Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

4,35 miljoner färre fossilbilar såldes 2018 jämfört med 2018.
Kan tänka mig att 6-8 miljoner färre fossilbilar säljs 2020.

Fossil Vehicle Sales In Global Freefall — Down 4.7% In 2019! Electric Vehicle Sales Continue To Grow.

The world’s fossil fuel vehicle sales have continued to freefall in 2019, dropping by around 4.35 million, or some 4.7%, compared to 2018, accelerating a now inexorable trend. Global electric vehicle sales meanwhile have continued to rise, with 2019 EV market share reaching 4.7% in China and 3.8% in Europe.
https://cleantechnica.com/2020/01/18/fo ... e-to-grow/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
4,35 miljoner färre fossilbilar såldes 2018 jämfört med 2018.
Kan tänka mig att 6-8 miljoner färre fossilbilar säljs 2020.

Fossil Vehicle Sales In Global Freefall — Down 4.7% In 2019! Electric Vehicle Sales Continue To Grow.

The world’s fossil fuel vehicle sales have continued to freefall in 2019, dropping by around 4.35 million, or some 4.7%, compared to 2018, accelerating a now inexorable trend. Global electric vehicle sales meanwhile have continued to rise, with 2019 EV market share reaching 4.7% in China and 3.8% in Europe.
https://cleantechnica.com/2020/01/18/fo ... e-to-grow/
Det beror på hur man kallar hybriderna (el eller fossil - bilar)
Du tror väl inte att man sålde 4,35 miljoner fler rena elbilar 2019?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
4,35 miljoner färre fossilbilar såldes 2018 jämfört med 2018.
Kan tänka mig att 6-8 miljoner färre fossilbilar säljs 2020.

Fossil Vehicle Sales In Global Freefall — Down 4.7% In 2019! Electric Vehicle Sales Continue To Grow.

The world’s fossil fuel vehicle sales have continued to freefall in 2019, dropping by around 4.35 million, or some 4.7%, compared to 2018, accelerating a now inexorable trend. Global electric vehicle sales meanwhile have continued to rise, with 2019 EV market share reaching 4.7% in China and 3.8% in Europe.
https://cleantechnica.com/2020/01/18/fo ... e-to-grow/
Det beror på hur man kallar hybriderna (el eller fossil - bilar)
Du tror väl inte att man sålde 4,35 miljoner fler rena elbilar 2019?
Var står det att elbilar och laddhybrider ökade med 4,35 miljoner? De ökade men enligt artikeln så minskade den totala bilförsäljningen också.

Enligt denna hemsidan som än så länge endast har data t o m November så ökade försäljningen av elbilar samtidigt som plug-in hybrider också minskade.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/12/gl ... 9.html?m=0
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
4,35 miljoner färre fossilbilar såldes 2018 jämfört med 2018.
Kan tänka mig att 6-8 miljoner färre fossilbilar säljs 2020.

Fossil Vehicle Sales In Global Freefall — Down 4.7% In 2019! Electric Vehicle Sales Continue To Grow.

The world’s fossil fuel vehicle sales have continued to freefall in 2019, dropping by around 4.35 million, or some 4.7%, compared to 2018, accelerating a now inexorable trend. Global electric vehicle sales meanwhile have continued to rise, with 2019 EV market share reaching 4.7% in China and 3.8% in Europe.
https://cleantechnica.com/2020/01/18/fo ... e-to-grow/
Det beror på hur man kallar hybriderna (el eller fossil - bilar)
Du tror väl inte att man sålde 4,35 miljoner fler rena elbilar 2019?
Var står det att elbilar och laddhybrider ökade med 4,35 miljoner? De ökade men enligt artikeln så minskade den totala bilförsäljningen också.

Enligt denna hemsidan som än så länge endast har data t o m November så ökade försäljningen av elbilar samtidigt som plug-in hybrider också minskade.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/12/gl ... 9.html?m=0
Nej det står ingenstans, men Zalmans tanke är säkert att det beror på elbilarnas ökning :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror att fossilbilas försäljningsminskning beror på
allmänt minskad bilförsäljning, ökad elbilsförsäljning och
att vissa människor har kvar sin fossilbil ett tag till, för de väntar lite tills "rätt" elbil kommer ut på marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Jag tror att fossilbilas försäljningsminskning beror på
allmänt minskad bilförsäljning, ökad elbilsförsäljning och
att vissa människor har kvar sin fossilbil ett tag till, för de väntar lite tills "rätt" elbil kommer ut på marknaden.
+1
Det är så jag ser det också
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av HenrikC »

Jag gissar att Kina spelar en viktig roll här. Efter många år av växande försäljning har det lugnat sig när många kineser redan har bil.

Antalet elbilar globalt blir en besvikelse för 2019 eftersom Kina strypt subventionerna men i Europa är det rekordsiffror.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Jag tror att fossilbilas försäljningsminskning beror på
allmänt minskad bilförsäljning, ökad elbilsförsäljning och
att vissa människor har kvar sin fossilbil ett tag till, för de väntar lite tills "rätt" elbil kommer ut på marknaden.
Så är det tror jag också. Elbilsförsäljningen kommer öka kraftigt när det finns fler elbilar att välja mellan.
Dröjer det kommer folk köpa ytterligare en fossilbil medans dom väntar. Men en laddhybrid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av LarsL »

Folk måste få lite tid på sig att ställa om. Jag gissar att många fortfarande är i stadiet att de sitter i sin gamla fossilbil och hoppas att dess bolag ska komma med en eldriven version av just den. Men när/om den kommer så blir de besvikna då den inte alls var lika bra som de där riktiga elbilarna. Jag gjorde den resan från Mercedes till Tesla och från Nokia/Ericsson till Apple och från Philips till LG/Samsung osv. Det är ganska plågsamt när man tittar tillbaka.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Folk måste få lite tid på sig att ställa om. Jag gissar att många fortfarande är i stadiet att de sitter i sin gamla fossilbil och hoppas att dess bolag ska komma med en eldriven version av just den. Men när/om den kommer så blir de besvikna då den inte alls var lika bra som de där riktiga elbilarna. Jag gjorde den resan från Mercedes till Tesla och från Nokia/Ericsson till Apple och från Philips till LG/Samsung osv. Det är ganska plågsamt när man tittar tillbaka.
Du kan ha rätt , men många sitter och väntar på de där stora, billiga ochh snabbladdande batterier som man läser om varje dag.Sedan alla larm rapporter om problem med barnarbete, batteribränder, smutsiga batterier och nu Ionitys priser.Det är inte lätt för folk som inte är insatta i omställningen.
Verdi

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Folk måste få lite tid på sig att ställa om. Jag gissar att många fortfarande är i stadiet att de sitter i sin gamla fossilbil och hoppas att dess bolag ska komma med en eldriven version av just den. Men när/om den kommer så blir de besvikna då den inte alls var lika bra som de där riktiga elbilarna. Jag gjorde den resan från Mercedes till Tesla och från Nokia/Ericsson till Apple och från Philips till LG/Samsung osv. Det är ganska plågsamt när man tittar tillbaka.
Både sant och inte. Sverige gillar kombibilar. Finns inte en enda eldriven kombi. Ingen är på väg heller... Bara SUV, sedan och halvkombi.

Valet för mig mellan el och diesel är inte helt självklart heller. Vår i3:as leasing går ut i mars och jag funderar om jag ska köpa ut den. Men runt 250 tusen för en nästan 4 år gammal citybil är mycket pengar. Den går bara ca 1000 mil per år också så besparingen på bränsle är väldigt liten. Antingen förlänger jag leasingen och hoppas på ett prisras så jag kan köpa ut den till ett rimligare pris snart eller så får det faktiskt bli nån form av fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Folk måste få lite tid på sig att ställa om. Jag gissar att många fortfarande är i stadiet att de sitter i sin gamla fossilbil och hoppas att dess bolag ska komma med en eldriven version av just den. Men när/om den kommer så blir de besvikna då den inte alls var lika bra som de där riktiga elbilarna. Jag gjorde den resan från Mercedes till Tesla och från Nokia/Ericsson till Apple och från Philips till LG/Samsung osv. Det är ganska plågsamt när man tittar tillbaka.
Du kan ha rätt , men många sitter och väntar på de där stora, billiga ochh snabbladdande batterier som man läser om varje dag.Sedan alla larm rapporter om problem med barnarbete, batteribränder, smutsiga batterier och nu Ionitys priser.Det är inte lätt för folk som inte är insatta i omställningen.
Nä, fossilindustrin gör ju sitt bästa för att så in rädsla, osäkhetet och tvivel. Mycket mer så än det varit i de tidigare omställningarna jag varit med om. Men det är klart fossilt innehåller så enormt mycket mer pengar än något annat vi har haft att göra med tidigare så de kommer kämpa emot mycket mer. Dessutom är det ju några av de värsta staterna som finns bakom dessa pengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Folk måste få lite tid på sig att ställa om. Jag gissar att många fortfarande är i stadiet att de sitter i sin gamla fossilbil och hoppas att dess bolag ska komma med en eldriven version av just den. Men när/om den kommer så blir de besvikna då den inte alls var lika bra som de där riktiga elbilarna. Jag gjorde den resan från Mercedes till Tesla och från Nokia/Ericsson till Apple och från Philips till LG/Samsung osv. Det är ganska plågsamt när man tittar tillbaka.
Både sant och inte. Sverige gillar kombibilar. Finns inte en enda eldriven kombi. Ingen är på väg heller... Bara SUV, sedan och halvkombi.

Valet för mig mellan el och diesel är inte helt självklart heller. Vår i3:as leasing går ut i mars och jag funderar om jag ska köpa ut den. Men runt 250 tusen för en nästan 4 år gammal citybil är mycket pengar. Den går bara ca 1000 mil per år också så besparingen på bränsle är väldigt liten. Antingen förlänger jag leasingen och hoppas på ett prisras så jag kan köpa ut den till ett rimligare pris snart eller så får det faktiskt bli nån form av fossilbil.
Jag ser Model Y som en kombi variant av Model 3. Tror att vi måste vänja oss vid att det är så här en kombi kommer se ut i framtiden. Tiden då vi kunde ha en oareodynamisk låda är nog förbi. Men det kommer ju också ta tid innan folk inser det. Folka har ju fortfarande svårt att acceptera att Model 3 är så stor på insidan som den är hur ska de då kunna förstå hur stor en Model Y? Det tar tid.

Ja, begagnat priserna på elbilar är sanslösa. Jag har därför rekommenderat folk att köpa nytt istället för att som tidigare köpa begagnat.
Vad du gör lägger jag mig inte i, egentligen. Men tänk på att det inte är bra för en diesel att köras korta sträckor lite då och då. Det sliter på allting och bilen kommer börja trassla. Men okej en skrutt bil som du räknar med är slut efter 3 år kanske funkar, jag skulle aldrig köpa ny diesel nu.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Credde »

Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
"elmotorn kräver inget underhåll" Varför kostar då service till Kia e-Niro så mycket?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
"elmotorn kräver inget underhåll" Varför kostar då service till Kia e-Niro så mycket?
1. De vill tjäna pengar.
2. Finns andra saker i en bil än elmotorn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
Oavsett om det är billigare med elbil eller solceller jämfört med annat så är kapitalet ett problem. Det är t.ex därför man fortfarande eldar med fotogenlampor för att då ljus trots att solcellslampor kostar en bråkdel i längden. Därav att företag och organisationer som Trine finns till för att lösa den biten åt den fsttigare befolkningen som sitter fast i sitt fossila beroende.

På många ställen i Afrika köper man äldre bilar som inte får säljas längre i Europa med kass avgasrening. Dom (generellt) köper inte 2019 års modell av varken avgas eller el. Det är betydligt äldre bilar som körs där.

2023 game over, jaha? Vart? Europa? Sverige? Norge? Det spelar ingen som helst roll så länge produktionsvolymerna är den begränsande faktorn, elbilen kan vara helt gratis och det hjälper i alla fall inte. Det är skillnad på papper och verkliga livet.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
Intressant när något sätter en tydlig gräns. Vad menar du med game over? Hur ser sverigemarknaden ut 2023 tror du? Fördelat på elbilar, laddhybrider och mildhybrider.
Är det januari 2023 eller på helåret?
Hur ser det ut i resten av världen tror du?
Kan vi få en konkret spaning som vi kan bläddra fram om 3 år?
Verdi

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.

Ja det är fattigt på många håll i världen. Var ska de få pengar till elbilar och solceller?

Bensin är faktiskt ganska billig sett till vad man får. Trot eller ej.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av LarsL »

Credde skrev:
För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
Jo, det hjälper enormt även om Sverige kan tyckas vara en liten marknad. Se på Norge och vad de med sin ännu mindre marknad lyckats åstadkomma. De har tillsammans med Kalifornien lyckats understödja Tesla så att de kommit fram som en av de största biltillverkarna, värde mässigt. Klart att Sveriges agerande i det läget har stort inflytande också om vi valt den vägen - inte haft Volvo.

Afrika kommer omfamna den nya tekniken när de inser att den är så mycket bättre för dem. Istället för att bygga stor dyr infrastruktur kan varje hus, varje by sätta upp solceller och ladda sina bilar med egen energi. För mig är detta en självklar utveckling bara vi kan knäcka oljebolagen och få dem att lägga ner.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av HenrikC »

Afrika har väldigt låg energianvändning per kapita. Att försöka lägga ansvar på fattiga länder för den globala miljön är inget annat än imperialism i nya kläder.

Ett nytt kolkraftverk i Afrika är bra för mänskligheten. Ett stängt kolkraftverk i Europa är bra för mänskligheten. Man måste kunna se till sammanhang, inte ideologi.

En spaning: Vid årsskiftet var USA världens största oljeproducent. Man har gått om Saudiarabien. Idag är USA nettoexportör av olja, om man inkluderar både raffinerade produkter och råolja. Ett av incitamenten för landet att stödja elbilar har därför försvunnnit. Hade vi inte haft den amerikanska oljeboomen hade bensinen varit dyrare och elbilar populärare idag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Credde skrev:
För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
Jo, det hjälper enormt även om Sverige kan tyckas vara en liten marknad. Se på Norge och vad de med sin ännu mindre marknad lyckats åstadkomma. De har tillsammans med Kalifornien lyckats understödja Tesla så att de kommit fram som en av de största biltillverkarna, värde mässigt. Klart att Sveriges agerande i det läget har stort inflytande också om vi valt den vägen - inte haft Volvo.

Afrika kommer omfamna den nya tekniken när de inser att den är så mycket bättre för dem. Istället för att bygga stor dyr infrastruktur kan varje hus, varje by sätta upp solceller och ladda sina bilar med egen energi. För mig är detta en självklar utveckling bara vi kan knäcka oljebolagen och få dem att lägga ner.
Att tyskarna satsat så mycket på solceller har gjort att man nått en tipping point prismässigt.
Om Sverige kan bidra med att få elbilarna bara några få procent billigare, kan vara avgörande, för om elbilen är 5% dyrare, eller 5% billigare än en fossilbil, gör väldigt stor skillnad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

2023 game over, jaha? Vart? Europa? Sverige? Norge? Det spelar ingen som helst roll så länge produktionsvolymerna är den begränsande faktorn, elbilen kan vara helt gratis och det hjälper i alla fall inte. Det är skillnad på papper och verkliga livet.
Det jag menar är att ytterst få fossilbilar kommer att säljas 2023 i Sverige.

Vad säger då spåmakarna, Bilsweden som är erkända fossilbilskramare tror bara 40% av bilförsäljningen 2021 är laddbara bilar.
Fakta: Kraftig ökning av elbilar
Nyregistreringarna av laddbara personbilar ökade med 39 procent under 2019.

För 2020 bedöms bilar med eldrift öka till 30 procent av alla nyregistreringar, och till 40 procent under 2021.
Tillverkarna har ökat produktionskapaciteten och under de kommande två åren väntas 100 nya elbilsmodeller och lika många laddhybrider komma ut på marknaden.
Bil Sweden gör bedömningen att andelen laddbara fordon uppgår till 80 procent av fordonsflottan vid år 2030.
Källa: Bil Sweden
https://www.ekuriren.se/nyheter/i-ar-ga ... 10714.aspx

Power Circle tror att ca 90% av nybilsförsäljningen 2025 är laddbara bilar.
https://alltomelbil.se/wp-content/uploa ... 59x414.png

En av dom största dieselbilskramarna jag känner ska få ny bil av arbetsgivaren.
Han kör nu en jätte 7sitsig dieselbil med både 4wd och drag.

Till min stora förvåning kom han till mig och undrade om en Toyota RAV4 4wd, 302hk, plugin vore nåt.
Helt plötsligt har han insett vilket lågt förmånsvärde Toyotan har.
Dessutom pendlar han 4 mil till jobbet, och kan ladda gratis på jobbet.

Och att förmånsvärdet blir 3003kr per månad! Vilket är runt halva priset mot vad motsvarande dieselbil har för förmånsvärde.
Och att han kanske minskar sin bränslekostnad med 3000kr pr månad!

Toyotas kalkyl:
Tyvärr är filen för stor, skicka PM, så mejlar jag filen.

EDIT:
Data om Toyota RAV4 plugin.
Prestanda och kapacitet
• 306 DIN hk / 225kW *
• 0-100 på 6,2 sekunder
• Snabbare än alla konventionella drivlinjerivaler
• Klassledande koldioxidutsläpp och bränsleekonomi
• Plug-in har samma 2,5-liters bensinmotor som hybridmodellen med en kombinerad effekt på 225 kW / 306 hk.
• Elmotor levererar 134 kW (182 hk) framhjul och 40 kW (54 hk) på bakhjul
• 1500 kg släpvagnsvikt
Det förväntade intervallet (WLTP) är över 60 km
https://www.toyota.no/world-of-toyota/a ... lugin.json
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Det jag menar är att ytterst få fossilbilar kommer att säljas 2023 i Sverige.

Vad säger då spåmakarna, Bilsweden som är erkända fossilbilskramare tror bara 40% av bilförsäljningen 2021 är laddbara bilar.
Svårt att säga. Det hänger ju helt på när det finns eldrivna alternativ. Bilar som inte finns kan ju inte dominera försäljningen.
Många spådde ju att fossilförsäljningen skulle dö ut efter bonus/malus 2018. Samma sak nu 2020.
Skriv svar