Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 25 feb 2020 08:02

Såg ni igår, Vetenskapens Värld, Giftet i luften på SVT kl20.00?

Giftet i luften. Osynliga i luften finns de: föroreningarna som dödar tusentals människor varje dag. Ny forskning visar hur mikroskopiska luftföroreningar kan ta sig in i oss och skada våra hjärnor.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 25 feb 2020 12:56

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav elbilist Headline » 25 feb 2020 13:04

Teslaspolen skrev:https://www.svtplay.se/video/25693852/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-32-giftet-i-luften

Ojoj, deppigt. Dags att flytta ut på landet!
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Headline
elbilist

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 25 feb 2020 13:10

Headline skrev:
Teslaspolen skrev:https://www.svtplay.se/video/25693852/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-32-giftet-i-luften

Det är fint här ute. Välkommen! :)
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare Jerker » 25 feb 2020 13:32

Teslaspolen skrev:
Headline skrev:

Det är fint här ute. Välkommen! :)

Ja, självklart bor man och jobbar på landet! ;)
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist mati » 25 feb 2020 14:06

Det känns ju inte direkt som någon nyhet det där. Men bra att man lyfter fram det lite mer vetenskapligt.
Bor man på landet så har man en känsligare näsa. Jag har blivit superkänslig när det gäller avgaslukt. Det finns inte många bilar här men när jag går med hundarna utmed vägen och det kommer en bil så börjar det klia på tungan så fort jag andas in. Den där metalliska smaken som de pratar om känner jag mycket väl igen. Det är jätteäckligt och absolut inte inbillning eller så. Det är inte riktigt lika påtagligt när jag befinner mig i en stad bland många bilar, jag antar att man på något sätt vänjer sig vid den allmänt sämre luften. Stadsbor märker ju i regel inte att de bor i en gaskammare. Det är ungefär samma sak som med buller. Att det inte är tyst i en stad märker man först när man är på ett ställe där det verkligen är tyst.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 25 feb 2020 16:14

När jag bodde i Stockholm, och spenderat sommaren på Öland, så var det väldigt påtagligt hur full av avgaser luften var när man kom tillbaka till stan. Man vande sig snabbt dock.
Men det var en stor anledning till att jag lämnade stan.
Jag cyklade överallt och behövde ingen medicinering när jag flyttade dit. Men efter 7 år behövde jag nästan maxdos av den kraftigaste astmamedicinen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav elbilist Headline » 25 feb 2020 16:19

mati skrev:Det känns ju inte direkt som någon nyhet det där. Men bra att man lyfter fram det lite mer vetenskapligt.
Bor man på landet så har man en känsligare näsa. Jag har blivit superkänslig när det gäller avgaslukt. Det finns inte många bilar här men när jag går med hundarna utmed vägen och det kommer en bil så börjar det klia på tungan så fort jag andas in. Den där metalliska smaken som de pratar om känner jag mycket väl igen. Det är jätteäckligt och absolut inte inbillning eller så. Det är inte riktigt lika påtagligt när jag befinner mig i en stad bland många bilar, jag antar att man på något sätt vänjer sig vid den allmänt sämre luften. Stadsbor märker ju i regel inte att de bor i en gaskammare. Det är ungefär samma sak som med buller. Att det inte är tyst i en stad märker man först när man är på ett ställe där det verkligen är tyst.

Håller med, har blivit mycket känsligare. Använder inte parfymerade produkter längre vilket har resulterat i att jag reagerar ganska (negativt) kraftigt på parfymer tex.

En annan klassiker är numera när man ser en fin gammal bil, "kolla en Amazon!" Jag kör om eller håller undan, det luktar ju för jävligt till en gräns att jag käner starkt obehag. Förr älskade jag doften av tvåtaktare, inte lika mycket längre.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Headline
elbilist

Inläggav Niklas Z » 25 feb 2020 16:26

Om fler insåg att avgaser från trafiken dödar fler än vad som dör i trafikolyckor kanske acceptansen för elbilar skulle vara större.
Beställt Model 3 LR, blå med vit inredning. Leveransdatum 2 juli, 23 juli, 8 augusti, 2 september, 15 september, 23 september 26 september.
Niklas Z

Referralkod: niklas42449

Inläggav elbilist mati » 25 feb 2020 16:29

Headline skrev:En annan klassiker är numera när man ser en fin gammal bil, "kolla en Amazon!" Jag kör om eller håller undan, det luktar ju för jävligt till en gräns att jag käner starkt obehag. Förr älskade jag doften av tvåtaktare, inte lika mycket längre.

Visst är det så. Förr i tiden funderade man aldrig över hur mycket det luktade från bilarna. Idag tycker jag att alla bilar stinker, fast de luktar säkert mindre än vad bilarna gjorde förr. Och när man råkar hamna i närheten av en gammal bil, som inte har någon vettig avgasrening, så undrar man verkligen hur man kunde stå ut med detta. Att förbränningsmotorn överhuvudtaget kunde bli så populär är en gåta för mig.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Nästa

Återgå till Miljö