Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor, är kritisk.
Sju stora, tunga och törstiga Volvomodeller klarar nu gränsen för klimatbonus, när gränsen höjdes från 60g till 70g CO2 per km.
Efter "påverkan" från Volvo höjdes plötsligt gränsen för klimatbonus från 60 till 70 gram CO2 per km.
Regeringen höjer maxutsläpp
Men från i år börjar EU:s nya, mer realistiska utsläppsmätningar gälla. De flesta bilmodeller får högre utsläppsvärden med det nya sättet att mäta. Några hamnade över maxgränsen för klimatbilar på 60 gram per kilometer, och hotade alltså strykas från klimatbonuslistan. Men i stället lättade regeringen på kraven i höstbudgeten, och höjde maxutsläppsnivån från 60 till 70 gram per kilometer.
– Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera bli mindre styrande, säger finansminister Magdalena Andersson (S).
Gynnade flera Volvomodeller
Men de flesta av dagens nästan 100 klimatbilsmodeller skulle klara sig med den gamla gränsen. SVT har granskat data om alla klimatbilar som registrerats från start 2018 till oktober 2019. Bara elva modeller har räddats kvar tack vare lättnaden. Hela sju av dem är Volvomodeller.
– Det var överraskande att regeringen anpassade sig. Jag har svårt att tycka att en Volvo XC90-suv, som går fyra mil på el och sedan drar närmare en liter milen, är en miljöbil, säger Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor.
Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor, är kritisk.
Sju stora, tunga och törstiga Volvomodeller klarar nu gränsen för klimatbonus, när gränsen höjdes från 60g till 70g CO2 per km.
Efter "påverkan" från Volvo höjdes plötsligt gränsen för klimatbonus från 60 till 70 gram CO2 per km.
Regeringen höjer maxutsläpp
Men från i år börjar EU:s nya, mer realistiska utsläppsmätningar gälla. De flesta bilmodeller får högre utsläppsvärden med det nya sättet att mäta. Några hamnade över maxgränsen för klimatbilar på 60 gram per kilometer, och hotade alltså strykas från klimatbonuslistan. Men i stället lättade regeringen på kraven i höstbudgeten, och höjde maxutsläppsnivån från 60 till 70 gram per kilometer.
– Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera bli mindre styrande, säger finansminister Magdalena Andersson (S).
Gynnade flera Volvomodeller
Men de flesta av dagens nästan 100 klimatbilsmodeller skulle klara sig med den gamla gränsen. SVT har granskat data om alla klimatbilar som registrerats från start 2018 till oktober 2019. Bara elva modeller har räddats kvar tack vare lättnaden. Hela sju av dem är Volvomodeller.
– Det var överraskande att regeringen anpassade sig. Jag har svårt att tycka att en Volvo XC90-suv, som går fyra mil på el och sedan drar närmare en liter milen, är en miljöbil, säger Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor.
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Tycker inte det är så upprörande.(60 vs 70) men det vill till att de verkligen håller gränsen också.
om man tar pest eller kolera är det bättre att folk väljer en subventionerad på 70 istället för en för 110.
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?
60g eller 70g co2? Vad har det med ren luft att göra?
Tänk vad enkelt det kan bli om man bara tittar på en fråga.
Politikerna har ju många lobbyister. Dom behöver göra en balansering.
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.
Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".
Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Du kör väl inte bil inomhus? CO2 samlas i större mängder inomhus, så var det innan bilen uppfanns också, det räcker att du är i ett hus och andas för att det ska hända. Mängden CO2 i luften utomhus kommer knappast få någon att må dåligt, då måste vi höja CO2 mängden något enormt.
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.
Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".
Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.
Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".
Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Det lär vara mindre skillnad ja men det betyder inte att CO2 inte har med ren luft att göra. Nu är ju dessutom siffran 70 g/mil bara en påhittad siffra som bygger på att bilen kör stor del på elmotorn. När den inte gör det så spyr ju bilen ut mycket större mängder koldioxid vilket faktiskt är mätbart och gör skillnad i hur ren luften är i stadstrafik med hus på bägge sidor eller i tunnlar. På landsvägar spelar det mindre roll ur perspektivet "ren luft" som i "ren, frisk luft".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.
Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".
Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Det lär vara mindre skillnad ja men det betyder inte att CO2 inte har med ren luft att göra. Nu är ju dessutom siffran 70 g/mil bara en påhittad siffra som bygger på att bilen kör stor del på elmotorn. När den inte gör det så spyr ju bilen ut mycket större mängder koldioxid vilket faktiskt är mätbart och gör skillnad i hur ren luften är i stadstrafik med hus på bägge sidor eller i tunnlar. På landsvägar spelar det mindre roll ur perspektivet "ren luft" som i "ren, frisk luft".
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Hade jag fått som jag ville så hade inga avgasbilar varit med på listan... Flertalet bilar på 60-70 g/mil skulle säkert ligga på 200 g/km och över om de inte fick räkna med eldriften.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
Det brukar bli en byteskedja.
Ungefär som man säger att en nybyggd villa så småningom frigör en hyresetta.
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
Det brukar bli en byteskedja.
Ungefär som man säger att en nybyggd villa så småningom frigör en hyresetta.
Ja, och? Fungerande bilar skrotas väl inte för det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.