Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av Zalman3 »

Såg ni igår, Vetenskapens Värld, Giftet i luften på SVT kl20.00?
Giftet i luften. Osynliga i luften finns de: föroreningarna som dödar tusentals människor varje dag. Ny forskning visar hur mikroskopiska luftföroreningar kan ta sig in i oss och skada våra hjärnor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av Headline »

Ojoj, deppigt. Dags att flytta ut på landet!
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av Teslaspolen »

Headline skrev:
Ojoj, deppigt. Dags att flytta ut på landet!
Det är fint här ute. Välkommen! :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Headline skrev:
Ojoj, deppigt. Dags att flytta ut på landet!
Det är fint här ute. Välkommen! :)
Ja, självklart bor man och jobbar på landet! ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av mati »

Det känns ju inte direkt som någon nyhet det där. Men bra att man lyfter fram det lite mer vetenskapligt.
Bor man på landet så har man en känsligare näsa. Jag har blivit superkänslig när det gäller avgaslukt. Det finns inte många bilar här men när jag går med hundarna utmed vägen och det kommer en bil så börjar det klia på tungan så fort jag andas in. Den där metalliska smaken som de pratar om känner jag mycket väl igen. Det är jätteäckligt och absolut inte inbillning eller så. Det är inte riktigt lika påtagligt när jag befinner mig i en stad bland många bilar, jag antar att man på något sätt vänjer sig vid den allmänt sämre luften. Stadsbor märker ju i regel inte att de bor i en gaskammare. Det är ungefär samma sak som med buller. Att det inte är tyst i en stad märker man först när man är på ett ställe där det verkligen är tyst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av taliz »

När jag bodde i Stockholm, och spenderat sommaren på Öland, så var det väldigt påtagligt hur full av avgaser luften var när man kom tillbaka till stan. Man vande sig snabbt dock.
Men det var en stor anledning till att jag lämnade stan.
Jag cyklade överallt och behövde ingen medicinering när jag flyttade dit. Men efter 7 år behövde jag nästan maxdos av den kraftigaste astmamedicinen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av Headline »

mati skrev:
Det känns ju inte direkt som någon nyhet det där. Men bra att man lyfter fram det lite mer vetenskapligt.
Bor man på landet så har man en känsligare näsa. Jag har blivit superkänslig när det gäller avgaslukt. Det finns inte många bilar här men när jag går med hundarna utmed vägen och det kommer en bil så börjar det klia på tungan så fort jag andas in. Den där metalliska smaken som de pratar om känner jag mycket väl igen. Det är jätteäckligt och absolut inte inbillning eller så. Det är inte riktigt lika påtagligt när jag befinner mig i en stad bland många bilar, jag antar att man på något sätt vänjer sig vid den allmänt sämre luften. Stadsbor märker ju i regel inte att de bor i en gaskammare. Det är ungefär samma sak som med buller. Att det inte är tyst i en stad märker man först när man är på ett ställe där det verkligen är tyst.
Håller med, har blivit mycket känsligare. Använder inte parfymerade produkter längre vilket har resulterat i att jag reagerar ganska (negativt) kraftigt på parfymer tex.

En annan klassiker är numera när man ser en fin gammal bil, "kolla en Amazon!" Jag kör om eller håller undan, det luktar ju för jävligt till en gräns att jag käner starkt obehag. Förr älskade jag doften av tvåtaktare, inte lika mycket längre.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av Niklas Z »

Om fler insåg att avgaser från trafiken dödar fler än vad som dör i trafikolyckor kanske acceptansen för elbilar skulle vara större.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av mati »

Headline skrev:
En annan klassiker är numera när man ser en fin gammal bil, "kolla en Amazon!" Jag kör om eller håller undan, det luktar ju för jävligt till en gräns att jag käner starkt obehag. Förr älskade jag doften av tvåtaktare, inte lika mycket längre.
Visst är det så. Förr i tiden funderade man aldrig över hur mycket det luktade från bilarna. Idag tycker jag att alla bilar stinker, fast de luktar säkert mindre än vad bilarna gjorde förr. Och när man råkar hamna i närheten av en gammal bil, som inte har någon vettig avgasrening, så undrar man verkligen hur man kunde stå ut med detta. Att förbränningsmotorn överhuvudtaget kunde bli så populär är en gåta för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av Syncronauten »

Jag har en tanke att man skulle köpa upp bilar i trafik med dålig avgasrening och skrota dem, finns en del volvo 240 och 740 som går som vardagsbilar häromkring som jag stör mig på. Gäller bara att göra det försiktigt i smyg så inte priserna skenar. Övervägde faktisk att göra det istället för att lägga pengarna på elbil men egot segrade.

Är rätt intresant hur man kan byta åsikt, körde länge runt i en vw syncro buss från 88 med slut motor och den drog 1,8l/mil på slutet och den luktade förståss förfärligt. Jag tyckte det var billigt jämfört med nyare bil då som tur var tog motorn helt slut tillslut.
Fint att man kan ändra sig :)

De pratar om väldigt små partiklar i programmet, kan det vara så att det är partikelfiltren som skapar dessa när dom bränns ur med jämna mellanrum? Någonstans måsste ju skiten ta vägen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av mati »

Syncronauten skrev:
De pratar om väldigt små partiklar i programmet, kan det vara så att det är partikelfiltren som skapar dessa när dom bränns ur med jämna mellanrum? Någonstans måsste ju skiten ta vägen.
Ja, så är det. Partikelfiltren tar visserligen bort största andelen partiklar när man tittar på vikten. Men mängden ökar och partiklarna blir mycket mindre. Bra på papperet, dåligt för djur och natur. Dessutom är även nyare bensinbilar partikelbovar eftersom de kör med allt högre kompression i motorerna för att få ner förbrukningen. De blir lite som dieslar då. Det pratas dock inte så mycket om. Vad jag förstår så vore det relativt enkelt att få bort partiklarna från bensinbilarna genom att utrusta dem med partikelfilter. Men det görs inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av Gustafsson »

Vore intressant att veta hur kupefiltren i bilarna hanterar dessa mikropartiklar. Killgissar att Teslas HEPA filter är effektivt tex.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av LasseTM »

Jag har ju svårt att tycka synd om Matthew med astma i den dokumentären ca 15min in när hans föräldrar kör en pickup, visst är inte han kanske problemet utan hans föräldrar men kan de inte sälja sin kära pickup för sonens skull så har man förbrukat sin rätt att klaga.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av dd88 »

LasseTM skrev:
Jag har ju svårt att tycka synd om Matthew med astma i den dokumentären ca 15min in när hans föräldrar kör en pickup, visst är inte han kanske problemet utan hans föräldrar men kan de inte sälja sin kära pickup för sonens skull så har man förbrukat sin rätt att klaga.
Med den inställning så är det svårt för någon att klaga då väldigt få individer är konsekventa i sin miljömedvetenhet. Man får helt enkelt bestämma sig om "alla ska göra något" är tillräckligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

Inlägg av LasseTM »

dd88 skrev:
LasseTM skrev:
Jag har ju svårt att tycka synd om Matthew med astma i den dokumentären ca 15min in när hans föräldrar kör en pickup, visst är inte han kanske problemet utan hans föräldrar men kan de inte sälja sin kära pickup för sonens skull så har man förbrukat sin rätt att klaga.
Med den inställning så är det svårt för någon att klaga då väldigt få individer är konsekventa i sin miljömedvetenhet. Man får helt enkelt bestämma sig om "alla ska göra något" är tillräckligt.
Så är det ju absolut, men här är det en nära relation från avgasröret på föräldrarnas bil till Matthews mun 4-5m skulle jag gissa.
Det är ju mera avlägset att se kopplingen tex köttkonsumtion och hur det påverkar miljön än när sonen får astma av bilar och själv har du en bil som förmodligen dricker 1 liter milen om ens det stoppar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar