Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Optimal temperatur varmvatten i villa

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Inläggav Teslaägare Legato » 19 maj 2020 14:47

Vi har frånluftsvärmepump (Comfort Zone) och man kan fritt ställa varmvattentemperatur samt "prioritet". Har landat i att jag "måste" ha prioriteten på "Normal", dvs mellanläget, annars droppar temperaturen ibland allt för långt ifrån den inställda varmvatten-temperaturen.

Jag inbillar mig sedan att det är optimalt ur energihänseende att ha temperaturen på lägsta "möjliga" som man trivs med. För mig innebär detta att ha en temperatur som gör att jag (och övriga familjemedlemmar) på högsta värme i duschen tycker det är "lite" för varmt, dvs jag duschar med värmen nästan på max. För mig har detta inneburit en inställning på 46-48 grader på värmepumpen.

Jag funderar dock hur det blir med diskmaskin och tvättmaskin. Jag antar att dessa båda "slår på" varmvatten och sedan värmer upp till högre temperatur "internt" om den behöver? Antar att denna uppvärmning är avsevärt mindre effektiv än värmepumpens? Detta kanske motverkar nyttan med att ha en lägre värme på vattnet från pumpen/beredaren?

Å andra sidan misstänker jag att disk/tvätt-maskin tar varmvattnet direkt det börjar spola från "kranen", dvs inte låter vattnet bli varmt i ledningen? Då kanske man inte har nån nytta av att "mata" med varmare vatten?

Någon som har bättre koll på detta och som inte bara killgissar som jag? ;)
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare taliz » 19 maj 2020 14:55

Varmvatten skall väl hålla en temp på minst 65 grader?
Annars kan man tex få legionella.

EDIT: 50 grader vid tappstället enligt Boverket.

https://www.boverket.se/globalassets/pu ... ningar.pdf
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inläggav Teslaägare Curik » 19 maj 2020 15:06

Legato skrev:Vi har frånluftsvärmepump (Comfort Zone) och man kan fritt ställa varmvattentemperatur samt "prioritet". Har landat i att jag "måste" ha prioriteten på "Normal", dvs mellanläget, annars droppar temperaturen ibland allt för långt ifrån den inställda varmvatten-temperaturen.

Jag inbillar mig sedan att det är optimalt ur energihänseende att ha temperaturen på lägsta "möjliga" som man trivs med. För mig innebär detta att ha en temperatur som gör att jag (och övriga familjemedlemmar) på högsta värme i duschen tycker det är "lite" för varmt, dvs jag duschar med värmen nästan på max. För mig har detta inneburit en inställning på 46-48 grader på värmepumpen.

Jag funderar dock hur det blir med diskmaskin och tvättmaskin. Jag antar att dessa båda "slår på" varmvatten och sedan värmer upp till högre temperatur "internt" om den behöver? Antar att denna uppvärmning är avsevärt mindre effektiv än värmepumpens? Detta kanske motverkar nyttan med att ha en lägre värme på vattnet från pumpen/beredaren?

Å andra sidan misstänker jag att disk/tvätt-maskin tar varmvattnet direkt det börjar spola från "kranen", dvs inte låter vattnet bli varmt i ledningen? Då kanske man inte har nån nytta av att "mata" med varmare vatten?

Du kan säkert spara en slant på det, men det är inga större pengar och jag skulle inte göra det av andra anledningar.

Jag är ingen fena på diskmaskiner men alla jag varit med och kopplat in har suttit på kallvattnet. Har inget bra svar på varför. Vissa har ju dubbla ingångar, men det har inte din antar jag?

Tvättmaskin bör du däremot inte göra det med. Förtvätt och olika program (som har lägre temperatur än inkommande varmvatten) är designade för att köras med kallare vatten än du kan mata den med. Det kan innebära att vissa ämnen blir kvar på kläder t.ex, om det blir för varmt för tidigt.

Jag mätte vid ett tillfälle upp skillnaden mellan kallvattenprogrammen och varmvattenprogrammen på min tvättmaskin och det var ingen större skillnad i hur mycket den konsumerade. Och då har inte den maskinen högst betyg i effektivitet heller..

Mina fem ören!
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 19 maj 2020 15:14

Måste som sagt ha mer än 50 grader vid tappstället för att undvika legionella. Sen skall väl de flesta disk-/tvättmaskiner anslutas till kallvatten? Så har det iaf var på alla enheter jag haft, vet att det finns tvättmaskiner som kan anslutas till varmvattnet (brukar vara både kall- och varmvatten då) men det är inte normen vad jag förstått.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 19 maj 2020 15:21

Curik skrev:
Legato skrev:Vi har frånluftsvärmepump (Comfort Zone) och man kan fritt ställa varmvattentemperatur samt "prioritet". Har landat i att jag "måste" ha prioriteten på "Normal", dvs mellanläget, annars droppar temperaturen ibland allt för långt ifrån den inställda varmvatten-temperaturen.

Du kan säkert spara en slant på det, men det är inga större pengar och jag skulle inte göra det av andra anledningar.

Jag är ingen fena på diskmaskiner men alla jag varit med och kopplat in har suttit på kallvattnet. Har inget bra svar på varför. Vissa har ju dubbla ingångar, men det har inte din antar jag?

Tvättmaskin bör du däremot inte göra det med. Förtvätt och olika program (som har lägre temperatur än inkommande varmvatten) är designade för att köras med kallare vatten än du kan mata den med. Det kan innebära att vissa ämnen blir kvar på kläder t.ex, om det blir för varmt för tidigt.

Jag mätte vid ett tillfälle upp skillnaden mellan kallvattenprogrammen och varmvattenprogrammen på min tvättmaskin och det var ingen större skillnad i hur mycket den konsumerade. Och då har inte den maskinen högst betyg i effektivitet heller..

Mina fem ören!

Ahh, tack för info! Nej, jag killgissade bara och antog att den plockade varmvatten vid behov. Men då är det säkert som du säger att den bara plockar kallvatten och då blir ju inte detta en faktor.
Senast redigerad av Legato 19 maj 2020 16:01, redigerad totalt 1 gång.
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 19 maj 2020 15:25

taliz skrev:Varmvatten skall väl hålla en temp på minst 65 grader?
Annars kan man tex få legionella.

EDIT: 50 grader vid tappstället enligt Boverket.

https://www.boverket.se/globalassets/pu ... ningar.pdf

Tror i princip alla moderna värmepumpar har automatik för att skydda mot legionella. För min gäller:

"Legionella eliminering
För att eliminera eventuell förekomst av
legionellabakterier höjs tankens vattentemperatur till
65° en gång per vecka. Legionellabakterier dör då
temperaturen överstiger 50-60°C.
Höjning sker per automatik med uppvärmningsstart kl
02.00 varje måndag morgon.”

Dock är det lite sjukt att man ens kan avaktivera den funktionen och kombinera med låg varmvattentemperatur...

Jag var tvungen att läsa på lite nu om legionella och det är verkligen många olika bud. Problemet verkar främst vara om vatten står stilla en längre tid, vi duschar dagligen så tror problemet är litet/inget för oss. Dock kanske värt att tänka på om man åker på semester osv.

Smittskyddsinstitutet skriver:
"Bakterien ska generellt ses som ganska ofarlig. För att bli sjuk måste man i regel andas in den och samtidigt ha någon nedsättning av immunförsvaret. De flesta av oss får nog ganska ofta i sig legionellabakterier utan att bli sjuka. Cirka 50 till 80 fall rapporteras varje år i Sverige, varav närmare hälften har smittats utomlands."

Nibe påstår tom att det räcker med över 40 grader för att bakterierna ska dö (men att de försökas snabbt precis under det).

Verkar dessutom som att problematiken nästan uteslutande gäller större fastigheter:
"genomförda fältstudier i Sverige har legionella påvisats i 25 % av samtliga undersökta
varmvattenprov. Bara ett fåtal positiva prov fanns i en- och flerfamiljshus. Här är riskmomentet
mycket obetydligt, då dessa system är enkla i sin uppbyggnad, har jämna vattenflöden
och relativt små varmvattenlagringsvolymer"
Senast redigerad av Legato 19 maj 2020 15:32, redigerad totalt 1 gång.
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Niklas Z » 19 maj 2020 15:30

Om du kopplar maskinen till varmvatten kommer ju även sköljning att göras med varmvatten. Det är ett onödigt energislöseri.
Beställt Model 3 LR, blå med vit inredning.
Niklas Z

Referralkod: niklas42449

Inläggav Teslaägare Legato » 19 maj 2020 15:33

Niklas Z skrev:Om du kopplar maskinen till varmvatten kommer ju även sköljning att göras med varmvatten. Det är ett onödigt energislöseri.

Jag visste inte som sagt utan ställde just därför frågan här. Jag antog att maskinerna hade anslutning för både varm- och kallvatten. Nu har jag fått lära mig att de bara har anslutning för kallvatten.
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare 12man » 19 maj 2020 15:41

Legionella i ledningssystemen är mest problem i felaktigt ombyggda system där det bildats "blindtarmar" eller med kranar och avstick som aldrig används.

Du kan oftast lätt koppla om diskmaskinen till varmvatten, görs på köksblandaren om den tar vattnet via den, läs i bruxen, kört med vv till disken i många år nu inga problem, slipper köld chocken i duschen om jag planerar rätt
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare Legato » 19 maj 2020 15:57

12man skrev:Legionella i ledningssystemen är mest problem i felaktigt ombyggda system där det bildats "blindtarmar" eller med kranar och avstick som aldrig används.

Du kan oftast lätt koppla om diskmaskinen till varmvatten, görs på köksblandaren om den tar vattnet via den, läs i bruxen, kört med vv till disken i många år nu inga problem, slipper köld chocken i duschen om jag planerar rätt

Japp, drar samma slutsats som dig angående legionella. Verkar vara ett försvinnande litet problem i moderna enfamiljshus.

Gällande diskmaskinen: du gör detta för att spara energi eller? Intressant. Men även diskmaskinen sköljer väl i (tänkt) kallvatten? Hur påverkar diskmaskinen duschen menar du?
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Nästa

Återgå till Miljö