Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Zalman3 »

Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor, är kritisk.
Sju stora, tunga och törstiga Volvomodeller klarar nu gränsen för klimatbonus, när gränsen höjdes från 60g till 70g CO2 per km.
Efter "påverkan" från Volvo höjdes plötsligt gränsen för klimatbonus från 60 till 70 gram CO2 per km.
Regeringen höjer maxutsläpp
Men från i år börjar EU:s nya, mer realistiska utsläppsmätningar gälla. De flesta bilmodeller får högre utsläppsvärden med det nya sättet att mäta. Några hamnade över maxgränsen för klimatbilar på 60 gram per kilometer, och hotade alltså strykas från klimatbonuslistan. Men i stället lättade regeringen på kraven i höstbudgeten, och höjde maxutsläppsnivån från 60 till 70 gram per kilometer.

– Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera bli mindre styrande, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Gynnade flera Volvomodeller
Men de flesta av dagens nästan 100 klimatbilsmodeller skulle klara sig med den gamla gränsen. SVT har granskat data om alla klimatbilar som registrerats från start 2018 till oktober 2019. Bara elva modeller har räddats kvar tack vare lättnaden. Hela sju av dem är Volvomodeller.

– Det var överraskande att regeringen anpassade sig. Jag har svårt att tycka att en Volvo XC90-suv, som går fyra mil på el och sedan drar närmare en liter milen, är en miljöbil, säger Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... ingen-igen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Headline »

Zalman3 skrev:
Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor, är kritisk.
Sju stora, tunga och törstiga Volvomodeller klarar nu gränsen för klimatbonus, när gränsen höjdes från 60g till 70g CO2 per km.
Efter "påverkan" från Volvo höjdes plötsligt gränsen för klimatbonus från 60 till 70 gram CO2 per km.
Regeringen höjer maxutsläpp
Men från i år börjar EU:s nya, mer realistiska utsläppsmätningar gälla. De flesta bilmodeller får högre utsläppsvärden med det nya sättet att mäta. Några hamnade över maxgränsen för klimatbilar på 60 gram per kilometer, och hotade alltså strykas från klimatbonuslistan. Men i stället lättade regeringen på kraven i höstbudgeten, och höjde maxutsläppsnivån från 60 till 70 gram per kilometer.

– Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera bli mindre styrande, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Gynnade flera Volvomodeller
Men de flesta av dagens nästan 100 klimatbilsmodeller skulle klara sig med den gamla gränsen. SVT har granskat data om alla klimatbilar som registrerats från start 2018 till oktober 2019. Bara elva modeller har räddats kvar tack vare lättnaden. Hela sju av dem är Volvomodeller.

– Det var överraskande att regeringen anpassade sig. Jag har svårt att tycka att en Volvo XC90-suv, som går fyra mil på el och sedan drar närmare en liter milen, är en miljöbil, säger Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... ingen-igen
Politik, arbetstillfällen i sverige och den biten... Jag förstår det och ogillar det på samma gång.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av TiborBlomhall »

Sverige = Volvoland :roll:
Verdi

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Verdi »

60 eller 70 spelar väl inte så jäkla stor roll ändå. Mycket av det här är ju ändå bara signalpolitik och spel för galleriet.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Mickep »

Tycker inte det är så upprörande.(60 vs 70) men det vill till att de verkligen håller gränsen också.
om man tar pest eller kolera är det bättre att folk väljer en subventionerad på 70 istället för en för 110.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Fredrik j »

Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av TiborBlomhall »

Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?
Verdi

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?

CO2 har väl inget med ren luft att göra?
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av hooked »

Tycker Volvo borde få mer knäpp på fingrarna och att de kommer alldeles för billigt undan i vårt mellanmjölksland.

Kan hoppas att det blir lite konsekvenser av det här (Tysk miljöorganisation anklagar Volvo Cars för utsläppsfusk):
https://www.di.se/live/tysk-miljoorgani ... lappsfusk/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Sverige = Volvoland :roll:
Tillverkas alla dessa bilar ens i Sverige? Är det inte i Kina som i alla fall en del av dessa tillverkas i av det kinesiskt ägda företaget Volvo Cars?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?
60g eller 70g co2? Vad har det med ren luft att göra?
Tänk vad enkelt det kan bli om man bara tittar på en fråga.
Politikerna har ju många lobbyister. Dom behöver göra en balansering.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?

CO2 har väl inget med ren luft att göra?
Jo, ju mer CO2 i luften desto dåsigare blir man. Frisk luft är liktydigt med luft med lite CO2 och dålig luft beror bland annat på hög halt av CO2.

Ett par snabba länkar:
https://healthybuildingscience.com/2013 ... n-the-air/
https://www.lesswrong.com/posts/DtQzYXB ... e-function
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?

CO2 har väl inget med ren luft att göra?
Jo, ju mer CO2 i luften desto dåsigare blir man. Frisk luft är liktydigt med luft med lite CO2 och dålig luft beror bland annat på hög halt av CO2.

Ett par snabba länkar:
https://healthybuildingscience.com/2013 ... n-the-air/
https://www.lesswrong.com/posts/DtQzYXB ... e-function

Men nu skojar du väl?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Men nu skojar du väl?
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.

Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".

Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Tobberoth »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?

CO2 har väl inget med ren luft att göra?
Jo, ju mer CO2 i luften desto dåsigare blir man. Frisk luft är liktydigt med luft med lite CO2 och dålig luft beror bland annat på hög halt av CO2.

Ett par snabba länkar:
https://healthybuildingscience.com/2013 ... n-the-air/
https://www.lesswrong.com/posts/DtQzYXB ... e-function
Du kör väl inte bil inomhus? CO2 samlas i större mängder inomhus, så var det innan bilen uppfanns också, det räcker att du är i ett hus och andas för att det ska hända. Mängden CO2 i luften utomhus kommer knappast få någon att må dåligt, då måste vi höja CO2 mängden något enormt.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Verdi

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Men nu skojar du väl?
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.

Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".

Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Men nu skojar du väl?
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.

Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".

Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Det lär vara mindre skillnad ja men det betyder inte att CO2 inte har med ren luft att göra. Nu är ju dessutom siffran 70 g/mil bara en påhittad siffra som bygger på att bilen kör stor del på elmotorn. När den inte gör det så spyr ju bilen ut mycket större mängder koldioxid vilket faktiskt är mätbart och gör skillnad i hur ren luften är i stadstrafik med hus på bägge sidor eller i tunnlar. På landsvägar spelar det mindre roll ur perspektivet "ren luft" som i "ren, frisk luft".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av RagWal »

Atmosfären innehåller idag drygt 400ppm CO2.

Vid över 1000ppm/0,1% inomhus anses luften börja bli dålig.

Vid 1,5% får man klara besvär.
https://fof.se/tidning/2010/2/tar-luften-slut

Nä det är nog klimatpåverkan som driver kraven på minskade utsläpp sv CO2.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Sofie »

RagWal skrev:
Atmosfären innehåller idag drygt 400ppm CO2.

Vid över 1000ppm/0,1% inomhus anses luften börja bli dålig.

Vid 1,5% får man klara besvär.
https://fof.se/tidning/2010/2/tar-luften-slut

Nä det är nog klimatpåverkan som driver kraven på minskade utsläpp sv CO2.
Jag har för mig att jag läst någonstans att redan vid 1200ppm så fattar hjärnan sämre beslut.
Verdi

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Men nu skojar du väl?
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.

Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".

Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Det lär vara mindre skillnad ja men det betyder inte att CO2 inte har med ren luft att göra. Nu är ju dessutom siffran 70 g/mil bara en påhittad siffra som bygger på att bilen kör stor del på elmotorn. När den inte gör det så spyr ju bilen ut mycket större mängder koldioxid vilket faktiskt är mätbart och gör skillnad i hur ren luften är i stadstrafik med hus på bägge sidor eller i tunnlar. På landsvägar spelar det mindre roll ur perspektivet "ren luft" som i "ren, frisk luft".

Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Hade jag fått som jag ville så hade inga avgasbilar varit med på listan... Flertalet bilar på 60-70 g/mil skulle säkert ligga på 200 g/km och över om de inte fick räkna med eldriften.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:


Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:


Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:


Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
Det brukar bli en byteskedja.
Ungefär som man säger att en nybyggd villa så småningom frigör en hyresetta.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:


Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
Det brukar bli en byteskedja.
Ungefär som man säger att en nybyggd villa så småningom frigör en hyresetta.
Ja, och? Fungerande bilar skrotas väl inte för det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar