Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av renes »

Verdi skrev:
renes skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Skulle ju kunna införas en skrotpremie på bilen man byter in mot en elbil.
De som äger så gamla bilar brukar inte vara samma personer som köper helt nya bilar.
Jag sålde en 18 år gammal V70 och köpte en ny Model 3. Har kvar en 15 år gammal S80 (som knappt används). Fast det är ju mycket möjligt att jag är ett undantag. Eller inte.

Vad tror du själv?
Nej, jag tror inte jag är ett undantag. Det kan nog finnas många som, precis som jag, inte känt sig motiverade att offra upp mycket pengar för att köpa fossilbil som bara skiljer sig från den gamla man redan har genom lite fler knappar, mindre sliten inredning, lite mer automatik och betydligt högre värdeminskning och andra kostnader. Men när en verklig "game changer" dyker upp, typ helelekrisk bil, så ändras hela resonemanget och motivationen.

Mitt kriterium för att byta bil hittills var om reparationskostnaden började gå över 20k per år för bilen. Då letade jag efter nästa halvgamla exemplar. Det var helheten av min ambitionsnivå. Ett nödvändigt ont, inget mer.

Jag har inte varit alls bilintresserad de senaste 30 åren, men nu sitter jag och läser allt jag kan om elbilar. Här och på andra sites på nätet. Men jag är fortfarande helt ointresserad i fossilbilar. Kan inte, ens om jag ville, uppbringa något för ens supersportbilar.

Så jag kan mycket väl se att det finns fler som jag och i så fall är det nog inte alls säkert att det är ovanligt att folk som hittills behållit bilar tills de formligen faller isär nu plötsligt utan större vånda investerar i en helt ny Tesla eller annan elbil. Det är ju det vi väntat på.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av fth »

Jag tycker idén med en premie när man skrotar en fossilbil och köper en elbil är briljant.

Det spelar ju som sagt egentligen ingen roll om personen ändå skulle ha köpt sin elbil, huvudsaken är att gamla skrotbilar försvinner från marknaden.

En extra premie bör ju också göra att efterfrågan stiger, premien kan ju vara tummen på vågen som gör att fler tar steget.

Det finns förstås risk att det missbrukas på olika sätt, som har skett med miljöbilspremien, men det borde gå att sätta ramar och villkor som gör att syftet uppnås.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av renes »

fth skrev:
Jag tycker idén med en premie när man skrotar en fossilbil och köper en elbil är briljant.

Det spelar ju som sagt egentligen ingen roll om personen ändå skulle ha köpt sin elbil, huvudsaken är att gamla skrotbilar försvinner från marknaden.
Jag sålde min åldriga V70 för 16.000. Hade jag fått en premie i samma storleksordning för att skrota den, så hade jag nog gjort det istället.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av fth »

renes skrev:
Jag sålde min åldriga V70 för 16.000. Hade jag fått en premie i samma storleksordning för att skrota den, så hade jag nog gjort det istället.
Precis, jag sålde min Mitsubishi Grandis 2006 för typ 30.000 när jag köpte min X (behövde 7-sitsig så jag hade väntat länge på den).

Den hade jag nog skrotat om premien hade varit i närheten av det priset eftersom den drog dryga litern per mil :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av mati »

renes skrev:
Så jag kan mycket väl se att det finns fler som jag och i så fall är det nog inte alls säkert att det är ovanligt att folk som hittills behållit bilar tills de formligen faller isär nu plötsligt utan större vånda investerar i en helt ny Tesla eller annan elbil. Det är ju det vi väntat på.
Det kanske finns fler, ja. Men tror du verkligen att majoriteten av alla som kör en gammal bil gör detta enbart eftersom de inte har något bilintresse? Man måste också ha råd med en ny bil. För de allra flesta är en ny bil en ouppnåelig dröm. Att ha möjlighet att "investera" i en Tesla är få förunnat. Och även om man skulle kunna skrapa ihop pengarna till en ny elbil så är ju inte alla beredda att göra detta, eftersom det innebär att man måste offra en hel del annat. Hittills är elbilar huvudsakligen nånting för entusiaster såvida man inte har möjlighet till tjänstebil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av LarsL »

Ett stort problem med en skrotpremie är att kostnaden för den billigaste bilen hamnar där. Det är iofs också den effekt man eftersträvar.

Tror säkert att bilhandeln skulle vara behjälplig att hitta skrotbilar du kan skrot för att få premien om din bil är för ny. Kravet borde vara att bilen är svensksåld eller åtminstone varit registrerad i Sverige de senaste 5 åren typ.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av renes »

mati skrev:
renes skrev:
Så jag kan mycket väl se att det finns fler som jag och i så fall är det nog inte alls säkert att det är ovanligt att folk som hittills behållit bilar tills de formligen faller isär nu plötsligt utan större vånda investerar i en helt ny Tesla eller annan elbil. Det är ju det vi väntat på.
Det kanske finns fler, ja. Men tror du verkligen att majoriteten av alla som kör en gammal bil gör detta enbart eftersom de inte har något bilintresse? Man måste också ha råd med en ny bil. För de allra flesta är en ny bil en ouppnåelig dröm. Att ha möjlighet att "investera" i en Tesla är få förunnat. Och även om man skulle kunna skrapa ihop pengarna till en ny elbil så är ju inte alla beredda att göra detta, eftersom det innebär att man måste offra en hel del annat. Hittills är elbilar huvudsakligen nånting för entusiaster såvida man inte har möjlighet till tjänstebil.
Jag har inte på något vis deklarerat att majoriteten av alla tycker och tänker som jag. Jag var rätt noggrann med att enbart beskriva vad jag tänker och att det var anekdotiskt. Att jag säger att "det nog finns fler än jag" kan man väl knappast säga betyder att jag hävdar en majoritet.

Mao har du säkert rätt och jag varken har eller kommer att säga emot.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av Mickep »

Att skrota en bil måste även innehålla att man köper en begagnad bil (eller en bil med en lägre utsläpp ex hybrid el motsvarande som haft sin värdeminskning). Tror att endast ha det för nya elbilar bara spär på föraktet att elbilar bara är för de med gott ställt. För skrotningspremien räcker inte långt om man inte har råd att punga ut flera 100 tusen.
Vad är syftet? att enbart få ut elbilar eller att få ned utsläppen. (eller att få bort de gamla bilarna)
Dacia kommer med sin billiga lågmila elbil under 200 000 före bonusmalus (tveksam om de når upp till 60k då det är max 25% av bilens värde). Så det kommer ev. finnas alternativ (frågan är om de är attraktiva nog).
Man kan kanske ha 5k om man skrotar en bil. 20k om man köper begagnad bil. 30k om man köper ny bil 40k om man köper ny elbil. Möjligtvis att man måste krydda på lite men jag tror att det är vad man får om man byter in sin bil.(detta kan givetvis inte gälla om man köper/säljer privat utan det måste vara med certifierade bilhandlare). En annan possitiv effekt för de mindre bemedlade är att deras bil inte blir helt värdelös.(vilket annars skulle göra att de behåller den tills den faller sönder)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av juristen »

Ett helt orealistiskt förslag. Sånt här är bara chockretorik... Man måste börja med de värsta miljöbovarna och arbeta sig uppåt.

Att föreslå att alla bilar som är äldre än 11 år ska skrotas tycker jag tyder på en verklighetsuppfattning som baserar sig på rik storstad, utan insikt om hur det är ställt i hela Sverige eller för den delen hur många bilar som det rör sig om. En 11 år gammal bil är ändå förhållandevis miljövänlig och livskraftig, det finns långt värre miljöbovar i bilparken att rikta in sig på till att börja med.

Rätt väg att gå tycker jag är att försöka styra så att alla nya bilar som säljs är miljöbilar. Det ska/borde inte vara ekonomiskt gångbart att köpa nya fossilbilar idag. Detta kan lösas politiskt, och fixar vi detta kommer omställningen till eldrivet ske i en takt som marknaden och laddnätverken hinner med.

Det sagt, att återinföra en lagom skrotbilspremie på omkring 5 000-10 000 kr för att få bottenskiktet i bilparken ur cirkulation skulle jag tycka är en mycket bra idé. Det var i mina ögon helt idiotiskt när skrotbilspremien avvecklades...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av larkar »

Skrotningspremie på säg 10 000:- är bra, men det har visat sig ha praktiska problem att genomföra då folk är påhittiga att importera eller på annat sätt gå runt reglerna för att få ut en premie.

Antag att man i morgon införde en skrotningspremie på 10 000:- på alla svenskregistrerade bilar, samma pantavgift på nya och samma avgift för att få importera.

Bilhandlarna skulle bli lyckliga, alla begagnade bilar i lager har i princip ökat i värde med 10k.
Alla bilägare blir glada då bilen blir mer värd.
Miljön blir glad.
Bilar som idag har ett värde under 10000:- försvinner från marknaden helt då det är lönsammare att skrota, särskilt om det sker utan nyköpskrav.

För staten kostar det i teorin 48 miljarder i en engångskostnad att betala skrotningspremie till alla existerande svenskregistrerade personbilar, innan alla är skrotade. I praktiken mindre då alla inte kommer att skrotas, några lever nog kvar som veteranbilar.
Då det blir en betydande kostnad för staten blir det inte troligt att den införs. En skrotningspant på nya bilar och en pant att importera skulle säkert kunna funka, men tror inte att det finns politisk vilja.

Sen har man en fråga om hur ska man hantera export? Får man tillbaka panten eller inte? Miljömässigt ska man nog se det som att panten är förverkad, staten behåller pengarna då det inte blir skrotning vilket var tänkt. Jag är för en förbehållslös skrotningspremie för svenskregistrerade bilar men tror inte att det kommer att införas.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av taliz »

Pant läggs ju på inköpspriset. Dvs det kostar den som köper produkten, inte staten.
De säljs ju ca 300k nya bilar per år. Antalet skrotade fluktuerar förstås lite, men kan rimligen täckas via nyförsäljningen.
Dvs det räcker att man inför det på nya bilar för att täcka de som löpande skrotas.
För att vara helt hundra skulle man ju kunna införa en pott(som fylls på via nyförsäljning), dvs du får inget om potten är slut. På så vis kan man ju sprida ut skrotningen om det skulle bli anstormning.
Problemet är väl mest billobbyn som ogärna ser höjda nybilspriser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nooahaaa
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jan 2018 22:05

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av Nooahaaa »

Känns som samhällskostnaden för detta blir väldigt hög gentemot vad man uppnår!
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av ChristerSjo »

Finns ju både Morot och Piska. Höj fordonsskatten krafitgt på de bilar som de vill skall försvinna. Alternativt låt fordonsskatten öka succesivt med åldern på bilarna.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
Finns ju både Morot och Piska. Höj fordonsskatten krafitgt på de bilar som de vill skall försvinna. Alternativt låt fordonsskatten öka succesivt med åldern på bilarna.

Ja det verkar ju schysst mot de fattigare i vårt land...
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
Finns ju både Morot och Piska. Höj fordonsskatten krafitgt på de bilar som de vill skall försvinna. Alternativt låt fordonsskatten öka succesivt med åldern på bilarna.

Ja det verkar ju schysst mot de fattigare i vårt land...
Nu blandar du in fördelningpolitik i det hela. Så vad du menar är att fattiga har mer rätt att skita ner naturen än de rika?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av Fredrik j »

Fattiga människor ska åka kollektivt. Det är planen.
Det gäller bara att dom inte blir en för stor väljargrupp.
Verdi

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
Finns ju både Morot och Piska. Höj fordonsskatten krafitgt på de bilar som de vill skall försvinna. Alternativt låt fordonsskatten öka succesivt med åldern på bilarna.

Ja det verkar ju schysst mot de fattigare i vårt land...
Nu blandar du in fördelningpolitik i det hela. Så vad du menar är att fattiga har mer rätt att skita ner naturen än de rika?
Fattiga har rätt att leva.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:

Fattiga har rätt att leva.
Har inte påstått någon annat. Men det är återigen en fördelningspolitiskt fråga jämfört med frågan om att äldre bilar skitar ner mer och skall betala för vad de skitar ner.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av GreenMachine »

ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:

Fattiga har rätt att leva.
Har inte påstått någon annat. Men det är återigen en fördelningspolitiskt fråga jämfört med frågan om att äldre bilar skitar ner mer och skall betala för vad de skitar ner.
Som nu redan varit uppe intråden så visar den här typen av kalkyler endast det som nu just den som räknat nu ville att den skulle visa. Man räknar tills man kommer fram till den slutsats som man vill komma fram till vilket i det här fallet var att just äldre bilar skitar ner mer..
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av Fredrik j »

Det skulle slå hårt på grupper som kör relativt få mil och som bara har råd med billigaste bilarna. Alla kan inte köpa bil för 5-600' och amortera av genom att köra många mil som dom slipper betala bensin för.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av Swede1 »

Utsläppen är mest ett miljöproblem i städer, så tycker regeringen är på rätt väg med gratis parkering för elbilar, egna körfält. Trängselskatten borde kunna tas bort också och höjas för fossilbilar. Förbjuda nedfart av fossilbilar i tunnlar.

Äldre bilar kan användas utanför städerna där miljön är bättre, eller exporteras till fattigare länder.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av chaffis75 »

Swede1 skrev:
Utsläppen är mest ett miljöproblem i städer, så tycker regeringen är på rätt väg med gratis parkering för elbilar, egna körfält. Trängselskatten borde kunna tas bort också och höjas för fossilbilar. Förbjuda nedfart av fossilbilar i tunnlar.

Äldre bilar kan användas utanför städerna där miljön är bättre, eller exporteras till fattigare länder.
Låter vettigt.. Och dessutom är de i städerna som kollektiv trafiken funkar som bäst.
Kanske man får bygga miljö parkeringar för smutsiga bilar i utkanten av städerna så kan man sen åka kollektivt sista biten.

En fråga, en bil som drar säg 1 liter milen antar jag släpper ut lika mycket co2 oavsett om de är en gammal eller ny, de som skiljer är väl partiklar och tex nox?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det skulle slå hårt på grupper som kör relativt få mil och som bara har råd med billigaste bilarna. Alla kan inte köpa bil för 5-600' och amortera av genom att köra många mil som dom slipper betala bensin för.
Nej, samtidigt är det inte okej att förpesta min luft med sin gamla Volvo 945. Antingen ska vi förbjuda dem helt eller så ska vi förbjuda försäljning av bensin tex genom att höja bensinskatten. Eller så erbjuder jag mig att skrota deras bil mot att elbilar premien sänks med 10000kr.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det skulle slå hårt på grupper som kör relativt få mil och som bara har råd med billigaste bilarna. Alla kan inte köpa bil för 5-600' och amortera av genom att köra många mil som dom slipper betala bensin för.
Nej, samtidigt är det inte okej att förpesta min luft med sin gamla Volvo 945. Antingen ska vi förbjuda dem helt eller så ska vi förbjuda försäljning av bensin tex genom att höja bensinskatten. Eller så erbjuder jag mig att skrota deras bil mot att elbilar premien sänks med 10000kr.
Men du förstår det politiska problemet?
Man kan helt enkelt inte fullt ut bestämma vad andra ska göra. Man behöver politisk majoritet.
Skriv svar