Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Jag skyr Toyota sedan de körde en kampanj om att deras bilar klarade beskickningen med minst anmärkningar av alla märken. Men när jag skulle kolla på bilens service så visade det sig att de erbjöd gratis kontroll av bilen innan besiktning, tro fan de inte fick några anmärkningar då. Detta tyckte jag var höjden av oärlighet och inte något jag vill stödja. Om de ljuger om något sånt här så vet man ju inte vad de ljuger om här näst. Gasade apor? Nej, det var ett annat företag.
Jag tycker Toyota gör bra bilar, och har bäst service.
Designen kan man ju ha åsikter om, körglädje lika så.
Men att Prius är en skottsäker bil, råder inget tvivel om.
Många taxiåkare har ju kört Prius och varit mycket nöjda.

Dessutom har Toyota sålt +12 miljoner plugin/hybridbilar.
Överlägset mest i världen.
Jag tycker att Toyotas drivlina är helt överlägsen exempelvis VWs DSG-lösning, både i komfort och driftsäkerhet.
Löjligt snål i verkligheten är den också, en Prius plugin drar ju nästan bara hälften mot vad en Audi A3 plugin drar, när det är slut på el.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Jag har kört japanskt i ett tidigare liv. Körde Mazda 323 och 626 på 90-talet.
Mycket robusta bilar som aldrig krånglade men roligt var det inte.

Gick över till Saab 9-5 -99. 1000% mer krångel och strul men trots det trivdes jag bättre i Saaben. Körde den i 43000 mil. Bägge Mazdorna var skrotade efter 6-7år enligt bilregistret.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

 2020 lägger vi i nästa växel. Vi är laddade för ett nytt år och decennium. Modellprogrammet är helt nytt och elektrifieringsoffensiven fortsätter med både elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Vi planerar för att hälften av försäljningen skall vara elektrifierad i någon form.
https://www.dagensinfrastruktur.se/2020 ... decennium/


Audi tror att 50% av deras sålda bilar 2020 är "elektifierade".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
 2020 lägger vi i nästa växel. Vi är laddade för ett nytt år och decennium. Modellprogrammet är helt nytt och elektrifieringsoffensiven fortsätter med både elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Vi planerar för att hälften av försäljningen skall vara elektrifierad i någon form.
https://www.dagensinfrastruktur.se/2020 ... decennium/


Audi tror att 50% av deras sålda bilar 2020 är "elektifierade".
Mildhybrider. Det är ju vad ni kallar fossilbilar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
"elmotorn kräver inget underhåll" Varför kostar då service till Kia e-Niro så mycket?
1. De vill tjäna pengar.
2. Finns andra saker i en bil än elmotorn.
Läser du aldrig vad du skriver?
Vill Kia inte tjäna pengar i Afrika?
Du skriver att det är billigt underhåll på elbilar men bara kylvätska kostar ca 4000kr/år . Vet tu hur mycket är det 4000kr i Bosnien? Nej jag tror inte att du vet. Det är en vanlig månadslön om man ens får den.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det måste ju finnas proportioner också. En XC60 D3 kostar från 366' och en XC60 Laddhybrid kostar 539'. Det skiljer drygt 200'
Det blir ett bryskt uppvaknande för Volvo.
De måste ut snabbt med Twin Engine T4, för en billig peng.
Annars kommer de tappa rejält med försäljning.
Svensson kommer välja en Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid istället för en Volvo.

Priser Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid
Stöd 39.294kr
Pris 339.900 kr.
https://teknikensvarld.se/saljstart-for ... i-sverige/

Genom LRF Samköps avtal med Kia kan ditt företag 
få 13 % rabatt på bilen, och 10 % rabatt på utrustning
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/kia/

Netto efter rabatt och stöd:
256.419kr
Har man inte alltid sagt det. Att Volvos bilar är för dyra och det finns konkurrenter till bättre pris och nu är det slut på Volvos dominans.
Alla tycker inte KIA Ceed Sportwagon och en XC60 är samma bil. Tror faktiskt få kunder står och väljer mellan dessa två.

Vill man nödvändigtvis ha en massa hk, 4wd och drag på sin plugin bil så är ju Toyota Rav4, 302hk, 4wd, 1500kg drag, plugin för 484.900kr Fleet edition innan miljöstöd ett bra alternativ.

Kan tänka mig att Toyotan går rejält mycket snålare i verkligheten än Volvon.
Vågar man slänga så mycket pengar på en sån bil?
https://teknikensvarld.se/nya-toyota-ra ... -beteende/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det måste ju finnas proportioner också. En XC60 D3 kostar från 366' och en XC60 Laddhybrid kostar 539'. Det skiljer drygt 200'
Det blir ett bryskt uppvaknande för Volvo.
De måste ut snabbt med Twin Engine T4, för en billig peng.
Annars kommer de tappa rejält med försäljning.
Svensson kommer välja en Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid istället för en Volvo.

Priser Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid
Stöd 39.294kr
Pris 339.900 kr.
https://teknikensvarld.se/saljstart-for ... i-sverige/

Genom LRF Samköps avtal med Kia kan ditt företag 
få 13 % rabatt på bilen, och 10 % rabatt på utrustning
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/kia/

Netto efter rabatt och stöd:
256.419kr
Har man inte alltid sagt det. Att Volvos bilar är för dyra och det finns konkurrenter till bättre pris och nu är det slut på Volvos dominans.
Alla tycker inte KIA Ceed Sportwagon och en XC60 är samma bil. Tror faktiskt få kunder står och väljer mellan dessa två.

Vill man nödvändigtvis ha en massa hk, 4wd och drag på sin plugin bil så är ju Toyota Rav4, 302hk, 4wd, 1500kg drag, plugin för 484.900kr Fleet edition innan miljöstöd ett bra alternativ.

Kan tänka mig att Toyotan går rejält mycket snålare i verkligheten än Volvon.
Vågar man slänga så mycket pengar på en sån bil?
https://teknikensvarld.se/nya-toyota-ra ... -beteende/
Självklart ska man välja en elbil istället.
För alla ICE Suvvar är vingliga, ingen fossilSuv har fått mer än 4 stjärnor i NHTSA välttest.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar