Vad motsvarar din hund

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vad motsvarar din hund

Inlägg av HenrikC »

Din utandning spelar ingen roll. Du äter mat som på ett eller annat sätt börjat i växtriket. Ny mat växer upp och binder koldixiden från luften. Det är ett kretslopp förutom den koldioxid som tillförs genom att man driver maskiner, fartyg etc.

Med eltraktorer och vätgasfiskebåtar tillsätts inte mer koldioxid. Andas lugnt :-)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad motsvarar din hund

Inlägg av Fredrik j »

HenrikC skrev:
Din utandning spelar ingen roll. Du äter mat som på ett eller annat sätt börjat i växtriket. Ny mat växer upp och binder koldixiden från luften. Det är ett kretslopp förutom den koldioxid som tillförs genom att man driver maskiner, fartyg etc.

Med eltraktorer och vätgasfiskebåtar tillsätts inte mer koldioxid. Andas lugnt :-)
Läste du min länk? Olika människobränslen och olika nyttjande av dom alstrar mer eller mindre utsläpp. Ju mer meningslös fysisk aktivitet tankad med oxfilé desstu sämre.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad motsvarar din hund

Inlägg av mati »

Jag har faktiskt hört detta tidigare, för ganska många år sedan. Men då var resonemanget mer åt det hållet att det var helt okej att skaffa en stor SUV, eftersom hundar är mycket värre ur miljösynpunkt. Hundar är ju allmant accepterade i samhället, således borde SUV:ar också vara det. Typ så.
Naturligtvis är detta fullständigt trams. Ska vi avskaffa alla djur, alltså både husdjur och vilda djur, eftersom de påverkar miljön? Allt för att vi ska kunna fortsätta köra törstiga bilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Vad motsvarar din hund

Inlägg av pefreli »

Perfekt, då har jag ett nytt argument när barnen tjatar om att vi ska köpa hund. :D
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Vad motsvarar din hund

Inlägg av Black »

Man kan resonera etiskt och praktiskt och filosofiskt kring detta ämne, men man kommer ofta fram till samma resultat. Ju mer folk desto mer problem/utsläpp. Det kvittar hur mycket vi uppfinner nya prylar/mat eller avlivar alla hundar i världen så kommer vi fortfarande ha problem med överbefolkning om vi inte minskar barnafödandet. I västvärlden går vi åt rätt håll. Tyvärr spelar det ingen roll vad vi gör så länge de föder mer barn i de befolkningstätaste delarna dvs Afrika, asien och sydamerika. Om de inte får det generellt bättre så kommer de fortsätta att föda mer barn och delvis emigrera till västländerna och då orsaka samma problem hos oss (mer bostadsbyggande i kallt klimat samt mer transporter).
Jag kanske är väldigt opolitisk korrekt i mina uttryck men jag anser att vårat största problem i världen är befolkningsökningen som kommer näst intill omöjligt att påverka pga religioner och kultur...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad motsvarar din hund

Inlägg av mati »

Black skrev:
Man kan resonera etiskt och praktiskt och filosofiskt kring detta ämne, men man kommer ofta fram till samma resultat. Ju mer folk desto mer problem/utsläpp. Det kvittar hur mycket vi uppfinner nya prylar/mat eller avlivar alla hundar i världen så kommer vi fortfarande ha problem med överbefolkning om vi inte minskar barnafödandet. I västvärlden går vi åt rätt håll. Tyvärr spelar det ingen roll vad vi gör så länge de föder mer barn i de befolkningstätaste delarna dvs Afrika, asien och sydamerika. Om de inte får det generellt bättre så kommer de fortsätta att föda mer barn och delvis emigrera till västländerna och då orsaka samma problem hos oss (mer bostadsbyggande i kallt klimat samt mer transporter).
Jag kanske är väldigt opolitisk korrekt i mina uttryck men jag anser att vårat största problem i världen är befolkningsökningen som kommer näst intill omöjligt att påverka pga religioner och kultur...
+1 på den. Att vara politiskt inkorrekt är ett av mina specialområden. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vad motsvarar din hund

Inlägg av PoloPrinsen »

Stämmer säkert det där med hundar och 2 Landrovers.... hundägare har ju bara hundarna i sinnet så i princip all körning av deras bil/bilar beror på hundmatsinköp eller annat hundrelaterat. Hahahah.

Eventuellt kan det vara vissa faktafel i föregående stycke, men inget som påverkar statistiken i det stora hela. Öhummm...
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad motsvarar din hund

Inlägg av bjelkeman »

Black skrev:
Jag kanske är väldigt opolitisk korrekt i mina uttryck men jag anser att vårat största problem i världen är befolkningsökningen som kommer näst intill omöjligt att påverka pga religioner och kultur...
Om tittar på den data som finns så går barnafödandet ner dramatiskt när personliga ekonomin går upp. Data från Roslings Gapminder.

Man kan här se att länder som Bangladesh ligger nu på samma nivå barnafödande per kvinna som USA. Thailand ligger lägre.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar