Oftast blåser det västligt över Atlanten.Fredrik j skrev:Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.
Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Moderator: Redaktion
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Model Y LR.
Model S70D
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Så medvind till Europa och sen motvind tillbaka då.frippe skrev:Oftast blåser det västligt över Atlanten.Fredrik j skrev:Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
[quote="Fredrik jbjelkeman skrev:Man måste titta på hela affärsmodellen i detalj, och förstå hur konkurrensen ser ut, innan man kan bedöma vad som är bättre just nu. Jag har en kompis som höll på med att just utveckla segelfartyg för råvaror (malm etc) i Tyskland. Det är svårare än man kan tror. Om vi väntar till alla perfekta förhållanden infinner sig så kommer vi ingenstans. En Tesla Roadster (v1) var inte den perfekta elbilen, men den var en bra start. Detta kanske också är en bra start.
Exakt, man måste börja någonstans och jag inser givetvis att det kommer bli enorma utmaningar men likväl möjligheter om man tänker utanför boxen. Och vad är det som säger att dagens affärsmodeller är framtidens melodi, mkt kommer förändras de närmaste 5-10 åren pådrivet fossilfri-omställning, automatisering, AI mm
Mvh
Johan
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Hej! Du tänker säkert på att Tesla och övriga biltillverkare o andra fabriker har stora alltmer automatiserade tillverkare (vilket i sin tur gör att det kan kosta ungefär lika mkt att tillverka prylar på olika kontinenter framöver) och det därifrån kan levereras bilar men trailers. Men det funkar inte överallt och inte optimalt logistiskt. Om vi tar Giga Factory 4, Berlin tex. Att köra tusentals bilar till Norden med en ofantlig massa bil-trailers är varken miljövänligt eller logistiskt säkert. Då vore det tex bättre att lasta på bilarna på ett roll on roll off fartyg i Hamburg för vidare transport till Göteborg eller Stockholm ja eller Norge... Men den dagen biltrailerna dras med ellastbilar blir det förstås bättre men likväl finns det ofta fördelar att tranportera många bilar eller andra prylar på ett fartyg då det är säkrare.Rubiks skrev:Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.Fredrik j skrev:Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...taliz skrev:Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.Fredrik j skrev:Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Sen kan det dröja många år innan vi har fabriker på alla kontinenter som täcker efterfrågan, både vad det gäller batterier och elbilar. Tänker även att roll on roll off fartyg bör kunna lasta mkt annat än bara bilar också och förstås med tiden konverteras till mindre container-fartyg med extremt låga driftkostnader...
Mvh
Johan
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Volt skrev:Hej! Du tänker säkert på att Tesla och övriga biltillverkare o andra fabriker har stora alltmer automatiserade tillverkare (vilket i sin tur gör att det kan kosta ungefär lika mkt att tillverka prylar på olika kontinenter framöver) och det därifrån kan levereras bilar men trailers. Men det funkar inte överallt och inte optimalt logistiskt. Om vi tar Giga Factory 4, Berlin tex. Att köra tusentals bilar till Norden med en ofantlig massa bil-trailers är varken miljövänligt eller logistiskt säkert. Då vore det tex bättre att lasta på bilarna på ett roll on roll off fartyg i Hamburg för vidare transport till Göteborg eller Stockholm ja eller Norge... Men den dagen biltrailerna dras med ellastbilar blir det förstås bättre men likväl finns det ofta fördelar att tranportera många bilar eller andra prylar på ett fartyg då det är säkrare.Rubiks skrev:Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.Fredrik j skrev:Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...taliz skrev:Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.Fredrik j skrev:Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Sen kan det dröja många år innan vi har fabriker på alla kontinenter som täcker efterfrågan, både vad det gäller batterier och elbilar. Tänker även att roll on roll off fartyg bör kunna lasta mkt annat än bara bilar också och förstås med tiden kan Wallenius Marine segelfartyg även frakta containers med extremt låga driftkostnader...
Mvh
Johan
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Som tur var är jorden rundFredrik j skrev:Så medvind till Europa och sen motvind tillbaka då.frippe skrev:Oftast blåser det västligt över Atlanten.Fredrik j skrev:Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Visst. Seglar man på så kommer man så småningom tillbaka från andra hållet. Och man får ju se ganska mycket på vägen.OlleBack skrev:Som tur var är jorden rundFredrik j skrev:Så medvind till Europa och sen motvind tillbaka då.frippe skrev:Oftast blåser det västligt över Atlanten.Fredrik j skrev:Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
På norra och södra Atlanten blåser det från väster (västvindbältena) och runt ekvatorn blåser det från öster (passadvinden). Detta sammanfaller med de vinddrivna havsströmmarna. Den vanliga seglingsvägen från USA är upp längs USA:s och Kanadas östkust och riktning mot brittiska öarna. Från Europa seglar man ner mot Kanarieöarna och över till Västindien och riktning mot Florida (nordostpassaden). Mellan dessa bälten och passader ligger stiltjebälten, där vill man inte vill vara med segelbåt.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!taliz skrev:Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.ochso skrev:Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!taliz skrev:Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Jag gjorde en överslagsräkning en gång i tiden som gav grovt 3-9 dygn eldrift, dvs 2-500 mil. Skulle iaf täcka de perioder båten nu måste åka med diesel.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
https://teslaclubsweden.se/segelbat-for-bilfrakt/
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Vätgas borde ju vara perfekt för stora fartyg. Man skulle dessutom kunna fylla tankarna en bit ut till havs.taliz skrev:Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.ochso skrev:Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!taliz skrev:Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.
Att koppla in alla bilarna ombord i ett stort nätverk för drift av fartyget skulle ju också innebära en del förluster i överföringen.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
El i form av batterier är inte så dumt som man kan tro på en sådant här segelfartyg. Det är ju så att när det blåser väldigt bra kan man ta till vara på mer kraft än man behöver för att föra båten framåt. Troligen då genom att propellern genererar en del tillbaka. Rutten och väderförutsättningarna ger ju då möjligheter att klara doldrums (stiltjebälte) och liknande om man har relativt stor lagringskapacitet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Moderna gigantiska segelfartyg, ala Maltese Falcon, kan ju skötas av en person. Automationen är välutvecklad. Så rent tekniskt skulle det nog funka om stora fartyg gick "tillbaka" till att segla igen. Problemet är väl att teknik, underhåll etc är dyrare än tjockolja. Sen kanske det vore svårt att hålla tidtabeller dessutom.zyax skrev:El i form av batterier är inte så dumt som man kan tro på en sådant här segelfartyg. Det är ju så att när det blåser väldigt bra kan man ta till vara på mer kraft än man behöver för att föra båten framåt. Troligen då genom att propellern genererar en del tillbaka. Rutten och väderförutsättningarna ger ju då möjligheter att klara doldrums (stiltjebälte) och liknande om man har relativt stor lagringskapacitet.
I kombo med el kanske det ändå skulle funka hyfsat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Om man tänker vätgas skulle det väl dessutom finnas möjligheter att relativt enkelt bygga om befintliga fartyg? Segelbåtar är ju något helt annat.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Vätgas är nog inte så roligt att ha i ett fartyg med tanke på vilket tryck det ska förvaras i. Däremot kan metanol användas istället, det är lte lättare att hantera.Fredrik j skrev:Vätgas borde ju vara perfekt för stora fartyg. Man skulle dessutom kunna fylla tankarna en bit ut till havs.taliz skrev:Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.ochso skrev:Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!taliz skrev:Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.
Att koppla in alla bilarna ombord i ett stort nätverk för drift av fartyget skulle ju också innebära en del förluster i överföringen.
Model Y LR.
Model S70D