Momsfria elbilar i hela EU?
Moderator: Redaktion
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?Svenssons skrev:Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Vi får väl se. Tror inte att de tyska politikerna bryr sig särskilt mycket om en kinesisk biltillverkare med anor från Sverige fast produktion i Kina...Zalman3 skrev:Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?Svenssons skrev:Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.Svenssons skrev:Vi får väl se. Tror inte att de tyska politikerna bryr sig särskilt mycket om en kinesisk biltillverkare med anor från Sverige fast produktion i Kina...Zalman3 skrev:Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?Svenssons skrev:Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Fast en Polestar är väl mer kinesisk än en Volvo?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Fuuuuuuuuuuu....bylund skrev:Fast en Polestar är väl mer kinesisk än en Volvo?
Ja vi får se om det blir några rimligt prisatta polestars i framtiden...
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.Svenssons skrev:Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Både svenska och tyska politiker begriper sånt här och ingen av dom vill att kvalificerade arbetstillfällen försvinner från Europa.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Just jobbtillfällen är ju det som kommer att försvinna om Kinatillverkade bilar konkurrerar ut EU-tillverkade bilar. De tyska politikerna kommer garanterat försöka skydda inhemsk industri, kanske även de svenska politikerna. Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna. Misstänker att EU kommer gå mot samma väg som t.ex. Kina och stor del av Asien och i princip kräva att bilarna är tillverkas mer lokalt, troligen inom EU. Sättet Kina och andra länder använder sig av är tull.Fredrik j skrev:Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.Svenssons skrev:Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Både svenska och tyska politiker begriper sånt här och ingen av dom vill att kvalificerade arbetstillfällen försvinner från Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Trump har ju skramlat med tullvapnet med tveksam framgång.
Dagens biltillverkare har +1000 underleverantörer från hela världen.
Börjar man skydda inhemsk industri med skyddstullar så kanske det rentav är kontraproduktivt.
Låt säga att man vill skydda Haldex i Sverige med skyddstullar.
Konsekvensen blir att Haldex kan tjäna 30% mera på de produkter de säljer i Sverige.
Problemet är att man blir lat och har bara 10% av sin försäljning här hemma och 90% går på export.
Höjer man priset med 30% även på exportmarknaderna blir man snabbt utkonkurrerad.
Och hur mycket skulle Volvo exempelvis tjäna på skyddstullar?
Om man i allt större utsträckning är en sammansättningsfabrik med delar som man importerar.
Och tullkrig har oftast bara förlorare, höjer vi tullarna mot Kina, svarar Kina med höjda tullar, vilket kan bli förödande för ett litet exportberoende land som Sverige.
Dagens biltillverkare har +1000 underleverantörer från hela världen.
Börjar man skydda inhemsk industri med skyddstullar så kanske det rentav är kontraproduktivt.
Låt säga att man vill skydda Haldex i Sverige med skyddstullar.
Konsekvensen blir att Haldex kan tjäna 30% mera på de produkter de säljer i Sverige.
Problemet är att man blir lat och har bara 10% av sin försäljning här hemma och 90% går på export.
Höjer man priset med 30% även på exportmarknaderna blir man snabbt utkonkurrerad.
Och hur mycket skulle Volvo exempelvis tjäna på skyddstullar?
Om man i allt större utsträckning är en sammansättningsfabrik med delar som man importerar.
Och tullkrig har oftast bara förlorare, höjer vi tullarna mot Kina, svarar Kina med höjda tullar, vilket kan bli förödande för ett litet exportberoende land som Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
NU pratas inte tull utan om moms.
MEN finns det möjlighet att sätta olika momssatt på om produkten är tillverkad i EU eller ej? (Finns säkert någon informationssida, för när någon regering eller styrande tar fram förslag är det inte enbart en tweet som besluten bygger på utan det är enorma antal utredningar och sidor som framställs). Någon (jag orkar inte) borde plöja materialet och ta fram om momsen gäller även för elbilar från andra länder (ex tesla eller kines-diton)
MEN finns det möjlighet att sätta olika momssatt på om produkten är tillverkad i EU eller ej? (Finns säkert någon informationssida, för när någon regering eller styrande tar fram förslag är det inte enbart en tweet som besluten bygger på utan det är enorma antal utredningar och sidor som framställs). Någon (jag orkar inte) borde plöja materialet och ta fram om momsen gäller även för elbilar från andra länder (ex tesla eller kines-diton)
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Kina har redan höga tullar på en rad saker (upp till 200% extra tull och avgifter för personbilar tex). Sverige som exportland är främst beroende av hur det går för länder som vi exporterar till och där är EU och resten av Europa bra mycket viktigare än hur det går för Kina.Zalman3 skrev:Trump har ju skramlat med tullvapnet med tveksam framgång.
Dagens biltillverkare har +1000 underleverantörer från hela världen.
Börjar man skydda inhemsk industri med skyddstullar så kanske det rentav är kontraproduktivt.
Låt säga att man vill skydda Haldex i Sverige med skyddstullar.
Konsekvensen blir att Haldex kan tjäna 30% mera på de produkter de säljer i Sverige.
Problemet är att man blir lat och har bara 10% av sin försäljning här hemma och 90% går på export.
Höjer man priset med 30% även på exportmarknaderna blir man snabbt utkonkurrerad.
Och hur mycket skulle Volvo exempelvis tjäna på skyddstullar?
Om man i allt större utsträckning är en sammansättningsfabrik med delar som man importerar.
Och tullkrig har oftast bara förlorare, höjer vi tullarna mot Kina, svarar Kina med höjda tullar, vilket kan bli förödande för ett litet exportberoende land som Sverige.
Gällande det Kina-ägda Volvo Personbilar kanske inte skulle kunna tjäna lika mycket om de tvingades till att behålla tillverkningen i Europa istället för att flytta till Kina men de anställda på Volvo i Europa skulle troligen tjäna på det.
Gällande Trump så vet jag inte varför du vill dra upp honom i ett antal trådar. Gällande tullar mot Kina så verkar han ha lyckats få en så bra deal att Kina redan vill omförhandla detta redan efter 4 månader men det är som sagt var en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Pratar vi moms så är det redan idag olika momssatser inom EU.Mickep skrev:NU pratas inte tull utan om moms.
MEN finns det möjlighet att sätta olika momssatt på om produkten är tillverkad i EU eller ej? (Finns säkert någon informationssida, för när någon regering eller styrande tar fram förslag är det inte enbart en tweet som besluten bygger på utan det är enorma antal utredningar och sidor som framställs). Någon (jag orkar inte) borde plöja materialet och ta fram om momsen gäller även för elbilar från andra länder (ex tesla eller kines-diton)
Sverige 25%.
Tyskland 19%.
Om elbilen kostar 300.000kr plus moms så blir priset i
Sverige 375.000kr med moms.
Tyskland 357.000kr med moms.
Bilen är alltså 18.000kr billigare i Tyskland.
Det blir alltså en bra affär att åka till Tyskland och köpa en begagnad bil.
Om det sen blir tullar, då kan man göra en Tesla.
Tesla slipper tull i Europa genom att skeppa "bildelar" till Europa och montera i batteriet i Tilburg i Nederländerna.
Så jag är tveksam till tullvapnet, ganska lätt att komma runt, och man utsätts lätt för någon form av hämdaktioner.
Och hur ska man tänka om Asiatiska biltillverkares fabriker som redan finns i Europa?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Det är tull på bildelar också, Tesla slipper inte tull bara för att de tar in bildelar. Tullen på bildelar är dock lägre eftersom dessa betyder jobb i EU. Det är samma tull för hela EU men jag är ganska säker på att tullen skiljer sig mellan import från USA och import från Kina t.ex. Tull används idag och kommer inte försvinna, särskilt inte nu i Corona-tider. Jag gissar att Kina inte kommer att få betala lägre tull för att ta in saker till EU i framtiden. Tvärtom lär den nog stiga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Utveckling av nya bilmodeller tar tid. Kommande modeller är redan under utveckling.Svenssons skrev:Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Ja, och? Varför skulle det påverka hur tullen sätts på bilar som importeras från tillverkningslandet dvs Kina?Fredrik j skrev:Utveckling av nya bilmodeller tar tid. Kommande modeller är redan under utveckling.Svenssons skrev:Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Tesla är VÄLDIGT viktigt för Sverige.Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Northvolt är i princip en Tesla Gigafactory.
Peter Carlsson hade ju en hög tjänst hos Tesla.
Han tog med sig mera av Tesla personalen.
Och Tesla kunnande.
Och Tesla pengar.
Fick Peter upp mot 1 miljard i Tesla aktier?
Northvolt har 122 miljarder i orderstock.
De tror att de säljer batterier för 520 miljarder om året 2025.
Och mycket av den summan är nettoexport!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Inte alls säkert. De kinesiska ägarna kan när som lägga utveckling i Kina. Det är dessutom väldigt få jobb jämfört med bil som tillverkas inom EU. En tysk politiker kommer istället försöka få tillverkning inom EU och en Polestar tillverkad inom EU är mycket mer värt för EU.Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?
Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?
Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?
Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Ok, så tesla ska köpa batterier från svenska northvoltfabriken? Det visste jag inte. Det är ju naturligtvis viktigt för Sverige. Är det till berlinfabriken?Zalman3 skrev:Tesla är VÄLDIGT viktigt för Sverige.Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Northvolt är i princip en Tesla Gigafactory.
Peter Carlsson hade ju en hög tjänst hos Tesla.
Han tog med sig mera av Tesla personalen.
Och Tesla kunnande.
Och Tesla pengar.
Fick Peter upp mot 1 miljard i Tesla aktier?
Northvolt har 122 miljarder i orderstock.
De tror att de säljer batterier för 520 miljarder om året 2025.
Och mycket av den summan är nettoexport!
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Vet inte om Northvolt kommer sälja några batterier till Tesla i Tyskland.Fredrik j skrev:Ok, så tesla ska köpa batterier från svenska northvoltfabriken? Det visste jag inte. Det är ju naturligtvis viktigt för Sverige. Är det till berlinfabriken?Zalman3 skrev:Tesla är VÄLDIGT viktigt för Sverige.Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Northvolt är i princip en Tesla Gigafactory.
Peter Carlsson hade ju en hög tjänst hos Tesla.
Han tog med sig mera av Tesla personalen.
Och Tesla kunnande.
Och Tesla pengar.
Fick Peter upp mot 1 miljard i Tesla aktier?
Northvolt har 122 miljarder i orderstock.
De tror att de säljer batterier för 520 miljarder om året 2025.
Och mycket av den summan är nettoexport!
Det jag menar är att om inte Tesla funnits, då hade nog inte heller Northvolt funnits.
Northvolt kan bli Sveriges största företag.
Och Elon har ju visat att inget är omöjligt.
För utan Tesla, vad tror du banker och finansiärer hade sagt till Peter Carlsson när han kommer och säger att han vill ha ca 40 miljarder för att bygga en jättefabrik i Skellefteå?
De hade skrattat käken ur led!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Om tesla har funnits eller inte kommer ju inte påverkas av ett sånt här förslag.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Alltså om du behöver en ny bil snart så är det tämligen riskfritt i det sammanhanget. EU-byråkraterna är knappast kända för att omsätta idéer till verklighet med högt tempo. Detta är väl dessutom fortfarande bara ett förslag, inget som är beslutat eller så. I bästa fall så tar det flera år. I värsta fall kommer det aldrig. Vi hinner nog beställa flera omgångar med leasingbilar, ett nytt vart tredje år, innan detta kan bli aktuellt.Retep skrev:Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?
Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?
Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14