Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 22 mar 2020 13:06

LarsL skrev:
Mickep skrev:Coronakrisen kanske löser klimatkrisen.
Folk avbokar flygresor. Flygplaterna är folktomma. Avgångar försvinner (flygplatsen närmast har bara en avgång per dag från 4-5 vanligtvis). Flygets inverkan kommer sjunka dramatist.
Det här kommer ge klimatforskare och politiker mer kött på benen vad som är rimliga åtgärder. Är det rimligt att krascha ekonomin för att rädda klimatet.
Tror inte Greta har så mycket att klaga på.

Samtidigt faller priset på bensinen så fler kommer fortsätta att köra och köpa avgasbilar. Staten har ingen som helst lust att straffa ut förorenare, nu handlar det bara om att få fart på ekonomin.

Det är kaos för norska kronan (djuphavsolja) och kanadensiska dollarn (oljesand). Kol, gas och olja har tagit störst stryk av den nu pågående ekonomiska krisen.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav elbilist mati » 22 mar 2020 14:59

LarsL skrev:För 300 miljarder så skulle man kunnat bygga solceller för att i princip täcka hela Sveriges energibehov, med vattenfall som batteri.

Grejen är ju att folk uppenbarligen är enormt mycket mer uppskrämda av detta virus än av globaluppvärmning, avgasförgiftning eller kometer. Detta är lättare att förstå för ”vanligt folk” än abstrakta hot i vardagen även om det kommer döda fler till slut.

Ja, det är uppskrämdheten och paniken som driver halva jordens befolkning just nu. Jag hävdar ju bestämt att panik och hysteri aldrig är bra, oavsett hur allvarligt läget må vara. Och media föder naturligtvis paniken genom att göra det de brukar göra, nämligen skapa clickbaits istället för att informera befolkningen på ett sansat sätt. Facebook och andra "källor" fixar resten. Alla blir experter över natt. Fast egentligen vet ingen nånting. Jag har en ganska pragmatisk syn på saker och ting, jag ifrågasätter allt jag läser och hör, och försöker råna ut om det är rimligt eller bara i syfte att få röster eller att skapa hysteri. Men de flesta verkar tappa den förmågan när paniken har fått fotfäste.
Det brukar ju vara så att media för eller senare tröttnar på ett ämne, och så glömmer alla bort det lika fort som det har blåsts upp. Vi får se om det blir likadant denna gången. Jag skulle tro att det håller i sig lite längre än vanligt, men sen tror gemene man att det är över, fast det kanske inte är det.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Surfaren » 22 mar 2020 15:35

mati skrev:Men de flesta verkar tappa den förmågan när paniken har fått fotfäste.

Det är väl det som är grejen med panik. Om man kan behärska sin rädsla och behålla kontroll och rationellt tänkande så har man väl inte panik. ;)

Jag gick också och funderade på detta med Corona vs. klimatkris. Att klimatet och därmed världen som vi känner den är på väg åt pipan är väl business as usual så det är väldigt få som reagerar på det. Och blir det ingen stor grej så är det väl inte tillräckligt många politiker som orkar bry sig. Vi behöver väl få mer panik över klimatet, helt enkelt...
S85D 2015
e-UP 2014
2 reservationer på Model 3

Renault Zoe Iconic 41 kWh
Kölapp Opel Corsa-e och Skoda Enyaq
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist

Referralkod: filip93773

Inläggav TiborBlomhall » 22 mar 2020 15:41

Något vi har lärt från Corona-krisen är att nyhetsrubriker i stil med "idag har 523 dött" fungerar bättre än "miljoner kan dö i framtiden"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Jordad » 22 mar 2020 15:55

TiborBlomhall skrev:Något vi har lärt från Corona-krisen är att nyhetsrubriker i stil med "idag har 523 dött" fungerar bättre än "miljoner kan dö i framtiden"

Det är väl runt 10000 som dör varje dag pga föroreningar i världen men det är mycket svårare att bevisa sambandet i en kort artikel. Virussmittad och sedan död efter två veckor är lättare att förstå.
Jordad

Inläggav elbilist mati » 22 mar 2020 16:04

Surfaren skrev:
mati skrev:Men de flesta verkar tappa den förmågan när paniken har fått fotfäste.

Det är väl det som är grejen med panik. Om man kan behärska sin rädsla och behålla kontroll och rationellt tänkande så har man väl inte panik. ;) ...

Sant, fast jag tänkte inte på individnivå utan mer generellt. Samhället grips av panik och reagerar därefter. Men visst, det är kanske det som kännetecknar panik. Jag får villigt erkänna att jag har svårt att förstå detta. Sambon sa till mig att jag uppenbart inte fungerar som alla andra eftersom jag inte är rädd. Och det stämmer säkert. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Fredrik j » 22 mar 2020 16:07

Jordad skrev:
TiborBlomhall skrev:Något vi har lärt från Corona-krisen är att nyhetsrubriker i stil med "idag har 523 dött" fungerar bättre än "miljoner kan dö i framtiden"

Det är väl runt 10000 som dör varje dag pga föroreningar i världen men det är mycket svårare att bevisa sambandet i en kort artikel. Virussmittad och sedan död efter två veckor är lättare att förstå.

10000 människor av dom 200000 som avlider varje dag alltså? 5%.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare LarsL » 22 mar 2020 16:20

mati skrev: Och media föder naturligtvis paniken genom att göra det de brukar göra, nämligen skapa clickbaits istället för att informera befolkningen på ett sansat sätt. Facebook och andra "källor" fixar resten.

Det konstiga är att våra skattefinansierade media som SVT ska haka på clickbete trenden. De vräker ur sig något som går stick i stäv med vad myndigheterna informerar om. De verkar vara precis lika sugna som skräpblaskorn att få ut sina sensationer. Kan ju faktiskt säga att vi/jag känner igen beteendet från rapporter om batteriers skadeverkningar, allt ska ut inget fakta kollas. Det är så synd att vi inte kan ha en skattefinansierad seriös nyhetsrapportering utan sensationer.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.36.11
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Verdi » 22 mar 2020 16:22

LarsL skrev:
mati skrev: Och media föder naturligtvis paniken genom att göra det de brukar göra, nämligen skapa clickbaits istället för att informera befolkningen på ett sansat sätt. Facebook och andra "källor" fixar resten.

Det konstiga är att våra skattefinansierade media som SVT ska haka på clickbete trenden. De vräker ur sig något som går stick i stäv med vad myndigheterna informerar om. De verkar vara precis lika sugna som skräpblaskorn att få ut sina sensationer. Kan ju faktiskt säga att vi/jag känner igen beteendet från rapporter om batteriers skadeverkningar, allt ska ut inget fakta kollas. Det är så synd att vi inte kan ha en skattefinansierad seriös nyhetsrapportering utan sensationer.

Men snälla ni. Läs om hur de har det i Bergamo och förstå allvaret istället.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 22 mar 2020 16:36

Raderar.
Senast redigerad av LarsL 22 mar 2020 18:11, redigerad totalt 1 gång.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.36.11
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö