Får laddhybriderna ingen bonus?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Zalman3 »

Föga förvånande är det elbilar som gäller.
Men tyvärr har bonus gjort att plugin bilar ökat sin försäljning mera än rena elbilar.
Därför kommer nu signaler om att bara elbilar ska få bonus.
Folk SKA köpa elbilar, inget annat!

tjänstebilsexperten Ronny Svensson på företaget Ynnor kan laddhybriderna, som i dag är extremt populära bland svenska nybilsköpare, bli av med sin bonus.
– Jag tror att laddhybriderna kommer att strykas. Bara elbilar kommer att vara bonusberättigade, säger han till DN.
https://www.vibilagare.se/nyheter/exper ... -sin-bonus

https://www.tjanstebilsfakta.se/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Teslaspolen »

Med tanke på hur många som köper en PHEV i företaget endast för de ekonomiska fördelarna, för att sedan inte bry sig om att ladda dem, ja...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av mati »

Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av ippii »

Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Legato »

ippii skrev:
Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:
Tar föreningen mycket extra betalt så kan man förstå det tycker jag. Är det inte så så är det nästan stötande faktiskt :(
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av zyax »

nek0 skrev:
mati skrev:
Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/
Volvo kommer att dö snart i vilket fall som helst. Det finns goda sidor av att Sverige slipper det företaget även om de sysselsätter massvis med personal själva och hos underleverantörer etc etc. Sverige klarade Saabs nedläggning fint och kommer klara Volvos också, samtidigt som vi slipper deras dåliga påverkan på svensk regering sedan kriget...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av frippe »

De kanske äntligen lärt sig av misstaget med stödet till etanolbilar?
Bra tänkt att stödja etanol, men tokigt att det utföll även om du bara körde på bensin. Samma sak här, varför stödja en biltyp om du inte vet att den är miljövänlig hela tiden? Och inte bara ibland, när ägaren har lite lust.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av ippii »

Legato skrev:
ippii skrev:
Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:
Tar föreningen mycket extra betalt så kan man förstå det tycker jag. Är det inte så så är det nästan stötande faktiskt :(
400 kr / mån fast avgift och "flat rate".
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av StefL »

Jag måste fråga en sak jag undrat över i sammanhanget när det gäller laddhybrider och hur förmånligt det är att ha dem som tjänstbilar. Kan det verkligen löna sig att ta ut en laddhybrid som tjänstbil och skita i att köra på el? Visst, man får lite bonus på den, och ett nedsatt förmånsvärde. Men om man har en lösning som är kostnadsneutral för företaget får man ju i vilket fall betala en högre leasingkostnad eftersom laddhybriden kostar mer än sin helt fossila variant. Visst, leasingen betalas med bruttopengar, men jag brukar räkna med att merkostaden för PHEV jämfört med ren fossildrift är runt 100.000 för de modeller som är vanliga som tjänstebilar.
Är alltså vinsten på ett nedsatt förmånsvärde så markant större än merkostnaden för PHEV att det lönar sig, även om man sen kör bilen på bensin?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Zalman3 »

StefL skrev:
Jag måste fråga en sak jag undrat över i sammanhanget när det gäller laddhybrider och hur förmånligt det är att ha dem som tjänstbilar. Kan det verkligen löna sig att ta ut en laddhybrid som tjänstbil och skita i att köra på el? Visst, man får lite bonus på den, och ett nedsatt förmånsvärde. Men om man har en lösning som är kostnadsneutral för företaget får man ju i vilket fall betala en högre leasingkostnad eftersom laddhybriden kostar mer än sin helt fossila variant. Visst, leasingen betalas med bruttopengar, men jag brukar räkna med att merkostaden för PHEV jämfört med ren fossildrift är runt 100.000 för de modeller som är vanliga som tjänstebilar.
Är alltså vinsten på ett nedsatt förmånsvärde så markant större än merkostnaden för PHEV att det lönar sig, även om man sen kör bilen på bensin?
Prisskillnaden mellan en bensin modell och plugin minskar.

"Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto"
viewtopic.php?f=29&t=19439&p=392642&hil ... on#p392642
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av mati »

zyax skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/
Volvo kommer att dö snart i vilket fall som helst. Det finns goda sidor av att Sverige slipper det företaget även om de sysselsätter massvis med personal själva och hos underleverantörer etc etc. Sverige klarade Saabs nedläggning fint och kommer klara Volvos också, samtidigt som vi slipper deras dåliga påverkan på svensk regering sedan kriget...
Fast AB Volvo och Volvo Cars är olika företag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av mati »

StefL skrev:
...
Är alltså vinsten på ett nedsatt förmånsvärde så markant större än merkostnaden för PHEV att det lönar sig, även om man sen kör bilen på bensin?
Om företaget står för soppan så spelar det ju mindre roll. Förmånskatten måste man dock alltid betala med egna pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av chpaulin »

ippii skrev:
Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:
Sånt här gör mig så himla förbannad. Hade också en granne som köpte PHEV av enda anledningen att den hade lågt förmånsvärde. Eget hus med uttag vid bilen och ändå laddade han inte?? Inte ens när jag förklarade att han skulle spara en del pengar på att plugga in bet han. Rikspucko.

Har inte Kina ett system där man redovisar El-milen eller liknande?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Erxon »

Jag har en kompis som har en Outlander PHEV, som också åker så mycket han kan på el.
Dock så drar han släp väldigt ofta, men jag försöker peppa han till att ta steget fullt ut till 100% som är en annan fråga.

Men, vad jag tänkte komma till som flera redan sagt är att det är förmånsvärdet som gör att de säljer.
Frågan man honom vad som är det bästa med bilen, svarar han utan tvekan - förmånsvärdet
Sen får man höra vilken skitbil det är... och att han saknar sin förra MB.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
mati skrev:
Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/
Reagerar inte Volvo AB som det aktiebolag det är? Aktiekursen framförallt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Zalman3 »

DNs artikel.
En lösning som jag tror finansdepartementets utredare tittar på är att fördela malusskatten på fem år utan att ändra den totala malusskatten.
Då skulle skattekostnaden per år bli lägre för nybilsköparen. Dessutom skulle man göra det mindre attraktivt att importera tre år gamla malusbilar från utlandet, säger Ronny Svensson.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/bonusen ... tt-slopas/

Bilhandeln klagar högljutt över att bilskatten sänks år 4.
En lösning vore att man har en hög bilskatt i 5 år i stället för 3 år.
Men hur går det med andrahandsvärdet på 3-5 år gamla bilar om inköpspriset är lågt, men skatten är hög?
Beg priset kommer sjunka ännu mera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Men hur går det med andrahandsvärdet på 3-5 år gamla bilar om inköpspriset är lågt, men skatten är hög?
Beg priset kommer sjunka ännu mera.
Hur menar du? Om malusskatten skulle vara 5år är ju den kostnaden inkluderad i kalkylen när bilen säljs som ny. På det sjätte året sjunker ju då skatten kraftigt vilket borde bromsa nedgången i andrahandsvärde. En 6år gammal bil har normalt kvar 40% av nyvärdet. Om dessutom samma elbilar som den konkurrerade med som ny har högre andrahandsvärde finns det ju en marknad.
Att man skulle påföra ytterligare malus på bilar redan i trafik känns väl inte rimligt. Speciellt inte i den stundande lågkonjunkturen där många människor kommer ha ett mindre behov av att köra bil samt låg kreditvärdighet för att låna till nya elbilar.

Dessutom kommer det väl säljas väldigt få malusbilar i fortsättningen när laddhybriderna tar över i väntan på dom rena elbilarna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Zalman3 »

Fler signaler kommer nu att bonus för plugin bilar ska minskas.
Karin Wik som är presschef på Volvo Car Sverige, säger att man inte kan snabbt ställa om till elbilar, och surrar om att bilar som kan gå på
HVO100 ska få bonus.
Karin Wik håller med Riksrevisionen i kritiken mot de återkommande regelförändringar som på senare
år präglat styrmedlen för att minska bilismens miljöpåverkan.
Och redan nästa år ändras de igen så att laddhybrider förmodligen får sänkt bonus.
– Eftersom gränserna för att få bonus just ändrats borde de nu få ligga kvar åtminstone under 2021 och 2022.
Alltför täta ändringar gör det svårt för konsumenterna att veta vad som gäller och hur man ska tänka kring sitt bilköp.
– Med tanke på att bilflottan inte kan bli fullt elektrifierad över en natt borde man också kunna ge skattefördelar
till nya dieselbilar som är godkända för att köras på det fossilfria drivmedlet HVO100, menar Karin Wik.
https://www.svd.se/bonuseffekterna-for- ... r-asikerna
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Fredrik j »

Volvos laddhybrider får väl 10000? Det kan ju inte vara avgörande.
Då är förmånsvärdet förmodligen viktigare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Inlägg av Zalman3 »

Märkligt att Volvo vill att folk ska köra på HVO100.
För vem vill betala 27kr per liter för HVO100?
HVO kan få en prislapp på 27 kronor per liter
EU-regler kan sätta stopp för skattebefrielsen som i dag finns på biodrivmedel som HVO-100 och etanol.
De nya reglerna som ska träda i kraft vid årsskiftet 2020/2021 kommer i sådana fall öka priserna betydligt.

https://www.atl.nu/entreprenad/hvo-kan- ... per-liter/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar