Sida 3 av 3

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

InläggPostat: 06 apr 2020 14:36
av Zalman3
Märkligt att Volvo vill att folk ska köra på HVO100.
För vem vill betala 27kr per liter för HVO100?

HVO kan få en prislapp på 27 kronor per liter
EU-regler kan sätta stopp för skattebefrielsen som i dag finns på biodrivmedel som HVO-100 och etanol.
De nya reglerna som ska träda i kraft vid årsskiftet 2020/2021 kommer i sådana fall öka priserna betydligt.



https://www.atl.nu/entreprenad/hvo-kan- ... per-liter/

Re: Får laddhybriderna ingen bonus?

InläggPostat: 06 apr 2020 15:52
av Svenssons
Zalman3 skrev:Fler signaler kommer nu att bonus för plugin bilar ska minskas.
Karin Wik som är presschef på Volvo Car Sverige, säger att man inte kan snabbt ställa om till elbilar, och surrar om att bilar som kan gå på
HVO100 ska få bonus.

Karin Wik håller med Riksrevisionen i kritiken mot de återkommande regelförändringar som på senare
år präglat styrmedlen för att minska bilismens miljöpåverkan.
Och redan nästa år ändras de igen så att laddhybrider förmodligen får sänkt bonus.
– Eftersom gränserna för att få bonus just ändrats borde de nu få ligga kvar åtminstone under 2021 och 2022.
Alltför täta ändringar gör det svårt för konsumenterna att veta vad som gäller och hur man ska tänka kring sitt bilköp.
– Med tanke på att bilflottan inte kan bli fullt elektrifierad över en natt borde man också kunna ge skattefördelar
till nya dieselbilar som är godkända för att köras på det fossilfria drivmedlet HVO100, menar Karin Wik.


https://www.svd.se/bonuseffekterna-for- ... r-asikerna

Så Volvo vill nu att bilar som kan köra på diesel ska kunna få bonus för att de är sena med omställningen? Det var ju snart ett decenium som Tesla kom med Model S som borde ha varit en väckarklocka för övriga biltillverkare men en del är mer sjusovare än vad som är bra för dem...