Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

Japp, det är fler på bollen. Jag hörde också ärkebiskopen när jag lyssnade på God morgon världen för en stund sedan. Hon var också inne på mina tankegångar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

Jag vet att detta är fruktlöst, och jag vet att det var i farans riktning, som GW skulle ha uttryckt det, att tråden riskerade att spåra ur till ännu en coronatråd när jag nämner corona i trådrubriken. Men jag vädjar ändå till er att inte börja diskutera coronaepidemin per se även i den här tråden. Denna tråd ligger i forumet Miljö.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

Det jag menade var att det är ingen längre som pratar om Greta och hennes mission till exempel. Hon fyllde rubrikerna överallt i flera månader, hela världen pratade om klimatet. Men nu är det nästan så att man utmålas som Corona-förnekare när man pratar om nånting annat. Och det är klart att det är media som styr. Vem annars?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

Det kommer inte snackas klimat de närmast 4-5 åren. Nu ska samhället upp på fötter och då ska billigast enklaste energin ut och kicka igång allt igen. Jag tror detta kommer bli ett enormt bakslag för allt vad miljö- och klimatarbete innebär.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det jag menade var att det är ingen längre som pratar om Greta och hennes mission till exempel. Hon fyllde rubrikerna överallt i flera månader, hela världen pratade om klimatet. Men nu är det nästan så att man utmålas som Corona-förnekare när man pratar om nånting annat. Och det är klart att det media som styr. Vem annars?
Ja, det var inte riktat till nån speciell utan jag bara anande en tendens som jag ville kväva i sin linda.

Håller helt med om Greta. Ska bli intressant att se om miljödebatten hämtar sig efter det här. Jag hoppas att miljödebattörer plockar upp liknande resonemang som det här och ställer beslutsfattare mot väggen. Nu har de visat att det visst går att sätta in åtgärder om de vill. Och de har ju själva definierat klimatet som något som måste åtgärdas och man har satt tidsgränser men inte följt upp detta med tillräckliga åtgärder. Och dessutom gör sånt som är direkt i fel riktning, som t.ex. att ändra på gränsvärden så att 8 st törstiga Volvohybrider fick bidrag. Nej, det får vara slut med sånt hyckleri nu.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

Jag håller med LarsL här. Klimatdebatten är nog ganska död. Världen är på väg mot en djup lågkonjunktur och då har debatter om miljö, klimat och förnyelsebar energi ingen plats längre. Nu ska ju minsann ekonomin på fötterna igen och innerst inne "vet" ju alla att det bara går med billiga fossila bränslen. Det är det som oroar mig. Följderna av detta kan bli mycket värre än vad vi kan föreställa oss idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Fredrik j »

En annan debatt som helt försvann var den om flyktingarna. Eller vinster i välfärden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

Vad vi ser nu är att rökare drabbas hårdare av Coronaviruset än icke-rökare samma skulle ju kunna gälla för avgasutsatta och icke avgasutsatta. Om det visar sig när vi fått in statistiken runt smittade och allvarligt sjuka eller döda så kanske samma mönster kan uppmärksammas även här. Ifall det blir så kan starka röster höjas för att städerna ska bli avgasfri, inte minst i kina. Det är nog där som elbilens chans till fortsatt ökning ligger för ingen kommer snacka klimat.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av 12man »

lite kul att TT skriver IEA gubbens förnamn som om han var föremål för George Michaels tillbedjan, och alla trycker ut det utan tanke tjohopp,
karln heter Fatih
ms 76132 "Eleamore"
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av iAkita »

Det som slår mig mest är att de twitterdebattörer och opinionsbildare på högerkanten, som klagat mest hörljutt på klimatalarmister, är desamma som nu mest högljutt kritiserar FHM och regeringen och anklagar dem för saktfärdighet och brist på skarpa beslut och åtgärder för att stoppa viruset. En sak är de dock konsekventa med, och det är att allt är Kinas fel.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mickeisol »

Ja jag är i alla fall optimist.
Nu när batteritekniken förmodligen tar fart (Goodenough etc), så kommer miljön att förbättras i samma takt som batteriproduktionen ökar.
Man ser bla husqvarna utökar batteriserien på småmaskiner (röjsågar, motorsågar etc), och det är ju inte speciellt för miljön, utan för att det är mera praktiskt och bättre med eldrift.
Vi som är här på forumet fattar ju alla fördelar med eldrift på bilar (förutom ev miljöfördelar), så fort det finns elbilar för alla behov och plånböcker (beg etc) så kommer dom att ta över totalt. Återigen beroende på mängden batterier som kan tillverkas.

Följer man solcells utvecklingen, så ser man att hybridinvertrar med batterilager börjar säljas i allt större utsträckning (för småskalig användning även i sverige).

Ska man trå Kåberger så är det mest ekonomiskt att göra el med vind och sol, bla USA har väl upptäckt det med minskande kolanvändning.

Vilken syn vår regering har på klimatkrisen är ju totalt ointressant om man jämför teslas inverkan för att få en bättre miljö.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

mickeisol skrev:
Man ser bla husqvarna utökar batteriserien på småmaskiner (röjsågar, motorsågar etc), och det är ju inte speciellt för miljön, utan för att det är mera praktiskt och bättre med eldrift..
Lite OT nu, men visst är det utomordentligt bra för miljön. Just maskiner som röjsågar, gräsklippare, motorsågar etc saknar ju alla former av avgasrening och är värsta miljöbovar. Jag kommer inte ihåg var nånstans jag läste det, kan till och med vara så att det var Huskvarna själva som skrivit om det, men i vissa områden står utsläppen (och bullret) från dessa små maskiner för en signifikant del av den totala utsläppsmängden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av TiborBlomhall »

Internationella energiorganet IEA har redan vaknat: "utnyttja pandemin för grön omställning"

https://www.nyteknik.se/energi/iea-vill ... le-6991470
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
Internationella energiorganet IEA har redan vaknat: "utnyttja pandemin för grön omställning"

https://www.nyteknik.se/energi/iea-vill ... le-6991470

I USA har Trump redan satsat miljarder på att stötta oljeindustrin från fallande oljepriser.

Tänk om alla dessa miljarder istället satsas på sol och vindkraft!

En massa nya gröna jobb kan skapas!

Nu har vi en unik chans!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av frippe »

mati skrev:
mickeisol skrev:
Man ser bla husqvarna utökar batteriserien på småmaskiner (röjsågar, motorsågar etc), och det är ju inte speciellt för miljön, utan för att det är mera praktiskt och bättre med eldrift..
Lite OT nu, men visst är det utomordentligt bra för miljön. Just maskiner som röjsågar, gräsklippare, motorsågar etc saknar ju alla former av avgasrening och är värsta miljöbovar. Jag kommer inte ihåg var nånstans jag läste det, kan till och med vara så att det var Huskvarna själva som skrivit om det, men i vissa områden står utsläppen (och bullret) från dessa små maskiner för en signifikant del av den totala utsläppsmängden.
Du kan lägga till utombordare till båtar, inte bara avsaknad avgasrening den sprutar ut fina oljeblandade kylmedel.

Sedan finns en väldigt stor miljöpåverkan från propellerhylsor på alla fartyg. Mängden smörjolja som läcker ut där är liten per fartyg/båt. Men många bäckar små blir otroligt stora mängder. Just smörjolja är väl en av de värsta oljorna som kan komma ut i vattnet.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
mickeisol skrev:
Man ser bla husqvarna utökar batteriserien på småmaskiner (röjsågar, motorsågar etc), och det är ju inte speciellt för miljön, utan för att det är mera praktiskt och bättre med eldrift..
Lite OT nu, men visst är det utomordentligt bra för miljön. Just maskiner som röjsågar, gräsklippare, motorsågar etc saknar ju alla former av avgasrening och är värsta miljöbovar. Jag kommer inte ihåg var nånstans jag läste det, kan till och med vara så att det var Huskvarna själva som skrivit om det, men i vissa områden står utsläppen (och bullret) från dessa små maskiner för en signifikant del av den totala utsläppsmängden.
Jag har en eldriven motorsåg. Jag tycker den fungerar bättre än en bensindriven. Min har sladd och fungerar därför bäst i trädgården. Men jag har en batteridriven gräsklippare också och det finns motorsågar med samma batteri.
Lite samma som med elbilar. Det fungerar för mig men knappast för någon som gör hela dagar i skogen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jag har en eldriven motorsåg. Jag tycker den fungerar bättre än en bensindriven. Min har sladd och fungerar därför bäst i trädgården. Men jag har en batteridriven gräsklippare också och det finns motorsågar med samma batteri.
Lite samma som med elbilar. Det fungerar för mig men knappast för någon som gör hela dagar i skogen.
Jag har en batteridriven kedjesåg. Den är kanonbra. Jag har tre batterier, så kontinuerlig drift är inga som helst problem. De andra laddar under tiden som ett används.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mickeisol »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har en eldriven motorsåg. Jag tycker den fungerar bättre än en bensindriven. Min har sladd och fungerar därför bäst i trädgården. Men jag har en batteridriven gräsklippare också och det finns motorsågar med samma batteri.
Lite samma som med elbilar. Det fungerar för mig men knappast för någon som gör hela dagar i skogen.
Jag har en batteridriven kedjesåg. Den är kanonbra. Jag har tre batterier, så kontinuerlig drift är inga som helst problem. De andra laddar under tiden som ett används.
Ja, vad jag menar är att eldrivet är överlägset fossildrift överlag. I takt med att det utvecklas bättre (energitätare, lättare) batterier så kommer fossildriften att försvinna. Datorer,biltelefoner och tesla har drivit på den utvecklingen.
Frågan är bara när det finns nog mycket batterier för att ersätta all fossildrift, för sveriges del är det nog bla hur fort northvolt kan börja producera.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Jag har en eldriven motorsåg. Jag tycker den fungerar bättre än en bensindriven. Min har sladd och fungerar därför bäst i trädgården. Men jag har en batteridriven gräsklippare också och det finns motorsågar med samma batteri.
Lite samma som med elbilar. Det fungerar för mig men knappast för någon som gör hela dagar i skogen.
Jag har också bytt till en batteridriven motorsåg för ett tag sedan. Den sågar precis lika bra som bensinsågen, bara att den varken väsnas eller luktar illa. En otroligt bra maskin. Naturligtvis har jag även en batteridriven gräsklippare, som använder sig av samma batteri. Man kan alltså köra med ett batteri med det andra laddas. För den som behöver lite mer "räckvidd" finns det batteriselar som man kan bära på ryggen. Vet inte hur bra det funkar, men för semiprofessionella användningsområden duger det säkert.
Nu siktar jag på en batteridriven åkgräsklippare. Antingen så lyckas jag pruta ner en Stiga e-park till vettiga nivåer eller så blir det en Ryobi rm480e. Den går då även att använda som snöplog på vintern och så kan den dra en trädgårdskärra. Jag använder inte min åkgräsklippare längre eftersom den är 26 år gammal och slurpar i sig närmare 5 liter per klippning. Det är bara fel när man kan åstadkomma samma sak med ett fåtal kilowattimmar helt utan utsläpp eller buller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Xeik »

Jag jobbar extra med trädgårdsarbete, och har sedan drygt 1 år bytt alla maskiner till Husqvarnas batteriserie.
Är helt otroligt skönt att köra allt på samma batterier och slippa avgaser m.m.
Nu är det bara åkgräsklipparen kvar som går fossilt. Tyvärr så har det inte hänt lika mycket på det området än. De som finns att köpa i nuläget går för kort tid för att jag ska kunna köra dem professionellt. Men hoppas på att det kommer bättre alternativ inom 2 år iallafall.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har en eldriven motorsåg. Jag tycker den fungerar bättre än en bensindriven. Min har sladd och fungerar därför bäst i trädgården. Men jag har en batteridriven gräsklippare också och det finns motorsågar med samma batteri.
Lite samma som med elbilar. Det fungerar för mig men knappast för någon som gör hela dagar i skogen.
Jag har en batteridriven kedjesåg. Den är kanonbra. Jag har tre batterier, så kontinuerlig drift är inga som helst problem. De andra laddar under tiden som ett används.
Jag använder bara min motorsåg hemma på villatomten. Funkar med sladd som är mycket billigare än batteri.
Fördelen med eldriven såg är att man kan såga långsamt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Bjelke »

Sjukt många fördelar med eldrivet och gärna batteri-drift, jag kapade lite grenar en bra bit upp
i ett träd tex (stor Björk som ska fällas snart) och inte kul med en traditionell motorsåg där liksom...
Stå i ett moln av avgaser och ett jäkla väsen är skönt att slippa, och dom närmaste grannarna lär inte
klaga precis när dom numera inte kan höra ett knyst från min motorsåg :)
Och det där med att kunna köra väldigt försiktigt ibland är riktigt najs :)
Sedan är det ju precis som med bilen jäkligt skönt att slippa slafsa med soppa på macken och allt det där (även
bensinlukt i bilen i flera dagar) :)
Jag körde fram ca 10 kubik Björk för två år sedan och kapade jag även stockarna till ved-längder! Allt med batteri-
driven Makita-såg... tänkte göra ungefär samma rejs i år också... kör bara med en uppsättning batterier och det
funkar bra när det är hemma på gården så man kan ladda dom när man tar paus eller gör lite annat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Sjukt många fördelar med eldrivet och gärna batteri-drift, jag kapade lite grenar en bra bit upp
i ett träd tex (stor Björk som ska fällas snart) och inte kul med en traditionell motorsåg där liksom...
Stå i ett moln av avgaser och ett jäkla väsen är skönt att slippa, och dom närmaste grannarna lär inte
klaga precis när dom numera inte kan höra ett knyst från min motorsåg :)
Och det där med att kunna köra väldigt försiktigt ibland är riktigt najs :)
Sedan är det ju precis som med bilen jäkligt skönt att slippa slafsa med soppa på macken och allt det där (även
bensinlukt i bilen i flera dagar) :)
Jag körde fram ca 10 kubik Björk för två år sedan och kapade jag även stockarna till ved-längder! Allt med batteri-
driven Makita-såg... tänkte göra ungefär samma rejs i år också... kör bara med en uppsättning batterier och det
funkar bra när det är hemma på gården så man kan ladda dom när man tar paus eller gör lite annat :)
Bar en sån sak som att maskinen startar alltid på första försök är värt massor.
Har en eldriven motorsåg som jag köpte 1998 och den går alltid när man behöver den.
Hade en Stiga grästrimmer som jag använt kanske 2 timmar på 10 år och varje gång man behöver den måste man skruva flera timma innan den startar grrrrrrr .
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
Bjelke skrev:
Sjukt många fördelar med eldrivet och gärna batteri-drift, jag kapade lite grenar en bra bit upp
i ett träd tex (stor Björk som ska fällas snart) och inte kul med en traditionell motorsåg där liksom...
Stå i ett moln av avgaser och ett jäkla väsen är skönt att slippa, och dom närmaste grannarna lär inte
klaga precis när dom numera inte kan höra ett knyst från min motorsåg :)
Och det där med att kunna köra väldigt försiktigt ibland är riktigt najs :)
Sedan är det ju precis som med bilen jäkligt skönt att slippa slafsa med soppa på macken och allt det där (även
bensinlukt i bilen i flera dagar) :)
Jag körde fram ca 10 kubik Björk för två år sedan och kapade jag även stockarna till ved-längder! Allt med batteri-
driven Makita-såg... tänkte göra ungefär samma rejs i år också... kör bara med en uppsättning batterier och det
funkar bra när det är hemma på gården så man kan ladda dom när man tar paus eller gör lite annat :)
Bar en sån sak som att maskinen startar alltid på första försök är värt massor.
Har en eldriven motorsåg som jag köpte 1998 och den går alltid när man behöver den.
Hade en Stiga grästrimmer som jag använt kanske 2 timmar på 10 år och varje gång man behöver den måste man skruva flera timma innan den startar grrrrrrr .
Ja det var lite det som var grejen för mig uppe i ett av träden här, fanskapet med bensinmotor fick jag starta nere
på marken eftersom det var rent farligt att göra det där uppe liksom, och nog fan krånglade den precis där också nån
gång :evil:
Så det fick bli en batteri-såg, och dom startar ju alltid direkt liksom :)
Undrar hur många miljoner timmar diverse dylika redskap går på tomgång per år i Sverige? Och det nästan alltid utan
rening som Mati påpekade...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar