Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Coronakrisen kanske löser klimatkrisen.
Folk avbokar flygresor. Flygplaterna är folktomma. Avgångar försvinner (flygplatsen närmast har bara en avgång per dag från 4-5 vanligtvis). Flygets inverkan kommer sjunka dramatist.
Det här kommer ge klimatforskare och politiker mer kött på benen vad som är rimliga åtgärder. Är det rimligt att krascha ekonomin för att rädda klimatet.
Tror inte Greta har så mycket att klaga på.
Samtidigt faller priset på bensinen så fler kommer fortsätta att köra och köpa avgasbilar. Staten har ingen som helst lust att straffa ut förorenare, nu handlar det bara om att få fart på ekonomin.


Det är kaos för norska kronan (djuphavsolja) och kanadensiska dollarn (oljesand). Kol, gas och olja har tagit störst stryk av den nu pågående ekonomiska krisen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
För 300 miljarder så skulle man kunnat bygga solceller för att i princip täcka hela Sveriges energibehov, med vattenfall som batteri.

Grejen är ju att folk uppenbarligen är enormt mycket mer uppskrämda av detta virus än av globaluppvärmning, avgasförgiftning eller kometer. Detta är lättare att förstå för ”vanligt folk” än abstrakta hot i vardagen även om det kommer döda fler till slut.
Ja, det är uppskrämdheten och paniken som driver halva jordens befolkning just nu. Jag hävdar ju bestämt att panik och hysteri aldrig är bra, oavsett hur allvarligt läget må vara. Och media föder naturligtvis paniken genom att göra det de brukar göra, nämligen skapa clickbaits istället för att informera befolkningen på ett sansat sätt. Facebook och andra "källor" fixar resten. Alla blir experter över natt. Fast egentligen vet ingen nånting. Jag har en ganska pragmatisk syn på saker och ting, jag ifrågasätter allt jag läser och hör, och försöker råna ut om det är rimligt eller bara i syfte att få röster eller att skapa hysteri. Men de flesta verkar tappa den förmågan när paniken har fått fotfäste.
Det brukar ju vara så att media för eller senare tröttnar på ett ämne, och så glömmer alla bort det lika fort som det har blåsts upp. Vi får se om det blir likadant denna gången. Jag skulle tro att det håller i sig lite längre än vanligt, men sen tror gemene man att det är över, fast det kanske inte är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Men de flesta verkar tappa den förmågan när paniken har fått fotfäste.
Det är väl det som är grejen med panik. Om man kan behärska sin rädsla och behålla kontroll och rationellt tänkande så har man väl inte panik. ;)

Jag gick också och funderade på detta med Corona vs. klimatkris. Att klimatet och därmed världen som vi känner den är på väg åt pipan är väl business as usual så det är väldigt få som reagerar på det. Och blir det ingen stor grej så är det väl inte tillräckligt många politiker som orkar bry sig. Vi behöver väl få mer panik över klimatet, helt enkelt...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av TiborBlomhall »

Något vi har lärt från Corona-krisen är att nyhetsrubriker i stil med "idag har 523 dött" fungerar bättre än "miljoner kan dö i framtiden"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jordad »

TiborBlomhall skrev:
Något vi har lärt från Corona-krisen är att nyhetsrubriker i stil med "idag har 523 dött" fungerar bättre än "miljoner kan dö i framtiden"
Det är väl runt 10000 som dör varje dag pga föroreningar i världen men det är mycket svårare att bevisa sambandet i en kort artikel. Virussmittad och sedan död efter två veckor är lättare att förstå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
mati skrev:
Men de flesta verkar tappa den förmågan när paniken har fått fotfäste.
Det är väl det som är grejen med panik. Om man kan behärska sin rädsla och behålla kontroll och rationellt tänkande så har man väl inte panik. ;) ...
Sant, fast jag tänkte inte på individnivå utan mer generellt. Samhället grips av panik och reagerar därefter. Men visst, det är kanske det som kännetecknar panik. Jag får villigt erkänna att jag har svårt att förstå detta. Sambon sa till mig att jag uppenbart inte fungerar som alla andra eftersom jag inte är rädd. Och det stämmer säkert. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
TiborBlomhall skrev:
Något vi har lärt från Corona-krisen är att nyhetsrubriker i stil med "idag har 523 dött" fungerar bättre än "miljoner kan dö i framtiden"
Det är väl runt 10000 som dör varje dag pga föroreningar i världen men det är mycket svårare att bevisa sambandet i en kort artikel. Virussmittad och sedan död efter två veckor är lättare att förstå.
10000 människor av dom 200000 som avlider varje dag alltså? 5%.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Och media föder naturligtvis paniken genom att göra det de brukar göra, nämligen skapa clickbaits istället för att informera befolkningen på ett sansat sätt. Facebook och andra "källor" fixar resten.
Det konstiga är att våra skattefinansierade media som SVT ska haka på clickbete trenden. De vräker ur sig något som går stick i stäv med vad myndigheterna informerar om. De verkar vara precis lika sugna som skräpblaskorn att få ut sina sensationer. Kan ju faktiskt säga att vi/jag känner igen beteendet från rapporter om batteriers skadeverkningar, allt ska ut inget fakta kollas. Det är så synd att vi inte kan ha en skattefinansierad seriös nyhetsrapportering utan sensationer.
Verdi

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
mati skrev:
Och media föder naturligtvis paniken genom att göra det de brukar göra, nämligen skapa clickbaits istället för att informera befolkningen på ett sansat sätt. Facebook och andra "källor" fixar resten.
Det konstiga är att våra skattefinansierade media som SVT ska haka på clickbete trenden. De vräker ur sig något som går stick i stäv med vad myndigheterna informerar om. De verkar vara precis lika sugna som skräpblaskorn att få ut sina sensationer. Kan ju faktiskt säga att vi/jag känner igen beteendet från rapporter om batteriers skadeverkningar, allt ska ut inget fakta kollas. Det är så synd att vi inte kan ha en skattefinansierad seriös nyhetsrapportering utan sensationer.

Men snälla ni. Läs om hur de har det i Bergamo och förstå allvaret istället.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

Raderar.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

Japp, det är fler på bollen. Jag hörde också ärkebiskopen när jag lyssnade på God morgon världen för en stund sedan. Hon var också inne på mina tankegångar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

Jag vet att detta är fruktlöst, och jag vet att det var i farans riktning, som GW skulle ha uttryckt det, att tråden riskerade att spåra ur till ännu en coronatråd när jag nämner corona i trådrubriken. Men jag vädjar ändå till er att inte börja diskutera coronaepidemin per se även i den här tråden. Denna tråd ligger i forumet Miljö.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

Det jag menade var att det är ingen längre som pratar om Greta och hennes mission till exempel. Hon fyllde rubrikerna överallt i flera månader, hela världen pratade om klimatet. Men nu är det nästan så att man utmålas som Corona-förnekare när man pratar om nånting annat. Och det är klart att det är media som styr. Vem annars?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

Det kommer inte snackas klimat de närmast 4-5 åren. Nu ska samhället upp på fötter och då ska billigast enklaste energin ut och kicka igång allt igen. Jag tror detta kommer bli ett enormt bakslag för allt vad miljö- och klimatarbete innebär.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det jag menade var att det är ingen längre som pratar om Greta och hennes mission till exempel. Hon fyllde rubrikerna överallt i flera månader, hela världen pratade om klimatet. Men nu är det nästan så att man utmålas som Corona-förnekare när man pratar om nånting annat. Och det är klart att det media som styr. Vem annars?
Ja, det var inte riktat till nån speciell utan jag bara anande en tendens som jag ville kväva i sin linda.

Håller helt med om Greta. Ska bli intressant att se om miljödebatten hämtar sig efter det här. Jag hoppas att miljödebattörer plockar upp liknande resonemang som det här och ställer beslutsfattare mot väggen. Nu har de visat att det visst går att sätta in åtgärder om de vill. Och de har ju själva definierat klimatet som något som måste åtgärdas och man har satt tidsgränser men inte följt upp detta med tillräckliga åtgärder. Och dessutom gör sånt som är direkt i fel riktning, som t.ex. att ändra på gränsvärden så att 8 st törstiga Volvohybrider fick bidrag. Nej, det får vara slut med sånt hyckleri nu.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

Jag håller med LarsL här. Klimatdebatten är nog ganska död. Världen är på väg mot en djup lågkonjunktur och då har debatter om miljö, klimat och förnyelsebar energi ingen plats längre. Nu ska ju minsann ekonomin på fötterna igen och innerst inne "vet" ju alla att det bara går med billiga fossila bränslen. Det är det som oroar mig. Följderna av detta kan bli mycket värre än vad vi kan föreställa oss idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Fredrik j »

En annan debatt som helt försvann var den om flyktingarna. Eller vinster i välfärden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

Vad vi ser nu är att rökare drabbas hårdare av Coronaviruset än icke-rökare samma skulle ju kunna gälla för avgasutsatta och icke avgasutsatta. Om det visar sig när vi fått in statistiken runt smittade och allvarligt sjuka eller döda så kanske samma mönster kan uppmärksammas även här. Ifall det blir så kan starka röster höjas för att städerna ska bli avgasfri, inte minst i kina. Det är nog där som elbilens chans till fortsatt ökning ligger för ingen kommer snacka klimat.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av 12man »

lite kul att TT skriver IEA gubbens förnamn som om han var föremål för George Michaels tillbedjan, och alla trycker ut det utan tanke tjohopp,
karln heter Fatih
ms 76132 "Eleamore"
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av iAkita »

Det som slår mig mest är att de twitterdebattörer och opinionsbildare på högerkanten, som klagat mest hörljutt på klimatalarmister, är desamma som nu mest högljutt kritiserar FHM och regeringen och anklagar dem för saktfärdighet och brist på skarpa beslut och åtgärder för att stoppa viruset. En sak är de dock konsekventa med, och det är att allt är Kinas fel.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mickeisol »

Ja jag är i alla fall optimist.
Nu när batteritekniken förmodligen tar fart (Goodenough etc), så kommer miljön att förbättras i samma takt som batteriproduktionen ökar.
Man ser bla husqvarna utökar batteriserien på småmaskiner (röjsågar, motorsågar etc), och det är ju inte speciellt för miljön, utan för att det är mera praktiskt och bättre med eldrift.
Vi som är här på forumet fattar ju alla fördelar med eldrift på bilar (förutom ev miljöfördelar), så fort det finns elbilar för alla behov och plånböcker (beg etc) så kommer dom att ta över totalt. Återigen beroende på mängden batterier som kan tillverkas.

Följer man solcells utvecklingen, så ser man att hybridinvertrar med batterilager börjar säljas i allt större utsträckning (för småskalig användning även i sverige).

Ska man trå Kåberger så är det mest ekonomiskt att göra el med vind och sol, bla USA har väl upptäckt det med minskande kolanvändning.

Vilken syn vår regering har på klimatkrisen är ju totalt ointressant om man jämför teslas inverkan för att få en bättre miljö.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

mickeisol skrev:
Man ser bla husqvarna utökar batteriserien på småmaskiner (röjsågar, motorsågar etc), och det är ju inte speciellt för miljön, utan för att det är mera praktiskt och bättre med eldrift..
Lite OT nu, men visst är det utomordentligt bra för miljön. Just maskiner som röjsågar, gräsklippare, motorsågar etc saknar ju alla former av avgasrening och är värsta miljöbovar. Jag kommer inte ihåg var nånstans jag läste det, kan till och med vara så att det var Huskvarna själva som skrivit om det, men i vissa områden står utsläppen (och bullret) från dessa små maskiner för en signifikant del av den totala utsläppsmängden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av TiborBlomhall »

Internationella energiorganet IEA har redan vaknat: "utnyttja pandemin för grön omställning"

https://www.nyteknik.se/energi/iea-vill ... le-6991470
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
Internationella energiorganet IEA har redan vaknat: "utnyttja pandemin för grön omställning"

https://www.nyteknik.se/energi/iea-vill ... le-6991470

I USA har Trump redan satsat miljarder på att stötta oljeindustrin från fallande oljepriser.

Tänk om alla dessa miljarder istället satsas på sol och vindkraft!

En massa nya gröna jobb kan skapas!

Nu har vi en unik chans!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar