Dock är det allt större sannolikhet enligt Centerns Richard Nordin att det blir 100.000kr i elbilsstöd.
Det pratas om att Malusskatten ska vara i 7 år.
Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, säger att han gärna ser en förlängning av bonusutbetalningen. Partiet vill också den delas upp i två delar.
”Vi vill dela upp betalningen i ett tillfälle efter ett år och ett efter fyra år för att bilarna ska stanna i Sverige.”
Centerpartiet kommer också driva på för en höjning av bonusen från dagens maxbelopp på 60.000 kronor till 100.000 kronor. En ståndpunkt partiet haft under en längre tid.
En höjning av bonusen innebär att skatten på klimatvådliga bilar kan komma att behöva höjas, för att systemet ska vara självfinansierat, medger Rickard Nordin.
Malusen måste finansiera bonusen. Höjer vi bonusen och fler köper miljösmarta bilar så kan man behöva justera malusen, så är det ju”, säger han.
Precis som Miljöpartiet föreslår vill C också förlänga malus-tiden, exakt hur länge vet man inte än. Miljöpartiet har varit inne på upp till sju år.
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.
Det kommer att få effekt.
Systemet ska ju vara självfinansierande.
Om fossilbilen får 50-100.000kr i malus, blir dom nästan omöjliga att sälja.
Alltså finns det bara bilar som klarar 70g CO2 från per km kvar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.
Det kommer att få effekt.
Systemet ska ju vara självfinansierande.
Om fossilbilen får 50-100.000kr i malus, blir dom nästan omöjliga att sälja.
Alltså finns det bara bilar som klarar 70g CO2 från per km kvar.
Blir malusbilarna omöjliga att sälja blir det ju inga bonuspengar.
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.
Det kommer att få effekt.
Systemet ska ju vara självfinansierande.
Om fossilbilen får 50-100.000kr i malus, blir dom nästan omöjliga att sälja.
Alltså finns det bara bilar som klarar 70g CO2 från per km kvar.
Blir malusbilarna omöjliga att sälja blir det ju inga bonuspengar.
Nu var du bara tvungen att förstöra hans drömmar.
Det var inte snällt.
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.
Det kommer att få effekt.
Systemet ska ju vara självfinansierande.
Om fossilbilen får 50-100.000kr i malus, blir dom nästan omöjliga att sälja.
Alltså finns det bara bilar som klarar 70g CO2 från per km kvar.
Blir malusbilarna omöjliga att sälja blir det ju inga bonuspengar.
Underskatta inte statens uppfinningsrikedom vad gäller att beskatta bilism.
Höj bilskatten på alla bilar med 2000kr per år.
Problemet löst!
Men om 2-3 år när alla elbilar är billigare än en fossilbil.
Då försvinner bonus, men malus "behålls" för skola vård och omsorg behöver ju också pengar.
Staten är inte blyg!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Behåller de Malus för att finansiera annat så kommer sedan elbilarna drabbas av Malus när fossilbilarna slutar sälja, ungefär som bensinskatter som de måste casha in.
Behåller de Malus för att finansiera annat så kommer sedan elbilarna drabbas av Malus när fossilbilarna slutar sälja, ungefär som bensinskatter som de måste casha in.
Regel 1.
Statens skatter minskar inte.
Tror de dramatiskt kommer att öka.
Om Sverige slutar importera olja för gissningsvis 40 miljarder.
Då kommer vägslitageavgifter dra in 40 miljarder.
Det kommer inte att bli billigare att köra bil.
Galet dyrt för fossilbilar, och bara dyrt för elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tror de dramatiskt kommer att öka.
Om Sverige slutar importera olja för gissningsvis 40 miljarder.
Då kommer vägslitageavgifter dra in 40 miljarder.
Det är inte sverige som importerar olja utan företag som förädlar den för att sedan sälja.
Ur ett nationalekonomiskt perspektiv är det ju ingen skillnad om det importeras olja eller drar iväg pengar till en amerikansk biltillverkare.
Tror de dramatiskt kommer att öka.
Om Sverige slutar importera olja för gissningsvis 40 miljarder.
Då kommer vägslitageavgifter dra in 40 miljarder.
Det är inte sverige som importerar olja utan företag som förädlar den för att sedan sälja.
Ur ett nationalekonomiskt perspektiv är det ju ingen skillnad om det importeras olja eller drar iväg pengar till en amerikansk biltillverkare.
Det är väll en jäkla skillnad ur ett nationalekonomisk perspektiv om Sverige ersätter importerad olja med egenproducerade el. Eller?
Edit: blev fel ordföljd ovan
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Tror de dramatiskt kommer att öka.
Om Sverige slutar importera olja för gissningsvis 40 miljarder.
Då kommer vägslitageavgifter dra in 40 miljarder.
Det är inte sverige som importerar olja utan företag som förädlar den för att sedan sälja.
Ur ett nationalekonomiskt perspektiv är det ju ingen skillnad om det importeras olja eller drar iväg pengar till en amerikansk biltillverkare.
Det är väll en jäkla skillnad ur ett nationalekonomisk perspektiv om Sverige ersätter importerad olja med egenproducerade el. Eller?
Dock är det allt större sannolikhet enligt Centerns Richard Nordin att det blir 100.000kr i elbilsstöd.
Det pratas om att Malusskatten ska vara i 7 år.
Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, säger att han gärna ser en förlängning av bonusutbetalningen. Partiet vill också den delas upp i två delar.
”Vi vill dela upp betalningen i ett tillfälle efter ett år och ett efter fyra år för att bilarna ska stanna i Sverige.”
Centerpartiet kommer också driva på för en höjning av bonusen från dagens maxbelopp på 60.000 kronor till 100.000 kronor. En ståndpunkt partiet haft under en längre tid.
En höjning av bonusen innebär att skatten på klimatvådliga bilar kan komma att behöva höjas, för att systemet ska vara självfinansierat, medger Rickard Nordin.
Malusen måste finansiera bonusen. Höjer vi bonusen och fler köper miljösmarta bilar så kan man behöva justera malusen, så är det ju”, säger han.
Precis som Miljöpartiet föreslår vill C också förlänga malus-tiden, exakt hur länge vet man inte än. Miljöpartiet har varit inne på upp till sju år.
Jag gillar inte att bonusen betalas ut långt efter köp, upp till fyra år i detta förslag. Har man råd att vänta på bonusen i fyra år har man råd att köpa bilen även om man inte får någon bonus. Många drar dig för att köpa elbil på grund av den höga kontantinsatsen jämfört med fossilbilarna. Om bonusen kunde användas till denna tror jag mycket varit vunnet. Bättre då att kräva återbetalning av nuvarande ägare om bilen exporteras inom en viss tid.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fast det lutar väl mer åt att elbilsbonusen försvinner. Moderaterna vill ju slopa den och de lär ju få med sig SD och V, sen är bara frågan vad KD gör men de lär väl bara svansa med vad storebror gör. Därför tror jag att bonusen inte kommer höjas utan den kommer tas bort.
Jag anser att bonusen ska synas direkt på inköpspriset. Det bästa vore att ha den som sänkt moms då skulle det inte löna sig för handlare att exportera till Norge längre.
Dock är det allt större sannolikhet enligt Centerns Richard Nordin att det blir 100.000kr i elbilsstöd.
Det pratas om att Malusskatten ska vara i 7 år.
Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, säger att han gärna ser en förlängning av bonusutbetalningen. Partiet vill också den delas upp i två delar.
”Vi vill dela upp betalningen i ett tillfälle efter ett år och ett efter fyra år för att bilarna ska stanna i Sverige.”
Centerpartiet kommer också driva på för en höjning av bonusen från dagens maxbelopp på 60.000 kronor till 100.000 kronor. En ståndpunkt partiet haft under en längre tid.
En höjning av bonusen innebär att skatten på klimatvådliga bilar kan komma att behöva höjas, för att systemet ska vara självfinansierat, medger Rickard Nordin.
Malusen måste finansiera bonusen. Höjer vi bonusen och fler köper miljösmarta bilar så kan man behöva justera malusen, så är det ju”, säger han.
Precis som Miljöpartiet föreslår vill C också förlänga malus-tiden, exakt hur länge vet man inte än. Miljöpartiet har varit inne på upp till sju år.
Jag gillar inte att bonusen betalas ut långt efter köp, upp till fyra år i detta förslag. Har man råd att vänta på bonusen i fyra år har man råd att köpa bilen även om man inte får någon bonus. Många drar dig för att köpa elbil på grund av den höga kontantinsatsen jämfört med fossilbilarna. Om bonusen kunde användas till denna tror jag mycket varit vunnet. Bättre då att kräva återbetalning av nuvarande ägare om bilen exporteras inom en viss tid.
Vad om man har 100000kr i elbilbonus, 50/50 efter 1 år och 5 år.
Vad tror du begagnatprisen på en 4 år gammal begagnat bil blir om bonusen följer bilen?
Jag anser att bonusen ska synas direkt på inköpspriset. Det bästa vore att ha den som sänkt moms då skulle det inte löna sig för handlare att exportera till Norge längre.
Jag håller med. De kunde ju sätta momsen till 12% exempelvis. Är man orolig för att de dyrare bilarna (som Model S/X, e-tron m.fl.) ska få för mycket stöd i rena pengar så kan man väl ha en trappa där momssatsen ökar för bilar vars pris exkl. moms går över en viss nivå. Det skulle kanske ge lite incitament att hålla ner priset på bilarna också.
Dock är det allt större sannolikhet enligt Centerns Richard Nordin att det blir 100.000kr i elbilsstöd.
Det pratas om att Malusskatten ska vara i 7 år.
Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, säger att han gärna ser en förlängning av bonusutbetalningen. Partiet vill också den delas upp i två delar.
”Vi vill dela upp betalningen i ett tillfälle efter ett år och ett efter fyra år för att bilarna ska stanna i Sverige.”
Centerpartiet kommer också driva på för en höjning av bonusen från dagens maxbelopp på 60.000 kronor till 100.000 kronor. En ståndpunkt partiet haft under en längre tid.
En höjning av bonusen innebär att skatten på klimatvådliga bilar kan komma att behöva höjas, för att systemet ska vara självfinansierat, medger Rickard Nordin.
Malusen måste finansiera bonusen. Höjer vi bonusen och fler köper miljösmarta bilar så kan man behöva justera malusen, så är det ju”, säger han.
Precis som Miljöpartiet föreslår vill C också förlänga malus-tiden, exakt hur länge vet man inte än. Miljöpartiet har varit inne på upp till sju år.
Jag gillar inte att bonusen betalas ut långt efter köp, upp till fyra år i detta förslag. Har man råd att vänta på bonusen i fyra år har man råd att köpa bilen även om man inte får någon bonus. Många drar dig för att köpa elbil på grund av den höga kontantinsatsen jämfört med fossilbilarna. Om bonusen kunde användas till denna tror jag mycket varit vunnet. Bättre då att kräva återbetalning av nuvarande ägare om bilen exporteras inom en viss tid.
Vad om man har 100000kr i elbilbonus, 50/50 efter 1 år och 5 år.
Vad tror du begagnatprisen på en 4 år gammal begagnat bil blir om bonusen följer bilen?
Inte säker på vad din poäng är. Andrahandsvärdet skulle antagligen bli högre i ditt exempel, men något sådant är det väl ingen som föreslagit och jag ser inte poängen med det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Inte säker på vad din poäng är. Andrahandsvärdet skulle antagligen bli högre i ditt exempel, men något sådant är det väl ingen som föreslagit och jag ser inte poängen med det.
Det är väl det som är centerns förslag att bonusen ska delas i två delar som betala ut med några års mellanrum.
Fast det lutar väl mer åt att elbilsbonusen försvinner. Moderaterna vill ju slopa den och de lär ju få med sig SD och V, sen är bara frågan vad KD gör men de lär väl bara svansa med vad storebror gör. Därför tror jag att bonusen inte kommer höjas utan den kommer tas bort.
Jag anser att bonusen ska synas direkt på inköpspriset. Det bästa vore att ha den som sänkt moms då skulle det inte löna sig för handlare att exportera till Norge längre.
V kommer inte ta bort elbilsbonusen just nu i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
V kommer inte ta bort elbilsbonusen just nu i alla fall.
Inte ens med motiveringen att det bara är rika Teslaägare som får pengarna.
Om V misstänker att det är rika högerväljare som får stödet så är det kört. Den kampen är viktigare än allt annat för Vänsterpartiet. Dom är besatta i pengar.