Det är dock endast den del av körsträckan som sker i stadskärnan som är intressant för värmeö-effekten, vilket bör vara en bråkdel av dessa siffror.
fth skrev:Jag har sett andra studier som visat att c:a 1 grad av storstäders "värmeö-effekt" kan härledas till bilarnas värmeutsläpp, jag skall se om jag kan hitta dom igen./fth
Jag hittade en av studierna jag hade läst om detta tidigare, där beräknades att en övergång till 100% el- och/eller vätgasbilar skulle ha minskat temperaturen i Beijing, Kina, under den extrema sommaren 2012, då temperaturerna nådde över 40 grader, med 0.94 grader.
https://www.nature.com/articles/srep09213
En signifikant effekt under extrema förhållanden alltså, men utslaget på året och inräknat motsvarande minskning av uppvärmning under vinterhalvåret blir effekten totalt ändå sett tämligen liten.
De andra positiva effekterna av att ersätta fossilbilarna är många storleksordningar större, detta är alltså inte hur man än räknar på det ett av de viktigare skälen för övergången.
/fth