Romson vill bygga bort biltrafiken

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av joel80 »

Vill man gynna nyförsäljningen av t.ex elbilar är en effektiv väg att gå att ge bra förutsättningar för leasing och företag... Då det ju är förmånsbilar och sånt som driver på nybilsförsäljningen.

Vi såg ju hur t.ex fördelarna skattemässigt med etanolbilar fungerade.. Och hur det totalt försvunnit när man tagit bort fördelarna.

Att höja momsen på nybilsförsäljning tror jag inte ger så himla stor skillnad.. I allafall om man inte samtidigt ändrar hur momsen får dras av. Får man fortfarande dra av halva momsen blir en 5% höjning av momsen endast 2.5% i kostnad för företagen. 10kkr för en bil i 400000kr-klassen. Det behövs nog större förändringar och morötter tror jag..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av mickeisol »

danni skrev:
Jag tycker i och för sig att det är helt rätt att lägga skatten på bränslet. Då beskattar man de faktiska utsläppen, vilket tar hänsyn till faktorer som annars är svåra att få med (som vad bilarna drar i verkligheten till skillnad från på pappret, och hur långt bilarna körs). Det är dessutom ett teknikneutralt sätt att gynna alternativa bränslen baserat på deras faktiska utsläpp (genom att olika bränslen beskattas olika beroende på hur miljöpåverkande de är). Mycket bättre än mer generella och trubbiga åtgärder.
Ja har man alternativa sätt att ta sig fram på så tycker jag att det är ok, men vi i norrlands inland blir ju plågade som inte har tunnelbana etc.
Sen för att få mera elbilar ut på vägarna så ser man ju hur norge lyckas bra.
Själv skiter jag numera för egen del i vad bensin och diesel kostar (har kört nästan 1000mil i teslan sen 17 juni och när jag tittar närmare på elräkningen och drar bort skatteavdraget för solceller så får jag lite betalt för att köra elbil (det är numera dyrt att ladda på supercharger, vilken ironi)) kör så lite med dom andra fordonen.

Om inte tesla har funnits så har nog inte dom andra biltillverkarna blivit sporrade att få ut elbilar, så nu tror jag inte det har någon betydelse vad politikerna hittar på.
Cristian königsegg har nog rätt i det han tror: "2020 kommer 8 av 10 nybilförsäljning att vara elektriska oavsett vad politikerna gör"
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av mickeisol »

joel80 skrev:
Vill man gynna nyförsäljningen av t.ex elbilar är en effektiv väg att gå att ge bra förutsättningar för leasing och företag... Då det ju är förmånsbilar och sånt som driver på nybilsförsäljningen.

Vi såg ju hur t.ex fördelarna skattemässigt med etanolbilar fungerade.. Och hur det totalt försvunnit när man tagit bort fördelarna.

Att höja momsen på nybilsförsäljning tror jag inte ger så himla stor skillnad.. I allafall om man inte samtidigt ändrar hur momsen får dras av. Får man fortfarande dra av halva momsen blir en 5% höjning av momsen endast 2.5% i kostnad för företagen. 10kkr för en bil i 400000kr-klassen. Det behövs nog större förändringar och morötter tror jag..
En enkel grej för företag borde ju vara att elbilar får räknas som vilket elhandverktyg som helst, om momsen är borta (gynnar privatpersoner med 20 procent billigare).
Och att man skriver av en elbil på minst 4 år och att den räknas som ett verktyg utan att ha något förmånsvärde alls :) .

Och är egentligen ingen skillnad mot att köpa en tung skåpbil med vikt mellan 3,5 till 10ton förutom momsen som ändå är avdragsgill

Men för miljön vore det ju bättre att företagarna köper elbilar istället (om nu den politiska viljan fanns på riktigt).
Senast redigerad av mickeisol, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av LarsL »

mickeisol skrev:
Ja miljöpartiet är korkade, stod och trakasserade dom inför valet.
Höja skatten på bensin/diesel, får ju inte biltillverkarna att göra exvis rena elbilar. däremot så försvårar man för dom som bor i glesbygd och måste använda bilen som pendling.
Sänk istället bränsle skatten med 50öre (symbolisk gest).
Höj däremot momsen på nya bilar som bara kan gå på bensin och diesel (till 30% kanske), drabbar ju bara dom som har så gott ställt att dom kan köpa nya bilar.
Ta bort momsen helt på bilar som inte kan gå på bensin eller diesel (i praktiken elbilar). Skulle ju göra exvis tesla än mer tillgänglig och 100 miles bilarna.
Ju snabbare skulle ju en begagnat marknad börja öppna upp så att folk som måste pendla och har begränsade ekonomiska resurser kunna börja köpa exvis elbilar.

Ett ytterligare exempel på miljöpartiets intelligens är ju deras förslag på att höja skatt på handelsgödsel, för att minska användandet.
Ja med ett lantbruk som inte klarar konkurrensen redan idag så det kommer ju att funka bra, när lantbrukarna är borta så minskar ju användningen av handelsgödsel :o .

Och att styra över till ekologisk odling innebär att man måste köra mera traktor över större arealer (och nedlagda arealer finns ju så just det är ju inget problem).
Men då kommer straffet från miljöpartiet i form av högre kostnader på drivmedel.
Ser inte ljust ut för sveriges lantbrukare.
++

Helt rätt! Och så skulle det bli om det fanns fler väljare på landet än i stan.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av G F »

Kort om Momsen, vi får inte ha fler momsklasser äv vi redan har, i så fall måste vi lämna EU (fast 0% för elbilar är en av de vi får använda).

Jag tycker att det är ett bra utspel från miljöpartiet, men att Åsa är kass hon borde de byta ut. Många som skriver i tråden verkar inte ha läst hela artikeln. http://www.dn.se/nyheter/sverige/romson ... -staderna/
Det handlar om att det är livsfarligt med avgaser och att vi måste lösa transporter på annat vis än med kolväte utsläpp. Elbilar är ett exempel på lösning som nämns i artikeln. Många här klagar på att Miljöpartiet inte gör något, men vilket annat parti skulle få för sej att sticka ut hakan så här? Jag skulle kunna tänka mej den här typen av kommentarer på dvs andra forum men knappast på ett elbils dito. :o

Borde inte vi vara för en avgasfri miljö i ett Sverige baserat på elektriska transporter? ;)
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 2 gång.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av joel80 »

Att "gnälla" över att bensinpriserna går upp 50 öre för att man bor på landet ser jag som lite skevt. (Bor själv en bit utanför stan, och jobbar mycket ca 16 mil från hemmet.) I kostnaderna för att ta mig från hem till arbeten är bränslepriset rätt litet. Den bil jag kör nu kostar ca 35-40kr/milen att köra... Av det ligger 8-9kr på bränsle. (Drar 0.6l/mil... Diesel)
En höjning på 50 öre per liter gör egentligen nada.. Det handlar om ca 75kr i månaden. (Räknar på 3000mil/år)

Kollar jag tillbaka på när jag fick körkort (1999) och bensinpriset då samt förbrukningen per mil på en vanlig bil betalade jag mer per mil då.. Och det räknat utan att ta hänsyn till inflationen! Priset på fossila bränslen har inte följt prisutvecklingen i det här landet.. Samtidigt drar bilarna betydligt mindre.

Det jag sparar in på att inte bo i en storstad är så enormt mkt mer än vad även en fördubbling av soppa-priset skulle göra.. Tänk bara huspriset och lånet... Och maten är billigare i affären... Försäkringar är dyrare.. Parkeringskostnader... (Jag har bott 10 år i Sthlm.. Det mesta är dyrare.)
Jag tycker man ska måna om landsbygden.. Men att göra det genom att ha ett lågt bränslepris är fel väg (det gynnar ju då även alla suv-ägare i storstan). Se till att t.ex hålla uppe samhällsservicen på mindre orter istället..

Alla behöver inte hålla med.. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av mickeisol »

G F skrev:
Kort om Momsen, vi får inte ha fler momsklasser äv vi redan har, i så fall måste vi lämna EU (fast 0% för elbilar är en av de satser vi år använda).

Jag tycker att det är ett bra utspel från miljöpartiet, men att Åsa är kass hon borde de byta ut. Många som skriver i tråden verkar inte ha läst hela artikeln. http://www.dn.se/nyheter/sverige/romson ... -staderna/
Det handlar om att det är livsfarligt med avgaser och att vi måste lösa transporter på annat vis än med kolväte utsläpp. Elbilar är ett exempel på lösning som nämns i artikeln. Många här klagar på att Miljöpartiet inte gör något, men vilket annat parti skulle få för sej att sticka ut hakan så här? Jag skulle kunna tänka mej den här typen av kommentarer på dvs andra forum men knappast på ett elbils dito. :o

Borde inte vi vara för en avgiftsfri miljö i ett Sverige baserat på elektriska transporter? ;)
"Borde inte vi vara för en avgiftsfri miljö i ett Sverige baserat på elektriska transporter?", eller en giftfri :D .

Målet är vi nog alla överens om och miljöpartiet vill nog egentligen väl, men dom är inte nog listiga för att komma fram till målet.
Det gäller ju att få dom som köper bilar ett vilja välja elbilar och nu finns tack och lov tesla så om dom lyckas fortsätta som dom har börjat så kommer vi att nå målet.
Utan tesla så har vanliga biltillverkarna struntat i hur mycket vi har höjt skatterna på bensin eller diesel, för att det inte finns några andra vettiga bilar att välja på.
så det har bara varit att betala och se glad ut (ja staten får ju in pengarna i statskassan och det kanske det som är viktigast, miljön är bara ett svepskäl).
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av mickeisol »

joel80 skrev:
Att "gnälla" över att bensinpriserna går upp 50 öre för att man bor på landet ser jag som lite skevt. (Bor själv en bit utanför stan, och jobbar mycket ca 16 mil från hemmet.) I kostnaderna för att ta mig från hem till arbeten är bränslepriset rätt litet. Den bil jag kör nu kostar ca 35-40kr/milen att köra... Av det ligger 8-9kr på bränsle. (Drar 0.6l/mil... Diesel)
En höjning på 50 öre per liter gör egentligen nada.. Det handlar om ca 75kr i månaden. (Räknar på 3000mil/år)

Kollar jag tillbaka på när jag fick körkort (1999) och bensinpriset då samt förbrukningen per mil på en vanlig bil betalade jag mer per mil då.. Och det räknat utan att ta hänsyn till inflationen! Priset på fossila bränslen har inte följt prisutvecklingen i det här landet.. Samtidigt drar bilarna betydligt mindre.

Det jag sparar in på att inte bo i en storstad är så enormt mkt mer än vad även en fördubbling av soppa-priset skulle göra.. Tänk bara huspriset och lånet... Och maten är billigare i affären... Försäkringar är dyrare.. Parkeringskostnader... (Jag har bott 10 år i Sthlm.. Det mesta är dyrare.)
Jag tycker man ska måna om landsbygden.. Men att göra det genom att ha ett lågt bränslepris är fel väg (det gynnar ju då även alla suv-ägare i storstan). Se till att t.ex hålla uppe samhällsservicen på mindre orter istället..

Alla behöver inte hålla med.. ;)
Nej jag håller egentligen med, det är en förmån att bo på landet, den där 50 öringen är ju bara för att miljöpartiet får ju alltid stryk i debatterna med argumenten om dom fattiga landsbygdsborna, jag har egentligen sympatier med miljöpartiet, men dom är ju inte smarta.

Bor själv på landsbygd och nu med elbil med anständig räckvidd så är det än mer främmande att bo i stan, men jag tycker synd om bönderna (främst mjölkbönderna) som blir kringrända med avgifter och pålagor och sen inte klarar konkurensen med övriga europa.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av joel80 »

Att svenska mjölkböder effektivt håller på att utrotas är en katastrof i sig! Jag betalar gärna nån krona mer per liter för svensk mjölk även om det faktiskt får större inverkan på vår familjs ekonomi än om soppan höjs 50 öre. :) Går åt nästan 3l mjölk per dag här hemma när det är som värst! Haha.. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Romson vill bygga bort biltrafiken

Inlägg av Franz »

G F skrev:
Kort om Momsen, vi får inte ha fler momsklasser äv vi redan har, i så fall måste vi lämna EU (fast 0% för elbilar är en av de vi får använda).

Jag tycker att det är ett bra utspel från miljöpartiet, men att Åsa är kass hon borde de byta ut. Många som skriver i tråden verkar inte ha läst hela artikeln. http://www.dn.se/nyheter/sverige/romson ... -staderna/
Det handlar om att det är livsfarligt med avgaser och att vi måste lösa transporter på annat vis än med kolväte utsläpp. Elbilar är ett exempel på lösning som nämns i artikeln. Många här klagar på att Miljöpartiet inte gör något, men vilket annat parti skulle få för sej att sticka ut hakan så här? Jag skulle kunna tänka mej den här typen av kommentarer på dvs andra forum men knappast på ett elbils dito. :o

Borde inte vi vara för en avgasfri miljö i ett Sverige baserat på elektriska transporter? ;)
Jag tror alla här är med om avgaser inte är bra. Det tas även upp om problemen med buller i artikeln. Som nämns är elbilar en av lösningarna men sedan tar det liksom lite stopp. Jag tror att i stort sett alla som är aktiva i det här forumet ser att elbilar löser både avgas- och bullerproblematiken i stan. Om man vill genomföra åtgärder som inskränker folks möjlighet att använda en elbil så är man fel ute tycker jag. Ett sådant här citat får liksom inte ens förekomma ifall man skall vara trovärdig:
– Vi ska inte flytta människor. Vi ska byta ut källan till ohälsan, det vill säga trafiken. En bilsnål stadsplanering är det viktigaste sättet att minska utsläppen på, säger Åsa Romson.
De flesta kommer säkert ihåg problemen med freonutsläpp vilket gav hål i ozonlagret. Frysar, kylskåp och sprayflaskor identifierades snabbt till stora bovar varpå kyl- respektive drivgas byttes ut. Tänk om man hade, när kylskåp utan freon hade börjat säljas, föreslagit att man skulle ha en generell skatt på alla kylskåp eller att förslag om restriktioner i matbutiken, så att folk inte skulle kunna köpa så mycket varor att de behövde stora kylskåp, hade presenterats. Den som hade kommit med sådana förslag hade blivit idiotförklarad på stört.

En av de stora fördelarna med Teslan är att den mycket möjliggör en bekväm livsstil med idag nära och i framtiden helt förnybar framdrivning och möjlig återvinning av fordon+batteri. Att kunna äta kakan och har den kvar är svårslaget och helt klart en av anledningarna till att jag köpt en Model S.
Driver sajten Car.info
Skriv svar