Vätgas för elnätet
Moderator: Redaktion
Vätgas för elnätet
Ja,
Då kommer äntligen en vettig användning för vätgasen (förutom till ballong-smällare)
https://www.svenskverkstad.se/siemens-b ... ergisystem
Att ha gasturbiner som ett steg efter batterilagren måste vara vettigt.
dvs när batterierna är fulla och det blåser för mycket (alternativt skiner för mycket sol), producera vätgas till senare behov.
Då kommer äntligen en vettig användning för vätgasen (förutom till ballong-smällare)
https://www.svenskverkstad.se/siemens-b ... ergisystem
Att ha gasturbiner som ett steg efter batterilagren måste vara vettigt.
dvs när batterierna är fulla och det blåser för mycket (alternativt skiner för mycket sol), producera vätgas till senare behov.
Re: Vätgas för elnätet
Aha! Så nu har Siemens hittat nåt att använda sina turbiner till. De har ju haft en kraftig nedgång i försäljningen under flera år eftersom det inte byggs lika mycket fossila kraftverk längre. Det är väl bra!
Re: Vätgas för elnätet
Ja, det är väl bara att fixa eletrolysrör i norrland, där vi har mycket ström och köra tankbilar till södra sverige och köra gasturbiner på vätgasen.
Eller ännu hellre fylla fartyg med vätgas och köra till värta kraftverket.
Eller ännu hellre fylla fartyg med vätgas och köra till värta kraftverket.
Re: Vätgas för elnätet
mickeisol skrev:Ja,
Då kommer äntligen en vettig användning för vätgasen (förutom till ballong-smällare)
https://www.svenskverkstad.se/siemens-b ... ergisystem
Att ha gasturbiner som ett steg efter batterilagren måste vara vettigt.
dvs när batterierna är fulla och det blåser för mycket (alternativt skiner för mycket sol), producera vätgas till senare behov.
Att skapa vätgas av vatten med el har låg verkningsgrad.
Men kan ändå ha en marknad om elen i princip är gratis, när det blåser mycket och vindkraftverken går för fullt, eller solcellerna producerar max.
I Danmark kunde elpriset rent av vara -1,80kWh i extrema fall.
Passar perfekt att göra vätgas då.
Problemet är bara att ett vattenpumpkraftverk har en verkningsgrad på +80% mot kanske ca30% för att skapa och lagra vätgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vätgas för elnätet
Mycket dyr teknik, men det sa man också om vindkraft och solceller för inte så länge sedan...
För den som vill fördjupa sig i ämnet så hittade jag på nätet Greta Blomstrands utmärkta Exjobb - ”Storskalig energilagring i elektrolysframställd vätgas”
http://ltu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT02.pdf
För den som vill fördjupa sig i ämnet så hittade jag på nätet Greta Blomstrands utmärkta Exjobb - ”Storskalig energilagring i elektrolysframställd vätgas”
http://ltu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT02.pdf
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Vätgas för elnätet
Bränsleceller gör sig förstås bäst i tyngre applikationer såsom bussar, dragbilar med pantograf på elväg eller i fasta applikationer där bränsleceller stöttar ett nedlastat elnät eller för att ge el och värme i ett bostadsområde på vintern. Bra praktiska exempel är Orkneyöarna där det produceras vätgas från vindkraft för att stötta elnätet på fastlandet, driva en bilfärja eller Vårgårdas renovering av fastigheter som gör själva fastigheten off-grid (inte elbehovet hos de boende).
https://www.bbc.com/future/article/2019 ... ogen-power
http://www.vatgas.se/2018/01/30/flerfam ... nde-pa-el/
https://www.bbc.com/future/article/2019 ... ogen-power
http://www.vatgas.se/2018/01/30/flerfam ... nde-pa-el/
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Vätgas för elnätet
Vätgas/bränslecell borde kanske fungera även för flygplan?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vätgas för elnätet
Vätgas fungerar för flygplan.BrooklynS skrev:Vätgas/bränslecell borde kanske fungera även för flygplan?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det som är lite tråkigt dock är att vattenångan får en höghöjdseffekt, som påverkar klimatet.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... tpaverkan/Förbränning på hög höjd uppskattas i runda tal dubblera klimateffekten jämfört med om förbränningen skett på marknivå. Flygets förhöjda klimatpåverkan kommer framför allt av effekter genom bildande av kväveoxider och vattenånga i den höga atmosfären. Även förbränning av förnybart bränsle ger en höghöjdseffekt men forskare är oense om hur stor effekten är jämfört med förbränning av fossilt bränsle.
Kväveoxider påverkar även ozonskiktet negativt genom kväveföreningarnas omvandling till lustgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vätgas för elnätet
Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vätgas för elnätet
Vattenånga är den största faktorn 75%, enligt naturvårdsverket. CO2 är bara 20%.BrooklynS skrev:Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... forstarks/
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Vätgas för elnätet
Hur är verkningsgraden att göra vätgas av naturgas?Zalman3 skrev:mickeisol skrev:Ja,
Då kommer äntligen en vettig användning för vätgasen (förutom till ballong-smällare)
https://www.svenskverkstad.se/siemens-b ... ergisystem
Att ha gasturbiner som ett steg efter batterilagren måste vara vettigt.
dvs när batterierna är fulla och det blåser för mycket (alternativt skiner för mycket sol), producera vätgas till senare behov.
Att skapa vätgas av vatten med el har låg verkningsgrad.
Men kan ändå ha en marknad om elen i princip är gratis, när det blåser mycket och vindkraftverken går för fullt, eller solcellerna producerar max.
I Danmark kunde elpriset rent av vara -1,80kWh i extrema fall.
Passar perfekt att göra vätgas då.
Problemet är bara att ett vattenpumpkraftverk har en verkningsgrad på +80% mot kanske ca30% för att skapa och lagra vätgas.
Re: Vätgas för elnätet
Om man kör bränsleceller och eldrift i planet så lär man ju kunna kondensera vattnet och spara det i flytande form istället för att släppa ut som ånga.jonas skrev:Vattenånga är den största faktorn 75%, enligt naturvårdsverket. CO2 är bara 20%.BrooklynS skrev:Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... forstarks/
Re: Vätgas för elnätet
Problemet med det är väll vikten? En syreatom väger 16 gånger så mycket som en vätatom. Så om du har 10 kg vätgas så kommer detta leda till 90 kg vatten. Nu har jag ingen aning om mängden vätgas som skulle krävas för en flygning men jag tror det kan bli en ganska stor viktökning under en flygtur.[JM] skrev:Om man kör bränsleceller och eldrift i planet så lär man ju kunna kondensera vattnet och spara det i flytande form istället för att släppa ut som ånga.jonas skrev:Vattenånga är den största faktorn 75%, enligt naturvårdsverket. CO2 är bara 20%.BrooklynS skrev:Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... forstarks/
Re: Vätgas för elnätet
Men det är kallt där uppe. Så man skapar små isbitar i ärtstorlek av vattnet som man dumpar allt eftersom.vigge50 skrev:Problemet med det är väll vikten? En syreatom väger 16 gånger så mycket som en vätatom. Så om du har 10 kg vätgas så kommer detta leda till 90 kg vatten. Nu har jag ingen aning om mängden vätgas som skulle krävas för en flygning men jag tror det kan bli en ganska stor viktökning under en flygtur.[JM] skrev:Om man kör bränsleceller och eldrift i planet så lär man ju kunna kondensera vattnet och spara det i flytande form istället för att släppa ut som ånga.jonas skrev:Vattenånga är den största faktorn 75%, enligt naturvårdsverket. CO2 är bara 20%.BrooklynS skrev:Man kan ju undra om just "vattenånga" är det stora problemet?
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... forstarks/
Det jag menar är att det förmodligen går att finna en teknisk lösning "ångproblemet". Avgaserna/vattnet är ju lättare att ta reda på än avgaserna ut från jetmotorn.
Sen kommer ju varenda konspirationsfanatiker få frispel och hävda att CIA mfl blandar i ditten och datten i isbitarna förståss
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vätgas för elnätet
Lokalt hagel under flygplanen?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A