Vätgas för elnätet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Vätgas för elnätet

Inlägg av mickeisol »

Ja,

Då kommer äntligen en vettig användning för vätgasen (förutom till ballong-smällare)

https://www.svenskverkstad.se/siemens-b ... ergisystem

Att ha gasturbiner som ett steg efter batterilagren måste vara vettigt.

dvs när batterierna är fulla och det blåser för mycket (alternativt skiner för mycket sol), producera vätgas till senare behov.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av Jerker »

Aha! Så nu har Siemens hittat nåt att använda sina turbiner till. De har ju haft en kraftig nedgång i försäljningen under flera år eftersom det inte byggs lika mycket fossila kraftverk längre. Det är väl bra!
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av mickeisol »

Ja, det är väl bara att fixa eletrolysrör i norrland, där vi har mycket ström och köra tankbilar till södra sverige och köra gasturbiner på vätgasen.

Eller ännu hellre fylla fartyg med vätgas och köra till värta kraftverket.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av Zalman3 »

mickeisol skrev:
Ja,

Då kommer äntligen en vettig användning för vätgasen (förutom till ballong-smällare)

https://www.svenskverkstad.se/siemens-b ... ergisystem

Att ha gasturbiner som ett steg efter batterilagren måste vara vettigt.

dvs när batterierna är fulla och det blåser för mycket (alternativt skiner för mycket sol), producera vätgas till senare behov.

Att skapa vätgas av vatten med el har låg verkningsgrad.
Men kan ändå ha en marknad om elen i princip är gratis, när det blåser mycket och vindkraftverken går för fullt, eller solcellerna producerar max.

I Danmark kunde elpriset rent av vara -1,80kWh i extrema fall.
Passar perfekt att göra vätgas då.
Problemet är bara att ett vattenpumpkraftverk har en verkningsgrad på +80% mot kanske ca30% för att skapa och lagra vätgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av +46 »

Mycket dyr teknik, men det sa man också om vindkraft och solceller för inte så länge sedan...
För den som vill fördjupa sig i ämnet så hittade jag på nätet Greta Blomstrands utmärkta Exjobb - ”Storskalig energilagring i elektrolysframställd vätgas”
http://ltu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT02.pdf
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av roder99 »

Bränsleceller gör sig förstås bäst i tyngre applikationer såsom bussar, dragbilar med pantograf på elväg eller i fasta applikationer där bränsleceller stöttar ett nedlastat elnät eller för att ge el och värme i ett bostadsområde på vintern. Bra praktiska exempel är Orkneyöarna där det produceras vätgas från vindkraft för att stötta elnätet på fastlandet, driva en bilfärja eller Vårgårdas renovering av fastigheter som gör själva fastigheten off-grid (inte elbehovet hos de boende).

https://www.bbc.com/future/article/2019 ... ogen-power

http://www.vatgas.se/2018/01/30/flerfam ... nde-pa-el/
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av BrooklynS »

Vätgas/bränslecell borde kanske fungera även för flygplan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av Zalman3 »

BrooklynS skrev:
Vätgas/bränslecell borde kanske fungera även för flygplan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Vätgas fungerar för flygplan.
Det som är lite tråkigt dock är att vattenångan får en höghöjdseffekt, som påverkar klimatet.
Förbränning på hög höjd uppskattas i runda tal dubblera klimateffekten jämfört med om förbränningen skett på marknivå. Flygets förhöjda klimatpåverkan kommer framför allt av effekter genom bildande av kväveoxider och vattenånga i den höga atmosfären. Även förbränning av förnybart bränsle ger en höghöjdseffekt men forskare är oense om hur stor effekten är jämfört med förbränning av fossilt bränsle. 

Kväveoxider påverkar även ozonskiktet negativt genom kväveföreningarnas omvandling till lustgas.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... tpaverkan/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av BrooklynS »

Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av jonas »

BrooklynS skrev:
Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
Vattenånga är den största faktorn 75%, enligt naturvårdsverket. CO2 är bara 20%.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... forstarks/
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av Snubblaren »

Zalman3 skrev:
mickeisol skrev:
Ja,

Då kommer äntligen en vettig användning för vätgasen (förutom till ballong-smällare)

https://www.svenskverkstad.se/siemens-b ... ergisystem

Att ha gasturbiner som ett steg efter batterilagren måste vara vettigt.

dvs när batterierna är fulla och det blåser för mycket (alternativt skiner för mycket sol), producera vätgas till senare behov.

Att skapa vätgas av vatten med el har låg verkningsgrad.
Men kan ändå ha en marknad om elen i princip är gratis, när det blåser mycket och vindkraftverken går för fullt, eller solcellerna producerar max.

I Danmark kunde elpriset rent av vara -1,80kWh i extrema fall.
Passar perfekt att göra vätgas då.
Problemet är bara att ett vattenpumpkraftverk har en verkningsgrad på +80% mot kanske ca30% för att skapa och lagra vätgas.
Hur är verkningsgraden att göra vätgas av naturgas?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av [JM] »

jonas skrev:
BrooklynS skrev:
Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
Vattenånga är den största faktorn 75%, enligt naturvårdsverket. CO2 är bara 20%.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... forstarks/
Om man kör bränsleceller och eldrift i planet så lär man ju kunna kondensera vattnet och spara det i flytande form istället för att släppa ut som ånga.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av vigge50 »

[JM] skrev:
jonas skrev:
BrooklynS skrev:
Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
Vattenånga är den största faktorn 75%, enligt naturvårdsverket. CO2 är bara 20%.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... forstarks/
Om man kör bränsleceller och eldrift i planet så lär man ju kunna kondensera vattnet och spara det i flytande form istället för att släppa ut som ånga.
Problemet med det är väll vikten? En syreatom väger 16 gånger så mycket som en vätatom. Så om du har 10 kg vätgas så kommer detta leda till 90 kg vatten. Nu har jag ingen aning om mängden vätgas som skulle krävas för en flygning men jag tror det kan bli en ganska stor viktökning under en flygtur.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av [JM] »

vigge50 skrev:
[JM] skrev:
jonas skrev:
BrooklynS skrev:
Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
Vattenånga är den största faktorn 75%, enligt naturvårdsverket. CO2 är bara 20%.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... forstarks/
Om man kör bränsleceller och eldrift i planet så lär man ju kunna kondensera vattnet och spara det i flytande form istället för att släppa ut som ånga.
Problemet med det är väll vikten? En syreatom väger 16 gånger så mycket som en vätatom. Så om du har 10 kg vätgas så kommer detta leda till 90 kg vatten. Nu har jag ingen aning om mängden vätgas som skulle krävas för en flygning men jag tror det kan bli en ganska stor viktökning under en flygtur.
Men det är kallt där uppe. Så man skapar små isbitar i ärtstorlek av vattnet som man dumpar allt eftersom.

Det jag menar är att det förmodligen går att finna en teknisk lösning "ångproblemet". Avgaserna/vattnet är ju lättare att ta reda på än avgaserna ut från jetmotorn.
Sen kommer ju varenda konspirationsfanatiker få frispel och hävda att CIA mfl blandar i ditten och datten i isbitarna förståss :roll:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vätgas för elnätet

Inlägg av Teslaspolen »

Lokalt hagel under flygplanen? :)
Skriv svar