Fredrik j skrev:Svenssons skrev:Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?
Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.
Både svenska och tyska politiker begriper sånt här och ingen av dom vill att kvalificerade arbetstillfällen försvinner från Europa.
Just jobbtillfällen är ju det som kommer att försvinna om Kinatillverkade bilar konkurrerar ut EU-tillverkade bilar. De tyska politikerna kommer garanterat försöka skydda inhemsk industri, kanske även de svenska politikerna. Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna. Misstänker att EU kommer gå mot samma väg som t.ex. Kina och stor del av Asien och i princip kräva att bilarna är tillverkas mer lokalt, troligen inom EU. Sättet Kina och andra länder använder sig av är tull.