För många blir alternativet att inte ha någon bil alls. Ska bara rika kunna ha en bil i Sverige?LarsL skrev:Nej, för att det är billigare att köra korta sträckor med ett sotlok. Men om skatten vore hög per år skulle de inte längre vara lönt att ha kvar dieseln och då kommer de titta på en elbil istället.Verdi skrev:LarsL skrev:De kan ju köpa elbilar istället om det blir för dyrt med diesellok, vilket var poängen från början. Enda sättet att bli av med de dåliga bilarna är att göra dem dyrare att använda. Det ska helt enkelt inte gå att ha kvar en gammal diesel som man kan åka runt och förpesta luften med. Alternativet är så klart en skrotningspremie för att få bort de sämsta bilarna.
Det hade ju fungerat om det hade funnits en begagnatmarknad för elbilar som fungerade. Nu skeppar vi mycket till Norge...
Finns många som har en knaper ekonomi och som inte kör så långt per år. Mina föräldrar t ex. Jag kan inte med gott samvete rekommendera en elbil till dem.
Det finns ingen marknad nu nä (kanske). Men om 3 eller 7 år som det här förslaget antyder så kommer det finnas det, om nu inte populister helt tar bort det och börjar premiera dieselbilar igen istället.
Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Moderator: Redaktion
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Det måste kosta att smutsa ner luften och det blir ju bara värre och värre när bilen blir äldre.
2028 kommer det säkert finnas Nissan Leaf att köpa för även den med blygsam ekonomi.
Men är man riktigt fattig så ska man nog inte ha bil, nej. Då kanske man bör fokusera på annat än bilar. Kanji alltid hoppas på Robotaxi.
2028 kommer det säkert finnas Nissan Leaf att köpa för även den med blygsam ekonomi.
Men är man riktigt fattig så ska man nog inte ha bil, nej. Då kanske man bör fokusera på annat än bilar. Kanji alltid hoppas på Robotaxi.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Du är en extremist som går alldeles för långt.LarsL skrev:Nej, för att det är billigare att köra korta sträckor med ett sotlok. Men om skatten vore hög per år skulle de inte längre vara lönt att ha kvar dieseln och då kommer de titta på en elbil istället.Verdi skrev:LarsL skrev:De kan ju köpa elbilar istället om det blir för dyrt med diesellok, vilket var poängen från början. Enda sättet att bli av med de dåliga bilarna är att göra dem dyrare att använda. Det ska helt enkelt inte gå att ha kvar en gammal diesel som man kan åka runt och förpesta luften med. Alternativet är så klart en skrotningspremie för att få bort de sämsta bilarna.
Det hade ju fungerat om det hade funnits en begagnatmarknad för elbilar som fungerade. Nu skeppar vi mycket till Norge...
Finns många som har en knaper ekonomi och som inte kör så långt per år. Mina föräldrar t ex. Jag kan inte med gott samvete rekommendera en elbil till dem.
Det finns ingen marknad nu nä (kanske). Men om 3 eller 7 år som det här förslaget antyder så kommer det finnas det, om nu inte populister helt tar bort det och börjar premiera dieselbilar igen istället.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Är nog ingen fara med luftkvaliteten där de kör.LarsL skrev:Det måste kosta att smutsa ner luften och det blir ju bara värre och värre när bilen blir äldre.
2028 kommer det säkert finnas Nissan Leaf att köpa för även den med blygsam ekonomi.
Men är man riktigt fattig så ska man nog inte ha bil, nej. Då kanske man bör fokusera på annat än bilar. Kanji alltid hoppas på Robotaxi.
Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt
Kanske kan vi andra gå ihop och bestämma att du bara får köpa en Nissan Leaf? Att det blir dit enda alternativ.LarsL skrev:Det måste kosta att smutsa ner luften och det blir ju bara värre och värre när bilen blir äldre.
2028 kommer det säkert finnas Nissan Leaf att köpa för även den med blygsam ekonomi.
Men är man riktigt fattig så ska man nog inte ha bil, nej. Då kanske man bör fokusera på annat än bilar. Kanji alltid hoppas på Robotaxi.