Romson vill bygga bort biltrafiken

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Basunen »

"Vi ska flytta källan till ohälsan, det vill säga trafiken"
Källan till ohälsan är utsläppen, inte trafiken.
Vi kanske ska tala om för henne att det går att åka bil utan lokala utsläpp, verkar inte som hon vet det?
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av dstr »

Basunen skrev:
"Vi ska flytta källan till ohälsan, det vill säga trafiken"
Källan till ohälsan är utsläppen, inte trafiken.
Vi kanske ska tala om för henne att det går att åka bil utan lokala utsläpp, verkar inte som hon vet det?
Du orkade inte läsa hela artikeln?
Romson säger att stöd till kommuner och satsningar på övergången till elbilar kan bli aktuellt från regeringens sida för att skynda på utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av ironjack »

dstr skrev:
Romson säger att stöd till kommuner och satsningar på övergången till elbilar kan bli aktuellt från regeringens sida för att skynda på utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle.
Kan bli aktuellt?! Fortfarande bara kan bli? När ska de bestämma sig?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av EnTraktor »

För 10 år sedan tog det 30 min åka till jobbet
För 3 år sedan tog det 50 min åka till jobbet
I år tar det 80 min åka till jobbet

Så står den där pappskallen där och säger att vi inte ska bygga vägar?! Vad är det för djävla idiot som helst saknar verklighetsförankring?!
Är det bättre att bilarna står timme efter timme och spyr ut avgaser istället för att trafiken rullar? Och inte ens kollektivtrafiken fungerar. Tågen går sämre och sämre för varje åt.
I höst ska dessutom ett antal tågavgångar skäras ner och ett antal busslinjer läggas ner. Hur fan får Romson ihop detta? Hon borde deporteras till nått land långt långt bort.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Teslaspolen »

Miljörörelsen är helt packad med folk som inte förstår sig på hela bilden...
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Datordoktorn »

ironjack skrev:
dstr skrev:
Romson säger att stöd till kommuner och satsningar på övergången till elbilar kan bli aktuellt från regeringens sida för att skynda på utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle.
Kan bli aktuellt?! Fortfarande bara kan bli? När ska de bestämma sig?
Teslaspolen skrev:
Miljörörelsen är helt packad med folk som inte förstår sig på hela bilden...
De tänker inte så snabbt och inte blir det särskilt bra heller.....
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Stefan T »

Hon e en pappskalle och hycklare
Dom ser till att miljöförstöring ökar
Hon använder förbjuden färg på sin sin gamla skorv
Jag har för mig dom gjorde en undersökning vilka bilar dom olika riksdagsledamöterna hade för bilar så slutade det med att MPs var äldst och törstigast
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av bylund »

Stefan T skrev:
Hon e en pappskalle och hycklare
Dom ser till att miljöförstöring ökar
Hon använder förbjuden färg på sin sin gamla skorv
Jag har för mig dom gjorde en undersökning vilka bilar dom olika riksdagsledamöterna hade för bilar så slutade det med att MPs var äldst och törstigast
Det spelar ju rätt stor roll vilken körsträcka de har också. Det är ju dumt att byta ut en bil som knappt körs. Så l/mil säger inte så mycket utan att veta mil också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Jorma »

Jag känner en kille som har lite gamla bilar, bla. en Jaguar med double six motor som är ökänd för att dricka mycket bensin.
När han får frågan om den drar mycket, så blir svaret: "Nej, det brukar bli för 300 kr per år" :lol:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att vi inte ska bli politiska här på forumet. Inget parti i Sverige har en bra satsning på elbilar. Högern gjorde inget vettigt under sin tid. Trängselskatt tillkom för miljöbilar vilket är kasst. Och inte kommer det bli bättre med rödgrön röra heller. Nej vi behöver ha ett system som funkar oavsett srure. Miljö måste vara ett långsiktigt beslut som alla partier tillsammans behöver komma överens om
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Stefan T »

Jorma skrev:
Jag känner en kille som har lite gamla bilar, bla. en Jaguar med double six motor som är ökänd för att dricka mycket bensin.
När han får frågan om den drar mycket, så blir svaret: "Nej, det brukar bli för 300 kr per år" :lol:
Oftast brukar soppan vara en av dom billigare grejerna när man håller på med gamla bilar
Har några själv så jag vet
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Datordoktorn »

apkungen skrev:
Jag tycker att vi inte ska bli politiska här på forumet. Inget parti i Sverige har en bra satsning på elbilar. Högern gjorde inget vettigt under sin tid. Trängselskatt tillkom för miljöbilar vilket är kasst. Och inte kommer det bli bättre med rödgrön röra heller. Nej vi behöver ha ett system som funkar oavsett srure. Miljö måste vara ett långsiktigt beslut som alla partier tillsammans behöver komma överens om
+1
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av ovelundkvist »

+1!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Inget parti i Sverige har en bra satsning på elbilar.
Det har du rätt i, men eftersom många av oss här på forumet har ett miljöintresse är det lätt att bli provocerad av just Miljöpartiet som inte har någonting med miljö att göra, förutom att de lagt beslag på ordet "miljö". I övrigt driver de hårt avveckling av de minst farliga och minst klimatpåverkande kraftslaget, med ökad miljöförstöring och ökade dödsfall som resultat.

Miljöpartiet är ett traditionellt kommunistparti som samlat en klick konspirationsteoretiker.

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
apkungen skrev:
Inget parti i Sverige har en bra satsning på elbilar.
Det har du rätt i, men eftersom många av oss här på forumet har ett miljöintresse är det lätt att bli provocerad av just Miljöpartiet som inte har någonting med miljö att göra, förutom att de lagt beslag på ordet "miljö". I övrigt driver de hårt avveckling av de minst farliga och minst klimatpåverkande kraftslaget, med ökad miljöförstöring och ökade dödsfall som resultat.

Miljöpartiet är ett traditionellt kommunistparti som samlat en klick konspirationsteoretiker.

Jag brukar utgå ifrån att politiker gör motsatsen till vad de säger. Miljöpartister gör alltså saker som leder till sämre miljö, socialdemokrater gör saker som leder till fler socialfall, centerpartiet gör så att landsbygden utarmas osv. Tyvärr känns det som min utgångspunkt stämmer oftare än den är fel. Alla politiker kanske inte gör sakerna medvetet men det är väl som med de 10 budorden, de togs inte fram för att de troende följde dem utan tvärtom för att de troende inte följde dem...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av LarsL »

EnTraktor skrev:
För 10 år sedan tog det 30 min åka till jobbet
För 3 år sedan tog det 50 min åka till jobbet
I år tar det 80 min åka till jobbet

Så står den där pappskallen där och säger att vi inte ska bygga vägar?! Vad är det för djävla idiot som helst saknar verklighetsförankring?!
Är det bättre att bilarna står timme efter timme och spyr ut avgaser istället för att trafiken rullar? Och inte ens kollektivtrafiken fungerar. Tågen går sämre och sämre för varje åt.
I höst ska dessutom ett antal tågavgångar skäras ner och ett antal busslinjer läggas ner. Hur fan får Romson ihop detta? Hon borde deporteras till nått land långt långt bort.
+1
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
apkungen skrev:
Inget parti i Sverige har en bra satsning på elbilar.
Det har du rätt i, men eftersom många av oss här på forumet har ett miljöintresse är det lätt att bli provocerad av just Miljöpartiet som inte har någonting med miljö att göra, förutom att de lagt beslag på ordet "miljö". I övrigt driver de hårt avveckling av de minst farliga och minst klimatpåverkande kraftslaget, med ökad miljöförstöring och ökade dödsfall som resultat.

Miljöpartiet är ett traditionellt kommunistparti som samlat en klick konspirationsteoretiker.

+1
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Jag brukar utgå ifrån att politiker gör motsatsen till vad de säger. Miljöpartister gör alltså saker som leder till sämre miljö, socialdemokrater gör saker som leder till fler socialfall, centerpartiet gör så att landsbygden utarmas osv.
Men... men... men.. med din definition skulle ju Sverigedemokraternas politik leda till mindre demokrati i Sverige? :)

Folkpartiet liberalerna har iallafall övergivit liberalismen. Plötsligt var en röst på dem en röst på Jonas Sjöstedts kommunistpolitik.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Jag tycker att vi inte ska bli politiska här på forumet.
Jag tycker att man ska få lov att prata politik i en tråd som handlar om politik.
Politik har ju faktiskt stor påverkan på vad vi brinner för - se bara på Norge där det snart är lika vanligt med Teslor som det är med Volvobilar i Sverige. Det är bara med politik vi kan få till en lika snabb ändring i Sverige som man fått i Norge och det är den lilla norska bilföreningen "elbilföreningen" som genom politik lyckats få till de fantastiska elbilsfördelar som finns där.

Om man inte vill delta i en politiktråd kan man ju undvika den.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
apkungen skrev:
Jag tycker att vi inte ska bli politiska här på forumet.
Jag tycker att man ska få lov att prata politik i en tråd som handlar om politik.
Politik har ju faktiskt stor påverkan på vad vi brinner för - se bara på Norge där det snart är lika vanligt med Teslor som det är med Volvobilar i Sverige. Det är bara med politik vi kan få till en lika snabb ändring i Sverige som man fått i Norge och det är den lilla norska bilföreningen "elbilföreningen" som genom politik lyckats få till de fantastiska elbilsfördelar som finns där.

Om man inte vill delta i en politiktråd kan man ju undvika den.
+1
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Franz »

Herr X skrev:
apkungen skrev:
Jag tycker att vi inte ska bli politiska här på forumet.
Jag tycker att man ska få lov att prata politik i en tråd som handlar om politik.
Politik har ju faktiskt stor påverkan på vad vi brinner för - se bara på Norge där det snart är lika vanligt med Teslor som det är med Volvobilar i Sverige. Det är bara med politik vi kan få till en lika snabb ändring i Sverige som man fått i Norge och det är den lilla norska bilföreningen "elbilföreningen" som genom politik lyckats få till de fantastiska elbilsfördelar som finns där.

Om man inte vill delta i en politiktråd kan man ju undvika den.
Lite grann får man nog ändå acceptera att vare sig vi vill eller inte så har ju TCS ett syfte att främja både Tesla- och elbilsanvändandet. Det är inte partipolitik men både sajten och forumet handlar ju faktiskt om elbilspolitik. Dock bör vi ju vara så pragmatiska att vi så mycket som möjligt respekterar varandra och är medvetna om att vi med stor sannolikhet har väldigt el- och miljö-medvetna forummedlemmar med röstrepresentation bland åtminstone samtliga riksdagspartier.

D.v.s. jag tycker att den här tråden har ett existensberättigande men inläggen bör vara extra sakliga här om vi skall ha möjlighet att fortsätta kunna ha den här sortens trådar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Herr X »

Franz skrev:
D.v.s. jag tycker att den här tråden har ett existensberättigande men inläggen bör vara extra sakliga här om vi skall ha möjlighet att fortsätta kunna ha den här sortens trådar.
Samtidigt upplever jag att de som diskuterar här är välutbildade och duktiga på att föra sig, så det är ingen anledning att tro att vi hux flux ska få ett sådant osakligt och mobbande debatterande som exempelvis Aftonbladets kultursidor sysslar med.
För att inte tala om de lika vidriga dreven i kvällspressen och på Twitter. Ibland funderar jag på vad som hänt i Sverige. Det är hemskt att ta del av.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av G F »

Det är nog bäst att i så fall skapa en ny flik "Politik" här under "Allmänt", eller vad tycker du Tibor :?:

Så kan den här tråden o liknande flytta dit. Ingen behöver vara rädd för att vädra sina åsikter i den fliken. För de som inte vill läsa om våra politiska åsikter kan då helt enkelt välja att hoppa över den fliken. Så blir alla nöjda,,,eller :?

För under "Miljö" vill skulle jag helst hitta trådar som, nån som vill dela med sej om ett smart sätt att minska våra avtryck på. Eller nyheter om tekniska mackapärer som kan rädda planeten o så.
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 2 gång.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av joel80 »

Så länge respekten för andras åsikter (även om man inte håller med dem) hålls uppe tycker jag det funkar med politik i ett forum.

Det är väl lite på gränsen här ändå då vissa uttrycker sitt missnöje med vissa partier i rätt starka ordalag. Respektera de som inte tycker likadant genom att inte "förtala" vare sig partierna eller politiker.
Sakliga kritiska åsikter är en annan sak.

Tror det kan funka så länge man tänker på att vi alla är personer bakom användarnamnen...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Herr X »

Jag har verkligen lust att crowdsourca fram "det optimala elbilsprogrammet" för det miljömedvetna politiska partiet (vilket det än må vara). Har lite erfarenheter från Norge, bland annat att man inte ska ge statliga subventioner till elbilsköpare utan istället arbeta med miljöavgifter (och uteblivna sådana).

Problemet är nämligen jantelagen och att vissa missunnsamma norrmän ser rött när "de rikaste får sina Teslor subventionerade av staten". Problemet med miljöavgifter är att det blir alltför tungt för fossilbilsköparna att nu få jättetunga CO2-skatter som över natten dubblerar bilens pris. Det tål att grubblas över hur vi ska få ett system som inte upplevs orättvist men är tillräckligt effektivt för att många från alla samhällsklasser ska ta steget över och köpa elbil istället för fossilbrännare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar