Sida 4 av 5

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 11:21
av Zalman3
Trump har ju skramlat med tullvapnet med tveksam framgång.

Dagens biltillverkare har +1000 underleverantörer från hela världen.

Börjar man skydda inhemsk industri med skyddstullar så kanske det rentav är kontraproduktivt.

Låt säga att man vill skydda Haldex i Sverige med skyddstullar.
Konsekvensen blir att Haldex kan tjäna 30% mera på de produkter de säljer i Sverige.
Problemet är att man blir lat och har bara 10% av sin försäljning här hemma och 90% går på export.
Höjer man priset med 30% även på exportmarknaderna blir man snabbt utkonkurrerad.

Och hur mycket skulle Volvo exempelvis tjäna på skyddstullar?
Om man i allt större utsträckning är en sammansättningsfabrik med delar som man importerar.

Och tullkrig har oftast bara förlorare, höjer vi tullarna mot Kina, svarar Kina med höjda tullar, vilket kan bli förödande för ett litet exportberoende land som Sverige.

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 11:26
av Mickep
NU pratas inte tull utan om moms.
MEN finns det möjlighet att sätta olika momssatt på om produkten är tillverkad i EU eller ej? (Finns säkert någon informationssida, för när någon regering eller styrande tar fram förslag är det inte enbart en tweet som besluten bygger på utan det är enorma antal utredningar och sidor som framställs). Någon (jag orkar inte) borde plöja materialet och ta fram om momsen gäller även för elbilar från andra länder (ex tesla eller kines-diton)

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 11:30
av Svenssons
Zalman3 skrev:Trump har ju skramlat med tullvapnet med tveksam framgång.

Dagens biltillverkare har +1000 underleverantörer från hela världen.

Börjar man skydda inhemsk industri med skyddstullar så kanske det rentav är kontraproduktivt.

Låt säga att man vill skydda Haldex i Sverige med skyddstullar.
Konsekvensen blir att Haldex kan tjäna 30% mera på de produkter de säljer i Sverige.
Problemet är att man blir lat och har bara 10% av sin försäljning här hemma och 90% går på export.
Höjer man priset med 30% även på exportmarknaderna blir man snabbt utkonkurrerad.

Och hur mycket skulle Volvo exempelvis tjäna på skyddstullar?
Om man i allt större utsträckning är en sammansättningsfabrik med delar som man importerar.

Och tullkrig har oftast bara förlorare, höjer vi tullarna mot Kina, svarar Kina med höjda tullar, vilket kan bli förödande för ett litet exportberoende land som Sverige.

Kina har redan höga tullar på en rad saker (upp till 200% extra tull och avgifter för personbilar tex). Sverige som exportland är främst beroende av hur det går för länder som vi exporterar till och där är EU och resten av Europa bra mycket viktigare än hur det går för Kina.

Gällande det Kina-ägda Volvo Personbilar kanske inte skulle kunna tjäna lika mycket om de tvingades till att behålla tillverkningen i Europa istället för att flytta till Kina men de anställda på Volvo i Europa skulle troligen tjäna på det.

Gällande Trump så vet jag inte varför du vill dra upp honom i ett antal trådar. Gällande tullar mot Kina så verkar han ha lyckats få en så bra deal att Kina redan vill omförhandla detta redan efter 4 månader men det är som sagt var en annan sak.

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 11:45
av Zalman3
Mickep skrev:NU pratas inte tull utan om moms.
MEN finns det möjlighet att sätta olika momssatt på om produkten är tillverkad i EU eller ej? (Finns säkert någon informationssida, för när någon regering eller styrande tar fram förslag är det inte enbart en tweet som besluten bygger på utan det är enorma antal utredningar och sidor som framställs). Någon (jag orkar inte) borde plöja materialet och ta fram om momsen gäller även för elbilar från andra länder (ex tesla eller kines-diton)


Pratar vi moms så är det redan idag olika momssatser inom EU.

Sverige 25%.
Tyskland 19%.

Om elbilen kostar 300.000kr plus moms så blir priset i
Sverige 375.000kr med moms.
Tyskland 357.000kr med moms.

Bilen är alltså 18.000kr billigare i Tyskland.

Det blir alltså en bra affär att åka till Tyskland och köpa en begagnad bil.

Om det sen blir tullar, då kan man göra en Tesla.
Tesla slipper tull i Europa genom att skeppa "bildelar" till Europa och montera i batteriet i Tilburg i Nederländerna.

Så jag är tveksam till tullvapnet, ganska lätt att komma runt, och man utsätts lätt för någon form av hämdaktioner.

Och hur ska man tänka om Asiatiska biltillverkares fabriker som redan finns i Europa?

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 16:34
av Svenssons
Det är tull på bildelar också, Tesla slipper inte tull bara för att de tar in bildelar. Tullen på bildelar är dock lägre eftersom dessa betyder jobb i EU. Det är samma tull för hela EU men jag är ganska säker på att tullen skiljer sig mellan import från USA och import från Kina t.ex. Tull används idag och kommer inte försvinna, särskilt inte nu i Corona-tider. Jag gissar att Kina inte kommer att få betala lägre tull för att ta in saker till EU i framtiden. Tvärtom lär den nog stiga.

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 21:43
av Fredrik j
Svenssons skrev:Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna.


Utveckling av nya bilmodeller tar tid. Kommande modeller är redan under utveckling.

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 21:50
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna.


Utveckling av nya bilmodeller tar tid. Kommande modeller är redan under utveckling.

Ja, och? Varför skulle det påverka hur tullen sätts på bilar som importeras från tillverkningslandet dvs Kina?

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 22:09
av Fredrik j
Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 21 maj 2020 23:33
av Zalman3
Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.


Tesla är VÄLDIGT viktigt för Sverige.

Northvolt är i princip en Tesla Gigafactory.
Peter Carlsson hade ju en hög tjänst hos Tesla.

Han tog med sig mera av Tesla personalen.
Och Tesla kunnande.
Och Tesla pengar.
Fick Peter upp mot 1 miljard i Tesla aktier?

Northvolt har 122 miljarder i orderstock.

De tror att de säljer batterier för 520 miljarder om året 2025.
Och mycket av den summan är nettoexport!

Re: Momsfria elbilar i hela EU?

InläggPostat: 22 maj 2020 05:55
av Svenssons
Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.

Inte alls säkert. De kinesiska ägarna kan när som lägga utveckling i Kina. Det är dessutom väldigt få jobb jämfört med bil som tillverkas inom EU. En tysk politiker kommer istället försöka få tillverkning inom EU och en Polestar tillverkad inom EU är mycket mer värt för EU.