Sida 2 av 2

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

InläggPostat: 25 feb 2020 21:01
av Syncronauten
Jag har en tanke att man skulle köpa upp bilar i trafik med dålig avgasrening och skrota dem, finns en del volvo 240 och 740 som går som vardagsbilar häromkring som jag stör mig på. Gäller bara att göra det försiktigt i smyg så inte priserna skenar. Övervägde faktisk att göra det istället för att lägga pengarna på elbil men egot segrade.

Är rätt intresant hur man kan byta åsikt, körde länge runt i en vw syncro buss från 88 med slut motor och den drog 1,8l/mil på slutet och den luktade förståss förfärligt. Jag tyckte det var billigt jämfört med nyare bil då som tur var tog motorn helt slut tillslut.
Fint att man kan ändra sig :)

De pratar om väldigt små partiklar i programmet, kan det vara så att det är partikelfiltren som skapar dessa när dom bränns ur med jämna mellanrum? Någonstans måsste ju skiten ta vägen.

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

InläggPostat: 26 feb 2020 06:48
av mati
Syncronauten skrev:De pratar om väldigt små partiklar i programmet, kan det vara så att det är partikelfiltren som skapar dessa när dom bränns ur med jämna mellanrum? Någonstans måsste ju skiten ta vägen.

Ja, så är det. Partikelfiltren tar visserligen bort största andelen partiklar när man tittar på vikten. Men mängden ökar och partiklarna blir mycket mindre. Bra på papperet, dåligt för djur och natur. Dessutom är även nyare bensinbilar partikelbovar eftersom de kör med allt högre kompression i motorerna för att få ner förbrukningen. De blir lite som dieslar då. Det pratas dock inte så mycket om. Vad jag förstår så vore det relativt enkelt att få bort partiklarna från bensinbilarna genom att utrusta dem med partikelfilter. Men det görs inte.

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

InläggPostat: 26 feb 2020 07:43
av Gustafsson
Vore intressant att veta hur kupefiltren i bilarna hanterar dessa mikropartiklar. Killgissar att Teslas HEPA filter är effektivt tex.

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

InläggPostat: 26 feb 2020 08:59
av LasseTM
Jag har ju svårt att tycka synd om Matthew med astma i den dokumentären ca 15min in när hans föräldrar kör en pickup, visst är inte han kanske problemet utan hans föräldrar men kan de inte sälja sin kära pickup för sonens skull så har man förbrukat sin rätt att klaga.

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

InläggPostat: 26 feb 2020 09:08
av dd88
LasseTM skrev:Jag har ju svårt att tycka synd om Matthew med astma i den dokumentären ca 15min in när hans föräldrar kör en pickup, visst är inte han kanske problemet utan hans föräldrar men kan de inte sälja sin kära pickup för sonens skull så har man förbrukat sin rätt att klaga.


Med den inställning så är det svårt för någon att klaga då väldigt få individer är konsekventa i sin miljömedvetenhet. Man får helt enkelt bestämma sig om "alla ska göra något" är tillräckligt.

Re: Vetenskapens Värld, Giftet i luften

InläggPostat: 26 feb 2020 09:15
av LasseTM
dd88 skrev:
LasseTM skrev:Jag har ju svårt att tycka synd om Matthew med astma i den dokumentären ca 15min in när hans föräldrar kör en pickup, visst är inte han kanske problemet utan hans föräldrar men kan de inte sälja sin kära pickup för sonens skull så har man förbrukat sin rätt att klaga.


Med den inställning så är det svårt för någon att klaga då väldigt få individer är konsekventa i sin miljömedvetenhet. Man får helt enkelt bestämma sig om "alla ska göra något" är tillräckligt.


Så är det ju absolut, men här är det en nära relation från avgasröret på föräldrarnas bil till Matthews mun 4-5m skulle jag gissa.
Det är ju mera avlägset att se kopplingen tex köttkonsumtion och hur det påverkar miljön än när sonen får astma av bilar och själv har du en bil som förmodligen dricker 1 liter milen om ens det stoppar.