"Inte råd att välja". Det finns ALLTID ett val.Fredrik j skrev:Precis. Det drabbar den som inte har råd att välja.LarsL skrev:Det drabbar denna bara om de väljer att köpa en 3 år gammal dieselbil istället för en 3 år gammal elbil.Alfa skrev:Nja. Gamla bilar rullar mycket färre mil än nya bilar. Att ha en tio år gammal fossilbil och köra några hundratal mil per år orsakar ganska lite miljöskada i en livscykelanalys. Gamla bensin- och dieselbilar bör därför inte beskattas högt i onödan. Skatt tas redan ut på drivmedlet. Politiskt bör vi inte slå mot folk som har dålig ekonomi och köper gamla bilar. Viktigast är att påverka nybilsköpare. Har man råd att köpa ny bil så har man rimligtvis råd att köpa en elbil.LarsL skrev:Nu missförstod du nog mig. Min fråga var varför vi ska sänka skatten efter att bilen är 3 eller 7 år? Det drabbar ju ingen om den har samma skatt då som den hade som ny. Valet att köpa en sådan bil är ju fritt, det är ju inte så att vi höjer skatten på bilar som folk redan äger.Verdi skrev:
Tanken är väl att bonus/malus ska stimulera miljövänligare alternativ vid nybilsköp. När den är 3 år gammal så är skadan redan skedd så att säga.
Att börja lägga jättehöga malus-skatter på gamla bilar är stötande. Vad ska de som inte har råd med nya bilar göra? Det är de som köper stora nya bränsletörstiga bilar vi vill komma åt. Inte fattigpensionärer...
Skadan slutar ju inte efter 3 år utan pågår hela tiden till bilen skrotas så det är ju rimligt att fortsätta med skatten.
Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Moderator: Redaktion
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
I exemplet ovan blir man tvungen att välja elbilen om dieselbilen blir för dyr. Har man råd kan man göra som man vill.taliz skrev:Fredrik j skrev:LarsL skrev:"Inte råd att välja". Det finns ALLTID ett val.Alfa skrev:Precis. Det drabbar den som inte har råd att välja.LarsL skrev:
Det drabbar denna bara om de väljer att köpa en 3 år gammal dieselbil istället för en 3 år gammal elbil.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Kan någon av er förklara hur ni menar?!?
Det jag menar är att nya bilar som nu har malusskatt ska fortsätta att ha det tills de skrotas. På vilket sätt drabbar det fattiga?
Det jag menar är att nya bilar som nu har malusskatt ska fortsätta att ha det tills de skrotas. På vilket sätt drabbar det fattiga?
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Nä, alla klarar sig inte med en liten Zoe eller Leaf. Vill du ha AWD, dragkrok och rimlig komfort och goda köregenskaper så blir det fort jävligt dyrt med elbil.taliz skrev:"Inte råd att välja". Det finns ALLTID ett val.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Men det är ju det som är tanken med bonus/malus systemet. Det ska bli billigare med bra elbilar och dyrare med dieselbilar.Verdi skrev:Nä, alla klarar sig inte med en liten Zoe eller Leaf. Vill du ha AWD, dragkrok och rimlig komfort och goda köregenskaper så blir det fort jävligt dyrt med elbil.taliz skrev:"Inte råd att välja". Det finns ALLTID ett val.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
LarsL skrev:Kan någon av er förklara hur ni menar?!?
Det jag menar är att nya bilar som nu har malusskatt ska fortsätta att ha det tills de skrotas. På vilket sätt drabbar det fattiga?
Vad ska du vinna på det då? Förutom att tvinga de som har det fattigt att köra ännu äldre bilar?
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Ja precis. För de som har råd med NYA bilar. De som inte har råd med nya bilar i den klassen måste ju få kunna ha nåt kvar.LarsL skrev:Men det är ju det som är tanken med bonus/malus systemet. Det ska bli billigare med bra elbilar och dyrare med dieselbilar.Verdi skrev:Nä, alla klarar sig inte med en liten Zoe eller Leaf. Vill du ha AWD, dragkrok och rimlig komfort och goda köregenskaper så blir det fort jävligt dyrt med elbil.taliz skrev:"Inte råd att välja". Det finns ALLTID ett val.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
De kan ju köpa elbilar istället om det blir för dyrt med diesellok, vilket var poängen från början. Enda sättet att bli av med de dåliga bilarna är att göra dem dyrare att använda. Det ska helt enkelt inte gå att ha kvar en gammal diesel som man kan åka runt och förpesta luften med. Alternativet är så klart en skrotningspremie för att få bort de sämsta bilarna.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
LarsL skrev:De kan ju köpa elbilar istället om det blir för dyrt med diesellok, vilket var poängen från början. Enda sättet att bli av med de dåliga bilarna är att göra dem dyrare att använda. Det ska helt enkelt inte gå att ha kvar en gammal diesel som man kan åka runt och förpesta luften med. Alternativet är så klart en skrotningspremie för att få bort de sämsta bilarna.
Det hade ju fungerat om det hade funnits en begagnatmarknad för elbilar som fungerade. Nu skeppar vi mycket till Norge...
Finns många som har en knaper ekonomi och som inte kör så långt per år. Mina föräldrar t ex. Jag kan inte med gott samvete rekommendera en elbil till dem.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Nej, för att det är billigare att köra korta sträckor med ett sotlok. Men om skatten vore hög per år skulle de inte längre vara lönt att ha kvar dieseln och då kommer de titta på en elbil istället.Verdi skrev:LarsL skrev:De kan ju köpa elbilar istället om det blir för dyrt med diesellok, vilket var poängen från början. Enda sättet att bli av med de dåliga bilarna är att göra dem dyrare att använda. Det ska helt enkelt inte gå att ha kvar en gammal diesel som man kan åka runt och förpesta luften med. Alternativet är så klart en skrotningspremie för att få bort de sämsta bilarna.
Det hade ju fungerat om det hade funnits en begagnatmarknad för elbilar som fungerade. Nu skeppar vi mycket till Norge...
Finns många som har en knaper ekonomi och som inte kör så långt per år. Mina föräldrar t ex. Jag kan inte med gott samvete rekommendera en elbil till dem.
Det finns ingen marknad nu nä (kanske). Men om 3 eller 7 år som det här förslaget antyder så kommer det finnas det, om nu inte populister helt tar bort det och börjar premiera dieselbilar igen istället.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
För många blir alternativet att inte ha någon bil alls. Ska bara rika kunna ha en bil i Sverige?LarsL skrev:Nej, för att det är billigare att köra korta sträckor med ett sotlok. Men om skatten vore hög per år skulle de inte längre vara lönt att ha kvar dieseln och då kommer de titta på en elbil istället.Verdi skrev:LarsL skrev:De kan ju köpa elbilar istället om det blir för dyrt med diesellok, vilket var poängen från början. Enda sättet att bli av med de dåliga bilarna är att göra dem dyrare att använda. Det ska helt enkelt inte gå att ha kvar en gammal diesel som man kan åka runt och förpesta luften med. Alternativet är så klart en skrotningspremie för att få bort de sämsta bilarna.
Det hade ju fungerat om det hade funnits en begagnatmarknad för elbilar som fungerade. Nu skeppar vi mycket till Norge...
Finns många som har en knaper ekonomi och som inte kör så långt per år. Mina föräldrar t ex. Jag kan inte med gott samvete rekommendera en elbil till dem.
Det finns ingen marknad nu nä (kanske). Men om 3 eller 7 år som det här förslaget antyder så kommer det finnas det, om nu inte populister helt tar bort det och börjar premiera dieselbilar igen istället.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Det måste kosta att smutsa ner luften och det blir ju bara värre och värre när bilen blir äldre.
2028 kommer det säkert finnas Nissan Leaf att köpa för även den med blygsam ekonomi.
Men är man riktigt fattig så ska man nog inte ha bil, nej. Då kanske man bör fokusera på annat än bilar. Kanji alltid hoppas på Robotaxi.
2028 kommer det säkert finnas Nissan Leaf att köpa för även den med blygsam ekonomi.
Men är man riktigt fattig så ska man nog inte ha bil, nej. Då kanske man bör fokusera på annat än bilar. Kanji alltid hoppas på Robotaxi.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Du är en extremist som går alldeles för långt.LarsL skrev:Nej, för att det är billigare att köra korta sträckor med ett sotlok. Men om skatten vore hög per år skulle de inte längre vara lönt att ha kvar dieseln och då kommer de titta på en elbil istället.Verdi skrev:LarsL skrev:De kan ju köpa elbilar istället om det blir för dyrt med diesellok, vilket var poängen från början. Enda sättet att bli av med de dåliga bilarna är att göra dem dyrare att använda. Det ska helt enkelt inte gå att ha kvar en gammal diesel som man kan åka runt och förpesta luften med. Alternativet är så klart en skrotningspremie för att få bort de sämsta bilarna.
Det hade ju fungerat om det hade funnits en begagnatmarknad för elbilar som fungerade. Nu skeppar vi mycket till Norge...
Finns många som har en knaper ekonomi och som inte kör så långt per år. Mina föräldrar t ex. Jag kan inte med gott samvete rekommendera en elbil till dem.
Det finns ingen marknad nu nä (kanske). Men om 3 eller 7 år som det här förslaget antyder så kommer det finnas det, om nu inte populister helt tar bort det och börjar premiera dieselbilar igen istället.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Är nog ingen fara med luftkvaliteten där de kör.LarsL skrev:Det måste kosta att smutsa ner luften och det blir ju bara värre och värre när bilen blir äldre.
2028 kommer det säkert finnas Nissan Leaf att köpa för även den med blygsam ekonomi.
Men är man riktigt fattig så ska man nog inte ha bil, nej. Då kanske man bör fokusera på annat än bilar. Kanji alltid hoppas på Robotaxi.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Kanske kan vi andra gå ihop och bestämma att du bara får köpa en Nissan Leaf? Att det blir dit enda alternativ.LarsL skrev:Det måste kosta att smutsa ner luften och det blir ju bara värre och värre när bilen blir äldre.
2028 kommer det säkert finnas Nissan Leaf att köpa för även den med blygsam ekonomi.
Men är man riktigt fattig så ska man nog inte ha bil, nej. Då kanske man bör fokusera på annat än bilar. Kanji alltid hoppas på Robotaxi.