BytBil.com kan avslöja den positiva klimatnyheten som visar att koldioxidutsläppen från nya bilar i Sverige har minskat med 25 procent på ett år.
Orsaken är att antalet nya laddbara bilar har dubblerats jämfört med 2019 samtidigt som försäljningen av törstiga bensin- och dieselbilar rasat till hälften.
– Det är mycket positivt! Det visar att satsningen på att göra elbilar, gasbilar och hybrider billigare ger effekt, säger miljöminister Isabella Lövin till BytBil.
Kan vi komma överens om att sluta ta januari 2020 som en representativ månad för trender?
Det är välkänt att många leverantörer har ansträngt sig för att få el- och fossilbilar registrerade på respektive rätt sida om årsskiftet.
Jag tolkar det inte som at man använt januari somjämförelse.
BytBil kan genom nya beräkningar av försäljningsstatistiken från Bil Sweden avslöja att den genomsnittliga nya bilen på ett år har gått från att släppa ut cirka 128 gram CO2 per km till cirka 101 gram per km. Det innebär att varje ny bil i genomsnitt släpper ut cirka 25 procent mindre koldioxid än för ett år sedan.
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Det säljs fler bensinbilar nu mot tidigare och färre dieselbilar. Dieselmotor släpper generellt ut mindre koldioxid än jämförbar bensinmotor. Att dagens nya bilmodeller släpper ut mindre än bilar för ett år sedan betyder alltså inte att per automatik att utsläppen minskar. Ändras fördelningen så att det säljs fler bilar som släpper ut mer (bensinbilar och tyngre bilar tex) så kan ju utsläppen ändå öka sett till alla bilar som säljs.
Håller dock med att januari är en väldigt dum månad att säga något om trender, särskilt om man försöker säga något på årsbasis. Det är lika dumt som att enbart ta decembers försäljningssiffror för Tesla och säga något om hela det året.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kan vi komma överens om att sluta ta januari 2020 som en representativ månad för trender?
Det är välkänt att många leverantörer har ansträngt sig för att få el- och fossilbilar registrerade på respektive rätt sida om årsskiftet.
Jag tolkar det inte som at man använt januari somjämförelse.
BytBil kan genom nya beräkningar av försäljningsstatistiken från Bil Sweden avslöja att den genomsnittliga nya bilen på ett år har gått från att släppa ut cirka 128 gram CO2 per km till cirka 101 gram per km. Det innebär att varje ny bil i genomsnitt släpper ut cirka 25 procent mindre koldioxid än för ett år sedan.
Har svårt att se att detta inte är/blir en trend.
De jämför den genomsnittliga utsläppet för bilarna registrerade i januari 2020 med januari 2019.
Och då släpper en Volvo XC90 laddhybrid ut 49 g/km. Om användaren dock har köpt den bara för att den är billig tjänstebil och struntar i att ladda så kommer den släppa ut 2-3 gånger mer minst. Så det blir väldigt missvisande att säga med säkerhet att utsläppen går ner när siffrorna för laddhybrider är så fördelaktiga.
Det enda någorlunda säkra är väl att titta på försäljningen av drivmedel, om man bara är intresserad av CO2...
Siffror på papperet kan ju uppenbarligen bli sjukt missvisande...
Och då släpper en Volvo XC90 laddhybrid ut 49 g/km. Om användaren dock har köpt den bara för att den är billig tjänstebil och struntar i att ladda så kommer den släppa ut 2-3 gånger mer minst. Så det blir väldigt missvisande att säga med säkerhet att utsläppen går ner när siffrorna för laddhybrider är så fördelaktiga.
Nu gissar du ju bara och använder extremfallet som exempel. Du har ingen gauss-kurva på hur köparna beter sig?
Eller så köper användaren den för att den släpper ut mindre en den förra bilen och är nöjd och glad för det. Tekniken går åt rätt håll. Användandet och beteenden är en annan sak. Varför blanda ihop det?
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Det enda någorlunda säkra är väl att titta på försäljningen av drivmedel, om man bara är intresserad av CO2...
Siffror på papperet kan ju uppenbarligen bli sjukt missvisande...
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Kan vi komma överens om att sluta ta januari 2020 som en representativ månad för trender?
Det är välkänt att många leverantörer har ansträngt sig för att få el- och fossilbilar registrerade på respektive rätt sida om årsskiftet.
Jag tolkar det inte som at man använt januari somjämförelse.
BytBil kan genom nya beräkningar av försäljningsstatistiken från Bil Sweden avslöja att den genomsnittliga nya bilen på ett år har gått från att släppa ut cirka 128 gram CO2 per km till cirka 101 gram per km. Det innebär att varje ny bil i genomsnitt släpper ut cirka 25 procent mindre koldioxid än för ett år sedan.
Har svårt att se att detta inte är/blir en trend.
De enda siffror som finns tillgängliga för 2020 är januari, och kanske att det går att få ut lite av februari, men hur menar du annars att de skulle ha gjort?
De beskriver ju inte hur de ha gjort, men jag klarar inte själv komma på något annat sätt än att extrapolera siffrorna hittills i år till att gälla för hela 2020.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hur vet man det? Det beror ju helt och hållet på hur många mil man kör på ett år. Men typisk politikere att vrida så det passar i kontexten...
Lite intressant är att företagen kanske ligger på 40-50% laddbara bilar. Privatpersoner köper inte lika mycket laddbara bilar.
Det är väl ändå förväntat. För det första så är det främst företag som köper nya bilar, privatpersoner köper hellre begagnade bilar. Och dessutom får privatpersoner inte samma förmåner för en elbil som ett företag får. 60k i miljöbonus för en ny bil är allt man får som privatperson. Det gör att ett privat elbilsköp fortfarande är mycket dyrt och alla kan och vill inte ta en massa lån för en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14