Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?
60g eller 70g co2? Vad har det med ren luft att göra?
Tänk vad enkelt det kan bli om man bara tittar på en fråga.
Politikerna har ju många lobbyister. Dom behöver göra en balansering.
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.
Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".
Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Du kör väl inte bil inomhus? CO2 samlas i större mängder inomhus, så var det innan bilen uppfanns också, det räcker att du är i ett hus och andas för att det ska hända. Mängden CO2 i luften utomhus kommer knappast få någon att må dåligt, då måste vi höja CO2 mängden något enormt.
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.
Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".
Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.
Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".
Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Det lär vara mindre skillnad ja men det betyder inte att CO2 inte har med ren luft att göra. Nu är ju dessutom siffran 70 g/mil bara en påhittad siffra som bygger på att bilen kör stor del på elmotorn. När den inte gör det så spyr ju bilen ut mycket större mängder koldioxid vilket faktiskt är mätbart och gör skillnad i hur ren luften är i stadstrafik med hus på bägge sidor eller i tunnlar. På landsvägar spelar det mindre roll ur perspektivet "ren luft" som i "ren, frisk luft".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.
Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".
Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Det lär vara mindre skillnad ja men det betyder inte att CO2 inte har med ren luft att göra. Nu är ju dessutom siffran 70 g/mil bara en påhittad siffra som bygger på att bilen kör stor del på elmotorn. När den inte gör det så spyr ju bilen ut mycket större mängder koldioxid vilket faktiskt är mätbart och gör skillnad i hur ren luften är i stadstrafik med hus på bägge sidor eller i tunnlar. På landsvägar spelar det mindre roll ur perspektivet "ren luft" som i "ren, frisk luft".
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Hade jag fått som jag ville så hade inga avgasbilar varit med på listan... Flertalet bilar på 60-70 g/mil skulle säkert ligga på 200 g/km och över om de inte fick räkna med eldriften.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
Det brukar bli en byteskedja.
Ungefär som man säger att en nybyggd villa så småningom frigör en hyresetta.
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
Det brukar bli en byteskedja.
Ungefär som man säger att en nybyggd villa så småningom frigör en hyresetta.
Ja, och? Fungerande bilar skrotas väl inte för det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
Det brukar bli en byteskedja.
Ungefär som man säger att en nybyggd villa så småningom frigör en hyresetta.
Ja, och? Fungerande bilar inte skrotas väl inte för det?
Det brukar väl vara vanligt att dom har en defekt som gör att dom går att köra men inte går igenom besiktningen nästa gång och det närmar sig.
Eftersom antalet bilar ökar så ersätts ju skrotade bilar hela vägen upp till den som köper nytt.