Sida 3 av 5

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 08:38
av Zalman3
Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.

Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 08:42
av Svenssons
Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.

Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.

Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 09:10
av Zalman3
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.

Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.

Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...


Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 09:18
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.

Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.

Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...


Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?

Vi får väl se. Tror inte att de tyska politikerna bryr sig särskilt mycket om en kinesisk biltillverkare med anor från Sverige fast produktion i Kina...

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 09:44
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.

Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.

Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...


Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?

Vi får väl se. Tror inte att de tyska politikerna bryr sig särskilt mycket om en kinesisk biltillverkare med anor från Sverige fast produktion i Kina...


”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 09:50
av bylund
Fast en Polestar är väl mer kinesisk än en Volvo?

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 10:02
av Svenssons
Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.

Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 10:07
av Mickep
bylund skrev:Fast en Polestar är väl mer kinesisk än en Volvo?

Fuuuuuuuuuuu....

Ja vi får se om det blir några rimligt prisatta polestars i framtiden...

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 10:29
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.

Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?


Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.
Både svenska och tyska politiker begriper sånt här och ingen av dom vill att kvalificerade arbetstillfällen försvinner från Europa.

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 10:37
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.

Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?


Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.
Både svenska och tyska politiker begriper sånt här och ingen av dom vill att kvalificerade arbetstillfällen försvinner från Europa.

Just jobbtillfällen är ju det som kommer att försvinna om Kinatillverkade bilar konkurrerar ut EU-tillverkade bilar. De tyska politikerna kommer garanterat försöka skydda inhemsk industri, kanske även de svenska politikerna. Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna. Misstänker att EU kommer gå mot samma väg som t.ex. Kina och stor del av Asien och i princip kräva att bilarna är tillverkas mer lokalt, troligen inom EU. Sättet Kina och andra länder använder sig av är tull.