Sida 1 av 1

Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 13:02
av Zalman3
Föga förvånande är det elbilar som gäller.
Men tyvärr har bonus gjort att plugin bilar ökat sin försäljning mera än rena elbilar.
Därför kommer nu signaler om att bara elbilar ska få bonus.
Folk SKA köpa elbilar, inget annat!

tjänstebilsexperten Ronny Svensson på företaget Ynnor kan laddhybriderna, som i dag är extremt populära bland svenska nybilsköpare, bli av med sin bonus.
– Jag tror att laddhybriderna kommer att strykas. Bara elbilar kommer att vara bonusberättigade, säger han till DN.
https://www.vibilagare.se/nyheter/exper ... -sin-bonus

https://www.tjanstebilsfakta.se/

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 13:30
av Teslaspolen
Med tanke på hur många som köper en PHEV i företaget endast för de ekonomiska fördelarna, för att sedan inte bry sig om att ladda dem, ja...

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 13:37
av mati
Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 14:16
av nek0
mati skrev:
Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 15:05
av ippii
Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 15:10
av Legato
ippii skrev:
Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:
Tar föreningen mycket extra betalt så kan man förstå det tycker jag. Är det inte så så är det nästan stötande faktiskt :(

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 15:35
av zyax
nek0 skrev:
mati skrev:
Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/
Volvo kommer att dö snart i vilket fall som helst. Det finns goda sidor av att Sverige slipper det företaget även om de sysselsätter massvis med personal själva och hos underleverantörer etc etc. Sverige klarade Saabs nedläggning fint och kommer klara Volvos också, samtidigt som vi slipper deras dåliga påverkan på svensk regering sedan kriget...

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 15:43
av frippe
De kanske äntligen lärt sig av misstaget med stödet till etanolbilar?
Bra tänkt att stödja etanol, men tokigt att det utföll även om du bara körde på bensin. Samma sak här, varför stödja en biltyp om du inte vet att den är miljövänlig hela tiden? Och inte bara ibland, när ägaren har lite lust.

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 16:00
av ippii
Legato skrev:
ippii skrev:
Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:
Tar föreningen mycket extra betalt så kan man förstå det tycker jag. Är det inte så så är det nästan stötande faktiskt :(
400 kr / mån fast avgift och "flat rate".

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 16:48
av StefL
Jag måste fråga en sak jag undrat över i sammanhanget när det gäller laddhybrider och hur förmånligt det är att ha dem som tjänstbilar. Kan det verkligen löna sig att ta ut en laddhybrid som tjänstbil och skita i att köra på el? Visst, man får lite bonus på den, och ett nedsatt förmånsvärde. Men om man har en lösning som är kostnadsneutral för företaget får man ju i vilket fall betala en högre leasingkostnad eftersom laddhybriden kostar mer än sin helt fossila variant. Visst, leasingen betalas med bruttopengar, men jag brukar räkna med att merkostaden för PHEV jämfört med ren fossildrift är runt 100.000 för de modeller som är vanliga som tjänstebilar.
Är alltså vinsten på ett nedsatt förmånsvärde så markant större än merkostnaden för PHEV att det lönar sig, även om man sen kör bilen på bensin?

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 17:04
av Zalman3
StefL skrev:
Jag måste fråga en sak jag undrat över i sammanhanget när det gäller laddhybrider och hur förmånligt det är att ha dem som tjänstbilar. Kan det verkligen löna sig att ta ut en laddhybrid som tjänstbil och skita i att köra på el? Visst, man får lite bonus på den, och ett nedsatt förmånsvärde. Men om man har en lösning som är kostnadsneutral för företaget får man ju i vilket fall betala en högre leasingkostnad eftersom laddhybriden kostar mer än sin helt fossila variant. Visst, leasingen betalas med bruttopengar, men jag brukar räkna med att merkostaden för PHEV jämfört med ren fossildrift är runt 100.000 för de modeller som är vanliga som tjänstebilar.
Är alltså vinsten på ett nedsatt förmånsvärde så markant större än merkostnaden för PHEV att det lönar sig, även om man sen kör bilen på bensin?
Prisskillnaden mellan en bensin modell och plugin minskar.

"Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto"
viewtopic.php?f=29&t=19439&p=392642&hil ... on#p392642

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 19:26
av mati
zyax skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/
Volvo kommer att dö snart i vilket fall som helst. Det finns goda sidor av att Sverige slipper det företaget även om de sysselsätter massvis med personal själva och hos underleverantörer etc etc. Sverige klarade Saabs nedläggning fint och kommer klara Volvos också, samtidigt som vi slipper deras dåliga påverkan på svensk regering sedan kriget...
Fast AB Volvo och Volvo Cars är olika företag.

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 19:28
av mati
StefL skrev:
...
Är alltså vinsten på ett nedsatt förmånsvärde så markant större än merkostnaden för PHEV att det lönar sig, även om man sen kör bilen på bensin?
Om företaget står för soppan så spelar det ju mindre roll. Förmånskatten måste man dock alltid betala med egna pengar.

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 19:37
av chpaulin
ippii skrev:
Ja, det måste få ett slut...
Såg att en granne i vår förening köpt en XC60 T8 Plugin. Frågade varför de inte ville ha en av föreningens lediga laddplatser istället för en vanlig plats. De svarade bara "Det är inte lönt, den går så kort på el ändå."... :cry:
Sånt här gör mig så himla förbannad. Hade också en granne som köpte PHEV av enda anledningen att den hade lågt förmånsvärde. Eget hus med uttag vid bilen och ändå laddade han inte?? Inte ens när jag förklarade att han skulle spara en del pengar på att plugga in bet han. Rikspucko.

Har inte Kina ett system där man redovisar El-milen eller liknande?

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 21:32
av Erxon
Jag har en kompis som har en Outlander PHEV, som också åker så mycket han kan på el.
Dock så drar han släp väldigt ofta, men jag försöker peppa han till att ta steget fullt ut till 100% som är en annan fråga.

Men, vad jag tänkte komma till som flera redan sagt är att det är förmånsvärdet som gör att de säljer.
Frågan man honom vad som är det bästa med bilen, svarar han utan tvekan - förmånsvärdet
Sen får man höra vilken skitbil det är... och att han saknar sin förra MB.

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 23 mar 2020 21:43
av Fredrik j
nek0 skrev:
mati skrev:
Jag är med. Men skälet till att allt detta monus-balus hopkok har blivit såhär är ju att Volvo inte har några elbilar. Jag menar, de sänkte till och med kraven för laddhybrider, bara så att Volvos törstigaste SUV:ar fortfarande kan få del av bonusen. Hyckleri i kubik. Hade man verkligen velat främja elbilar så hade man infört samma system som i Norge, vilket bevisligen fungerar.
När du ändå pratar om hyckleri:
https://www.expressen.se/gt/ab-volvo-sa ... onsulter-/
Reagerar inte Volvo AB som det aktiebolag det är? Aktiekursen framförallt.

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 27 mar 2020 11:33
av Zalman3
DNs artikel.
En lösning som jag tror finansdepartementets utredare tittar på är att fördela malusskatten på fem år utan att ändra den totala malusskatten.
Då skulle skattekostnaden per år bli lägre för nybilsköparen. Dessutom skulle man göra det mindre attraktivt att importera tre år gamla malusbilar från utlandet, säger Ronny Svensson.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/bonusen ... tt-slopas/

Bilhandeln klagar högljutt över att bilskatten sänks år 4.
En lösning vore att man har en hög bilskatt i 5 år i stället för 3 år.
Men hur går det med andrahandsvärdet på 3-5 år gamla bilar om inköpspriset är lågt, men skatten är hög?
Beg priset kommer sjunka ännu mera.

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 27 mar 2020 12:19
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Men hur går det med andrahandsvärdet på 3-5 år gamla bilar om inköpspriset är lågt, men skatten är hög?
Beg priset kommer sjunka ännu mera.
Hur menar du? Om malusskatten skulle vara 5år är ju den kostnaden inkluderad i kalkylen när bilen säljs som ny. På det sjätte året sjunker ju då skatten kraftigt vilket borde bromsa nedgången i andrahandsvärde. En 6år gammal bil har normalt kvar 40% av nyvärdet. Om dessutom samma elbilar som den konkurrerade med som ny har högre andrahandsvärde finns det ju en marknad.
Att man skulle påföra ytterligare malus på bilar redan i trafik känns väl inte rimligt. Speciellt inte i den stundande lågkonjunkturen där många människor kommer ha ett mindre behov av att köra bil samt låg kreditvärdighet för att låna till nya elbilar.

Dessutom kommer det väl säljas väldigt få malusbilar i fortsättningen när laddhybriderna tar över i väntan på dom rena elbilarna.

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 06 apr 2020 13:59
av Zalman3
Fler signaler kommer nu att bonus för plugin bilar ska minskas.
Karin Wik som är presschef på Volvo Car Sverige, säger att man inte kan snabbt ställa om till elbilar, och surrar om att bilar som kan gå på
HVO100 ska få bonus.
Karin Wik håller med Riksrevisionen i kritiken mot de återkommande regelförändringar som på senare
år präglat styrmedlen för att minska bilismens miljöpåverkan.
Och redan nästa år ändras de igen så att laddhybrider förmodligen får sänkt bonus.
– Eftersom gränserna för att få bonus just ändrats borde de nu få ligga kvar åtminstone under 2021 och 2022.
Alltför täta ändringar gör det svårt för konsumenterna att veta vad som gäller och hur man ska tänka kring sitt bilköp.
– Med tanke på att bilflottan inte kan bli fullt elektrifierad över en natt borde man också kunna ge skattefördelar
till nya dieselbilar som är godkända för att köras på det fossilfria drivmedlet HVO100, menar Karin Wik.
https://www.svd.se/bonuseffekterna-for- ... r-asikerna

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 06 apr 2020 15:33
av Fredrik j
Volvos laddhybrider får väl 10000? Det kan ju inte vara avgörande.
Då är förmånsvärdet förmodligen viktigare.

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

Postat: 06 apr 2020 15:36
av Zalman3
Märkligt att Volvo vill att folk ska köra på HVO100.
För vem vill betala 27kr per liter för HVO100?
HVO kan få en prislapp på 27 kronor per liter
EU-regler kan sätta stopp för skattebefrielsen som i dag finns på biodrivmedel som HVO-100 och etanol.
De nya reglerna som ska träda i kraft vid årsskiftet 2020/2021 kommer i sådana fall öka priserna betydligt.

https://www.atl.nu/entreprenad/hvo-kan- ... per-liter/