Momsfria elbilar i hela EU?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2018 21:55

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

Inlägg av Retep »

Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?

Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?

Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Fredrik j
Inlägg: 10682
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Tesla är VÄLDIGT viktigt för Sverige.

Northvolt är i princip en Tesla Gigafactory.
Peter Carlsson hade ju en hög tjänst hos Tesla.

Han tog med sig mera av Tesla personalen.
Och Tesla kunnande.
Och Tesla pengar.
Fick Peter upp mot 1 miljard i Tesla aktier?


Northvolt har 122 miljarder i orderstock.

De tror att de säljer batterier för 520 miljarder om året 2025.
Och mycket av den summan är nettoexport!
Ok, så tesla ska köpa batterier från svenska northvoltfabriken? Det visste jag inte. Det är ju naturligtvis viktigt för Sverige. Är det till berlinfabriken?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Tesla är VÄLDIGT viktigt för Sverige.

Northvolt är i princip en Tesla Gigafactory.
Peter Carlsson hade ju en hög tjänst hos Tesla.

Han tog med sig mera av Tesla personalen.
Och Tesla kunnande.
Och Tesla pengar.
Fick Peter upp mot 1 miljard i Tesla aktier?


Northvolt har 122 miljarder i orderstock.

De tror att de säljer batterier för 520 miljarder om året 2025.
Och mycket av den summan är nettoexport!
Ok, så tesla ska köpa batterier från svenska northvoltfabriken? Det visste jag inte. Det är ju naturligtvis viktigt för Sverige. Är det till berlinfabriken?
Vet inte om Northvolt kommer sälja några batterier till Tesla i Tyskland.

Det jag menar är att om inte Tesla funnits, då hade nog inte heller Northvolt funnits.
Northvolt kan bli Sveriges största företag.

Och Elon har ju visat att inget är omöjligt.


För utan Tesla, vad tror du banker och finansiärer hade sagt till Peter Carlsson när han kommer och säger att han vill ha ca 40 miljarder för att bygga en jättefabrik i Skellefteå?

De hade skrattat käken ur led!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10682
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

Inlägg av Fredrik j »

Om tesla har funnits eller inte kommer ju inte påverkas av ett sånt här förslag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

Inlägg av mati »

Retep skrev:
Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?

Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?

Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Alltså om du behöver en ny bil snart så är det tämligen riskfritt i det sammanhanget. EU-byråkraterna är knappast kända för att omsätta idéer till verklighet med högt tempo. Detta är väl dessutom fortfarande bara ett förslag, inget som är beslutat eller så. I bästa fall så tar det flera år. I värsta fall kommer det aldrig. Vi hinner nog beställa flera omgångar med leasingbilar, ett nytt vart tredje år, innan detta kan bli aktuellt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

Inlägg av taliz »

Retep skrev:
Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?

Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?

Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Beställer du en Tesla så kan du ju lämna tillbaka den upp till 2 veckor efter leverans. Dvs helt riskfritt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2018 21:55

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

Inlägg av Retep »

mati skrev:
Retep skrev:
Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?

Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?

Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Alltså om du behöver en ny bil snart så är det tämligen riskfritt i det sammanhanget. EU-byråkraterna är knappast kända för att omsätta idéer till verklighet med högt tempo. Detta är väl dessutom fortfarande bara ett förslag, inget som är beslutat eller så. I bästa fall så tar det flera år. I värsta fall kommer det aldrig. Vi hinner nog beställa flera omgångar med leasingbilar, ett nytt vart tredje år, innan detta kan bli aktuellt.
Ja, det är ungefär så jag tänkte med. Men vissa regler trillar igenom sanslöst fort ibland. Vore lite bittert att beställa bil idag och om en månad går regeln igenom. Men jag tror du har rätt.
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2018 21:55

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

Inlägg av Retep »

taliz skrev:
Retep skrev:
Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?

Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?

Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Beställer du en Tesla så kan du ju lämna tillbaka den upp till 2 veckor efter leverans. Dvs helt riskfritt.
Jag beställer den via jobbet och ett leasingsföretag, vet inte om jag får avbryta en beställning som är gjord genom dem. Har mailat dem och frågat hur de skulle ställa sig till det.
Skriv svar