Sida 1 av 3

Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 11:13
av Zalman3
Allt fler partier tycker att malusskatten på 3 år är för kort.
Bilsweden säger också att bilhandlarna inte gillar att det blir en tröskeleffekt från år 3 till 4 som hämmar nybilsförsäljningen.

Det pratas om att förlänga malusskatten i upp till 7 år.
"malus-bil för att där kommer fordonsskatten ligga kvar högt, i kanske uppåt sju år"
https://www.di.se/nyheter/mps-nya-bonus ... rstig-suv/

Men konsekvensen är att exempelvis en 7 år gammal Volvo dieselbil med en årlig bilskatt på ca 10.000kr kommer falla rejält i värde.

Dessutom är mera avancerade avgasreningssystem och motorstyrning, en allt större felkälla, på äldre bilar.

Datorer, styrenheter, sensorer, givare... det finns mycket som kan gå sönder på en modern bil. På bensindrivna bilar tagna i bruk 2002 eller senare, samt dieseldrivna bilar tagna i bruk från 2004 är det obligatoriskt med en elektronisk miljökontroll, en OBD-kontroll, i samband med besiktning. Men som bilägare har man också möjlighet att få en utökad kontroll av sin bil, en så kallad E-diagnos. Då läses alla bilens felkoder av elektroniskt.
Och enligt ny statistik så handlar det om ett stort antal felkoder. 50 000 bilar mellan årsmodell 2002 och 2009 har fått sin elektronik kontrollerad av Bilprovningen – och hela 42 procent av bilarna visar på brister.

De vanligaste problemen är motorrelaterade, 25 procent av de kontrollerade fordonen har något som borde ses över.
Det kan handla om motorstyrning eller elektronik i avgasrenande system.

https://www.expressen.se/motor/fyra-av- ... -elsystem/

Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 11:21
av LarsL
Malus delen borde väl ligga kavar bilen liv ut om det ska vara rätt. Varför premiera gamla bilar?

Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 11:41
av Zalman3
Och pluginbilarnas partikelfilter riskerar att bli ett bekymmer.

Hur fungerar rengöringen av filtret?
– Varje filter, oavsett hur det är konstruerat, måste rengöras och tömmas regelbundet. Denna process kallas regenerering. Det sot som skapas av förbränningen och samlas i filtret, bränns bort så att filtret inte blir blockerat och kan fortsätta fånga sot. Här har vi lite problem med vissa bilförare. För få läser instruktionsboken och känner till hur viktigt det är med regenerering. Man ska köra i 70 km/h eller högre under en tid så att avgasröret blir tillräckligt varmt och sotpartiklarna som har fångats upp kan brännas bort. Många känner inte till det här och kör inte i sådana hastigheter tillräckligt ofta eller länge – och då blir det problem. Om bilen oftast går korta sträckor och på låga varv kan partiklarna byggas upp och "fastna" i filtret. När det blir igensatt till den mängd att bilen fortfarande klarar av att rengöra (bränna ut) filtret tänds varningslampan. Om bilen då inte kan regenerera krävs byte av partikelfiltret, vilket är kostsamt.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... dhybrider/

Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 11:57
av Verdi
LarsL skrev:Malus delen borde väl ligga kavar bilen liv ut om det ska vara rätt. Varför premiera gamla bilar?



Tanken är väl att bonus/malus ska stimulera miljövänligare alternativ vid nybilsköp. När den är 3 år gammal så är skadan redan skedd så att säga.

Att börja lägga jättehöga malus-skatter på gamla bilar är stötande. Vad ska de som inte har råd med nya bilar göra? Det är de som köper stora nya bränsletörstiga bilar vi vill komma åt. Inte fattigpensionärer...

Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 12:43
av Fredrik j
Har inte läst förslaget så noga men visst vill man fördela malus-skatten över fler år, inte behålla nuvarande belopp men under längre tid?
Hur som blir det ju snart teoretiskt. Under 2020 tror jag hybriderna helt kommer ersätta rena bensin/diesel-bilar. Hybridbilar duckar malusskatt.

Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 13:13
av Zalman3
Verdi skrev:
LarsL skrev:Malus delen borde väl ligga kavar bilen liv ut om det ska vara rätt. Varför premiera gamla bilar?



Tanken är väl att bonus/malus ska stimulera miljövänligare alternativ vid nybilsköp. När den är 3 år gammal så är skadan redan skedd så att säga.

Att börja lägga jättehöga malus-skatter på gamla bilar är stötande. Vad ska de som inte har råd med nya bilar göra? Det är de som köper stora nya bränsletörstiga bilar vi vill komma åt. Inte fattigpensionärer...


Det finns nya pytte elbilar på blocket från 95.000kr!

Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 13:20
av LarsL
Verdi skrev:
LarsL skrev:Malus delen borde väl ligga kavar bilen liv ut om det ska vara rätt. Varför premiera gamla bilar?



Tanken är väl att bonus/malus ska stimulera miljövänligare alternativ vid nybilsköp. När den är 3 år gammal så är skadan redan skedd så att säga.

Att börja lägga jättehöga malus-skatter på gamla bilar är stötande. Vad ska de som inte har råd med nya bilar göra? Det är de som köper stora nya bränsletörstiga bilar vi vill komma åt. Inte fattigpensionärer...


Nu missförstod du nog mig. Min fråga var varför vi ska sänka skatten efter att bilen är 3 eller 7 år? Det drabbar ju ingen om den har samma skatt då som den hade som ny. Valet att köpa en sådan bil är ju fritt, det är ju inte så att vi höjer skatten på bilar som folk redan äger.

Skadan slutar ju inte efter 3 år utan pågår hela tiden till bilen skrotas så det är ju rimligt att fortsätta med skatten.

Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 14:52
av Alfa
LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:Malus delen borde väl ligga kavar bilen liv ut om det ska vara rätt. Varför premiera gamla bilar?



Tanken är väl att bonus/malus ska stimulera miljövänligare alternativ vid nybilsköp. När den är 3 år gammal så är skadan redan skedd så att säga.

Att börja lägga jättehöga malus-skatter på gamla bilar är stötande. Vad ska de som inte har råd med nya bilar göra? Det är de som köper stora nya bränsletörstiga bilar vi vill komma åt. Inte fattigpensionärer...


Nu missförstod du nog mig. Min fråga var varför vi ska sänka skatten efter att bilen är 3 eller 7 år? Det drabbar ju ingen om den har samma skatt då som den hade som ny. Valet att köpa en sådan bil är ju fritt, det är ju inte så att vi höjer skatten på bilar som folk redan äger.

Skadan slutar ju inte efter 3 år utan pågår hela tiden till bilen skrotas så det är ju rimligt att fortsätta med skatten.


Nja. Gamla bilar rullar mycket färre mil än nya bilar. Att ha en tio år gammal fossilbil och köra några hundratal mil per år orsakar ganska lite miljöskada i en livscykelanalys. Gamla bensin- och dieselbilar bör därför inte beskattas högt i onödan. Skatt tas redan ut på drivmedlet. Politiskt bör vi inte slå mot folk som har dålig ekonomi och köper gamla bilar. Viktigast är att påverka nybilsköpare. Har man råd att köpa ny bil så har man rimligtvis råd att köpa en elbil.

Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 15:02
av LarsL
Alfa skrev:
LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:Malus delen borde väl ligga kavar bilen liv ut om det ska vara rätt. Varför premiera gamla bilar?



Tanken är väl att bonus/malus ska stimulera miljövänligare alternativ vid nybilsköp. När den är 3 år gammal så är skadan redan skedd så att säga.

Att börja lägga jättehöga malus-skatter på gamla bilar är stötande. Vad ska de som inte har råd med nya bilar göra? Det är de som köper stora nya bränsletörstiga bilar vi vill komma åt. Inte fattigpensionärer...


Nu missförstod du nog mig. Min fråga var varför vi ska sänka skatten efter att bilen är 3 eller 7 år? Det drabbar ju ingen om den har samma skatt då som den hade som ny. Valet att köpa en sådan bil är ju fritt, det är ju inte så att vi höjer skatten på bilar som folk redan äger.

Skadan slutar ju inte efter 3 år utan pågår hela tiden till bilen skrotas så det är ju rimligt att fortsätta med skatten.


Nja. Gamla bilar rullar mycket färre mil än nya bilar. Att ha en tio år gammal fossilbil och köra några hundratal mil per år orsakar ganska lite miljöskada i en livscykelanalys. Gamla bensin- och dieselbilar bör därför inte beskattas högt i onödan. Skatt tas redan ut på drivmedlet. Politiskt bör vi inte slå mot folk som har dålig ekonomi och köper gamla bilar. Viktigast är att påverka nybilsköpare. Har man råd att köpa ny bil så har man rimligtvis råd att köpa en elbil.


Det drabbar denna bara om de väljer att köpa en 3 år gammal dieselbil istället för en 3 år gammal elbil.

Re: Malusskatt i 7 år sänker andrahandsvärdet dramatiskt

InläggPostat: 12 feb 2020 15:11
av Fredrik j
LarsL skrev:
Alfa skrev:
LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:Malus delen borde väl ligga kavar bilen liv ut om det ska vara rätt. Varför premiera gamla bilar?



Tanken är väl att bonus/malus ska stimulera miljövänligare alternativ vid nybilsköp. När den är 3 år gammal så är skadan redan skedd så att säga.

Att börja lägga jättehöga malus-skatter på gamla bilar är stötande. Vad ska de som inte har råd med nya bilar göra? Det är de som köper stora nya bränsletörstiga bilar vi vill komma åt. Inte fattigpensionärer...


Nu missförstod du nog mig. Min fråga var varför vi ska sänka skatten efter att bilen är 3 eller 7 år? Det drabbar ju ingen om den har samma skatt då som den hade som ny. Valet att köpa en sådan bil är ju fritt, det är ju inte så att vi höjer skatten på bilar som folk redan äger.

Skadan slutar ju inte efter 3 år utan pågår hela tiden till bilen skrotas så det är ju rimligt att fortsätta med skatten.


Nja. Gamla bilar rullar mycket färre mil än nya bilar. Att ha en tio år gammal fossilbil och köra några hundratal mil per år orsakar ganska lite miljöskada i en livscykelanalys. Gamla bensin- och dieselbilar bör därför inte beskattas högt i onödan. Skatt tas redan ut på drivmedlet. Politiskt bör vi inte slå mot folk som har dålig ekonomi och köper gamla bilar. Viktigast är att påverka nybilsköpare. Har man råd att köpa ny bil så har man rimligtvis råd att köpa en elbil.


Det drabbar denna bara om de väljer att köpa en 3 år gammal dieselbil istället för en 3 år gammal elbil.


Precis. Det drabbar den som inte har råd att välja.