2023 game over, jaha? Vart? Europa? Sverige? Norge? Det spelar ingen som helst roll så länge produktionsvolymerna är den begränsande faktorn, elbilen kan vara helt gratis och det hjälper i alla fall inte. Det är skillnad på papper och verkliga livet.
Det jag menar är att ytterst få fossilbilar kommer att säljas 2023 i Sverige.
Vad säger då spåmakarna, Bilsweden som är erkända fossilbilskramare tror bara 40% av bilförsäljningen 2021 är laddbara bilar.
Fakta: Kraftig ökning av elbilar
Nyregistreringarna av laddbara personbilar ökade med 39 procent under 2019.
För 2020 bedöms bilar med eldrift öka till 30 procent av alla nyregistreringar, och till 40 procent under 2021.
Tillverkarna har ökat produktionskapaciteten och under de kommande två åren väntas 100 nya elbilsmodeller och lika många laddhybrider komma ut på marknaden.
Bil Sweden gör bedömningen att andelen laddbara fordon uppgår till 80 procent av fordonsflottan vid år 2030.
Källa: Bil Sweden
https://www.ekuriren.se/nyheter/i-ar-ga ... 10714.aspx
Power Circle tror att ca 90% av nybilsförsäljningen 2025 är laddbara bilar.
https://alltomelbil.se/wp-content/uploa ... 59x414.png
En av dom största dieselbilskramarna jag känner ska få ny bil av arbetsgivaren.
Han kör nu en jätte 7sitsig dieselbil med både 4wd och drag.
Till min stora förvåning kom han till mig och undrade om en Toyota RAV4 4wd, 302hk, plugin vore nåt.
Helt plötsligt har han insett vilket lågt förmånsvärde Toyotan har.
Dessutom pendlar han 4 mil till jobbet, och kan ladda gratis på jobbet.
Och att förmånsvärdet blir 3003kr per månad! Vilket är runt halva priset mot vad motsvarande dieselbil har för förmånsvärde.
Och att han kanske minskar sin bränslekostnad med 3000kr pr månad!
Toyotas kalkyl:
Tyvärr är filen för stor, skicka PM, så mejlar jag filen.
EDIT:
Data om Toyota RAV4 plugin.
Prestanda och kapacitet
• 306 DIN hk / 225kW *
• 0-100 på 6,2 sekunder
• Snabbare än alla konventionella drivlinjerivaler
• Klassledande koldioxidutsläpp och bränsleekonomi
• Plug-in har samma 2,5-liters bensinmotor som hybridmodellen med en kombinerad effekt på 225 kW / 306 hk.
• Elmotor levererar 134 kW (182 hk) framhjul och 40 kW (54 hk) på bakhjul
• 1500 kg släpvagnsvikt
Det förväntade intervallet (WLTP) är över 60 km
https://www.toyota.no/world-of-toyota/a ... lugin.json