Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Xeik »

Jag jobbar extra med trädgårdsarbete, och har sedan drygt 1 år bytt alla maskiner till Husqvarnas batteriserie.
Är helt otroligt skönt att köra allt på samma batterier och slippa avgaser m.m.
Nu är det bara åkgräsklipparen kvar som går fossilt. Tyvärr så har det inte hänt lika mycket på det området än. De som finns att köpa i nuläget går för kort tid för att jag ska kunna köra dem professionellt. Men hoppas på att det kommer bättre alternativ inom 2 år iallafall.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har en eldriven motorsåg. Jag tycker den fungerar bättre än en bensindriven. Min har sladd och fungerar därför bäst i trädgården. Men jag har en batteridriven gräsklippare också och det finns motorsågar med samma batteri.
Lite samma som med elbilar. Det fungerar för mig men knappast för någon som gör hela dagar i skogen.
Jag har en batteridriven kedjesåg. Den är kanonbra. Jag har tre batterier, så kontinuerlig drift är inga som helst problem. De andra laddar under tiden som ett används.
Jag använder bara min motorsåg hemma på villatomten. Funkar med sladd som är mycket billigare än batteri.
Fördelen med eldriven såg är att man kan såga långsamt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Bjelke »

Sjukt många fördelar med eldrivet och gärna batteri-drift, jag kapade lite grenar en bra bit upp
i ett träd tex (stor Björk som ska fällas snart) och inte kul med en traditionell motorsåg där liksom...
Stå i ett moln av avgaser och ett jäkla väsen är skönt att slippa, och dom närmaste grannarna lär inte
klaga precis när dom numera inte kan höra ett knyst från min motorsåg :)
Och det där med att kunna köra väldigt försiktigt ibland är riktigt najs :)
Sedan är det ju precis som med bilen jäkligt skönt att slippa slafsa med soppa på macken och allt det där (även
bensinlukt i bilen i flera dagar) :)
Jag körde fram ca 10 kubik Björk för två år sedan och kapade jag även stockarna till ved-längder! Allt med batteri-
driven Makita-såg... tänkte göra ungefär samma rejs i år också... kör bara med en uppsättning batterier och det
funkar bra när det är hemma på gården så man kan ladda dom när man tar paus eller gör lite annat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Sjukt många fördelar med eldrivet och gärna batteri-drift, jag kapade lite grenar en bra bit upp
i ett träd tex (stor Björk som ska fällas snart) och inte kul med en traditionell motorsåg där liksom...
Stå i ett moln av avgaser och ett jäkla väsen är skönt att slippa, och dom närmaste grannarna lär inte
klaga precis när dom numera inte kan höra ett knyst från min motorsåg :)
Och det där med att kunna köra väldigt försiktigt ibland är riktigt najs :)
Sedan är det ju precis som med bilen jäkligt skönt att slippa slafsa med soppa på macken och allt det där (även
bensinlukt i bilen i flera dagar) :)
Jag körde fram ca 10 kubik Björk för två år sedan och kapade jag även stockarna till ved-längder! Allt med batteri-
driven Makita-såg... tänkte göra ungefär samma rejs i år också... kör bara med en uppsättning batterier och det
funkar bra när det är hemma på gården så man kan ladda dom när man tar paus eller gör lite annat :)
Bar en sån sak som att maskinen startar alltid på första försök är värt massor.
Har en eldriven motorsåg som jag köpte 1998 och den går alltid när man behöver den.
Hade en Stiga grästrimmer som jag använt kanske 2 timmar på 10 år och varje gång man behöver den måste man skruva flera timma innan den startar grrrrrrr .
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
Bjelke skrev:
Sjukt många fördelar med eldrivet och gärna batteri-drift, jag kapade lite grenar en bra bit upp
i ett träd tex (stor Björk som ska fällas snart) och inte kul med en traditionell motorsåg där liksom...
Stå i ett moln av avgaser och ett jäkla väsen är skönt att slippa, och dom närmaste grannarna lär inte
klaga precis när dom numera inte kan höra ett knyst från min motorsåg :)
Och det där med att kunna köra väldigt försiktigt ibland är riktigt najs :)
Sedan är det ju precis som med bilen jäkligt skönt att slippa slafsa med soppa på macken och allt det där (även
bensinlukt i bilen i flera dagar) :)
Jag körde fram ca 10 kubik Björk för två år sedan och kapade jag även stockarna till ved-längder! Allt med batteri-
driven Makita-såg... tänkte göra ungefär samma rejs i år också... kör bara med en uppsättning batterier och det
funkar bra när det är hemma på gården så man kan ladda dom när man tar paus eller gör lite annat :)
Bar en sån sak som att maskinen startar alltid på första försök är värt massor.
Har en eldriven motorsåg som jag köpte 1998 och den går alltid när man behöver den.
Hade en Stiga grästrimmer som jag använt kanske 2 timmar på 10 år och varje gång man behöver den måste man skruva flera timma innan den startar grrrrrrr .
Ja det var lite det som var grejen för mig uppe i ett av träden här, fanskapet med bensinmotor fick jag starta nere
på marken eftersom det var rent farligt att göra det där uppe liksom, och nog fan krånglade den precis där också nån
gång :evil:
Så det fick bli en batteri-såg, och dom startar ju alltid direkt liksom :)
Undrar hur många miljoner timmar diverse dylika redskap går på tomgång per år i Sverige? Och det nästan alltid utan
rening som Mati påpekade...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerka »

För att återgå till topic:

Det allra roligaste är de klimatförnekare som tror på en världsomspännande konspiration. Idén är att forskare och politiker samarbetar i en jättebluff för att sprida rädsla och därmed skaffa legitimitet för hårda ingrepp i våra rättigheter eller till och med en global världsregering.

Exempel: https://lithub.com/on-the-dark-and-dang ... -theories/

Jämför med Coronaviruset. På några få veckor har regeringar runt om i världen stängt flygplatser, infört utegångsförbud, förbjudit folksamlingar, infört spårning av privatpersoners mobiltelefoner och en rad andra åtgärder som får den så kallade klimat-"hysterin" att likna alla halvmesyrers moder. Och ofta är det samma människor som förut kallade sig skeptiker och misstrodde regeringarna som idag ropar på ännu hårdare tag från samma regeringar.

Är det någonting positivt som kunde komma ur den här viruskrisen så vore det att slutgiltigt punktera alla konspirationsteorier om klimatet. Vem behöver en klimatkris när allt man behövde för att montera ner halva samhället var en influensaepidemi?
Skriv svar