av Teslaägare HelectriC » 07 mar 2020 14:50
Det är en utopi att det går att ersätta fysiska möten med Skype etc. Jag märker så tydligt i mitt jobb att fysiska möten är A och O, får man inte till det så blir det inga långvariga, fruktbara samarbeten. I många länder är den personliga kontakten extremt viktig. Se tex på Brasilien där jag varit ett par gånger, där säger de rent ut att byts en kontaktperson ut, så får man börja om från början. Då är allt man byggt upp bortkastat. Så det är bara att pallra sig dit med jämna mellanrum annars blir det ingen business. Speciellt på platser i tidszoner långt bort är det nödvändigt att besöka för att få ett förhållande och förståelse för de man jobbar med. På min firma ser jag inte att vi kommer minska resandet, snarare tvärtom. Med global försäljning och konservativa kunder så kan man bara glömma att hålla sig hemma. Jag tror 75% av mina ca 35 kollegor har minst guldkort hos både staralliance och flyingblue, det säger lite om hur mycket vi reser.
Däremot är det många större företag som har interna möten i oändlighet, de kan man gärna flytta över på Skype eller helt enkelt ställa in eftersom de ofta enbart tillför några få personer något nytt medans resten sitter och bidrar noll samt får med sig nada i utbyte. Flyttade själv från ett megastort företag med kontor över hela globen och iaf hälften av mötena var helt bortkastad tid!
Senast redigerad av
HelectriC 07 mar 2020 14:51, redigerad totalt 1 gång.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14