Momsfria elbilar i hela EU?
Moderator: Redaktion
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Självklart kommer de ta en del av momssänkningen, men de skulle skuta sig själv i foten om de tog hela sänkningen. (är nog bara de som köpt en dyr bil och riskar 20% värdetapp som hoppas på det)
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Jag håller inte med. Jag tror inte att försäljningen av elbilar kommer att bli 0 st per år bara pga detta.Zalman3 skrev:
Eftersom om det bara pratas och inte beslutas, kommer ingen att köpa en elbil i väntan på momssänkningen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Det finns ett begrepp på fenomenet. Så visst kan det bli betydligt påverkan på antalet bilar som säljs (säger sig själv om du skulle få veta att bilen du tänker köpa blir 100 000 kr billigare om en månad) men självklart kommer den inte gå ner till 0 bilar (men det är ingen som säger).
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Ok det var min tolkning, att "ingen kommer att köpa en elbil" = 0 elbilar säljs.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Jodå, det kan de visst. VW gjorde det med E-Golf t.ex.dd88 skrev:Klart att tillverkarna kommer ta en del av kakan, men på redan lanserade modeller så är det svårt att motivera några större prishöjningar utan att dra ögon till sig...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Osborne-effekten?Mickep skrev:Det finns ett begrepp på fenomenet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Och Hyundai Ioniq blev 23 000 kronor dyrare när stödet ökade med 20 000 kr. Så ja, fenomenet fanns då så varför skulle det inte ske nu?mati skrev:Jodå, det kan de visst. VW gjorde det med E-Golf t.ex.dd88 skrev:Klart att tillverkarna kommer ta en del av kakan, men på redan lanserade modeller så är det svårt att motivera några större prishöjningar utan att dra ögon till sig...
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Är inte det lite av vitsen dessutom? Det är ju inte för att EU-medborgare ska kunna köpa billiga bilar som skatten tas bort utan för att få igång ekonomin igen och rädda bilindustrin.vigge50 skrev:Och Hyundai Ioniq blev 23 000 kronor dyrare när stödet ökade med 20 000 kr. Så ja, fenomenet fanns då så varför skulle det inte ske nu?mati skrev:Jodå, det kan de visst. VW gjorde det med E-Golf t.ex.dd88 skrev:Klart att tillverkarna kommer ta en del av kakan, men på redan lanserade modeller så är det svårt att motivera några större prishöjningar utan att dra ögon till sig...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Nja, i just det här läget vill man väl få fart på försäljningen i sig,Svenssons skrev:Är inte det lite av vitsen dessutom? Det är ju inte för att EU-medborgare ska kunna köpa billiga bilar som skatten tas bort utan för att få igång ekonomin igen och rädda bilindustrin.vigge50 skrev:Och Hyundai Ioniq blev 23 000 kronor dyrare när stödet ökade med 20 000 kr. Så ja, fenomenet fanns då så varför skulle det inte ske nu?mati skrev:Jodå, det kan de visst. VW gjorde det med E-Golf t.ex.dd88 skrev:Klart att tillverkarna kommer ta en del av kakan, men på redan lanserade modeller så är det svårt att motivera några större prishöjningar utan att dra ögon till sig...
det säljs ju sjukt dåligt nu, och detta kan åstadkommas genom
sänkta priser, tex genom slopad moms.
Men eftersom tanken bakom är att hjälpa industrin så skadar det ju inte om företagen
samtidigt passar på att höja priset lite för att öka marginalerna såklart
I länder där företag kan dra hela momsen så gynnar det ju bara privatkunder, och
om det är ett problem så måste man tänka i andra banor, tex bidrag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Ja, det är ju industrin man vill hjälpa, inte konsumenter. Med borttagen moms kan industrin själva avgöra hur mycket de kan höja priset, vad som ger störst vinst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?Svenssons skrev:Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Vi får väl se. Tror inte att de tyska politikerna bryr sig särskilt mycket om en kinesisk biltillverkare med anor från Sverige fast produktion i Kina...Zalman3 skrev:Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?Svenssons skrev:Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.Svenssons skrev:Vi får väl se. Tror inte att de tyska politikerna bryr sig särskilt mycket om en kinesisk biltillverkare med anor från Sverige fast produktion i Kina...Zalman3 skrev:Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?Svenssons skrev:Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Fast en Polestar är väl mer kinesisk än en Volvo?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Fuuuuuuuuuuu....bylund skrev:Fast en Polestar är väl mer kinesisk än en Volvo?
Ja vi får se om det blir några rimligt prisatta polestars i framtiden...
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.Svenssons skrev:Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Både svenska och tyska politiker begriper sånt här och ingen av dom vill att kvalificerade arbetstillfällen försvinner från Europa.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Just jobbtillfällen är ju det som kommer att försvinna om Kinatillverkade bilar konkurrerar ut EU-tillverkade bilar. De tyska politikerna kommer garanterat försöka skydda inhemsk industri, kanske även de svenska politikerna. Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna. Misstänker att EU kommer gå mot samma väg som t.ex. Kina och stor del av Asien och i princip kräva att bilarna är tillverkas mer lokalt, troligen inom EU. Sättet Kina och andra länder använder sig av är tull.Fredrik j skrev:Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.Svenssons skrev:Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Både svenska och tyska politiker begriper sånt här och ingen av dom vill att kvalificerade arbetstillfällen försvinner från Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Trump har ju skramlat med tullvapnet med tveksam framgång.
Dagens biltillverkare har +1000 underleverantörer från hela världen.
Börjar man skydda inhemsk industri med skyddstullar så kanske det rentav är kontraproduktivt.
Låt säga att man vill skydda Haldex i Sverige med skyddstullar.
Konsekvensen blir att Haldex kan tjäna 30% mera på de produkter de säljer i Sverige.
Problemet är att man blir lat och har bara 10% av sin försäljning här hemma och 90% går på export.
Höjer man priset med 30% även på exportmarknaderna blir man snabbt utkonkurrerad.
Och hur mycket skulle Volvo exempelvis tjäna på skyddstullar?
Om man i allt större utsträckning är en sammansättningsfabrik med delar som man importerar.
Och tullkrig har oftast bara förlorare, höjer vi tullarna mot Kina, svarar Kina med höjda tullar, vilket kan bli förödande för ett litet exportberoende land som Sverige.
Dagens biltillverkare har +1000 underleverantörer från hela världen.
Börjar man skydda inhemsk industri med skyddstullar så kanske det rentav är kontraproduktivt.
Låt säga att man vill skydda Haldex i Sverige med skyddstullar.
Konsekvensen blir att Haldex kan tjäna 30% mera på de produkter de säljer i Sverige.
Problemet är att man blir lat och har bara 10% av sin försäljning här hemma och 90% går på export.
Höjer man priset med 30% även på exportmarknaderna blir man snabbt utkonkurrerad.
Och hur mycket skulle Volvo exempelvis tjäna på skyddstullar?
Om man i allt större utsträckning är en sammansättningsfabrik med delar som man importerar.
Och tullkrig har oftast bara förlorare, höjer vi tullarna mot Kina, svarar Kina med höjda tullar, vilket kan bli förödande för ett litet exportberoende land som Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
NU pratas inte tull utan om moms.
MEN finns det möjlighet att sätta olika momssatt på om produkten är tillverkad i EU eller ej? (Finns säkert någon informationssida, för när någon regering eller styrande tar fram förslag är det inte enbart en tweet som besluten bygger på utan det är enorma antal utredningar och sidor som framställs). Någon (jag orkar inte) borde plöja materialet och ta fram om momsen gäller även för elbilar från andra länder (ex tesla eller kines-diton)
MEN finns det möjlighet att sätta olika momssatt på om produkten är tillverkad i EU eller ej? (Finns säkert någon informationssida, för när någon regering eller styrande tar fram förslag är det inte enbart en tweet som besluten bygger på utan det är enorma antal utredningar och sidor som framställs). Någon (jag orkar inte) borde plöja materialet och ta fram om momsen gäller även för elbilar från andra länder (ex tesla eller kines-diton)
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Kina har redan höga tullar på en rad saker (upp till 200% extra tull och avgifter för personbilar tex). Sverige som exportland är främst beroende av hur det går för länder som vi exporterar till och där är EU och resten av Europa bra mycket viktigare än hur det går för Kina.Zalman3 skrev:Trump har ju skramlat med tullvapnet med tveksam framgång.
Dagens biltillverkare har +1000 underleverantörer från hela världen.
Börjar man skydda inhemsk industri med skyddstullar så kanske det rentav är kontraproduktivt.
Låt säga att man vill skydda Haldex i Sverige med skyddstullar.
Konsekvensen blir att Haldex kan tjäna 30% mera på de produkter de säljer i Sverige.
Problemet är att man blir lat och har bara 10% av sin försäljning här hemma och 90% går på export.
Höjer man priset med 30% även på exportmarknaderna blir man snabbt utkonkurrerad.
Och hur mycket skulle Volvo exempelvis tjäna på skyddstullar?
Om man i allt större utsträckning är en sammansättningsfabrik med delar som man importerar.
Och tullkrig har oftast bara förlorare, höjer vi tullarna mot Kina, svarar Kina med höjda tullar, vilket kan bli förödande för ett litet exportberoende land som Sverige.
Gällande det Kina-ägda Volvo Personbilar kanske inte skulle kunna tjäna lika mycket om de tvingades till att behålla tillverkningen i Europa istället för att flytta till Kina men de anställda på Volvo i Europa skulle troligen tjäna på det.
Gällande Trump så vet jag inte varför du vill dra upp honom i ett antal trådar. Gällande tullar mot Kina så verkar han ha lyckats få en så bra deal att Kina redan vill omförhandla detta redan efter 4 månader men det är som sagt var en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Pratar vi moms så är det redan idag olika momssatser inom EU.Mickep skrev:NU pratas inte tull utan om moms.
MEN finns det möjlighet att sätta olika momssatt på om produkten är tillverkad i EU eller ej? (Finns säkert någon informationssida, för när någon regering eller styrande tar fram förslag är det inte enbart en tweet som besluten bygger på utan det är enorma antal utredningar och sidor som framställs). Någon (jag orkar inte) borde plöja materialet och ta fram om momsen gäller även för elbilar från andra länder (ex tesla eller kines-diton)
Sverige 25%.
Tyskland 19%.
Om elbilen kostar 300.000kr plus moms så blir priset i
Sverige 375.000kr med moms.
Tyskland 357.000kr med moms.
Bilen är alltså 18.000kr billigare i Tyskland.
Det blir alltså en bra affär att åka till Tyskland och köpa en begagnad bil.
Om det sen blir tullar, då kan man göra en Tesla.
Tesla slipper tull i Europa genom att skeppa "bildelar" till Europa och montera i batteriet i Tilburg i Nederländerna.
Så jag är tveksam till tullvapnet, ganska lätt att komma runt, och man utsätts lätt för någon form av hämdaktioner.
Och hur ska man tänka om Asiatiska biltillverkares fabriker som redan finns i Europa?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Det är tull på bildelar också, Tesla slipper inte tull bara för att de tar in bildelar. Tullen på bildelar är dock lägre eftersom dessa betyder jobb i EU. Det är samma tull för hela EU men jag är ganska säker på att tullen skiljer sig mellan import från USA och import från Kina t.ex. Tull används idag och kommer inte försvinna, särskilt inte nu i Corona-tider. Jag gissar att Kina inte kommer att få betala lägre tull för att ta in saker till EU i framtiden. Tvärtom lär den nog stiga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.