Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Får laddhybriderna ingen bonus?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Får laddhybriderna ingen bonus?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 23 mar 2020 13:02

Föga förvånande är det elbilar som gäller.
Men tyvärr har bonus gjort att plugin bilar ökat sin försäljning mera än rena elbilar.
Därför kommer nu signaler om att bara elbilar ska få bonus.
Folk SKA köpa elbilar, inget annat!

tjänstebilsexperten Ronny Svensson på företaget Ynnor kan laddhybriderna, som i dag är extremt populära bland svenska nybilsköpare, bli av med sin bonus.
– Jag tror att laddhybriderna kommer att strykas. Bara elbilar kommer att vara bonusberättigade, säger han till DN.

https://www.vibilagare.se/nyheter/exper ... -sin-bonus

https://www.tjanstebilsfakta.se/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 23 mar 2020 13:30

Med tanke på hur många som köper en PHEV i företaget endast för de ekonomiska fördelarna, för att sedan inte bry sig om att ladda dem, ja...
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav elbilist mati » 23 mar 2020 13:37

Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav nek0 » 23 mar 2020 14:16

mati skrev:Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.

När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare ippii » 23 mar 2020 15:05

Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:
Tesla Model 3 LR AWD m. Boost
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Referralkod: fredrik61931

Inläggav Teslaägare Legato » 23 mar 2020 15:10

ippii skrev:Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:

Tar föreningen mycket extra betalt så kan man förstå det tycker jag. Är det inte så så är det nästan stötande faktiskt :(
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare zyax » 23 mar 2020 15:35

nek0 skrev:
mati skrev:Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.

När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/

Volvo kommer att dö snart i vilket fall som helst. Det finns goda sidor av att Sverige slipper det företaget även om de sysselsätter massvis med personal själva och hos underleverantörer etc etc. Sverige klarade Saabs nedläggning fint och kommer klara Volvos också, samtidigt som vi slipper deras dåliga påverkan på svensk regering sedan kriget...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Referralkod: martin32357

Inläggav Teslaägare frippe » 23 mar 2020 15:43

De kanske äntligen lärt sig av misstaget med stödet till etanolbilar?
Bra tänkt att stödja etanol, men tokigt att det utföll även om du bara körde på bensin. Samma sak här, varför stödja en biltyp om du inte vet att den är miljövänlig hela tiden? Och inte bara ibland, när ägaren har lite lust.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Teslaägare ippii » 23 mar 2020 16:00

Legato skrev:
ippii skrev:Ja, det måste få ett slut...

Tar föreningen mycket extra betalt så kan man förstå det tycker jag. Är det inte så så är det nästan stötande faktiskt :(

400 kr / mån fast avgift och "flat rate".
Tesla Model 3 LR AWD m. Boost
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Referralkod: fredrik61931

Inläggav StefL » 23 mar 2020 16:48

Jag måste fråga en sak jag undrat över i sammanhanget när det gäller laddhybrider och hur förmånligt det är att ha dem som tjänstbilar. Kan det verkligen löna sig att ta ut en laddhybrid som tjänstbil och skita i att köra på el? Visst, man får lite bonus på den, och ett nedsatt förmånsvärde. Men om man har en lösning som är kostnadsneutral för företaget får man ju i vilket fall betala en högre leasingkostnad eftersom laddhybriden kostar mer än sin helt fossila variant. Visst, leasingen betalas med bruttopengar, men jag brukar räkna med att merkostaden för PHEV jämfört med ren fossildrift är runt 100.000 för de modeller som är vanliga som tjänstebilar.
Är alltså vinsten på ett nedsatt förmånsvärde så markant större än merkostnaden för PHEV att det lönar sig, även om man sen kör bilen på bensin?
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL

Nästa

Återgå till Miljö