https://www.elektroauto-news.net/2020/g ... ktroautos/De gröna överväger undantag för en möjlig hastighetsgräns för elbilar.
Debatten om en allmän hastighetsgräns på tyska motorvägar verkar inte jämnas ut just nu. Åtminstone verkar det finnas en stråle av hopp för e-bilförare . Om du vill kalla det så. Eftersom de gröna överväger till exempel en särskild reglering för elbilar. Enligt den gröna digitala experten Dieter Janecek bör man diskutera tiderna på dagen, intelligent kontroll och effekter på klimatet med en hastighetsgräns. Elbilar har en fördel här.
- En hastighetsbegränsning är absolut nödvändig, speciellt på tider på dygnet med hög trafikdensitet, eftersom det har visat sig förbättra trafiksäkerheten och spara bensin som är skadligt för klimatet. Men varför inte tänka på det i framtiden, till exempel genom att bevilja undantag på natten med lite trafik för klimatvänliga transportmedel som elbilar som kör på förnybar överskottssel. ”- Dieter Janecek, medlem av gröna Bundestag
En motsvarande hastighetsgräns gäller redan för våra grannar i Österrike. Men istället för 100 km / h kommer elfordon att kunna köra 130 km / h på många vägar i Österrike i framtiden.
Sänkt hastighet för fossilbilar i Tyskland?
Moderator: Redaktion
Sänkt hastighet för fossilbilar i Tyskland?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sänkt hastighet för fossilbilar i Tyskland?
En generell hastighetsgräns på tyska motorvägar är minst lika osannolik som att älgjakten i Sverige förbjuds. Kommer inte hända. Det är en nästintill religiös fråga.
VW-chefen Herbert Diess sa nyligen att det inte behövs. Den dagen alla kör elbilar är det ändå ingen som kommer vilja köra i 200km/h eftersom batteriet tar slut på mindre än en halvtimme. Det kanske ligger nåt i det. Det kanske löser sig med automatik. Fast det hade varit trevligt om man hade sluppit fossilraketerna som kommer flygandes bakifrån.
VW-chefen Herbert Diess sa nyligen att det inte behövs. Den dagen alla kör elbilar är det ändå ingen som kommer vilja köra i 200km/h eftersom batteriet tar slut på mindre än en halvtimme. Det kanske ligger nåt i det. Det kanske löser sig med automatik. Fast det hade varit trevligt om man hade sluppit fossilraketerna som kommer flygandes bakifrån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sänkt hastighet för fossilbilar i Tyskland?
Freie Fahrt für freie Bürger!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Sänkt hastighet för fossilbilar i Tyskland?
Ja precis. Än värre tyckte jag var floskeln man fick höra när det blev känt att skogarna dog pga bilavgaserna och katalysatorn skulle införas på 80-talet: "Mein Auto fährt auch ohne Wald". (Min bil går lika bra utan skog)HelectriC skrev:Freie Fahrt für freie Bürger!
Fastän jag fortfarande var ett barn vid den tiden så tyckte jag ändå att denna inställning var så hemsk att jag började bli miljömedveten redan i den åldern. Och redan då var det ganska uppenbart för mig att elbilar måste vara lösningen. De radiostyrda modellbilar som jag byggde funkade ju också. Så varför inte skala upp det hela? Det roliga är att dagens elbilar med batteriet i golvet påminner extremt mycket om modellbilarna jag byggde som barn. Ganska coolt egentligen.
Synd att det tog 30 år innan detta blev verklighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sänkt hastighet för fossilbilar i Tyskland?
mati skrev:En generell hastighetsgräns på tyska motorvägar är minst lika osannolik som att älgjakten i Sverige förbjuds. Kommer inte hända. Det är en nästintill religiös fråga.
VW-chefen Herbert Diess sa nyligen att det inte behövs. Den dagen alla kör elbilar är det ändå ingen som kommer vilja köra i 200km/h eftersom batteriet tar slut på mindre än en halvtimme. Det kanske ligger nåt i det. Det kanske löser sig med automatik. Fast det hade varit trevligt om man hade sluppit fossilraketerna som kommer flygandes bakifrån.
Nej nej! Det stämmer ju inte! Jag körde nästan en hel timme i 200km/h på autobahn...
Re: Sänkt hastighet för fossilbilar i Tyskland?
Han räknar nog inte med förbrukningen och batteristorleken i en Tesla.M3apan skrev:Nej nej! Det stämmer ju inte! Jag körde nästan en hel timme i 200km/h på autobahn...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sänkt hastighet för fossilbilar i Tyskland?
Han räknar nog inte med alla vägarbeten heller...mati skrev:Han räknar nog inte med förbrukningen och batteristorleken i en Tesla.M3apan skrev:Nej nej! Det stämmer ju inte! Jag körde nästan en hel timme i 200km/h på autobahn...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19