Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Folk måste få lite tid på sig att ställa om. Jag gissar att många fortfarande är i stadiet att de sitter i sin gamla fossilbil och hoppas att dess bolag ska komma med en eldriven version av just den. Men när/om den kommer så blir de besvikna då den inte alls var lika bra som de där riktiga elbilarna. Jag gjorde den resan från Mercedes till Tesla och från Nokia/Ericsson till Apple och från Philips till LG/Samsung osv. Det är ganska plågsamt när man tittar tillbaka.
Både sant och inte. Sverige gillar kombibilar. Finns inte en enda eldriven kombi. Ingen är på väg heller... Bara SUV, sedan och halvkombi.

Valet för mig mellan el och diesel är inte helt självklart heller. Vår i3:as leasing går ut i mars och jag funderar om jag ska köpa ut den. Men runt 250 tusen för en nästan 4 år gammal citybil är mycket pengar. Den går bara ca 1000 mil per år också så besparingen på bränsle är väldigt liten. Antingen förlänger jag leasingen och hoppas på ett prisras så jag kan köpa ut den till ett rimligare pris snart eller så får det faktiskt bli nån form av fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Folk måste få lite tid på sig att ställa om. Jag gissar att många fortfarande är i stadiet att de sitter i sin gamla fossilbil och hoppas att dess bolag ska komma med en eldriven version av just den. Men när/om den kommer så blir de besvikna då den inte alls var lika bra som de där riktiga elbilarna. Jag gjorde den resan från Mercedes till Tesla och från Nokia/Ericsson till Apple och från Philips till LG/Samsung osv. Det är ganska plågsamt när man tittar tillbaka.
Du kan ha rätt , men många sitter och väntar på de där stora, billiga ochh snabbladdande batterier som man läser om varje dag.Sedan alla larm rapporter om problem med barnarbete, batteribränder, smutsiga batterier och nu Ionitys priser.Det är inte lätt för folk som inte är insatta i omställningen.
Nä, fossilindustrin gör ju sitt bästa för att så in rädsla, osäkhetet och tvivel. Mycket mer så än det varit i de tidigare omställningarna jag varit med om. Men det är klart fossilt innehåller så enormt mycket mer pengar än något annat vi har haft att göra med tidigare så de kommer kämpa emot mycket mer. Dessutom är det ju några av de värsta staterna som finns bakom dessa pengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Folk måste få lite tid på sig att ställa om. Jag gissar att många fortfarande är i stadiet att de sitter i sin gamla fossilbil och hoppas att dess bolag ska komma med en eldriven version av just den. Men när/om den kommer så blir de besvikna då den inte alls var lika bra som de där riktiga elbilarna. Jag gjorde den resan från Mercedes till Tesla och från Nokia/Ericsson till Apple och från Philips till LG/Samsung osv. Det är ganska plågsamt när man tittar tillbaka.
Både sant och inte. Sverige gillar kombibilar. Finns inte en enda eldriven kombi. Ingen är på väg heller... Bara SUV, sedan och halvkombi.

Valet för mig mellan el och diesel är inte helt självklart heller. Vår i3:as leasing går ut i mars och jag funderar om jag ska köpa ut den. Men runt 250 tusen för en nästan 4 år gammal citybil är mycket pengar. Den går bara ca 1000 mil per år också så besparingen på bränsle är väldigt liten. Antingen förlänger jag leasingen och hoppas på ett prisras så jag kan köpa ut den till ett rimligare pris snart eller så får det faktiskt bli nån form av fossilbil.
Jag ser Model Y som en kombi variant av Model 3. Tror att vi måste vänja oss vid att det är så här en kombi kommer se ut i framtiden. Tiden då vi kunde ha en oareodynamisk låda är nog förbi. Men det kommer ju också ta tid innan folk inser det. Folka har ju fortfarande svårt att acceptera att Model 3 är så stor på insidan som den är hur ska de då kunna förstå hur stor en Model Y? Det tar tid.

Ja, begagnat priserna på elbilar är sanslösa. Jag har därför rekommenderat folk att köpa nytt istället för att som tidigare köpa begagnat.
Vad du gör lägger jag mig inte i, egentligen. Men tänk på att det inte är bra för en diesel att köras korta sträckor lite då och då. Det sliter på allting och bilen kommer börja trassla. Men okej en skrutt bil som du räknar med är slut efter 3 år kanske funkar, jag skulle aldrig köpa ny diesel nu.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Credde »

Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
"elmotorn kräver inget underhåll" Varför kostar då service till Kia e-Niro så mycket?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
"elmotorn kräver inget underhåll" Varför kostar då service till Kia e-Niro så mycket?
1. De vill tjäna pengar.
2. Finns andra saker i en bil än elmotorn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
Oavsett om det är billigare med elbil eller solceller jämfört med annat så är kapitalet ett problem. Det är t.ex därför man fortfarande eldar med fotogenlampor för att då ljus trots att solcellslampor kostar en bråkdel i längden. Därav att företag och organisationer som Trine finns till för att lösa den biten åt den fsttigare befolkningen som sitter fast i sitt fossila beroende.

På många ställen i Afrika köper man äldre bilar som inte får säljas längre i Europa med kass avgasrening. Dom (generellt) köper inte 2019 års modell av varken avgas eller el. Det är betydligt äldre bilar som körs där.

2023 game over, jaha? Vart? Europa? Sverige? Norge? Det spelar ingen som helst roll så länge produktionsvolymerna är den begränsande faktorn, elbilen kan vara helt gratis och det hjälper i alla fall inte. Det är skillnad på papper och verkliga livet.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.
Intressant när något sätter en tydlig gräns. Vad menar du med game over? Hur ser sverigemarknaden ut 2023 tror du? Fördelat på elbilar, laddhybrider och mildhybrider.
Är det januari 2023 eller på helåret?
Hur ser det ut i resten av världen tror du?
Kan vi få en konkret spaning som vi kan bläddra fram om 3 år?
Verdi

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Just det... kommer ju en massa billiga elbilar i 2020...

On topic, ser man på siffrorna är det ju i Kina som marknaden går långt mest tillbaka. Kina har ju generellt problem med tillväxten den senaste tiden och samtidigt ser ekonomer risk för att vi kanske kommer allt närmre en lågkonjunktur- vilket också gör, att folk håller lite mer på pengarna.

För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
I år kommer vissa elbilar i samma prisklass som fossilbilar.
2023 är det game over.
Vem vill då betala mer för en fossilbil än en elbil?

Och på vissa ställen i Afrika, där det är fattigt, är det perfekt med en elbil, elmotorn kräver inget underhåll, och istället för att vara beroende av dyr bensin, som ska transporteras till oländiga platser, kan man enkelt och billigt ladda elbilen med solceller.

Ja det är fattigt på många håll i världen. Var ska de få pengar till elbilar och solceller?

Bensin är faktiskt ganska billig sett till vad man får. Trot eller ej.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av LarsL »

Credde skrev:
För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
Jo, det hjälper enormt även om Sverige kan tyckas vara en liten marknad. Se på Norge och vad de med sin ännu mindre marknad lyckats åstadkomma. De har tillsammans med Kalifornien lyckats understödja Tesla så att de kommit fram som en av de största biltillverkarna, värde mässigt. Klart att Sveriges agerande i det läget har stort inflytande också om vi valt den vägen - inte haft Volvo.

Afrika kommer omfamna den nya tekniken när de inser att den är så mycket bättre för dem. Istället för att bygga stor dyr infrastruktur kan varje hus, varje by sätta upp solceller och ladda sina bilar med egen energi. För mig är detta en självklar utveckling bara vi kan knäcka oljebolagen och få dem att lägga ner.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av HenrikC »

Afrika har väldigt låg energianvändning per kapita. Att försöka lägga ansvar på fattiga länder för den globala miljön är inget annat än imperialism i nya kläder.

Ett nytt kolkraftverk i Afrika är bra för mänskligheten. Ett stängt kolkraftverk i Europa är bra för mänskligheten. Man måste kunna se till sammanhang, inte ideologi.

En spaning: Vid årsskiftet var USA världens största oljeproducent. Man har gått om Saudiarabien. Idag är USA nettoexportör av olja, om man inkluderar både raffinerade produkter och råolja. Ett av incitamenten för landet att stödja elbilar har därför försvunnnit. Hade vi inte haft den amerikanska oljeboomen hade bensinen varit dyrare och elbilar populärare idag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Credde skrev:
För att få hela världen med på elbilarna hjälper det t.ex inte att enbart Sverige står längst fram - hur ska vi får resten av t.ex Sydamerika, Asien, Afrika med?
Jo, det hjälper enormt även om Sverige kan tyckas vara en liten marknad. Se på Norge och vad de med sin ännu mindre marknad lyckats åstadkomma. De har tillsammans med Kalifornien lyckats understödja Tesla så att de kommit fram som en av de största biltillverkarna, värde mässigt. Klart att Sveriges agerande i det läget har stort inflytande också om vi valt den vägen - inte haft Volvo.

Afrika kommer omfamna den nya tekniken när de inser att den är så mycket bättre för dem. Istället för att bygga stor dyr infrastruktur kan varje hus, varje by sätta upp solceller och ladda sina bilar med egen energi. För mig är detta en självklar utveckling bara vi kan knäcka oljebolagen och få dem att lägga ner.
Att tyskarna satsat så mycket på solceller har gjort att man nått en tipping point prismässigt.
Om Sverige kan bidra med att få elbilarna bara några få procent billigare, kan vara avgörande, för om elbilen är 5% dyrare, eller 5% billigare än en fossilbil, gör väldigt stor skillnad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

2023 game over, jaha? Vart? Europa? Sverige? Norge? Det spelar ingen som helst roll så länge produktionsvolymerna är den begränsande faktorn, elbilen kan vara helt gratis och det hjälper i alla fall inte. Det är skillnad på papper och verkliga livet.
Det jag menar är att ytterst få fossilbilar kommer att säljas 2023 i Sverige.

Vad säger då spåmakarna, Bilsweden som är erkända fossilbilskramare tror bara 40% av bilförsäljningen 2021 är laddbara bilar.
Fakta: Kraftig ökning av elbilar
Nyregistreringarna av laddbara personbilar ökade med 39 procent under 2019.

För 2020 bedöms bilar med eldrift öka till 30 procent av alla nyregistreringar, och till 40 procent under 2021.
Tillverkarna har ökat produktionskapaciteten och under de kommande två åren väntas 100 nya elbilsmodeller och lika många laddhybrider komma ut på marknaden.
Bil Sweden gör bedömningen att andelen laddbara fordon uppgår till 80 procent av fordonsflottan vid år 2030.
Källa: Bil Sweden
https://www.ekuriren.se/nyheter/i-ar-ga ... 10714.aspx

Power Circle tror att ca 90% av nybilsförsäljningen 2025 är laddbara bilar.
https://alltomelbil.se/wp-content/uploa ... 59x414.png

En av dom största dieselbilskramarna jag känner ska få ny bil av arbetsgivaren.
Han kör nu en jätte 7sitsig dieselbil med både 4wd och drag.

Till min stora förvåning kom han till mig och undrade om en Toyota RAV4 4wd, 302hk, plugin vore nåt.
Helt plötsligt har han insett vilket lågt förmånsvärde Toyotan har.
Dessutom pendlar han 4 mil till jobbet, och kan ladda gratis på jobbet.

Och att förmånsvärdet blir 3003kr per månad! Vilket är runt halva priset mot vad motsvarande dieselbil har för förmånsvärde.
Och att han kanske minskar sin bränslekostnad med 3000kr pr månad!

Toyotas kalkyl:
Tyvärr är filen för stor, skicka PM, så mejlar jag filen.

EDIT:
Data om Toyota RAV4 plugin.
Prestanda och kapacitet
• 306 DIN hk / 225kW *
• 0-100 på 6,2 sekunder
• Snabbare än alla konventionella drivlinjerivaler
• Klassledande koldioxidutsläpp och bränsleekonomi
• Plug-in har samma 2,5-liters bensinmotor som hybridmodellen med en kombinerad effekt på 225 kW / 306 hk.
• Elmotor levererar 134 kW (182 hk) framhjul och 40 kW (54 hk) på bakhjul
• 1500 kg släpvagnsvikt
Det förväntade intervallet (WLTP) är över 60 km
https://www.toyota.no/world-of-toyota/a ... lugin.json
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Det jag menar är att ytterst få fossilbilar kommer att säljas 2023 i Sverige.

Vad säger då spåmakarna, Bilsweden som är erkända fossilbilskramare tror bara 40% av bilförsäljningen 2021 är laddbara bilar.
Svårt att säga. Det hänger ju helt på när det finns eldrivna alternativ. Bilar som inte finns kan ju inte dominera försäljningen.
Många spådde ju att fossilförsäljningen skulle dö ut efter bonus/malus 2018. Samma sak nu 2020.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Det jag menar är att ytterst få fossilbilar kommer att säljas 2023 i Sverige.

Vad säger då spåmakarna, Bilsweden som är erkända fossilbilskramare tror bara 40% av bilförsäljningen 2021 är laddbara bilar.
Svårt att säga. Det hänger ju helt på när det finns eldrivna alternativ. Bilar som inte finns kan ju inte dominera försäljningen.
Många spådde ju att fossilförsäljningen skulle dö ut efter bonus/malus 2018. Samma sak nu 2020.
3 saker kommer spela stor roll:
1. Nästan alla bilmodeller kommer som el eller plugin under 2020.
Flera biltillverkare säger att ALLA deras bilmodeller finns i utförande som går minst 5 mil på el.
2. Bonus/malus från 1 januari 2020. Ca dubbelt så högt förmånsvärde på en fossilbil än en laddbar bil.
3. 1 mars 2020 inför staten en miljöbilsgräns på 70g CO2, vilket gäller inköp, leasing, hyrbilar och taxiresor.
Kommuner och företag inför också dessa regler.

Vissa fossilbilar slutar att säljas 2020 i Europa. Lada ger upp.
Det ryska nyhetsbyrån Sputnik meddelar att Avtovaz, mer känd under varumärket Lada, kommer att ta bort alla modeller från Västeuropa. Detta inkluderar också den populära Lada 4 × 4-SUV, som senast lanserades som en taiga . Anledningen är att utvecklingskostnaderna är för höga. För att trimma motorerna till Euro 6-utsläppsstandarden. Det är prat om 1,2 miljoner euro.
https://matsch-und-piste.de/lada-stellt ... -lada-4x4/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Det jag menar är att ytterst få fossilbilar kommer att säljas 2023 i Sverige.

Vad säger då spåmakarna, Bilsweden som är erkända fossilbilskramare tror bara 40% av bilförsäljningen 2021 är laddbara bilar.
Svårt att säga. Det hänger ju helt på när det finns eldrivna alternativ. Bilar som inte finns kan ju inte dominera försäljningen.
Många spådde ju att fossilförsäljningen skulle dö ut efter bonus/malus 2018. Samma sak nu 2020.
3 saker kommer spela stor roll:
1. Nästan alla bilmodeller kommer som el eller plugin under 2020.
Flera biltillverkare säger att ALLA deras bilmodeller finns i utförande som går minst 5 mil på el.
2. Bonus/malus från 1 januari 2020. Ca dubbelt så högt förmånsvärde på en fossilbil än en laddbar bil.
3. 1 mars 2020 inför staten en miljöbilsgräns på 70g CO2, vilket gäller inköp, leasing, hyrbilar och taxiresor.
Kommuner och företag inför också dessa regler.

Vissa fossilbilar slutar att säljas 2020 i Europa. Lada ger upp.
Det ryska nyhetsbyrån Sputnik meddelar att Avtovaz, mer känd under varumärket Lada, kommer att ta bort alla modeller från Västeuropa. Detta inkluderar också den populära Lada 4 × 4-SUV, som senast lanserades som en taiga . Anledningen är att utvecklingskostnaderna är för höga. För att trimma motorerna till Euro 6-utsläppsstandarden. Det är prat om 1,2 miljoner euro.
https://matsch-und-piste.de/lada-stellt ... -lada-4x4/
Om du anser att en laddhybrid på mindre än 70g inte är en fossilbil håller jag helt med dig. Laddhybriderna, framförallt volvos kommer öka i försäljning på svenska marknaden.
Vi kan gissa att många kommer sluta sälja dom törstigaste modellerna på vår marknad samtidigt som man kommer styra om kapacitet på laddhybrider till den svenska marknaden?
Redan 2019 sålde volvo lika många laddhybrider i sverige som tesla sålde bilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

Och bränsleförsäljningen kommer sjunka, en kompis halverade sin bensinförbrukning när han bytte till en Prius plugin för många år sedan.
Och när han sen bytte till en VW Passat GTE så halverades förbrukningen ytterligare.
Så han har minskat sin förbrukning med 75% på bara 4 år.
Och nästa bil blir en ren elbil, säger han.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
En av dom största dieselbilskramarna jag känner ska få ny bil av arbetsgivaren.
Han kör nu en jätte 7sitsig dieselbil med både 4wd och drag.

Till min stora förvåning kom han till mig och undrade om en Toyota RAV4 4wd, 302hk, plugin vore nåt.
Helt plötsligt har han insett vilket lågt förmånsvärde Toyotan har.
Dessutom pendlar han 4 mil till jobbet, och kan ladda gratis på jobbet.
Och du höll med honom om att den var bra? Eller rekommenderade du en elbil istället?

Frågan är om det är bra att en sådan person tar mellansteget i hybriden. Han kommer inte klara sina resor på batteri, 60 km blir lätt 30 km i verklig körning. Dessutom måste väl motorn hoppa igång när det är kallt för att hålla värmen uppe. Och på långresor kör han på en törstig bensinmotor. Så han får inte alls den prestanda han förväntade sig och hur kommer han resonera då? Elbilar är skit eller kommer han förstå att det är halvmesyren hybrid som är dålig. Så vad blir nästa bil efter det?

Han borde välja en e-Tron, EQC eller en Model X (kanske Model Y) istället. Då skulle han få den prestanda han är van vid men ändå kunna göra längre resor utan att ruinera sig (åtminstone i Tesla fallet).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Och bränsleförsäljningen kommer sjunka, en kompis halverade sin bensinförbrukning när han bytte till en Prius plugin för många år sedan.
Och när han sen bytte till en VW Passat GTE så halverades förbrukningen ytterligare.
Så han har minskat sin förbrukning med 75% på bara 4 år.
Och nästa bil blir en ren elbil, säger han.
Okej! Det låter ju bra, men varför blev det inte elbil direkt efter Priusen?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

Laddhybriderna, framförallt volvos kommer öka i försäljning på svenska marknaden.
Vi kan gissa att många kommer sluta sälja dom törstigaste modellerna på vår marknad samtidigt som man kommer styra om kapacitet på laddhybrider till den svenska marknaden?
SVAR:
Försäljningen av Volvos dieselbilar kommer att tvärdö(2016 stod diesel för 85% av Volvos försäljning). Volvo har plugin eller BEV alternativ för alla sina modeller. Och blir konkurrensen hård, så trycker de ut den billiga Twin Engine T4 med en 3-cylindrig motor mycket snart.
Och billigare versioner av Volvo XC40 BEV.


Och du höll med honom om att den var bra? Eller rekommenderade du en elbil istället?
Frågan är om det är bra att en sådan person tar mellansteget i hybriden. Han kommer inte klara sina resor på batteri, 60 km blir lätt 30 km i verklig körning. Dessutom måste väl motorn hoppa igång när det är kallt för att hålla värmen uppe. Och på långresor kör han på en törstig bensinmotor. Så han får inte alls den prestanda han förväntade sig och hur kommer han resonera då? Elbilar är skit eller kommer han förstå att det är halvmesyren hybrid som är dålig. Så vad blir nästa bil efter det?
Han borde välja en e-Tron, EQC eller en Model X (kanske Model Y) istället. Då skulle han få den prestanda han är van vid men ändå kunna göra längre resor utan att ruinera sig (åtminstone i Tesla fallet).
SVAR:
Han tjatar om att han drar 2 snöskotrar till fjällen 40mil, typ varje helg.
Det är givetvis inte hela sanningen, men han är inte framme vid att köpa en elbil idag, tyvärr.
Men hans jobbpendling kommer att bli mycket billigare.


Och när han sen bytte till en VW Passat GTE så halverades förbrukningen ytterligare.
Så han har minskat sin förbrukning med 75% på bara 4 år.
Och nästa bil blir en ren elbil, säger han.
Okej! Det låter ju bra, men varför blev det inte elbil direkt efter Priusen?
SVAR:
I just hans fall så ville nog han ha en elbil redan idag. Men Företaget hade bara avtal med några få bilföretag. Det är ju också en strid många anställda får föra, mot Företagets bilregler och avtal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

SVAR:
Försäljningen av Volvos dieselbilar kommer att tvärdö(2016 stod diesel för 85% av Volvos försäljning). Volvo har plugin eller BEV alternativ för alla sina modeller. Och blir konkurrensen hård, så trycker de ut den billiga Twin Engine T4 med en 3-cylindrig motor mycket snart.
Och billigare versioner av Volvo XC40 BEV.
Vi får se hur det blir.
Det måste ju finnas proportioner också. En XC60 D3 kostar från 366' och en XC60 Laddhybrid kostar 539'. Det skiljer drygt 200'
Dieselvarianten drabbas av 13000kr i förhöjd skatt under dom första tre åren.
Nu ingår det väl en del annat när man väljer hybriden (mer effekt t.ex.) men att lägga 200' för att slippa 13' tror jag inte alla gör.
Volvo får väl rabattera dieslarna med 13000kr så är det ju utjämnat.

Spännande att se hur det blir.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

Det måste ju finnas proportioner också. En XC60 D3 kostar från 366' och en XC60 Laddhybrid kostar 539'. Det skiljer drygt 200'
Det blir ett bryskt uppvaknande för Volvo.
De måste ut snabbt med Twin Engine T4, för en billig peng.
Annars kommer de tappa rejält med försäljning.
Svensson kommer välja en Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid istället för en Volvo.

Priser Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid
Stöd 39.294kr
Pris 339.900 kr.
https://teknikensvarld.se/saljstart-for ... i-sverige/

Genom LRF Samköps avtal med Kia kan ditt företag 
få 13 % rabatt på bilen, och 10 % rabatt på utrustning
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/kia/

Netto efter rabatt och stöd:
256.419kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Det måste ju finnas proportioner också. En XC60 D3 kostar från 366' och en XC60 Laddhybrid kostar 539'. Det skiljer drygt 200'
Det blir ett bryskt uppvaknande för Volvo.
De måste ut snabbt med Twin Engine T4, för en billig peng.
Annars kommer de tappa rejält med försäljning.
Svensson kommer välja en Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid istället för en Volvo.

Priser Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid
Stöd 39.294kr
Pris 339.900 kr.
https://teknikensvarld.se/saljstart-for ... i-sverige/

Genom LRF Samköps avtal med Kia kan ditt företag 
få 13 % rabatt på bilen, och 10 % rabatt på utrustning
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/kia/

Netto efter rabatt och stöd:
256.419kr
Har man inte alltid sagt det. Att Volvos bilar är för dyra och det finns konkurrenter till bättre pris och nu är det slut på Volvos dominans.
Alla tycker inte KIA Ceed Sportwagon och en XC60 är samma bil. Tror faktiskt få kunder står och väljer mellan dessa två.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilsförsäljningen minskade rejält 2019

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det måste ju finnas proportioner också. En XC60 D3 kostar från 366' och en XC60 Laddhybrid kostar 539'. Det skiljer drygt 200'
Det blir ett bryskt uppvaknande för Volvo.
De måste ut snabbt med Twin Engine T4, för en billig peng.
Annars kommer de tappa rejält med försäljning.
Svensson kommer välja en Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid istället för en Volvo.

Priser Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid
Stöd 39.294kr
Pris 339.900 kr.
https://teknikensvarld.se/saljstart-for ... i-sverige/

Genom LRF Samköps avtal med Kia kan ditt företag 
få 13 % rabatt på bilen, och 10 % rabatt på utrustning
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/kia/

Netto efter rabatt och stöd:
256.419kr
Har man inte alltid sagt det. Att Volvos bilar är för dyra och det finns konkurrenter till bättre pris och nu är det slut på Volvos dominans.
Alla tycker inte KIA Ceed Sportwagon och en XC60 är samma bil. Tror faktiskt få kunder står och väljer mellan dessa två.

Vill man nödvändigtvis ha en massa hk, 4wd och drag på sin plugin bil så är ju Toyota Rav4, 302hk, 4wd, 1500kg drag, plugin för 484.900kr Fleet edition innan miljöstöd ett bra alternativ.

Kan tänka mig att Toyotan går rejält mycket snålare i verkligheten än Volvon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar