer än 10år sen när de här motorerna började komma men ingen brydde sig.
Skrev lite igen om det i motortidningar för något år sen men fortfarande ganska ouppmärksammat.
Partikelfilter har länge varit ovanliga på bensinbilar men senaste åren har det i alla fall börjat komma på allt fler bensinbilar.
Partikelfilter är väl ett krav även på bensinbilar sedan ett tag tillbaka?
Tror inte det är själva kompressionen det handlar om. Har nog mer att göra med finfördelning av bränslet och höga insprutningstryck =dvs teknologier som påminner om det som länge funnits på moderna direktinsprutade dieslar.
Men petitesser. Effekten är precis som du beskriver att det blir mycket partikelutsläpp på moderna direktinsprutade bensinare. FSI, GDI, LeanBurn kunde de tex heta. Vissa motorjournalister lyfta fram det här för mer än 10år sen när de här motorerna började komma men ingen brydde sig.
Skrev lite igen om det i motortidningar för något år sen men fortfarande ganska ouppmärksammat.
Partikelfilter har länge varit ovanliga på bensinbilar men senaste åren har det i alla fall börjat komma på allt fler bensinbilar.
Partikelfilter är väl ett krav även på bensinbilar sedan ett tag tillbaka?
Nej?
Min uppfattning är att vissa tillverkare tog tag i det först efter dieselgate, dom blev väl rädda att det skulle komma fram. Men det är fortfarande inget krav i EURO 6 som fortfarande gäller vad jag vet. Kanske i EURO 7?
Tror inte det är själva kompressionen det handlar om. Har nog mer att göra med finfördelning av bränslet och höga insprutningstryck =dvs teknologier som påminner om det som länge funnits på moderna direktinsprutade dieslar.
Men petitesser. Effekten är precis som du beskriver att det blir mycket partikelutsläpp på moderna direktinsprutade bensinare. FSI, GDI, LeanBurn kunde de tex heta. Vissa motorjournalister lyfta fram det här för mer än 10år sen när de här motorerna började komma men ingen brydde sig.
Skrev lite igen om det i motortidningar för något år sen men fortfarande ganska ouppmärksammat.
Partikelfilter har länge varit ovanliga på bensinbilar men senaste åren har det i alla fall börjat komma på allt fler bensinbilar.
Partikelfilter är väl ett krav även på bensinbilar sedan ett tag tillbaka?
Nej?
Min uppfattning är att vissa tillverkare tog tag i det först efter dieselgate, dom blev väl rädda att det skulle komma fram. Men det är fortfarande inget krav i EURO 6 som fortfarande gäller vad jag vet. Kanske i EURO 7?
Artikel från 2016. Där pratas det om krav från sep 2018.